Hond..waar doe je goed aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 20 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Wij hebben afgelopen woensdag zeer plotseling onze 4 jarige Labrador moeten laten inslapen.
    Hij maakte een rare glijer in huis en gilde van pijn. Kon zijn achterpoten niet meer gebruik. Uiteraard direct naar DA gegaan.
    Daar bleek uit foto's zeer ernstig HD met artrose.

Wij hebben nu 3 Labradors gehad.
    We houden van het karakter en vinden het geweldige honden.
    Maar ze zijn zo ziekte gevoelig.
    We hebben zowel uit gelegenheidsnest gehad als bij erkende fokker volgens richtlijnen NLV.
    Allen niet ouder geworden dan 9 jaar (9 jaar, 4 jaar, 8 maanden)
    In alle gevallen was er wel iets HD, koperstapeling of ernstig atopie.
    Voor de toekomst vragen we ons af wat wijsheid is mbt tot ooit weer een hond.
    Ons hart ligt echt bij de Labrador.
    Maar is dat wijsheid.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Jemig wat hebben jullie al veel meegemaakt!! Heel veel sterkte met het verlies van jullie maatje.

Als ik het verhaal lees klinkt het voor mij al of je het antwoord al weet.

Mijn moeder was dol op de Schotse collie. Heeft er uiteindelijk 3 gehad. Maar ze kwam er alleen voor te staan en vond ze te groot. Uiteindelijk voor een shelty gegaan. Waar ze eerder ruim 4 jaar over twijfelde want het us geen collie is ze gek op haar en wou dat ze dat eerder had gedaan.

Nu is gegaan verdriet nog zo rauw dat je niet eens zou kunnen denken aan een ander ras.
    Zou echt eerst jezelf de tijd geven en dan bedenken of je toch voor een golden retriever gaat of kijkt naar een andere rassen.

Veel sterkte

Manolito vindt dit leuk.
  3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Jeetje zeg, nog gecondoleerd. Jullie hebben ook echt wel pech gehad als ik dit zo lees.
    Helaas blijken ook sommige erkende fokkers soms de regels aan hun laars te lappen. Tientallen, soms honderden nakomelingen met HD, ED of epilepsie. Op Facebook heb je de labrador club, daar kan je zowel goede als foute fokkers vinden.
    Bij gelegenheid nestjes moet je ook geluk hebben. Toen wij zelf op zoek waren naar een dekreu kregen we de meest vage aanbiedingen. Zelf van een dekreu die officieel zo geregistreerd stond bij de NLV, maar al bekend stond om epilepsie (bijzonder hoe hij nog geregistreerd kon staan). Uiteindelijk uitgekomen bij een dekreu die goed bekend stond en waarbij alle papieren van zowel de erfelijkheidsonderzoeken als de stamboom in orde waren.
    Daarnaast zorgt nieuw bloed in een lijn (dus een labrador zonder stamboom) soms juist weer voor sterkere nakomelingen met minder kans op ziektes.
    Het blijft wat dat betreft lastig en gokken.
    Maar ik zou dus echt onderzoek doen naar ervaringen van mensen bij fokkers. En liever een half jaar wachten op een goede pup dan nu snel ergens een pup kopen om het gemis van de oude hond op te vangen, en dat later blijkt dat de fokker het ook niet zo nauw nam.

Ik heb het trouwens niet over broodfokkers gehad, ik neem aan dat je daar sowieso niet mee in zee gaat.

Manolito vindt dit leuk.
  4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Tsja tegenwoordig is het altijd gokken. Wat jullie hebben meegemaakt is vreselijk en je twijfels zijn meer dan begrijpelijk maar met alles blijft het een gok.
    Er zijn heel veel goede fokkers die fokken met papieren. Ook een heleboel verkeerde.
    Je hebt een heleboel goede en fijne gelegenheidsnestjes, en een heleboel verkeerde.
    Ik heb zelf bijna 19 jaar met stamboom gefokt en ondanks dat ik van mezelf weet dat ik altijd zo gezond mogelijke honden wilde fokken weet ik ook dat er absoluut een nare kant aan zit.
    Alles testen zegt niet alles, een stamboom zegt niet alles. Wij hebben nu een labrador zonder stamboom en hoewel ze nu echt in perfecte gezondheid verkeerd zal de tijd leren hoe het gaat.
    Voor deze keer hebben we beslist om juist niet met stamboom te doen omdat je toch nooit zekerheid hebt en wij simpelweg niet 1000 euro mee wilde betalen voor iets waar je dat toch niet op hebt. Ze is geweldig van karakter. Zo lief, zo makkelijk, zo goed te trainen. We hebben er nog geen seconde spijt van.
    Ik zou voor jezelf de tijd nemen, ongeacht wat je doet. Er zijn veel meer leuke rassen.

5. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    En een labradoodle? Wel het karakter van een labrador, maar over het algemeen gezonder?

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ach wat een verdriet.
    Altijd naar afscheid nemen van je maatje zeker als ouderdom niet de oorzaak mag zijn.

Wij zijn vd herders, maar om deze reden nooit zuivere. Altijd bewust een kruising genomen. Is even zoeken maar wij konden altijd leuke vinden. Bijv collie/mechelse herder. Is de liefste hond die we gehad hebben met van beide honden het beste in haar.

Wellicht ook met jullie voorkeur ras mogelijk. De kruisingen zijn vaak wat sterker.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.565
    113
    Bij kruisingen heb je een grotere genenpoel.

Gewone vuilnisbakkatten zijn ook veel sterker dan ( doorgefokte) raskatten.

Zoe123 en wendy339 vinden dit leuk.
  8. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Ach wat verdrietig! Veel sterkte met jullie verlies.
    Klinkt wel als hele erge pech! In onze familie zijn alle labradors zonder problemen oud geworden. O.a schoonouders hebben er 3 gehad.
    Wij zelf hebben een kruising en die wordt in december 13.

lastig te bepalen waar je goed aan doet. Als je hart bij de labrador ligt zou ik wel daar voor gaan, maar welke keuze verder is dan lastig.

Manolito vindt dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.513
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat erg zeg dat jullie je hond zo plotseling hebben moeten laten inslapen. Heel veel sterkte met het verlies. Ik moet er echt niet aan denken. Wij hebben zelf een labrador van ruim 5 jaar en ik denk ook wel dat jullie heel veel pech hebben gehad. Onze hond is vooralsnog gezond. Het enige is dat die van medio april tot medio sept last van hooikoorts heeft maar dit hebben we goed onder controle met medicatie.
    Natuurlijk mankeert die weleens iets maar dit zijn kleine ongemakken. Ik heb ook best wat labradors in mijn omgeving en vooralsnog allemaal gezonde honden. Van erkende fokkers maar ook van een particulier nestjes.
    Je hoort inderdaad veel over HD/ ED maar dit zijn dan vaak honden via MP en daarom denk ik dat jullie gewoon heel veel pech hebben gehad mbt jullie hondjes
    Mijn favo hond is ook de labrador mede door zijn zachte karakter maar ook door zijn streken.
    Wij zouden ons geen betere gezinshond kunnen voorstellen.
    Ik wil je best eens het adres van onze fokker van destijds doorgeven.
    Ik wil jullie ieder geval heel veel sterkte toewensen, heel verdrietig dit.

Manolito vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Vriendin vsn me heeft ook de nodige golden retrievers en labradors gehad (bij dr ouders dan) meer regel dan uitzondering dat ze niet oud werden om de bekende klachten.

Wij hadden een duitse herder, via een fokker wat hun eerste nestje was van die combinatie. Schat van dan een hond, zn broers en zusjes werden niet heel oud maar hij heeft de 17 aangetikt.

11. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Jeetje wat een pech hebben jullie gehad. Ik heb verder geen verstand van honden en wat je het beste kan doen, maar wil je wel even sterkte wensen.

Manolito vindt dit leuk.
  12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wat verdrietig voor jullie. Ik stuur je een pb.

13. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Ach wat sneu zeg, gecondoleerd... Hier ook een labrador gehad met dezelfde problemen. Ze had een stamboom en we hebben bewust gekeken naar een nest waarvan ouders geen enkel mankement hadden die bij labradors vaak voorkwamen. Toch had onze hond al vanaf een leeftijd van 4 jaar ernstige heup en elleboog dysplasie. Uiteindelijk is ze met heel veel pijnmedicatie nog net 10 jaar geworden. We hebben haar altijd heel erg slank gehouden maar ook dat had eigenlijk geen effect op de klachten... Ik zie op straat eigenlijk alleen maar fitte labradors als ze jonger dan 5 jaar zijn, daarboven toch allemaal mank en wankel... Zou voor mij in elk geval een reden zijn om niet meer voor een labrador te gaan, ondanks dat het echt geweldige honden zijn.

Zelf later een Jack Russel mixje gehad en die is 16 geworden zonder ooit ook maar iets lichamelijk te mankeren. Het is dat hij zwaar dement en in de war werd waardoor we hem hebben moeten laten inslapen. Maar hij was wel echt een eye opener hoe het ook kan lichamelijk met een oudere hond

Manolito vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina