ervaringen domperidon???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Reintje85, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Dames,

Hebben jullie ervaring met Domperidon om de productie op te krikken? Ik kolf fulltime voor mijn dochter (ivm vroeggeboorte is aanleggen nooit gelukt) en ik merk dat mijn productie zwaar achteruit loopt. Voordat ik naar de kunstvoeding moet gaan grijpen, probeer ik op elke mogelijke manier het op te krikken maar zonder succes. Daarom overweeg ik Domperidon te gaan slikken, maar ik ben toch een beetje huiverig omdat het medicijn in kleine mate naar de baby doorgaat. Ik lees overal dat dit niet schadelijk is maar wil er toch wat meer van weten..

Had het gebruiken van Domperidon effect bij jullie?
    Heb je er zelf bijwerkingen van gehad?
    Heb je iets aan je baby gemerkt bij het gebruik ervan?
    Hoelang heb je het gebruikt en liep het daarna weer terug?
    Wat zeiden jullie dokters/apotheken/lc deskundigen ervan?

Alvast bedankt!
    Reintje

2. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    hey, Ik kan je alvast goed nieuws brengen;

Ik zit momenteel ook aan de domperidon (motilium instant) omdat ik een grote dip had!
    Ik heb dit in overleg met mijn lactatiekundige gedaan, en volgens haar (én de huisarts) was dit absoluut geen probleem.
    Dat je kindje een kleine hoeveelheid binnen krijgt is ook geen probleem, want motilium wordt ook aan baby's toegediend.
    Het kan zelf helpen tegen spugen/reflux.

Om je vragen te beantwoorden;

Had het gebruiken van Domperidon effect bij jullie?
    Ja, al na de eerste dag!!
    Heb je er zelf bijwerkingen van gehad?
    Neen, merk er helemaal niks van
    Heb je iets aan je baby gemerkt bij het gebruik ervan?
    Ja! Hij is tevreden en drinkt rustig :)
    Hoelang heb je het gebruikt en liep het daarna weer terug?
    Ben nu 4 dagen bezig, dus na een week ga ik afbouwen. hoop iig dat het niet terugloopt!
    Wat zeiden jullie dokters/apotheken/lc deskundigen ervan?
    Dat het een goede oplossing is omdat ik niet meer kan aanleggen (om de 3uur) én dat ik me er helemaal geen zorgen om moet maken, het kan geen kwaad.

Ik neem 6 instantpilletjes per dag (en dan overdrijf je nog niet, volgens m'n LK), 2 sochtends, 2 smiddags, 2 savonds.
    60mg in totaal.

Ben er érg blij mee, want m'n zoontje huilde omdat hij niet genoeg meer kreeg, nu heb ik weer een blij kind!

3. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Nu is mijn moeder net even voor me gaan vragen bij de apotheek voor me en daar werd het ten strengste afgeraden. Zou zwaar ongezond zijn voor de kleine..??? tja wat moet je dan doen?? zoveel tegenstrijdige berichten!

nog meer meiden ervaringen?

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb het ook gebruikt maar maar heel kort. Ik merkte de dag dat ik begonnen was meteen verschil in de productie en met stoppen is deze niet meer omlaag gekeldert. Ik heb hier nog steeds twee doosjes liggen, gewoon voor de zekerheid.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook ervaring, dankzij Domperidon heb ik mijn 4 maanden dip overleefd.

Ik heb het eerst opgezocht op internet, op allerlei borstvoedingsfora en op borstvoeding.com wordt door lactatiedeskundigen aangegeven dat het niet schadelijk is en geen kwaad kan. Daarnaast krijgt mijn dochtertje sowieso al motilium (domperidon in vloeibare vorm) als medicijn, dus dat het erg slecht is voor de baby, is onzin, anders zou het niet voorgeschreven worden aan baby's.

Ik merkte ook binnen een dag effect. Ik slikte twee pilletjes per dag. Bijwerkingen had ik niet. Aan mijn dochtertje heb ik niets gemerkt. Ik heb het een paar maanden geslikt, een paar keer geprobeerd af te bouwen, maar dat lukte niet, nu heb ik het een maand geleden weer geprobeerd en toen ging het wel dus ben er alweer een tijdje vanaf.

Ik kan het je vanuit mijn ervaring echt aanraden, hier was het drinken destijds al 3 weken drama, had heel weinig productie en hierdoor een heel trage tsr. Ook neusspray geprobeerd voor de tsr, maar dat schoot ook niet op. Ik kan wel zeggen dat dankzij domperidon mijn dochtertje nu nog steeds bv krijgt.

6. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik zou als ik jou was, even bellen naar een lactatiekundige, voor je eigen gemoedsrust. + ook eerder vertrouwen op de ervaring/wijsheid van een lactatiekundige dan die van een apotheek.

7. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook ervaring met domperidon.
    Ik zat in een enorme 4-maanden dip.. heb zelfs moeten bijvoeden.
    Ik heb gekolfd gekolfd en gekolfd, maar niks mocht baaten.
    Ik zat ook nog eens in mijn menstruatie periode.. dus de druppels melk waren op 1 hand te tellen.

Ik merkte door domperidon na 1 dag al verschil!!

Nu zit ik weer in een dip door menstruatie en operatie aan borst. Ik ga zometeen ook domperidon halen want anders red ik het weer niet, heb weer moeten bij voeden.

Ik moet wel zeggen dat ik vele apotheken af heb moeten gaan om het te krijgen. Ze wilde het niet meegeven.. erg vervelend!

8. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hier in België geen probleem...

kopen jullie dan ook gewoon motilium instant? Heb 4 dagen geleden zonder probleem 2 doosjes meegekregen.

Het helpt iig enorm als je je dip niet kan oplossen door vaker kolven of aanleggen...

9. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier echt 4 verschillende apotheken geprobeerd. Bij de 4de kreeg ik het pas.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Heb er ook aan zitten denken, hoorde helaas bij de 5% vd vrouwen die te weinig bv heeft voor de kleine maar heb het niet gedaan. Werd trouwens ook door de kinderarts aangeraden omdat het weldegelijk schadelijk kan zijn voor de kleine.
    Heb ook bijna fulltime gekolfd omdat ik moest bijhouden wat de kleine binnen zou krijgen. Het geen wat je kan doen is vaker kolven of 10 min kolven, 5 min pauze en dan weer 10 min. kolven. Probeer bij het kolven ook goed te ontspannen en niet aan het kolven zelf te denken.
    Succes elk geval!

Domperidon gaat in geringe hoeveelheden over in de moedermelk. Toch wordt geadviseerd tijdens gebruik geen borstvoeding te geven, omdat bij zuigelingen de bloed-hersenbarrière nog niet volledig is ontwikkeld waardoor ze uiterst gevoelig zijn voor extrapiramidale effecten. Het risico op neurologische bijwerkingen, zoals slaperigheid of extrapiramidale stoornissen is bij deze groep groter.
    Bron Farmacotherapeutisch Kompas.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou ja blijkbaar is dat of achterhaald ofzo, want er zijn 1000en baby's die domperidon in de vorm van motilium krijgen voorgeschreven bij reflux. En dat gaat bijna altijd via een kinderarts.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ik heb ook lange tijd domperidon geslikt om mijn productie op peil te houden. Ik slikte 3 pilletjes per dag.

Mijn oudste kreeg motilium toen hij zo oud was, de jongste dus via mij met de borstvoeding, dat was nog geen 10e van wat de oudste dus kreeg als medicijn tegen reflux, dus qua schade lijkt het mij wel mee te vallen.

13. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter kreeg het inderdaad ook, tegen maagverkrampingen.. als zetpilletje..

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het heeft mij echt door een dip heengehaald.

En de bijsluiter...tja daar staat heel veel in dat fabrikanten er in zetten om zich in te dekken. Zo staat er bij medicatie voor bij een borstontsteking ook dat je niet mag voeden, en bij heel veel meer.

Met domperidon is al heel lange tijd heel veel ervaring. Doorgaans positief. En het wordt ook voorgeschreven aan babies met reflux. Dat laatste gaf bij mij de doorslag: via mijn melk krijgen ze nooit zoveel binnen als wanneer ze het zelf moeten innemen!

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik was zoooo blij met die tabletjes!
    3tabletjes per dag en ik kon naast mijn werk bv blijven geven.

Het kolven ging hier super slecht dus EN te weinig melk voor het KDV en dippen!

Ik heb het een aantal weken gebruikt. Toen ik mijn vriezer gevuld genoeg had ben ik gestopt (ook met kolven).

We genieten nog steeds van de bv.

Kleine merkte er niks van, voor zover ik heb gemerkt.
    Mijn cyclus raakte wel in de war!

16. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Ik heb ook domperidon gebruikt, toen ik weer ging werken, zakte mijn hele productie als een plumpudding in elkaar. Ik heb het even gebuikt en binnen 12 uur had ik al effect.

Ik had geen zin in gezeur bij een apotheek dus ik heb het online besteld.

17. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL

Via welke site als ik vragen mag?
    Ik heb me kapot gezocht op google.

18. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Amsterdampharma.nl leverde snel en netjes

19. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Nou heb de eerste pil genomen! Ik heb vandaag overlegd met een lactatiedeskundige, en die heeft weer overlegd met mijn KA en ze zijn van mening dat het echt absoluut geen kwaad kan.

Nou had ik gister al de pilletjes in huis gehaald...ook raar... mijn moeder ging dus voor me naar de apotheek en zei: Ik wil graag een doosje domperidon voor mijn dochter...Ze vroegen mijn naam en zagen toen in de computer dat ik borstvoeding gaf en die vrouw werd volgens mijn moeder een beetje wild van..het is echt schadelijk en heel slecht enz... later op de dag loop ik zelf binnen. 1 doosje Domperidon graag. Gebruik je nog andere medicijnen? nee... ok alsjeblieft... haha

Heb het pilletje rond 19:00 ingenomen (10 mg) en toen ik net ging kolven zag ik nog geen verschil, lijkt me ook wel logisch hoor...maar... hoelang duurde het voordat jullie iets merkten??

xx

20. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    overigens heb ik ook nog met ongeveer 5 willekeurige lactatiedeskundigen uit het hele land contact opgenomen om hun naar hun mening te vragen. Iedereen was voor, behalve eentje die vond dat ze geen dokter was en daar geen uitspraken over mocht doen. Diezelfde vrouw stelde me ook doodleuk de vraag; maar weet je zeker dat je je kindje echt niet aan de borst wilt? Nou ik voelde me echt op mijn ziel getrapt. Echt wekenlang en met bloed zweet en tranen heb ik dat kind aan de borst proberen te krijgen. Ze voegde er ook nog even aan toe dat ik misschien niet zo snel op moest geven en het maar met medicijnen op wilde lossen. En dat nadat ik haar de situatie had uitgelegd....pff... hoelang het wel niet geduurd heeft voordat ik aan mezelf toe durfde te geven, ok dit gaat niet dan maar full time kolven... Heb haar veel beterschap gewenst en opgehangen, trut! zo dat lucht op, hihi:)

Deel Deze Pagina