Ervaringen elektrisch of infrarood verwarmen

Discussie in 'De lounge' gestart door MissXray, 19 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Wij hebben onze nieuwe woning inmiddels volledig gestript.

Over alle wanden liepen CV leidingen, die ik echt heel erg lelijk vond. Beneden krijgen we vloerverwarming, maar boven niet.

Voor de verbouwing diverse aannemers laten komen en dit “lelijke leidingen probleem” besproken. Er waren diverse aannemers die aan gaven dat steeds meer mensen kiezen voor geen cv op hun slaapkamer. Ik begrijp dat, want die van ons staan ook nooit aan en het raam staat ook nog eens dag en nacht open.

Kort samengevat: alle cv leidingen incl radiatoren zijn verdwenen. Nu willen we wel een alternatief hebben op de slaapkamers, want kinderen moeten daar hun huiswerk kunnen doen zonder het koud te hebben natuurlijk.

Nu hebben we de keuze uit mooie elektrische panelen of infrarood. Iemand ervaringen? Ik denk dat we het beste elektrisch kunnen hebben, man denkt aan infrarood.

Ik ben me er van bewust dat dit extra elektra gaat kosten, maar er komen volgende maand veel zonnepanelen op het huis dus dat is geen probleem.

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Infrarood verwarmt de ruimte niet maar alleen de persoon die er dicht genoeg bij zit. Wat voor elektrische panelen bedoelen ze ? Hoeveel watt zijn ze ?

kan je niet beter airco’s laten plaatsen ? Daarmee kan je echt verwarmen en koelen. Als je een goede hebt dan is het goedkoper dan een elektrisch kacheltje.

Ysabella en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    Ik zou voor( goede) airco's gaan! Winter en zomer plezier van!

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Infrarood lijkt me inderdaad minder handig, omdat die geen ruimte verwarmt.

5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hebben boven 2 kleine elektrische radiatoren. Werkt ook helemaal prima :)

MissXray vindt dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Dat zou mijn idee ook zijn

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Infrarood is handig om bijv achter hun bureaustoel op de muur te plaatsen. Dan zitten ze op hun stoel lekker warm. Maar de rest van de kamer heb je niet warm.

Electrische verwarming hadden wij in het oude huis in de badkamer en krijgen we straks ook weer. Ik vond dat altijd erg prettig. Ik zette het aan als het echt koud was in de badkamer een half uurtje van te voren en na afloop weer uit. Dus korte tijd.

Airco: hadden we in het oude huis beneden, verwarmt ook wel fijn. Wij hebben nu boven ook geen verwarming meer, plaatsen we ook niet, maar mocht het echt te koud of te heet blijken dan leggen we op zolder airco aan.
    Airco vind ik fijner qua warmte dan cv verwarming, ik vind dat onprettig om te slapen.

Ik weet niet hoe koud het in de winter en hoe warm het huis in de zomer is? Afhankelijk daarvan zou ik mijn keuze maken. Als het een keertje nodig is als het buiten een keer -10 is vind ik anders dan elke dag/bijna elke dag. We zijn ook wel verwend tegenwoordig: vroeger zat ik gewoon onder mijn dekbed te leren op mijn kamer!

MissXray vindt dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn broer heeft een hele poos in Noorwegen gewoond en in hun (koop)appartement zaten ook alleen elektrische radiatoren, dat is vrij gebruikelijk in Noorwegen schijnbaar en beviel prima. Dus ik denk dat ik in jullie geval daarvoor zou gaan.

Wij hebben er zelf voor gekozen om vloerverwarming door het hele huis te doen icm een warmtepomp (ons huis is helemaal gestript en geïsoleerd en gerenoveerd). Op de verdiepingsvloeren, die van hout zijn, via een opbouwsysteem. Dat is wel een duurdere optie, maar we zijn er heel blij mee. Ook omdat we ook vloerkoeling hebben, dus geen airco’s nodig in de zomer.

9. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Wij hebben ook geen radiatoren meer boven en in het kantoor. In het kantoor en slaapkamer van de oudste hebben we een infraroodpaneel. In het kantoor staat ie tegen de muur onder mijn bureau, en hoewel het niet schijnt te 'kunnen' is toch echt de hele ruimte warmer. Man heeft er geen onder zijn bureau, maar als hij die van mij aanzet is het zo een paar graden warmer.
    Ook als ik zoons kamer in loop voel ik direct als hij hem aan heeft staan.
    Ze kosten amper stroom, i.t.t. elektrische kacheltje die we daarvoor hadden.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou airco nemen. Daar heb je zowel zomer als winter wat aan. Zijn ook zuinig. Rendement van 400%.

Infrarood verwarmd alleen plaatselijk. Ik had een IR paneel maar heb die weer weg gedaan. Voelde hem alleen wanneer je er heel dicht op zat.

Nu airco.

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

Bedankt voor de reacties. De zolder heeft inmiddels airco. We zoeken dus alleen voor de eerste verdieping. Zo te lezen kunnen we ons het beste gaan oriënteren op elektrisch.

12. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Mijn man heeft ook een infrarood paneel op zijn werkkamer en die wordt er ook echt door verwarmd de hele kamer is warm. Hij is er erg tevreden over in elk geval.

13. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Infrarood verwarmt zeker wel de hele ruimte. Maar dan moet je wel voldoende capaciteit aan panelen hebben. Een klein paneel op de hele woonkamer zal weinig doen inderdaad.

Dus goed laten berekenen wat je nodig hebt en dan kan dit gewoon je hoofdverwarming of enige verwarming zijn.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Als ik alleen het koude hok dat de studeerkamer heet (pal op het noorden) willen verwarmen, dan gebruiken we een olieradiator. Heel fijne warmte, hij staat dan vlak naast me :thumup: heeft een thermostaatfunctie dus verwarmt tot een bepaalde omgevingstemperatuur.
    Je ziet t wel direct terug in je energieverbruik als die een poos aan staat.

15. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Wij hebben op het werk 1 infrarood paneel in een kleine ruimte, maar die doet echt niks. Maar ik geloof best dat het kan werken, alleen zou ik me dan heel erg goed laten voorlichten daarover (wat ik van mijn werkgever denk dat ze dat niet gedaan heeft en ergens een 'koopje' gekocht heeft).
    Zelf zou ik dus naar electrisch neigen, maar puur door deze ervaring op mijn werk.

Deel Deze Pagina