Hallo dames, ik moet regelmatig naar het ziekenhuis voor onderzoeken, omdat er tijdens de oriënterende onderzoeken is gebleken dat in ieder geval tijdens 1 cyclus mijn progesteron na mijn eisprong te laag was. De follikel die toen groeide werd een cyste. Nu is het zo dat ze vanaf de eerste fm al 2 groeiende follikels zagen en de cyste was bij de eerste keer 18.3mm. De echo erna was de cyste 14mm en beide eitjes waren ook groter geworden. Vandaag de derde bij een andere gyn dan normaal gehad en links zat een follikel van 19mm en rechts was de cyste volgens haar opeens weer 18 en was de follikel aan die kant gekrompen tot 9mm. Nu is mijn vraag....is het mogelijk dat een cyste kleiner wordt om daarna weer te groeien? Of heeft ze misschien de cyste en follikel aan die kant door elkaar gehaald?
Ik zou het niet durven zeggen. Ik heb zelf ook een cyste gehad, maar die was ontstaan na de eisprong. Tijdens de eisprong kan er wat bloed mee komen en het blaasje sluit zich weer. Zo onstond de cyste bij mij. Dit zou vanzelf weer weg gaan. Ik had alleen de pech dat het gescheurd was en dat was erg pijnlijk! Maar de cyste bij jou is niet na een eisprong onstaan denk ik? Eerlijk gezegd denk ik dat er door 1 van de 2 gewoon verkeerd gekeken/gemeten is. Ik had ook door 2 gynaecologen een hele andere uitkomst. De een zei ik zie cystes en een verdikking op je baarmoeder en ik denk aan endometriose en de volgende gynaecoloog zegt er is niks aan de hand....
Ja, die van mij is ook na een eisprong ontstaan. Waarschijnlijk is de follikel niet gesprongen en is het uiteindelijk een cyste geworden. Ik zelf denk ook dat 1 van de twee niet goed gemeten heeft. Het lijkt me ook niet dat je een cyste/follikel van 18mm over het hoofd ziet toen ze de tweede keer de fm deden... Verschillende artsen blijft lastig inderdaad, het antwoord blijft altijd een beetje in het midden met dit soort dingen.
Krijg je geen kuur Provera of duphaston om cyste kleiner te maken en te laten verdwijnen na menstruatie?
Nee, heb helemaal geen medicijnen. Het was een onschuldig iets wat vanzelf weer weg zou gaan zeiden ze.