Niet kunnen verhuizen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Doortje25, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik baal op het moment een beetje...

4.5 jaar geleden kochten wij ons huis, een ruim 3-kamerappartement met de instelling het over 5 jaar te verkopen en een eengezinswoning te kopen. Het was de herfst van 2007, de huizenmarkt was toen nog stabiel en als je kocht, dan kwam het altijd naar je toe... Jaja, wisten we toen maar wat we nu weten! ;) In de zomer van 2008 stortte alles in, wij hadden toen net 3 maanden de sleutel...

Inmiddels wonen we hier ruim 4 jaar en het lag dus ooit in de planning om na de zomer ons huis te koop te zetten. Dat feest gaat nu dus niet door, want we gaan ons huis met flink verlies verkopen, iets wat ons ondanks een klein spaarbedrag en een spaarrentehypotheek een restschuld gaat opleveren. En die schuld, dat is dus het probleem... Op papier verdienen we super, we kunnen makkelijk iets lenen wat ver boven het bedrag ligt waarvoor wij willen kopen. Maar we mogen de restschuld niet meefinancieren en daar wringt de schoen. Al zouden we een krot van hooguit een ton willen kopen, dan kon het nog niet omdat we de restschuld niet in 1x kunnen afbetalen. En hoewel mijn schoonouders een bepaald bedrag voor dit soort dingen voor ons op de bank hebben staan, wil mijn man daar nu nog geen gebruik van maken. We zitten hier dus muurvast...

Wie zit er ook in zo'n situatie?
    De hypotheker zegt dat er vast wel een regeling komt, die het mogelijk maakt om weer door te kunnen stromen. We moeten september afwachten... Nu weet ik zeker dat wij niet de enigen zijn in deze situatie en op zo'n dag als vandaag wil ik even mijn frustratie delen... Soms ben ik bang dat we hier nog 10 jaar moeten wonen haha!

En morgen ben ik vast weer heel blij met wat we allemaal wel hebben en ik weet dat ik eigenlijk helemaal niet mag klagen als ik om me heen kijk, maar ik zou zo graag een tuin willen en die ene kamer meer zou ook niet verkeerd zijn... :)

2. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het bedrag wat schoonouders hebben voldoende om de restschuld af te lossen? Zo ja dan zitten jullie niet vast maar kiest je man ervoor daar te blijven voor jullie allemaal. Dan zou ik met hem in gesprek gaan daarover.

Verder loopt het wel allemaal rot voor jullie qua timing :( kan de restschuld niet via een persoonlijke lening worden opgelost of zien de banken je dan alsnog als een te groot risico? En langer daar blijven wonen tot de markt weer aan trekt is geen optie? Of anders je huis verkopen, restschuld af betalen en voorlopig gaan huren?

Succes ermee iig! Je bent de enige niet die in zn situatie zit momenteel maar vervelend is het natuurlijk wel!

3. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Wij zitten in precies dezelfde situatie! In 2008 in appartement gekocht, 3 kamers. Inmiddels is kind 2 erbij en wordt het krap, maar verkopen is erg lastig. Ons huis staat wel al een jaar te koop, maar er is bijna geen animo. Woningen die wel verkocht worden, gaan voor zo'n 30.000 euro onder onze hypotheek. Ik heb de hoop inmiddels opgegeven en heb me erbij neergelegd. We gaan er gewoon het beste van maken, want ik zie niet voor me dat we het de komende paar jaar gaan verkopen.
    Ook wij verdienen op papier prima, en zouden makkelijk een eengezinswoning kunnen kopen. Maar door die restschuld is dat dus onmogelijk.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja, heel herkenbaar, wij zitten in een gelijke situatie, met als verschil dat we een twee-onder-1 kap hebben. Echter boven is het behoorlijk aan de kleine kant met 3 kids. Maar de restschuld meefinancieren is dus idd nog geen optie, terwijl wij op papier ook makkelijk meer kunnen lenen..

Erg lastig, maar in jullie geval zou ik toch overwegen het geld van je schoonouders te lenen.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    En hoe snel kan je het bedrag bij elkaar sparen?
    Anders als je echtecht graag wilt kan je het nogmaals met je man bespreken. Heeft hij een reden waarom hij het (nu) niet wil lenen van zn ouders?

Wij zitten gelukkig iets gunstiger en gaan wel binnenkort ons huis te koop zetten. We gaan er denk ik wel zo'n halve ton op toe leggen (iets minder hopelijk).

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

check!
    check!
    check!
    exact....

hier geen gigantische restschuld.. dat scheelt.. maar genoeg om er nog een behoorlijk aantal nachtjes over te slapen.
    wij wonen er dus ook nog wel even.

7. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Same here, we willen al een hele tijd verhuizen. Maar bij goede verkoop verliezen we 20.000 en die schuld willen we niet.
    Ook wij zitten muurvast en willen hier zooooo graag weg:(

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Wij kochten ons huis ook eind 2007... pfff...

9. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Hier net zo. Al wonen wij hier nog maar anderhalf jaar.. het is gewoon niet onze omgeving. Zijn beide een groter dorp/stad gewend en dachten toen we een kinderwens hadden.. laten we om ons heen kijken in wat kleinere rustigere dorpjes waar ons kindje later rustig buiten kan spelen met veel ruimte om huis. ( we woonden in een appartement)

Tsja, dat huis hebben we wel gevonden. Mogen ook niet klagen hoor, 2 onder 1 kap, groot gazon voorhuis, grote oprit, eigen garage.. maar toch, de mensen hier in het dorp, de buurt.. het zijn onze type mensen niet. Ik voel me hier absoluut niet op mijn gemak.

Wij kunnen helaas ook niet verhuizen. Manlief heeft al een lening op zijn naam te staan van een eerder relatie helaas. Dus zouden dit huis dan met winst moeten verkopen, nou dat gaat gewoon niet. :(

Misschien iemand die belang heeft bij woningruil? haha..

10. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Al jullie verhalen zijn zo herkenbaar!
    Best fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, gedeelde smart is toch halve smart he! ;)

En ik vind het zo oneerlijk... tot een paar jaar terug kon je in onze situatie gewoon verhuizen en de schuld over 30 jaar hypotheek verdelen. Natuurlijk is er een reden dat het nu niet meer kan, maar dat wij daar de dupe van zijn, daar baal ik wel van! Volgens onze hypotheker komt er wel weer een bepaalde regeling, desnoods iets met versneld aflossen, want wij zijn dus niet de enigen en zo zit iedereen straks muurvast.

Een persoonlijke lening doen de banken tegenwoordig ook niet meer, helaas...
    En om bij mijn schoonouders aan te kloppen, tja... We weten dat het geld er is, dit hebben ze ooit gezegd en mijn schoonzusje heeft zo ook ooit een huisje kunnen kopen, maar om er naar te gaan vragen dat is ook weer zo'n stap. Ze weten van onze situatie, mijn man wil het alleen als zij het zelf aanbieden en zelfs dan vindt hij het niet prettig, maar als het niet anders kan... Ik sta hierin volledig achter hem, ga er niet om vragen, wat voelt als bedelen.

Over 2 jaar staan we er wel alweer wat gunstiger voor, omdat we de hypotheekrente sparen en tegen die tijd zelf ook meer op de bank hebben staan, maar dan hebben we nog steeds een restschuld van 15000 euro, hopelijk zelfs iets minder... Geduld is een schone zaak zeggen ze, nou dat hoop ik dan maar! :)

11. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ja hoor, ik heb een heel leuk onverkoopbaar appartement in een leuke buurt en in de stad hahaha. Maar daar zal je niet naar op zoek zijn ;)

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ja dat denken wij ook, we hebben een gunstige hypotheek, sparen een hoop per maand. Dus hoe langer we er wonen, hoe meer we inlossen. Verder sparen we ook flink, om het straks op te kunnen vangen.
    Ik vind het echt oneerlijk, we werken hard, verdienen genoeg en toch zit je muurvast. Maar goed, we zijn verder gelukkig en gezond, dus ik hou mezelf voor dat het een luxeprobleem is. In ieder geval beter als met twee huizen zitten, dat lijkt me helemaal vreselijk.

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    sja..wij kochten 2005 een drie kamer appartement....2007 kochten we een huis...dachten het appartement zo kwijt te raken....

we schrijven 2012..en hebben nog altijd 2 hypotheken....pffffff...

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Herkenbaar alleen hebben wij ons huis in 2008 gekocht en zijn er in 2009 in gegaan.

Wij kunnen nu ons huis wel kwijt voor 15 tot 20 duizend minder als wat wij er voorbetaald hebben. En krijgen dus gen hypotheek omdat de restschuld niet in 1x betaald kan worden :(

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Is verhuren een optie? En dan zelf ook gehuurd (vrije sector) gaan zitten?

(Mén, ben ik blij dat ik nét op tijd mijn 'hier ga ik even 5 jaar zitten-appartement' in een achterbuurt verkocht heb in 2008/2009...!)

16. prettymum

prettymum Niet meer actief

Heftig hoor... Ik las daar laatst ook een artikel over in VK magazine. Er valt denk ik ook niet tegenaan te sparen hè? Ik ben overigens wel benieuwd of de politiek dit punt gaat oppakken. Maar zover ik weet worden de regelingen per 2013 alleen maar soberder...

17. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    Oh meid, toch! Heb met je te doen. Er zitten veel mensen in die situatie om mij heen. ik hoop voor jullie dat het lukt om fatsoenlijk rond te komen en snel dat appartement kwijtraken!

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wij mogen van de bank niet verhuren en wij kunnen geen particulieren verhuur ( meer ) betalen nu ik een andere baan heb.

Overigens wilde wij eerst een ander huis kopen maar gaan nu sowieso huren mits ons huis verkocht is.

19. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja wij zitten ook in deze situatie. Als we maar quit konden spelen dan zouden we graag verhuizen! Helaas houdt de enorme restschuld ons tegen. (Ook eind 2007 huis gekocht) Dus sparen om de restschuld mee af te lossen is de enige optie..

20. Triskele

Triskele Niet meer actief

en ik was al aan het klagen omdat we "maar" on hypotheek precies erou zouden hebben als we zouden verkopen hihi (alleen onze buren hebben inmiddels een lelijke veranda aangebouwd en mijn makelaar zegt dat ons huis hierdoor veel moeilijker te verkopen valt en minder waard is)

Nou ben je dan lekker mee maar goed ik mag eigenlijk niet klagen want ons huis heeft 4 slaapkamers dus ruimte genoeg alleen wij zouden graag van bepaalde mensen naast ons verlost worden ;)

Deel Deze Pagina