Zwanger worden (of zijn) en Nexium (maagzuurremmer)

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Scarabee, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoii Dames,

    Ik zit er al een tijdje met het volgende..

    Ik slik al heel lang (meer dan 7 jaar) Nexium. Dat is een medicijn tegen maagzuur. Ik heb een middenrifbreuk en kan dus eigenlijk niet zonder maagzuurremmers. Nu heb ik vorig jaar eens aan mijn huisarts gevraagd of je onvruchtbaar zou kunnen raken van Nexium. Zijn antwoord was: Tja, je kan van medicijnen wel onvruchtbaar raken, maar maak je er maar niet druk om.

    Ik slikte toendertijd op advies van het ziekenhuis 80mg per dag, maar ik heb dit weten af te bouwen naar 20mg per dag. Er helemaal mee stoppen lukt niet, dus dat is geen optie.

    Nu ben ik enkele weken geleden weer naar de huisarts geweest omdat ik had gelezen dat Nexium niet gebruikt mag worden tijdens zwanger worden/zwangerschap, omdat er te weinig gegevens bekend zijn over de gevolgen. Hij had dit opgezocht en beaamde inderdaad dat ik dat medicijn beter niet kan gebruiken. Ik vroeg of ik mocht overstappen naar een middel die WEL veilig gebruikt kon worden omdat ik een kinderwens heb, en toen zei hij: "Slik het nog maar even door, dan kijken we een andere keer wel daarnaar". Ik vond dat een rare reactie,..hij weet namelijk ook dat ik al een aantal maanden bezig ben met proberen..ben ook best onzeker weer naar huis gegaan die dag..

    Mijn vraag is of er meer mensen langere tijd Nexium hebben geslikt en toch zwanger zijn geworden, of dat er misschien iemand tijdens de zwangerschap Nexium slikt..

    En ook nog de vraag welke maagzuurremmer wel gebruikt mag worden tijdens zwangerschap..(ervaring misschien?) want als ik niets anders krijg aangeboden, neem ik gewoon het heft in eigen handen, want ik word steeds argwanender naar Nexium.
     
  2. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Wat en vreemde reactie van je HA, je stelt toch gewoon een vraag?
    Als ik jou was zou ik weer een afspraak maken en zorgen dat hij uitzoekt wat geschikt is voor je. De medicatie waarvan ik weet dat het tegen maagzuur is, mag geen van allen gebruikt worden in geval van kinderwens of zwangerschap.... Gewoon op je strepen staan hoor!!!
    Wat je anders ook zou kunnen doen, is overleggen bij je apotheek wat geschikt is en dat voorleggen aan de HA?

    Veel succes in elk geval, want nu ben je jammergenoeg nog niet veel wijzer geworden..!!
     
  3. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ja apart he? Ga het idd gewoon nog een keer voorleggen aan hem,.. Misschien had hij zijn dag niet ofzo,.. Het zou wel balen zijn als er geen maagzuurremmers zijn die veilig gebruikt mogen worden tijdens zwangerschap, want dat zou betekenen dat ik de hele dag aan het overgeven ben. Dankje voor je reactie! En jij succes met testen overmorgen.. wat voor gevoel heb je erover ?
     
  4. ikhouvanjou

    ikhouvanjou Actief lid

    15 feb 2011
    144
    0
    0
    ik heb ook nexium gebruikt, maar dat was omdat er gaatjes in mijn maag zaten..de nexium heeft gehollpen om die weer te dichten..

    rare reactie trouwens van je HA , als ik jou was zou ik gewoon effies stoppen voor het geval dat je wel zwanger bent... je hoeft het niet af te bouwen dat weet ik wel
     
  5. sloppyslayer

    sloppyslayer VIP lid

    10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik heb nexium gebruikt.
    Ze hebben mij met de zwangerschap over gezet naar omerprazol. Dit mag je gewoon slikken, zonder probleem!

    Vraag dit maar bij je HA.

    Ik heb ook een breuk in mijn middenrif en ik kan ook niet zonder maagzuur remmers.
    Ik zit nu op 40mg p/d en soms heb ik zelf nog malox nodig.
    Ik heb er nog nooit van gehoord dat je er onvruchtbaar van kan wordne hoor! Lijkt me ook erg onwaarschijnlijk hoor, maar goed ik ben geen arts.
    Je kan wel een b12 tekort krijgen door onafgebroken maagzuurremmers te gebruiken dus dat zou ik ook zo om de 6mnd laten checken in je bloed.

    Succes ik hoop dat je snel zwanger mag zijn :D
     
  6. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ik slik het al 7 jaar,.. heb een middenrifbreuk dus stoppen kan niet,.. heel soms sla ik een dagje over maar dan verga ik dus van de maagzuur en overgeven.. ik moet ze altijd blijven slikken :(
     
  7. Ik heb losec (omeprazol) gebruikt in mijn eerste zwangerschap, ik had toen een maagzweer. Mij is verteld dat over Losec het meeste bekend is in de zwangerschap (en geen schade is vastgesteld), daarom heb ik die gekregen. Aangezien Losec en Nexium beiden tot de protonpompremmers horen en op dezelfde manier werken, denk ik dat Nexium ook niet schadelijk zal zijn maar ik kan je uiteraard geen garantie geven..
    Ik zou hiervoor wel teruggaan naar de huisarts en duidelijk zijn dat je nu een antwoord wilt hierover en anders van iemand die hier wel verstand van heeft. Hij moet niet zo vaag doen!!
     
  8. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Bedankt voor je bericht! Goed om te weten dat er een maagzuurremmer is die je gewoon mag slikken! Ik zal het er met hem over hebben. Omeprazol is volgens mij ook de werkzame stof in Nexium, maar misschien is Nexium een nieuwer medicijn waar dus nog te weinig gegevens over bekend zijn,.. tenminste.. dat zit ik op dit moment te bedenken.. In ieder geval bedankt voor je bericht en je tip!
     
  9. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Oh heej! Daar zat ik dus net aan te denken.. dat Nexium misschien een nieuwer medicijn is, waar dus minder over bekend is, en dat er over Losec meer bekend is, en dus daarom wel geslikt mag worden. Zou super zijn, want dan ga ik die omeprazol gewoon aanvragen! Blijf het vaag vinden dat hij dat niet meteen even meegaf.. waarom moest ik eerst Nexium blijven doorslikken ? Maar goed, daar kom ik toch niet meer achter.. Thanks voor je bericht, en ik zal zeker teruggaan naar de HA en jou/jullie advies (omeprazol) ter sprake brengen!
     
  10. Scarabee

    Scarabee VIP lid

    12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoi allemaal,

    Ben zojuist weer bij de HA geweest, heb nu Omeprazol meegekregen, maar mijn huisarts zei dat het enige verschil tussen die twee medicijnen is dat Nexium veel duurder (en tikkeltje sterker) is. Dat is ook de reden waarom de meeste mensen Omeprazol gebruiken, en daar dus meer gegevens over bekend zijn. Aangezien het geen optie is te stoppen met maagzuurremmers, ga ik nu proberen of Omeprazol voor mij werkt, en zo niet, ga ik gewoon weer terug over op Nexium, want die doet het in ieder geval prima!!
     

Deel Deze Pagina