Wat vind Ik dit dit toch altijd lastig te bepalen, ga ik naar dokter of niet... Sinds zondag is zoontje (bijna 1jr) ziek. Verhoging, flinke snot, flink hoesten en bijna geen stemmetje meer. Slaapt gelukkig snachts nog wel Tijdens het hoesten huilen en hij lijkt af en toe naar zin oortjes te grijpen, echter vanmorgen niet meer gezien. Hij krijgt nu 3xdgs 240mg zetpil. Maaaaar hij is aankomende zondag jarig, zou het zo jammer vinden als hij dan ziek is nog, of een oorontsteking/keelontsteking zou hebben...dus nu de vraag... Dokter ja of nee Zo ja, geeft dokter überhaupt iets bij keel/oor ontsteking of moet je het toch even aankijken met PCM? Zie er namelijk ooktegenop om met ziekend bij huisarts te zitten....
ik zou wel even gaan hoor... laat die dokters maar denken "daar heb je ze weer.." maar jij bent gerustgesteld over je kind! zeker als ie al verschillende dagen onder de zetpillen zit... en ze kunnen je een antibiotica kuurtje geven, maar hoe snel ze dat doen weet ik niet en zal ook per huisarts verschillen denk ik...
Waarom geef je PCM? Heeft hij veel last zonder of is dit alleen om de koorts te verlagen? Dat laatste hoeft nl niet perse. Koorts mag gerust hoog zijn (tot 40 graden is bij jonge kinderen normaal). Langer dan 3 dagen koorts is vaak de grens voor een doktersbezoek. Koorts moet er juist uit en onderdrukken is niet perse beter. Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. Jij bent de moeder en weet het beste hoe je kindje zich voelt. Beterschap! Mijn mannetje is ook ziek, voor de 3e keer in 2,5 week. Kunnen het maar gehad hebben hè.
Begin met het sprayen van zijn neusje met zoutoplossing! Dat is ook vaak het enige wat de huisarts doet. Dat houdt de holtes open en maakt het snot wat dunner.
Protocol bij oorontsteking is 3 dagen afwachten en als het dan niet vanzelf over is alsnog AB. Direct AB doen ze echt alleen als je kind zo ziek is dat het niet te doen is, of er andere factoren meespelen, (Caitlyn heeft hier vanwege de hartritmestoornis bij 5 mnd bijv wel direct een AB-kuur gehad, maar was toen ook echt wel goed naar ervan ook). Ik zit ook niet zo snel bij de huisarts, duurt altijd ellenlang en met een ziek kind is dat niks waard Als je na 3 dagen geen verbetering merkt en dan alsnog gaat, gewoon melden hoe lang de klachten er al zijn.
Inderdaad sprayen met neus spray kan al een hoop doen met een eventuele oorontsteking. Hier moet ik voor onze jongste ook de spray van 2 -6 jaar gebruiken zodra ze verkouden wordt, omdat zoutoplossing niets doet bij haar en ze zo en zo een oorontsteking heeft als ze verkouden is. Je zou dus de neusspray van 2-6 jaar ook voor een aantal dagen kunnen geven, maar niet langer dan een week en bij de drogist of apotheek niet aangeven dat het voor een jonger kindje is want dan doen ze moeilijk. Maar de kinderarts en de huisarts zeggen dat het geen kwaad kan mits je het dus niet te lang gebruikt en in normale gevallen ook niet steeds pakt. En anders even met je huisarts overleggen. Beterschap voor je mannetje.
Herkenbaar gevoel. Maar als je graag wilt dat de dokter ernaar kijkt, zou ik gewoon bellen voor een afspraak. Kindjes op die leeftijd als jouw zoontje willen ze altijd zien. Het kan best zijn dat je morgen/overmorgen weer moet komen. Zo houden ze het goed in de gaten. Ik kreeg ook altijd het advies om zoutoplossing te sprayen, maar de huisarts wilde mijn dochter wel altijd even zien. Ik zou dus zeggen: gaan!
Bedankt meiden voor de tips. Ben gaan sprayen met neusspray vanaf 2-6 jaar voordat hij naar bed ging. Teven PCM gegeven, zonder was hij echt heel huilerig. Bed verhogen gaat helaas niet aangezien hij bed door keest en dan ook verkeerd om komt te liggen, met hoofd omlaag Uiteindelijk niet naar dokter gegaan...hij lijkt gelukkig op te knappen! Net lekker in bad gedaan, bedje verschoont en kamertje gelucht.
Goed om te lezen! Lekker fris en fruitig in bed nu dus. Hopelijk een goede nachtrust, dan zal het morgen alweer een stukje beter gaan.