Baarmoederhalskanker?

Discussion in 'De lounge' started by Roxyroxx, Sep 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Ik heb een vraagje... Hoe vinden ze baarmoederhalskanker, qua ontdekking? Ik ben nu zwanger, maar heb vaker onverklaarbare bloedingen, pijn down there en volgens de gyn verklevingen. Nu gaf ze aan dat het ofwel omschuldig kon zijn ofwel baarmoederhalskanker kon betekenen. Ik schrok daar natuurlijk wel van. Maar nu zei de gyn dat ze pas een uitstrijkje kunnen maken na de zwangerschap ivm de hormonen...

Ik heb de volgende afspraak bij de gyn over 3 weken en wil het hier dan toch over hebben, maar ik vraag me af hoe ze het dus ontdekken (of juist uitsluiten, hopelijk!!)

Weet je tuurlijk is de kans groot dat er niks is, maar toch spookt het een beetje in mijn hoofd rond.

2. evi83

evi83 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze maken een uitstrijkje van je baarmoedermond. Daar gebruiken ze een soort borsteltje voor. Daar blijven cellen aanzitten en die onderzoeken ze of ze afwijkend zijn. Als dat zo is maken ze na een paar maanden weer een uitstrijkje.

3. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Wat een rare uitspraak van je gyn. Ze geeft wel meteen de uitersten aan maar dat er nog duizenden andere redenen kunnen zijn vergeet ze er bij te vermelden. Meid, het kan echt van alles zijn, ik zou je er voor nu niet druk om maken. Als het weer kan laat dan een uitstrijkje maken bij je huisarts.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Zoals Evi hierboven beschrijft.
    Je mag voor een juiste beoordeling hiervan dus inderdaad niet zwanger zijn of korter als 6mnd geleden bevallen zijn.

Succes meis! Hoop dat t niets ergs is!

5. Joes1

Joes1 Actief lid

Jun 16, 2013
    315
    1
    0
    Baarmoederhalskanker ontwikkeld heel langzaam. Eerst ontdekken ze het virus dat het veroorzaakt. En dat virus heeft 5 tot 10 jaar nodig om baarmoederhalskanker te worden.

6. Sweety88

Sweety88 Actief lid

Sep 14, 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Eerst maken ze een uitstrijkje en als daar iets uitkomt, kunnen ze je nog makkelijk behandelen zonder dat je ooit kanker krijgt.
    Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden, als je er maar op tijd bij bent. En ze gaan je toch in de gaten houden?
    Maak je niet druk over dingen die zouden kunnen zijn;) in de meeste gevallen is het namelijk niks. Ik heb zelf net een afwijkende pap uitslag gehad met hr-HPV. Moet volgende week naar de gyn, schrok me eerst ook kapot, vooral vanwege mijn babyplannen;)
    Maar heb me laten informeren en ze kunnen (als ze dat bij jou vinden) baarmoederhalskanker in het beginstadium heel goed behandelen.

7. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    Via een uitstrijkje. Maar geloof dat het pas kan na 6 maand na de bevalling.
    Baarmoederhalskanker ontstaat als een virus, ze zijn er vaak al bij voordat het uberhaupt uitgroeit tot kanker.
    En dat uitgroeien kan met gemak 5 tot 10 jaar duren!
    Ik hoop dat het niets ernstigs is! Succes!

8. Roxyroxx

Ik ga er ook vanuit dat het niks is hoor, maar toch er is natuurlijk altijd een kleine kans... Hmm ok dus ze kunnen echt pas testen na de zwangerschap... Dan weet ik dat!

9. mol

mol Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    1,860
    0
    36
    Female
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie

10. mol

mol Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    1,860
    0
    36
    Female
    belgie
    ookal heb ik alle respect voor iedereen die je wilt geruststellen,en het zal waarschijnlijk ook niets zijn maar ik vind het spijtig dat er soms zo vlot onwaarheden worden verteld.want ik wou dat het waar was wat hierboven wordt verteld,dan was ik nu zo bang niet :(

11. Roxyroxx

Mol,

Bedankt voor je reactie! Wat ik me echter afvraag, dat uitstrijkje kan dat niet door de zwangerschap een vertekend beeld geven? Ik dacht dat ze daarom nl geen uitstrijkje kunnen maken? Ik ga het er toch nog even over hebben hoor de volgende keer!

Heel veel sterkte voor jou! Je hebt het niet makkelijk, slechte nekplooi, gelukkig goede NIPT-test maar nu ook dit weer... Sterkte meis!

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Een uitstrijkje geeft tijdens de zwangerschap een vertekend beeld. Omdat de cellen daar dan sowieso onrustiger zijn. Dat is ook de reden waarom je sowieso een aantal maanden na de zwangerschap moet wachten.

Maar ik vind het vreemd dat je gyn zulke uitspraken doet. Dat is namelijk een uitspraak die ze niet moeten doen. Beetje onhandig dus.

Tijdens de zwangerschap is je baarmoedermond heel gevoelig en kan je heel makkelijk bloedingen krijgen omdat de boel veel beter doorbloed is en het weefsel zachter.

En als je het hebt gekregen na de bevalling van de oudste dan kan er best wat slijmvlies aan de buitenkant zitten waardoor de boel wat verkleeft, dat slijmvlies is hetzelfde als wat je aan de binnenkant van je baarmoeder hebt zitten en dat is ook heel erg bloedingsgevoelig. Daarbij nemen ze altijd voor de zekerheid een uitstrijkje en daarna kunnen ze het aanstippen of wegbranden. Dat heb ik ook twee keer gehad. Daarna was het over.

13. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Mijn moeder heeft bmhk gehad; bij haar was er in het uitstrijkje niks te zien maar omdat ze erop stond ook het bloed te laten onderzoeken, hebben ze het daarin gezien. Ik zou daar bij de gyn dus ook op aandringen om beide naar het labo te sturen.
    Verder sluit ik me aan bij de andere dames, bloedverlies tijdens de zw.schap komt vaak voor en hoeft niet meteen kanker te zijn, naar het schijnt is het zelfs het gunstigste scenario (i.v.m. zw.schap dan) als ze geen duidelijke oorzaak vinden.

14. Joes1

Joes1 Actief lid

Jun 16, 2013
    315
    1
    0
    Dus omdat jij bang bent klopt het niet wat er staat?

Ik heb zelf hr hpv gehad en dmv laser weg gehaald. Daarna ook weer terug gekomen en weer verdwenen. Ik blijf voor altijd onder controle hiermee bij de gyn zodat ze het in de gaten houden. Het kan zo weer terug komen. Echter is dat niet erg als het in de gaten gehouden wordt omdat er dan op tijd ingegrepen kan worden. Dit omdat het zich zo traag ontwikkelt. Laat je aub nogmaals goed voorlichten. Je hoeft namelijk niet bang te zijn met hr hpv wanneer je onder behandeling van een gyn bent.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik woon in Duitsland en hier worden gewoon uitstrijkjes gemaakt tijdens en direct na de zwangerschap. Juist om het goed in de gaten te houden.

16. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hier doen ze het volgens mij niet tijdens zwangerschap. Misschien een gyn wel dat weet ik niet.. Maar een ha niet. Ik was nl net zwanger toen ik een uitstrijkje moest laten maken, maar dat mocht uiteindelijk pas 6 mnd na de bevalling..
    Helaas was die niet goed en moest ik een half jaar wachten op de volgende (nu nog 3 mnd wachten).. Krijg er helemaal de zenuwen van!
    Ik snap het gevoel van ts wel, vooral als een arts dat zo even zegt (over bmhk). Sterkte, het hoeft niet gelijk altijd wat te zijn, dat is ook al eerder gezegd.

17. Roxyroxx

Nee ik ga er ook niet vanuit dat het bmk is, maar ze heeft wel gekeken en zoals de bloedingen zijn onverklaarbaar, er zijn verklevingen en er zijn nog wat dingen die ik hier niet allemaal ga neerzetten, dus wat dat betreft kan ik de gyn niet kwalijk nemen dat ze erover begon.

Kunnen ze het bloed wel analyseren tijdens de zwangerschap? Is daar niets vertekends?

18. mol

mol Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    1,860
    0
    36
    Female
    belgie
    ik had het erover dat het niet klopt dat men geen uitstrijkjes doet tijdens de zwangerschap want zoals ik in het bericht erboven dus al zei was mijn uitstrijkje niet goed en krijg ik nu een biopsie 30 september.dat uitstrijkje werd afgenomen toen ik 10 weken zwanger was.het kan een vertekend beeld geven inderdaad aar als je een pap 3 of 4 hebt kan het nooit enkel door de zwangerschap zijn ,dan is er iets meer aan de hand.daarom deden ze het toch bij mij na klachten van pijn en bloedverlies.ik ben een kankerpatiente maar borstkanker dus dat staat hier los van.ik heb gewoon pech maar dat kan iedereen overkomen.

19. Joes1

Joes1 Actief lid

Jun 16, 2013
    315
    1
    0
    Dat is heel vervelend, en dan begrijp ik beter dat je bang bent, ook al ben je niemand een verklaring schuldig als je begrijpt wat ik bedoel.
    Klinkt raar maar het 'voordeel' van baarmoederhalskanker is dat het supertraag ontwikkeld. In bijna de meeste gevallen kan je er aan geholpen worden. Heb zelf ook een biopsie gehad. daar uit bleek dat ik de HRcellen bezat. deze hebben ze dmv laser weg gehaald. nu doen ze dat niet meer, nu snijden ze het weg. Daarna krijg je weer een uitstrijkje om te kijken of ze alles hebben weg gehaald. etc.. dit is allemaal nog beginstadia waar ze alles nog aan kunnen doen.

Het NADEEL van bmhk of hpv is je voelt het niet, doet niet pijn, merk je niet. Kom je alleen achter door uitstrijkjes. Juist daarom vind ik het wel heel belangrijk dat iedereen meedoet met het bevolkingsonderzoek.

Share This Page