Het blijkt dat mijn man een huistofmijtallergie heeft. Nu heeft hij altijd al lichte allergische reacties gehad, zelfs voor hond, maar het heeft zich nooit zodanig gemanifesteerd dat hij er vreselijk veel last van had. De laatste weken echter vlamt het op, sinds hij ook bij de dokter is geweest (na een eeuwigheid aandringen van mij overigens), hij een predinon achtige neusspray heeft gehad omdat hij continue een volle neus heeft, wat dus blijkbaar met allergie heeft te maken. Het bloedonderzoek heeft aangegeven huisstofmijtallergie en pollen (en hond dus in mindere mate, maar ja, die hebben we 2 maanden geleden in moeten laten slapen ) En hier wringt voornamelijk mijn schoen. Ik word ho-ren-dol van hem. Ik snap dat de allergie niet fijn is, maar ik word serieus licht agressief als ik om de 5 minuten moet horen hoe slecht ie het wel niet heeft, dat het huis zijn "vijand" is (en echt ... dan moet ik dus weglopen ) ... alle registers gaan open. Hij doet niets meer in huis, want "in alles zitten mijten", en hij kan/mag/wil het niet oppakken, voorbeeld: vanmiddag was hij boven en ik vraag of hij even de handdoeken mee wil nemen naar beneden voor de was. Dat doet hij, maar ik moet op de weg naar beneden al horen hoeveel last hij er wel niet van heeft en wordt kracht bijgezet door het mij laten horen van zijn stem, die begint te kraken ... en buiten is eigenlijk ook niet goed, want pollen .... zucht. En o wee als ik er iets van zeg ... dan is het huis te klein:x En als kers op de taart de opmerking "Allergie bouwt op, als blijkt dat Eva het heeft, dan is dat jouw schuld" (daar heeft ie zijn excuses voor aangeboden overigens, nadat ik even compleet uit mijn stekker ging daarover :x:x Hij wil een nieuwe (leren) bank, een Dyson stofzuiger met HEPA filter, ik moet alle gordijnen wassen, hij wil een luchtreiniger, het liefst ziet hij dat ik de vloerbedekking van de trap trek en ga zo maar door. En daar hebben we nu even het geld niet voor, om alles tegelijk te doen. We hebben nieuwe slaapkussens gekocht, speciaal behandeld tegen huistofmijt, een speciale dekbedhoes gekocht, ik heb Neemboom olie spray voor het matras en de bank (voorlopig totdat we een nieuwe kunnen kopen) etc. Maar goed, ik vraag mij af of ik reëel ben, en dat het inderdaad zo erg is. Ik denk namelijk dat hij dankbaar ge/misbruik maakt van de situatie nu. Ik zie dat hij er last van heeft, maar hij doet nu echt werkelijk helemaal geen flikker meer in huis. En ik werk 3 dagen plus dat ik een eigen bedrijfje ernaast hebt die mij vooral de 2e helft van de week bezig houdt. Ik heb dus ook echt niet altijd tijd om 3 x per dag te stofzuigen van boven tot onder. Plus dat we een dochter hebben die ook aandacht nodig heeft. En daar hebben wij de meeste ruzie nu over. En ik baal daarvan, want ik wil echt niet als een onattente trut overkomen en wil hem met alle liefde helpen, maar iets in mij blijft maar roepen dat hij het zich ook wel heeeeuuul makkelijk laat welgevallen. Is dit nu echt zo erg dat iemand met een huisstofmijtallergie niets meer kan doen vanwege de mijten? Wat zijn (quick and easy) fixen in huis tegen de mijten? Dank!
Ik heb het ook, in de allerergste vorm die er is. Hier dus geen vloerbedekking in huis, geen dikke overgordijnen, want ja, het kán behoorlijk vervelend zijn. Zorg voor speciale hoezen voor om je beddegoed, daarin zit ronduit de meeste huisstofmijt. De hoezen krijg je deels vergoed. Leren bank heb ik trouwens niet hoor. Huisstofmijt gaat in vochtige donkere plekken zitten, dus je matras. Stofzuigen is wel een crime. Daarin overdrijft hij niet. Ik doe het elke dag, heb ook een speciaal filter erin. Ik zou beginnen met dat beddengoed. Dat scheelt al een stuk. Verder kun je het vergelijken met een chronische stevige neusverkoudheid, met doorlopend ontstoken neusslijmvlies. Wees voorzichtig met een neusspray. Dit kan op den duur tegen je gaan werken, waardoor je klachten alleen door de spray alweer erger worden.
Die hoezen hebben we gekocht, zit ook al om het dekbed ook. Edit - niet vergoed via de verzekering ... ik krijg korting door mijn verzekering bij de webshop... is een nuance ]
Hm ik vind hem wel wat overdreven. Denk ik. Want ik heb het vroeger ook flink gehad en het is heel vervelend en vermoeiend. Maar je hebt ook pilletjes ervoor die prima werken, zeker nu net pas bekend is wat hij heeft, wel handig voor de periode dat jullie gaan kijken wat jullie willen gaan aanpassen.
Welke pilletjes, Snoopy? Hij heeft cetrizine pilletjes, maar ik heb nou niet echt het idee dat die helpen ...
Ik heb zware allergie, huisstofmijt, alle gras en pollensoorten, en alles waar haar op zit (behalve mijn kinderen Ik kan er echt ziek van zijn, voelt als flinke griep. En daarbij dan continue niesen, benauwd en waanzinnige jeuk aan mijn ogen + het gevoel dat ik zand in mijn ogen heb. Bij stof blijf ik dan ver uit de buurt, want dan is het direct raak. Mijn advies aan jouw man is dus zorgen dat er zo weinig mogelijk stof in huis is/komt.. veel schoonmaken dus voor hem Want als de basis goed is, moet het continue bijgehouden worden. Drie keer per week stofzuigen, twee keer per week alles nat afnemen. Dat kan hij prima zelf doen! Juist ook om allergie opbouw bij jullie dochter te helpen voorkomen. Je hebt groot gelijk dat je dit niet accepteert, niet piepen maar poetsen knul Eerlijk gezegd klinken zijn klachten vervelend maar niet heel erg. En als de neusspray onvoldoende werkt kan hij beter pillenmedicatie erbij gaan gebruiken. Oja, je tapijt zou ik eruit halen zodra het financieel haalbaar is, daar zitten echt bergen mijt in
Even nagekeken, mijn neusspray is van Flixonase. De samenstelling is echt wel anders dan het eigen merk van de apotheek. Die heb ik ook een keer gehad en die deed niks bij mij. Ik moet echt die van dat merk hebben (verwend kreng!) De tabletjes van Allerfree of Aerius doen bij mij werkelijk helemaal niks. Verder is deze allergie opgedeeld in 5 degradaties. 1 is mild, 2 is iets heftiger, en zo loopt het op. Ik val in nummer 5. Wij kunnen niet zeggen of het voor hem overdreven is of niet, niet wetende in welke categorie hij valt.
Ehm misschien eens aan hem vragen hoe hij denkt dat iemand zonder partner het doet in het huishouden met een huismijtallergie? Ook al ben je er allergisch voor betekent niet dat je niks meer zou mogen of kunnen. En serieus een dyson stofzuiger weet ik uit ervaring is echt niet veel beter voor huisstofmijt allergie als bijv een met stoffenzak. Je moet de bak namelijk wel ledigen en filters reinigen Wat je evt zou kunnen doen als het nog een tijd duurt voor je toe bent aan vervanging van je matrassen is een speciale hoes kopen (hebben ze in verschillende maten en kun je wassen op 90 graden) en ja geen vloerbedekking of kleden is helemaal het beste maar als je zorgt dat je regelmatig je trap stofzuigt (er vanuit gaande dat daar de vloerbedekking alleen ligt) ben je al een heel eind. Stoffen doe ik hier altijd met een vochtige doek (evt beetje dettol door het water) en regelmatig dweilen. Ik heb van leifheit de emmer waarmee je de vloer kan dweilen met kokend water (ik merk daar verschil in met wanneer ik gewoon dweil) je kunt evt een stoomreiniger halen, daar kan je evt ook bijv gordijnen mee stomen (scheelt heel veel met naar de stomerij brengen). Maar moet je wel gelijk geven, hij kan wel degelijk huishoudelijke klusjes doen. Heeft hij er ook allergie medicijnen voor gekregen? Vaak scheelt dat een heleboel en als hij bij de huidige nog 'teveel' last heeft kan hij veter verzoeken om anderen. Maar net als met veel medicijnen moet je ook met allergiemedicijnen een bloedspiegel opbouwen, dus consequent gebruiken en na ongeveer 2 weken is je spiegel op orde voor het desbetreffende medicijn. Ik weet niet of hij alleen testen via de huisarts heeft gehad maar misschien wel verstandig om een verwijzing naar een allergoloog te vragen, die kan hem ook gelijk uit de illusie halen dat hij niks meer kan/mag!
Hier ook huisstofmijt en ja, een stofzuiger met hepa filter ( Wel een Nilfisk die vinden we fijner als de dyson die we hiervoor hadden! ) vaak stofzuigen, een leren bank ( Die we gaan verkopen over 10 weken want nieuwe gekocht, interesse? ) de gordijnen vaak in de was of liefst helemaal weghalen. En harde vloeren. We hebben ons huis er toen ook flink op aangepast, vloerbedekking weggerukt etc. Waar ik alleen wel van terug gekomen ben; ik had de wollen dekbedden in de kast gelegd en synthetisch gekocht, die ligt nu in de kast en wol terug, ik kan niet wennen aan een broeierig synthetisch dekbed. Maar dat bed en die slaapkamer doen we dus wel vaak...
Oja, dweilen/nat afnemen kan hij prima volgens mij. Stofzuigen doet hier de robot en ik zelf maar af en toe. Anders is drie keer per week hier ook niet haalbaar hoor
Zou best kunnen dat die het zijn, je hebt ook nog andere. Werkten bij mij allebei. Ik heb ze niet meer nodig maar gebruikte ze als we op visite gingen naar mensen met dieren. Werd anders echt ellendig van de allergie.
Als hij nu ceterizine heeft zou ik vragen om een zwaardere allergie remmer. En wanneer het voornamelijk een neus allergie is bijv beclometazol vragen. Ik gebruik hier standaard (dagelijks) fenofexidone en als ik dan nog last heb tavergil, mijn laatste redmiddel is mijn epipen. Maar er zitten nog heel veel zwaartepunt tussen ceterizine en fenofexidone. Een allergoloog kan je dit imo beter uitleggen als een huisarts, die kan ook door onderzoeken de kans bepalen dat jullie kind het krijgt etc. Maar het komt bij mij ook een beetje over alsof hij niet goed kan accepteren dat hij er last van heeft.
Topicstarter schrijft zelfs 3x per dag! ( Wij zuigen ook wel elke dag hoor maar geen 3x. Boven een paar keer per week. Zolder veel te weinig )
mijn partner heeft ook huisstofmijtallergie en gras- en pollenallergie en heeft hier ook medicijnen en spray voor van de huisarts. Hij reageert hier redelijk op, maar hij heeft veel last van hoofdpijn door die pillen. Ik doe elke dag stofzuigen. Boven hebben we alleen laminaat. We hebben op de slaapkamer een rolgordijn van speciaal materiaal laten maken(soort plastic) wat je makkelijk kan afnemen. We hebben ook een lederen bankstel. Hoezen om dekbed en kussen. Maar wij hebben op de trap en overloop ook gewoon tapijt liggen. Maar hij vindt dit mooi kijken en wil het niet weg halen. Zelfde geldt voor de gordijnen in de woonkamer. Hij is ondanks de medicijnen toch nog wel is benauwd, maar neemt dit voor lief. Hij is het al vanaf zijn tienerjaren en sinds een jaar of 8 is dmv een bloedtest aangetoond dat hij last heeft van deze allergie.
Ik val in categorie 4 (van 5) wat huismijtallergie betreft. En waarschijnlijk ook voor ambrosia en hazelaar. (niet getest, maar de afgelopen jaren goed op de hooikoortskalender gekeken terwijl ik mijn klachten in kaart bracht). De straat waar ik woon staat vol hazelaars. Heel fijn. Tot nu toe heb ik nooit medicijnen gebruikt, vanwege zwangerschap / borstvoeding / kinderwens. Ik weet dat er veilige medicatie is, maar aangezien je nu ook weer niet dood omvalt van een huismijtallergie, laat ik het liever achterwege. Stofzuigen doe ik vrijwel niet mee. We hebben beneden zo'n robot gehad en dan moest ik het bakje leeggooien. Dat is dus echt wel vervelend, dat mocht mijn man gaan doen. Ik had daarna anders nog uren jeukende ogen, loopneus, jeuk in mijn mond. Inmiddels is hij gesneuveld, dus heeft mijn man weer een groter oppervlak dat hij zelf moet doen. Verder poets ik gewoon hoor. Gewoon met een natte doek, niks aan de hand. Het gaat juist mis als ik nìet poets. Zolang we het samen bijhouden, is het goed te doen. minstens 2 keer per week alles nat afnemen. Bepaalde oppervlakken zoals de tafels dagelijks. Beneden twee keer per week stofzuigen, dagelijks swifferen en 1x pw dweilen. Boven stofzuigt mijn man 1x per week. Onze slaapkamer vaak een keer extra. Wekelijks bedden verschonen. Dat doe ik ook gewoon zelf trouwens, net als de rest van de was. Daar heb ik weinig last van. Beddengoed wel op 60 graden trouwens! Wij hebben wel het geluk dat we overal al harde vloeren hadden en alleen beneden op 1 plek gordijnen. En wat scheelt is dat wij inmiddels geen kledingkast meer op de slaapkamer hebben. Het probleem bij mij is vaak dat we het in drukke periodes wat laten versloffen. Door die drukte ben je dan al vermoeider, maar van je allergie wordt je extra moe. Dan is grondig poetsen het laatste waar je trek in hebt. Maar dan houd je het juist in stand. Dan moet ik dan echt weer bewust doorbreken. Daarna gaat het weer beter. Je man moet dus een schop onder z'n kont hebben en juist mee gaan poetsen. Dat kan hij best en samen kun je het schoner houden dan alleen, dat is ook in zijn eigen voordeel. Ik heb trouwens twee vriendinnen die in categorie 5 zittenvan huismijt. (Voor 1 van de 2 had volgens de allergoloog een nieuwe categorie verzonnen moeten worden. Maar zij is ook wel een geval apart wat allergieën betreft.) Beide poetsen ze gewoon zelf hoor. De ene woont alleen en doet dus alles en heeft vooral last van het stofzuigen, zelfs met hepafilter. De andere heeft ook last van stofzuigen maar zij heeft net als ik een goede echtgenoot.
Dank jullie voor de berichtjes. Ik denk dat ik idd ga voorstellen om een afspraak bij een allergoloog te maken. Ik doe ook geen drie keer per dag stofzuigen hoor , hoewel mijn man dat graag zou willen. Ik schreef dat meer als illustratie. Ik zuig 3 à 4 keer per week en dweil 1 keer. Het zat me meer hoog omdat ik vond dat hij het allemaal wel heel makkelijk lijkt te vinden op het gebied van helpen enzo. Dat irriteerde mij enorm. Maar ik ben persoonlijk iemand die erg slecht tegen geklaag kan, zeker als het de hele dag gebeurt De enige plek waar vloerbedekking ligt is op zolder. Daar komt hij vrijwel nooit dus dat vervangen staat laag op de prioriteiten lijst. En de trap dan, voor de rest allemaal laminaat. Gordijnen in de slaapkamer en die van Eva, die gewassen kunnen worden.
Laat hem bij de huisarts vragen om Fexofenadine (ook wel bekend onder de naam Telfast). Je hebt ze in twee sterktes. 120 en 180mg. Ik slik al jaren Telfast 180 helaas. Door ons nieuwe woonland heb ik nu een nieuwe vijand: de airconditioning. Ik heb al een week bindvliesontsteking in beide ogen omdat het filter van de airco niet werd gereinigd door maintenance. Vandaag is eindelijk het filter gereinigd (mijn god wat een viezigheid!! Helemaal zwart!!) dus nu hoop ik dat het met mijn allergie ook wat beter gaat niet. Kortom: schaf in ieder geval nooit een airconditioning aan.
Net even met man gesproken over de fexofenadine. Hij zegt dat het niet echt zijn neus is, maar vooral ook veel hoesten en pijn in zijn longen daarvan. Helpt dat daar ook tegen of is daar iets anders voor?