ervaringen en meningen over geboortelijstjes bij kraamcadeau aangeven?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door piccolina, 12 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hopefultimes
    nee het was geen hint hoor haha die mensen geven vaak dat soort dingen aan iedereen (bij andere nichtje die 30 werd en is erg simpele persoon gaven ze een zak chips) en tja het is niet ons soort mensen met wie wij omgaan gewoon dus gegeven en vergeten het blijft lachen dat soort verhalen als we vertellen aan tafel :)

iedere persoon is anders en iedere omgeving is anders, genoeg meningen en verwachtingen. Sommige tevreden snel met alles sommige niet.
    Ik wilde meningen vragen over de lijstje over bepaalde ding eigenlijk of het okey is precies op die site te doen dus dat het cadeau wordt eerder aan ons opgestuurd en dan pas als er kraambezoek is op bepaalde tijd dan kunnen we het samen geen openen.
    Dus meningen gevraagd, bedankt en eigen conclusie getrokken :
    we gaan het lijstje wel vermelden op welke manier weet ik nog niet misschien om eigen website of via email die schoonmoeder gaan versturen (omdat ze het zelf ook enorm handig idee vond voor de kraambezoek).

PS: de lijstje is niet voor om te voorkomen dat mensen verkeerde cadeau geven of iets per se moeten geven: de lijstje is om te voorkomen dat mensen gaan bellen met de vraag wat we willen en ik weet dat 85% van de mensen gaan dat doen, bellen wel voor afspraak of felicitaties is leuk maar daarbij altijd de vragen wat je wil willen we niet juist omdat niet mensen willen stellen in positie van: 'ik weet het niet, doe maar wat' (dus mensen moeten zelf bedenken wat zij in onze kring niet snel doen puur per se omdat ze juist vaker willen geven nuttige dingen) / ja doe maar een draagzak bondolino ( mensen gaan zeggen okey en dan schikken van prijs omdat je weet niet van te voren en vragen is beetje raar: wat wil je uitgeven?).
    Onze vrienden en collega's en omgeving vinden het juist goed om te weten wat te geven omdat ze later wel blij van worden als zien baby in die kleertje of met speeltje wat werd gegeven.
    En tja een ontwerper iets geven is altijd lastig dat weet iedereen. Maar ik ben niet de lastige persoon misschien zou het wel zijn als ik nooit aangaf wat ik wilde dan inderdaad, maar ik geef het altijd aan en iedereen is blij om.

Bijvoorbeeld laats kreeg ik vraag van de klant dat als babytje eenmaal geboren is willen ze wel op kraambezoek komen en dat ik alvast moet nadenken wat zouden we leuk vinden te krijgen. Die klant geef ik de site kleinezebra door voor uitzoeken omdat geen iedee wat hun budget is of hoeveel mensen komen.

2. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Ow, oke! Ík blijf het erg dwingend vinden en voor mij zou de lol ver te zoeken zijn. En als je niet wil dat mensen vragen wat je wil (das het makkelijkst lijkt mij) dan zet je dat toch op de uitnodiging? Zo van : graag even een belletje voor bezoek zonder te vragen...etc.
    Ga voor jezelf even na of het om het kado gaat (daar heeft het nu alles van weg) of om het bezoek. En als je in de ontwerpwereld zit neem ik aan dat je vrienden toch ook leuke ideeën hebben en niet volledig inspiratieloos zijn toch?

3. Within

Within Niet meer actief

Dan ga ik even olie op het vuur gooien :p

Ja, ik heb een lijstje. Op lijstje.nl :)
    Is voor de babyshower. We hebben bijna alles al, en zo hebben we aan kunnen geven wat we graag nog willen om het compleet te maken.
    De tip + het wachtwoord komen op de uitnodiging te staan, voor als ze inspiratie nodig hebben. Het is dus niet verplicht, wel handig.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

mee eens, daarnaast geef je ook aan dat je je het niet leuk vindt als mensen met iets komenwat je niet wil en het dan weg moet gooien. Later schrijf je dat je dat dan wel aan een vriendin geeft met oppaskindjes....

Maargoed, mijn mening (dat is waar je om vroeg, de meningen van anderen) is dat als ik dit zo op papier zou krijgen ik toch wel na ga denken. Op mij komt het dwingend over en of k zelf dus altijd flut koop ondanks dat ik goed mijn best doe met iets moois/persoonlijks te komen. Daarnaast vind ik dat je een gegeven paard nooit in de bek mag kijken.

Maar het mooiste van alles, kadootje gaat naar jullie en dat zou voor mij voelen of het meer om het kado gaat dan om het bezoek en ik zou me absoluut niet welkom voelen. Dat zou mijn gevoel zijn, niks meer en niks minder. Ik vraag me af of ik dan de enige ben die zo denkt of mensen in jouw omgeving ook zo denken. Dan zal je op deze manier wel nare reacties krijgen.

5. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Als zoiets op het kaartje zou staan zou ik daar niet aan mee doen. Als ik zou vragen of ze nog wensen hebben en er wordt dan een link naar een lijstje gegeven dan juist wel.
    Alleen zou ik het dan wel bij mij thuis laten bezorgen.
    Een cadeautje wat je zelf niet gezien hebt zou ik ook niet willen geven.
    En wat ik ook niet fijn zou vinden om met lege handen dan langs te gaan, omdat het cadeautje al bezorgd is of nog moet komen.....
    Ik vind het leuke van een cadeautje dat je ook de reacties ziet als het open gemaakt wordt.....

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bedankt iedereen voor reactie, topic kan op slot wat mij betreft :)
    We zijn eruit en voor degene die het intreseerd hier antwoord van kleinezebra:
    ''Je lijstje wordt meteen online gezet na de geboorte en blijft online tot nader bericht van de ouders (zes à acht weken na de geboorte). Je partner kan ons uiteraard een foto van de jongste spruit digitaal toesturen zodat we het geboortelijstje kunnen personaliseren.

Na het afsluiten van de geboortelijst, ontvang je van ons een aankoopbon ter waarde van 10% van alle verkochte spulletjes. Deze waardebon én de waarde van de kadobonnen, worden in de eerste plaats gebruikt om de resterende producten op je geboortelijst aan te kopen**. Verder heb je geen aankoopverplichting bij afsluit van de lijst.

Om je lijst tot een succes te maken, raden we aan duidelijk op de geboortekaartjes te vermelden dat de favoriete spulletjes van de baby te vinden zijn bij:

geboortelijstjes en ons telefoonnummer + 32 3 369 00 23

of indien gewenst kunnen we je ook aparte kleine kaartjes bezorgen om bij je geboorte aankondiging te steken.

Je vrienden en familie die kadootjes voor de baby kopen via onze website, hoeven hiervoor geen verzendkosten te betalen. De site is gebruiksvriendelijk (geen moeilijke logins en wachtwoorden) en er is telefonische assistentie voor wie online zijn weg niet vindt.

Alle kadootjes worden verzameld en zodra er voor €150 spulletjes klaarliggen, verzenden we die rechtstreeks naar jullie thuisadres. Je ontvangt via e-mail een log-in van ons voor het verloop van de kadootjes en felicitaties.''

Trouwens kleinezebra is een onderdeel van de maanfabriekje in Nl dus handig kan je daar en daar bestellen gelijk.

Juist omdat ik in ontwerpwereld zit is het juist lastig om iets passend te vinden: weet uit ervaring met andere verjaardagen en kraambezoeken van de mensen van wie we het deze keer krijgen.
    En mensen zouden niet bellen omdat op de meeste kaartjes zou een datum een tijd van bezoek staan en pas als ze niet kunnen dan bellen ze: dus als ze bellen dan bellen ze alleen voor vragen wat je wil.

Overlegt met schoonmoeder en die raad ook aan lijstje te maken omdat juist gehele familie zal haar bellen om hetzelfde vraag en daar heeft ze geen zin natuurlijk.

We gaan het als volgt doen:
    > kaartjes drukken algemeen met email tel nummer etc.
    > 'Groep familie' en 'Groep vrienden' krijgt inleg kaartje met datum en tijd van de kraambezoek met daarop 'Favoriete spulletjes van de baby te vinden zijn bij: ......(lijst.nl / kleine zebra.nl etc)
    > 'Groep kennissen of andere kringen' krijgt inleg kaartje met datum en tijd van de kraambezoek met daarop: ' Vind je het handig om een kraamlijstje bij te hebben, mail dan even op ...@....nl

Zo plannen we in totaal 2-3 middagen voor de kraambezoek, zetten erbij dat als je niet aanwezig kan zijn, bel even voor een andere afspraak.
    Bij klanten, buren, verpleegkundige, vage kennissen die toch niet komen of weet ik dat ze niet zo handig zijn met cadeautjes maakt het mij verder niet uit er zal dan ook niks van cadeau op de kaartje vermeld staan. Als ze zouden bellen en vragen voor kraambezoek dag en tijd en eventueel voor de wensen dan sturen we gewoon email met de linkjes naar hun.

Ik merk wel dat mensen die heftig zo reageren zelf zo'n lijstje zouden niet doen en ook niet willen ontvangen en eigenlijk nooit hebben ontvangen ( dat hoort dan bij de sociale kring waar die mensen omgaan neem ik aan). En mensen die zo'n lijstjes wel handig vinden en doen doen het gewoon, ontvangen zo'n lijstjes ook en vinden het ook enorm handig en krijgen allen wat ze echt kunnen gana gebruiken.

PS: ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand kwam op kraambezoek zonder cadeau: dus bij kraambezoek gaan het altijd samen gepaard met de bezoek: dat is dan voor de ouders een extraatje wat zij krijgen en 99% zou toch willen ontvangen wat ze gaan gebruiken en niet wegdoen of verstoppen. Bovendien ik weet dat een ramp het is om leuke cadeau te vinden: mensen moeten naar de stad moeten gaan zoeken specifiek, moeten nadenken wat leuk is en of het niet 10e knuffeltje zal zijn etc.
    Je kan niet 100% mensen tevreden stellen met alles en dat hoeft ook niet.

Onze familie en schoonouders als iets geven bijvoorbeeld geven altijd geld voor verjaardag of bruiloften omdat simpelweg het is makkelijker voor beide partijen. Deze keer willen we geen geld krijgen en liever geen cadeaubonnen maar iets wat we nog missen en ik zou het persoonlijk leuk vinden om een mobiel op te hangen die ik wilde en die ik van tante heb gekregen dan een van de ficher price hysterische ding die toch nooit gaan opgehangen worden.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #27 piccolina, 14 jan 2013
    Laatst bewerkt: 14 jan 2013
    Overigens ben ik mee eens dat het niet handig is dat cadeautje wordt aan ons bezorgt ipv de mensen die komen: dus ik denk dat ik gewoon spulletjes ga selecteren uit aantal winkels ook in de stad zodat mensen met weinig budget en veel tijd geen verzendkosten hoeven nog eens erbij leggen. Ik maak een lijstje van leuke spulletjes voor spelen of aankleden of lezen of decor: geen dingen zoals draagdoek, babyphone etc.
    Mensen zijn wel goed in hooft in ons omgeving en begrijpen zelf dat cadeautje niet verplicht is of dat zo'n lijstje ook niet verplicht is dus er komen geen rare gezichten bij te staan (juist wel blije omdat mensen hoeven niet bellen naar andere mensen met de vraag wat we willen: wat vaker met de bruiloften gebeurt (recent heeft denk ik c. 15 mensen naar mij gebeld met de vraag wat wil mijn vriendin op haar bruiloft te krijgen omdat ik haar beter kende - ik heb iedereen gezegd geld en de rest voelde het zelf aan. Sommige vroegen hoeveel en ik zei hun hoeveel ik zou geven, maar ze moeten het zelf weten.

En tja mensen die het niet leuk vinden zo'n lijstje en toch krijgen en welke dan ook gevoelens bij hebben hoeven dan toch ook niet te komen? We hebben afgelopen jaar zo'n 8 geboortekaartjes gekregen en maar bij 2 geweest omdat ik gewoon had geen tijd om cadeau uit te zoeken en langs gaan en ik zag die kind gewoon sneller ergens anders bij borrels dan bij hun thuis.

Overigens als ik iets koop voor kraambezoek koop ik altijd natuurlijke eco product of spelgoed omdat ik dat eigenlijk belangrijker vind dan wat het is omdat baby kan van alles krijgen van je cadeau later. Maar 99% doen het niet en krijg je alsnog switsal producten en rubber uit china.
    Maar goed iedere ouder moet het zelf natuurlijk weten en zelf doen wat hij wil.

ps: een verhaal hoe slecht kan cadeau uitpakken: jaartje geleden een kindje van ons vriendin werd 2 jaar en we gingen op bezoek. We vroegen hun wat ze wilden en ze gaven geen duidelijke antwoord. Ik had geen tijd en mijn andere vriendin heeft dus hele dag een passende cadeau gezocht voor 2 jarige meisje (we gaven het samen dus moest iets van 25 euro in zitten). Uiteindelijk belde zei en zei ik weet het niet en het is moeilijk en wat moet ik etc (aangezien ze in kdv werkt zou je denken dat ze het snel vind: not). Toen kopte zei wanhopig een pop die dan kan huilen en ogen open en dicht doen. Eenmaal op bezoek geeft ze het en het is de engste pop wat we ooit hebben gezien maar met veel mensen is het niet opgevallen voor mensen. Uiteindelijk bleef paar mensen over later en zagen ze die pop zitten, ook de ouders en het was moet ik zeggen een gesprek van de avond - hoe eng en lelijk het pop is en ze probeerde te raden van wie het kado was ( ik zwijgde van schaamte gewoon en mijn vriendin ook zag ineens dat het niet is smaak gevallen en dat het een blunder was). Uiteindelijk zelf meisje van 2 maakt het niet uit maar moet je nagaan hoe jou cadeautje worden uitgelachen als de meeste mensen weggegaan zijn - toen dacht ik tja.. beter dan geven wat ze echt willen dan zo iets als hele dag bezig te zoeken en geven tenminste iets omdat het al niks te vinden was voor 2 jaren.
    Na zo'n verjaardag dagje later belande 80% van gegeven spul in de kdv van mijn vriendin omdat het 5 popen waren, 10 knuffels en 10 speldozen

Ik denk dat mensen die een leuke cadeau geven hebben ook lijstje niet nodig ook als het vermeld zal staan. Mensen die juist niet weten wat te geven of geen tijd hebben kunnen daar makkelijk gebruik van maken. En mensen die het niet boeit doen van beide niet: die gaan kopen wat en geven (en dat het wordt uitgelachen raakt hun helemaal niet) of die komen niet (maakt ons verder ook niet uit wie komt en wie niet want de beste mensen die we echt willen zien staan altijd naast en komen zelf zonder geboortekaartje). Het is dus heel erg afhankelijk van sociale kringen waar mensen omgaan lijkt mij.

8. twinkle star

dat is niet waar, ik heb al eerder aangegeven met kinderverjaardagen lijstje.nl te gebruiken. Verschil is dat je daar allerlei dingen op kunt zetten van winkels in de buurt. Het is dus meer een idee voor als je inspiratieloos bent en kunt het gewoon zelf in de winkel kopen en zelf geven. Beetje naar om mijn mening te koppelen aan de mensen waarmee ik om zou gaan....

De site waar jij het over had heeft gewoon een heel ander doel met daarnaast ook een heel andere uitwerking. Ik vind het gewoon te zot voor woorden dat kadootjes, kosteloos naar jullie verzonden worden als er voor 150 euro besteld is. Wat als je onder dat bedrag blijft? Ik hoop dat je het met me eens bent dat het natuurlijk een erg gekke manier is van een kadootje geven op deze manier.

9. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Sociale kringen? We leven niet in India waar er regels zijn wie je wel of niet recht in de ogen kijkt. Mijn sociale en familiekring bestaat gelukkig uit een heel divers gezelschap en ik zou nooit iemand uit lachen omdat ze voor mij of mijn kind een kado hebben gekocht.

Ik twijfel ook of ik een verwijzing wil naar lijstje.nl. Ik denk dat als wij ervoor kiezen dat ik op een apart kaartje/briefje iets zet met een verwijzing naar lijstje.nl en een goed doel. Lijstje.nl ga ik dan zo invullen dat mensen keuze hebben van 2 tot 100 euro ( laatste vooral voor groepen die gezamenlijk wat geven) en ook veel verwijzingen naar kadobonnen, kleertjes vanaf maat 62, voorleesboeken en veel vrijheden in keuze mogelijkheden. Een kadootje wat ik niet zelf gezien heb zou ik nooit geven... Daar zou bij mij het grote probleem zitten in de opzet van de site.

Mag ik je nog wel een tip geven? Laat al je teksten even nalezen door iemand die verstand heeft van de Nederlandse taal. Je berichten lezen erg lastig, het zou zonde zijn als mensen uit je sociale kring je uit zouden lachen omdat je kaartje vol met taal en stijlfouten zit.

10. tuc

tuc Niet meer actief

jeetje, je hebt nogal een bepaalde air die uit je stukjes naar voren komt:
    "ik sta bekend om mijn goede smaak, dus het is lastig voor mij iets te vinden.":$
    Daarbij vind ik je nogal erg serieus over kraamcadeautjes....het gaat toch om een kleinigheidje om iemand te feliciteren met de geboorte van een baby. :(

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    twinkle star
    ik bedoelde jou ook niet persoonlijk hoor
    inderdaad 150 euro te veel maar stel dat we die site zouden gebruiken dan kunnen we elke dag kijken hoeveel is het aangekocht en mocht het niet genoeg zijn dan koop ik nog bij wat ik wilde dan is 150 euro gevonden.. en 150 is er weinig aangezien we c. 75 kraamgasten zouden krijgen.. ook al iedereen zal iets kopen van 5 euro of niks
    Maar we gaan die site niet gebruiken als lijstje, ik ga zoeken naar soortelijke site's als lijstje.nl (die wat leuker uitzien misschien en handiger) en dan zet ik paar stukjes van de kleinezebra erop of andere winkel (het gaat dan ook niet om waar het te koop is maar wat je wenst)

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Flipske maak je geen zorgen :) ik type via iphone en kijk nooit of lees nooit achteraan wat ik type, daarom.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    tuc
    ah ik ben eenmaal zo veeleisend, en?
    en is niet slecht en juist goed voor je leven vind ik. Ik heb enorm veel vrienden en altijd borrels tuis met 30-45 man en nooit heeft iets geklaagd over mijn veeleisendheid juist andersom mensen bellen vaker naar mij voor raad of goede advies. Ik heb nooit zelf gehoord dat het lastig iets voor mij uitkiezen maar ik merk het wel als mensen altijd vragen- wat je wil dat betekend dat mensen het liever doen op jou manier zonder moeite dan met moeite om zijn eigen manier met eigen smaak.
    In onze kringen is eenmaal zo normaal altijd bellen met vraag: wat meenemen, geven, kopen etc... niks raars toch?
    Als het niet toepasselijk zal zijn dan zouden we het ook niet doen.

14. tuc

tuc Niet meer actief

dit is meer wat mij opvalt...ik vraag mij af wat je daarmee bedoeld: wat voor kringen??
    Ik vraag nl ook altijd of iemand wensen heeft, maar zo'n lijstje zou ik toch minder leuk vinden.

15. twinkle star

Ik zou je stukjes eens terug lezen, niet eens zo zeer om de schrijffouten, of vreemde zinsopbouwen maar op de manier hoe jij over jezelf en je omgeving spreekt. Misschien is het beter dit te doen na je bevalling, wellicht spelen je hormonen een rol. Maar van zulke berichtjes krijg ik een beetje de kriebels.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In het buitenland zijn dit soort lijsten heel gebruikelijk!

17. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    "En tja mensen die het niet leuk vinden zo'n lijstje en toch krijgen en welke dan ook gevoelens bij hebben hoeven dan toch ook niet te komen? We hebben afgelopen jaar zo'n 8 geboortekaartjes gekregen en maar bij 2 geweest omdat ik gewoon had geen tijd om cadeau uit te zoeken en langs gaan en ik zag die kind gewoon sneller ergens anders bij borrels dan bij hun thuis."

Dit! Dan hoeven ze volgens jou dus niet te komen?
    En zelf laat je het bij een ander afweten en nu maar hopen dat je de prachtigste kado's mag krijgen, in de juiste kleuren van de juiste fabrikant. Echt meid, hilarisch gewoon. Wat een air!
    Het gaat om een aardigheidje.

18. Username

Username Niet meer actief

+1

Je komt over als high-maintenance, ontevreden en onplezierig.
    Ik zou bedanken als ik zo'n kaartje kreeg en zou me echt schamen als ik zo'n kaartje zou durven te versturen.

19. Mary T

Mary T Lid

10 okt 2010
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

In België is het heel gewoon om onderaan of een ander discreet plekje op het geboortekaartje te zetten:

vrijblijvend geboortelijstje bij (naam winkel)
    of vrijblijvende kadotip: naam winkel of rekeningnummer of envelopje

Ik vond het eerst ook raar om een rekeningnummer te zien op een geboortekaartje. Maar dit is heel gewoon in België en komt niet hebberig over bij mensen. Het rekeningnummer wordt dan toepasselijk pamperrekening, babyrekening, bakfietsrekening, of zoiets genoemd.

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb serieus nog nooit iemand uitgelachen om het kadootje wat ze hebben uitgezocht. Sorry hoor, dat vind ik echt ondankbaar. Als iemand een zogenaamd lelijke pop heeft uitgezocht en je gaat daarover zitten ginnegappen met een groepje mensen dan zegt dat meer over die laatste mensen dan over de kado-gever. Blegh.
    Maar goed, hopelijk kun je een mooi lijstje maken en koopt iedereen braaf wat je leuk vindt om te krijgen!

Deel Deze Pagina