Hoi dames, Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoeveel voedingen jullie kleintje drinkt op een dag. Tot voor kort wilde ze steeds om de 1,5/ 2 uur drinken en bleef ze maar huilen als ik haar niet aanlegde. Tot ik de gouden tip kreeg om een andere speen te kopen: sindsdien zit ze dus op 5 (soms 6) voedingen. (Ze slaapt 's nachts al door) Groetjes
DL drinkt ook om de 2 uur... wellicht moet ik ook eens een andere speen proberen! Ze zuigt bijv heel hard op onze vingers/handen. haha! Hier 8 voedingen, s nachts slaapt ze van ca 19.00 tot 06.00 door. Behalve afgelopen week helaas.
Hay dames. Voorheen zat ze idd ook nog op 7 /8 voedingen (zonder nachtvoeding want ze slaapt al sinds 6 weken door). En ik had t sinds een maand het idee dat ze maar om voeding bleef vragen. Ze dronk ook ineens veel onrustiger, dus toen had ik een andere speen gekocht en jaar hoor, sinds een dikke week zit ze op 5 (soms 6) voedingen. Misschien idd eens een andere speen proberen butterfly!
Hihi helaas. Ik voed haar rond 1800 uur en breng haar rond 1900 uur naar de bed. Als ik zelf ga slapen tussen 2200 en 2300 uur maak ik haar wakker voor de voeding en daarna slaapt ze weer lekker door tot ongeveer 0730. Dit doe ik eigenlijk al sinds dat ze door slaapt. Ben bang als ik dit niet doe,dat ze dan weer wakker wordt 's nachts en weer uit d'r ritme is..maar ik heb dan wel t geluk dat me meteen na de voeding meteen weer in slaapt valt.
Ik snap het streven naar zo weinig mogelijk voedingen nooit zo goed. Vaker kleinere voedingen is veel natuurlijker en gezonder. Op die manier wordt hun maagje niet onnodig overbelast, wordt het niet opgerekt, en blijft hun suikerspiegel gelijkmatig hoog. Dit is ook beter voor de ontwikkeling van hun zenuwstelsel. Ook nachtvoedingen zijn op deze leeftijd nog belangrijk en dus zeker niet onwenselijk (vanuit het standpunt van de baby dan). Hier dus op die leeftijd nog vlot 12 voedingen (dag en nacht), en nooit iets ondernomen om dat te verminderen.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik streef niet naar minder, zeker niet. Maar ze heeft het blijkbaar niet nodig. Ze komt goed aan in gewicht en is een heel monter. Ik voed ook op verzoek, maar ze vraagt minder. Voorheen legde ik haar ook aan maar was ze zo huilerig en onrustig en vaak dronk ze niet eens, vandaar dat t cb de tip gaf om een andere speen te kopen. Ze drinkt weer effectief, wel minder inderdaad en is veel minder huilerig. Vandaar mijn vraag aan jullie, want ik dacht zelf ook dat 5/6 vpedingen weinig was, maar t cb zegt van niet.
Ik zat toen op 10 voedingen.. Je moet wel oppassen met een speen... want dat kan slecht zijn voor je productie.. dus dat moet je in de gaten houden. Ik zit sinds we ook groente geven op ongeveer 7 a 8 voedingen, kleine is 6 maanden.
Je streeft niet naar minder? Ik kreeg een heel andere indruk in je openingspost. Eerst kwam ze om de 1,5-2u en sinds je "de gouden tip" kreeg niet meer. Ze bevredigt nu gewoon haar zuigbehoefte aan het speentje i.p.v. bij mama. Eigenlijk voed je dan ook niet meer op verzoek. Je mist de vroege hongersignalen en stelt de voeding uit. Bovendien is borstvoeding zoveel meer dan voeding alleen. Het reguleert de temperatuur, hartslag, bloeddruk en bloedsuikerspiegel van een kind. Hopelijk trekt je productie dat trouwens, zo weinig voedingen en geen nachtvoedingen. Hier zou het snel afgelopen zijn op die manier. CB geeft slecht borstvoedingsadvies, dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.
Hoi, mijn zoon is bijna 4 maanden oud. Ik voed vanaf zijn geboorte op verzoek. Hij komt momenteel zo'n 5 à 6 keer per etmaal. Hij heeft geen speentje, wel een duim. Zodra ik hem hoor sabbelen op zijn duim leg ik hem aan. Toch is dat maar 5 of 6 x. zelf vind ik 6 het minimum, en indien nodig maak ik hem voor de laatste voeding wakker. Mijn productie heeft daar niet onder te lijden. En hij groeit genoeg. Ligt denk ik aan de behoefte van je kindje.
Andere speen als in fopspeen? Voor een kindje van die leeftijd zou ik inzetten op minimaal 8 voedingen per etmaal, maar ja, je kunt het er niet in proppen . Als je kindje goed groeit, tevreden is en voldoende pasluiers heeft EN je productie er niet onder lijdt...tja dan zou ik gewoon je kleintje hierin volgen. Het CB heeft over het algemeen weinig kennis van bv. 5-6 voedingen is voor een bv kindje wel wat weinig. ( maar als ze niet meer willen dan niet, alleen niet naar streven zeg maar)
Nee klopt gelijk heb je, nu ik t lees komt t inderdaad een beetje raar over. Maar ik vergat te vermelden dat het wel leek alsof ze iedere dag een regeldag had. Ik voedde haar, ging even naar de winkel en bij thuiskomt was zo huilerig dat ik haar weer aan de borst legde, soms al naar 3 kwartier. Dit vond de lactatiekundige ook vreemd vandaar dat ik die tip kreeg. Omdat ze in de couveuse heeft gelegen moest ik vandaag met haar naar de arts voor de nacontrole. De arts gaf aan dat 6 voedingen normaal waren bij 4 maanden, maar 5 te weinig. Ik geef haar dus nu zes voedingen. De nachtvoeding heeft ze idd niet meer, maar ik voed haar wel om 2300uur als ik zelf naar bed ga. Ook dat was prima volgens de arts, ik heb "blijkbaar" een makkelijke baby. Maar jouw advies om niet te vaak te speen te geven, neem ik zeker ter harte. Het zou idd zonde zijn als ik voedingen zou missen door t geven van de speen. Vandaag dus alleen gegeven bij t inslapen (na een voeding) en ze was tevreden. Bedankt nog! Ps: mijn productie lijdt hier ook niet onder. Ik kolf zelfs nog na op advies van de lactatiekundige.
Hier 7 voedingen. Zat 3 weken geleden nog op 9 maar hij is ineens gaan ""doorslapen"" (2 voedingen tussen 21-6 ipv 4). Krijgt speen maar alleen om in te slapen en spuugt die tijdens slaap uit.
Hier 5 voedingen, s nachts slaapt ze klokje rond. Rekken doe ik absoluut niet en die 5e voeding prop ik er echt in. T verschilt echt enorm per kind! Mijn oudste zat rond die leeftijd ook op zo weinig voedingen, toch altijd meer dan voldoende melk gehad en 14 maanden gevoed. Het is dus zeker niet altijd zo dat je perse veel moet voeden! Ik voed ook gewoon op verzoek en dit is wat mijn baby wil en dat gaat prima. Ik krijg soms n beetje t idee dat je volgens sommigen alleen op verzoek voed als je overdag om de 2 uur voed en 's nachts ook een aantal keer.
Hay, Bedankt voor je reactie. Lees inderdaad verschillende verhalen en meningen over voeden op verzoek en ben blij jouw reactie te lezen! Ben ik niet de enige. Ik voed ook op verzoek en ja, de ene keer is dat 2 uur na een voeding, de andere keer na 4 uur pas. T verschilt soms wel, maar meestal zit er wel 3 uur tussen. Werk zelf nog niet dus mijn dochter is ook de hele dag bij mij, ze heeft echt genoeg aan die zes voedingen nu. Dacht zelf eerst dat t misschien te weinig was, maar zowel t cb en de arts in t ziekenhuis vonden dit allebei voldoende. Heb zelfs eens uitgeprobeerd hoe ze reageert als ik de speen alleen geef bij t inslapen en vandaag was ze daar tevreden mee....
Ties is nu ruim 3,5 maand en ook hij komt voor 5 (soms 6) voedingen per etmaal. Mijn mannetje is echt een reus. Zit op het bovenste lijntje in de cb-groeicurve. Het aantal keer aanleggen zegt dus niet zo veel. Wakker maken voor een voeding doe ik niet. Zo lang hij tevreden is ben ik dat ook. Kijk naar je kind. De een drinkt misschien vaak en slechts kleine beetjes, de ander wat minder vaak en drinkt het buikje rond.
Thanks merah. Was inderdaad wel benieuwd hoeveel voedingen anderen moeder gaven Heb zelf ook het idee dat ik het wel goed doe zo. Mijn kindje in ieder geval tevreden en daar gaat t om.
Hier toen 7-8 voedingen. Ook een fopspeen, maar alleen na de voeding en niet om een voeding uit te stellen.
Er zijn dagen dat ik 5 keer voed en dagen dat het er 9 zijn. Meestal zit ik op 7, al een hele tijd. Onze zoon clusterde wel heel lang een paar uur in de avond. Om 23:00 uur gaat vaak pas zijn lampje uit Als mijn uk goed groeide met 5 voedingen ging de vlag uit Geniet er van! Ps; misschien is het ook wel mijn eigen fout, ik voed soms ook veel eerde omdat ik bijvoorbeeld de andere 2 van school moet halen....