Kosten ziekenhuisbevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Minny, 24 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    4 weken geleden ben ik bevallen van onze prachtige zoon Mick :D
    Ik wilde zelf in het ziekenhuis, dus zouden de kosten voor onze eigen rekening komen. Heb zelf om pijnbestrijding gevraagd en dit gelijk gekregen, waardoor het een klinische bevalling is geworden. Omdat de ontsluiting op het eind stil bleef staan hebben ze me een weeenopwekkers gegeven. Ook moest ik een nachtje blijven, omdat ik pas om half 10 's avonds bevallen ben.

Iemand enig idee hoe het nu met de kosten zit?

2. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Volgens mij maakt pijnbestrijding het niet meteen een klinische bevalling? Een klinische bevalling is alleen als de gynaecoloog het over moet nemen en/of er problemen met jou en het kindje zijn.
    Volgens mij valt dit nog steeds onder poli-klinisch bevallen en moet je een gedeelte van de kosten zelf betalen (de rest vergoedt de verzekering waarschijnlijk)

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja omdat door de pijnbestrijding mijn eigen VK het niet meer mocht doen, werd ik overgedragen naar de VK van het ziekenhuis. Daardoor is het een klinische bevalling geworden.

Waarschijnlijk bedoel je medisch. Dat is wanneer de gynaecoloog verantwoordelijk is. Das wat anders dan klinisch.

Misschien weet iemand anders hoe het met de kosten zit??

4. Badeend

Badeend Lid

19 jun 2008
    52
    0
    0
    Voor pijnbestrijding wordt je overgenomen door de gynaecoloog. Je bent dan in eerste instantie opgenomen in het systeem als poliklinische partus zonder indicatie, maar omdat je pijnbestrijding hebt gekregen wordt het een klinische opname in het systeem, omdat de gynaecoloog verantwoording draagt voor de pijnbestrijding. Dus dan komt er geen eigen rekening bij kijken. Zo werkt het bij ons :)

5. EmyD

EmyD Niet meer actief

Dus als je voor een ziekenhuisbevalling kiest (zonder medische indicatie) en daarbij pijnbestrijding wilt, wordt het toch een klinische bevalling en hoef je je eigen bijdrage niet te betalen..?? Vind ik toch wel opvallend eigenlijk..;)

TS; Gefeliciteerd met je zoontje!

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Geen idee of het zo zit, maar hoop het wel!!
    Uiteindelijk heb ik toch nog wee opwekkers gekregen en zei de VK dat ik het goed had ingeschat met de pijnbestrijding. Dus misschien hebben we geluk en wordt alles vergoed.

7. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

het kost je helemaal niks.

ik heb een goede zwangerschap gehad en koos ervoor om in het ziekenhuis te bevallen. toen de weeen eenmaal begonnen en niet doorzette mocht ik met 1 cm al naar het ziekenhuis voor een phetadine prikje. eingelijk moest ik daarna weer naar huis maar ik zat toen al op 6 cm en ik koos ook voor pijnbestrijding. Ik kreeg toen morfine en kwam ook in handen van de gyn. (mijn v.k moest vanaf dat moment de bevalling aan de gyn. overdragen)
    nou alles is harstikke goed gegaan en heb niks hoeven te betalen.

8. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Sowieso omdat je weeënopwekkers moest krijgen is het al geen gewone poli klinische bevalling meer. Dan is het op medische indicatie bevallen.
    Dan krijg je alles vergoed.

9. Badeend

Badeend Lid

19 jun 2008
    52
    0
    0
    Ja inderdaad. Want thuis kun je geen pijnbestrijding krijgen. Je moet hiervoor aan het CTG en dat valt onder verantwoording gynaecoloog :).

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Okee, hebben wij ff mazzel!!!

En als ik geen opwekkers had gekregen en alleen pijnbestrijding?

11. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Dan moet je volgens mij een gedeelte zelf betalen. Maar als ik jou was zou ik gewoon je zorgverzekering bellen en dan weet je het zeker. Want het ligt er ook helemaal aan hoe je verzekerd bent!

12. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Je mag er altijd voor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen volgens mij, zonder extra kosten. Heb nog nooit gehoord dat mensen om financiele redenen voor een thuisbevalling kiezen, zou ik ook absurd vinden als dat uitmaakt. Wat ik wel denk is dat de kosten van je bevalling (klinisch, poliklinisch of thuis) meetellen voor je eigen bijdrage.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar het is toch echt zo..

14. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Als je er voor kiest om poliklinisch te bevallen zonder medische indicatie dus, dan betaal je geloof ik de helft van de kosten (althans bij mijn verzekering). Dat is al gauw een paar honderd euro.
    Thuis bevallen is aanzienlijk goedkoper dus kan me voorstellen dat mensen er voor kiezen om dan maar thuis te bevallen ja.

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.237
    6.102
    113
    Ja ik geloof dat in het ziekenhuis zonder medische indicatie iets van 400 euro (bijdrage verloskamer) kost, en afhankelijk van je verzekering wordt daar al dan niet een deel van vergoed.

Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen een reden is om thuis te bevallen. Tis een hoop geld.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar... als je dus voor pijnbestrijding kiest, hoef je alsnog niks te betalen begrijp ik? Dus aan de ene kant wordt pijnbestrijding langs alle kanten ontmoedigd, maar het is financieel wel aantrekkelijk om er toch om te vragen? :(

Nou ja, ik wil indien nodig toch al pijnbestrijding, maar ik moet zeggen dat dit de drempel voor mij wel verder verlaagd!

Deel Deze Pagina