Hallo, Afgelopen week heeft mijn man zaadonderzoek laten doen. We hebben de uitslag vandaag opgehaald bij zijn huisarts en kregen de mededeling dat het goed was en we ons geen zorgen hoefden te maken. Nou vergelijk ik de testuitslag met de normaalwaarde en maak ik mij toch zorgen. Ik heb mijn huisarts al gebeld en heb volgende week een afspraak om de uitslag verder te bespreken. Maar misschien kunnen jullie mij alvast meer vertellen. Volume 1.8ml PH 7.7 Totale prog. Motiliteit 35% Mot. Niet progressief 10% Mot. Onbeweeglijk 55% VCM 3.5 Interpretatie: O: Milde oligozoospermie
Milde oligozoospermie betekent dat het niet optimaal is maar daar kan je wel gewoon zwanger mee worden. Daar gaan ze op medisch vlak niet veel mee doen. Zorgen dat je partner gezond leeft kan helpend zijn (niet roken, geen drugs, beperkt of geen alcohol etc)
Is opzich een goede uitslag om zwanger mee te kunnen raken. Wat je nog zou kunnen doen is je partner 200mg per dag Ubiquinol laten slikken. Dit kan mogelijk de kwaliteit iets verbeteren (bij mijn man werkte dit erg goed).
Wat je wel kan doen is je man foliumzuur laten slikken is ook goed voor de man en soms wil t wel eens wat verbeteren
Bedankt voor jullie reacties. Hij is net begonnen met de multi vitamine Dag en Nacht van Vitakruid, daar zit ook foliumzuur in. Hopelijk heeft dit goed effect. Ubiquinol ga ik mij eens in verdiepen, dank voor de tip!
Ik ben het NIET eens met bovenstaande reacties. Met deze uitslag is de kans om op de natuurlijke manier zwanger te raken een stuk kleiner dan die gewoonlijke 20% per cyclus. De cijfers die je opgeeft zijn op zich zo slecht nog niet, behalve de VCM score. Deze wordt mede bepaald door het aantal zaadcellen per ml. Ik gok dat dit aantal veel te laag was? Heel goed dat je langsgaat om de uitslag te bespreken. Als jullie al meer dan 1 jaar bezig zijn, zou ik erop aandringen dat jullie worden doorverwezen naar het ziekenhuis. Bij ons is ook sprake van slecht zaad, en het heeft 8 maanden geduurd eer alle onderzoeken achter de rug waren.
Bedankt voor je reactie. Aantal zaadcellen per ml kan ik niet terug vinden in de gegevens geloof ik. Concentratie 5.6 1E6/ml (is dit het aantal zaadcellen per ml?)
Ja, dat zou > 15 miljoen moeten zijn. Kijk maar eens op de website van Freya: https://www.freya.nl/kinderwens/diagnoses/verminderde-zaadkwaliteit/
Duidelijk. We hebben morgen een afspraak met de huisarts om de uitslag te bespreken. Gaan vragen om een verwijzing gynaecoloog. We zijn nu 1,5 jaar bezig. Sinds een aantal maanden zit er enige regelmaat in mijn cyclus. Als de uitslag van mijn man goed was zouden we nog even natuurlijk proberen, maar heb nu toch liever dat we naar het ziekenhuis gaan. Bedankt voor je reactie.