Aan mijn eerste zwangerschap heb ik een te trage schildklier overgehouden. We hebben bewust gewacht met gaan voor een tweede tot dat de schildklier helemaal goed ingesteld was. Inmiddels ben ik morgen 9 weken zwanger van de 2e. Ik heb na de positieve test direct bloed laten prikken voor de schildklier. Hieruit bleek dat mijn waarden alweer een stuk slechter waren. In overleg met de HA zijn de medicijnen ook opgehoogd. Dat is nu 3 weken geleden. Ik moest na 4 weken weer opnieuw prikken dus dat ga ik volgende week doen. Ik merk echter sinds deze week dat ik echt helemaal gesloopt ben 's avonds. Ik heb weinig geduld voor mijn dochter en kan er niet goed tegen als ze een lastige bui heeft. Helaas zit ze nu in de peuterpuberteit dus erg makkelijk is ze niet. Zijn er hier meer mensen die zwanger zijn (geweest) met een te trage schildklier? En hoe kan ik er nu het beste mee omgaan? Ik kom sowieso onder behandeling van de gyn maar de eerste afspraak is pas 20 juni.
ik heb een snelle schildklier maar ik moest gelijk stoppen met de medicatie omdat het gevaarlijk is voor de baby ( kans op miskraam groter is).enige wat ik moet doen is elke maand op controle komen en bloed laten prikken. Ik heb soms ook momentje dat ik ook best zwaar heb maar als je gewoon veel rust neemt kom het wel helemaal goed.
Ik moest zodra ik zwanger was direct 25 meer nemen; daarna gedurende de zwangerschap opgehoogd van ik geloof 125 tot 200 aan het einde; na de bevalling moet je per direct weer de dosis van voor de zwangerschap nemen en controle na 6 weken (of jouw dokter doet het op 4 blijkbaar). Vermoeidheid in het eerste trimester hoort een beetje bij zwangerschap en hoeft niet persé je schildklier te zijn. Let er ook op dat je voldoende ijzer binnenkrijgt (rood vlees bijv.).
Eh, sorry! Maar er is een groot verschil tussen een snelle en langzame schildklier. Bij een langzame moet je de medicatie juist verhogen en NIET STOPPEN! Dit heeft de baby namelijk nodig. Stoppen met de Thyrax zou een groot gevaar voor de baby zijn! Trage schildklier: Om de 4 weken bloedprikken, de hele zwangerschap door. In overleg met de arts je medicatie verhogen, dit heeft TS gelukkig ook gedaan. TS: ga niet te veel op je gyn af voor je schildklier. Raadpleeg bij twijfel ALTIJD een endocrinoloog. Gyns denken dat ze alles weten, ook van de schildklier. Dit is echter niet altijd zo. Vertel je arts bij de uitslag van je waardes dat je heel moe bent. Je mag dan wat eerder of meer wel verhogen. Ik ben voor de 2e keer zwanger met een trage schildklier (ik was ook 1x zwanger met een normale schildklier; kindje is toen overleden door andere oorzaak). Ik vind zwanger zijn met een peuter ook beduidend zwaarder (ben dus 2x zwanger geweest zonder peuter) en heb soms ook minder geduld met mijn dochter. Bij mij gaat het beter sinds de 12-13 weken grens. Volhouden! Houd je waardes goed in de gaten. Zorg dat je TSH rond de 1 blijft of komt. Neem zoveel mogelijk je rust, ga vroeg naar bed of doe een middagslaapje met je peuter mee (ik weet het, lastig!). Bij twijfel: naar de endocrinoloog! Hoewel ik geloof dat jouw HA ook goed bezig is. Post hier je waardes maar, ik wil er wel naar kijken. Onder " Gezondheid" zijn nu ook 2 topics over de schildklier.
@Aquilegia Ik heb gelukkig een hele goede HA voor mijn schildklier dus daar ben ik erg blij mee. Mijn waarde van de TSH moet inderdaad terug naar de 1. 3 weken geleden was het 2,69. Vandaar dat we direct de medicijnen opgehoogd hebben. Voor de zwangerschap zat het gelukkig wel rond de 1. Het is alleen wel de bedoeling dat de gyn de schildklier over gaat nemen. Mede daarom kom ik ook onder behandeling van de gyn en niet van de VK. Maar ik zal er dan wel bovenop gaan zitten met de schildklier. Moet ik nu bij de assistente van de HA ook dus dat ben ik wel gewend. De HA is erg goed maar de assistentes niet altijd. Ben wel blij te lezen dat het na de 12-13 weken beter moet gaan. Ik weet dat moeheid erbij hoort maar ik merk wel duidelijk het verschil met de eerste zwangerschap. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn vriend.