Wat heb je allemaal nodig bij Borstvoeding geven.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door scooby26, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scooby26

scooby26 Actief lid

27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Hoi hoi,

Heb hier een uitzetlijstej die ik aan het aankruisen was met wat ik al allemaal heb voor de baby! Nu zie ik ook staan flessenwarmers, magnetronsterrilisatoren enzo! Maar ik wil graag borstvoeding gaan geven als dit zover mogelijk is. Maar wat heb je daar allemaal voor nodig buiten een Borstkolf en flesjes!!

Want lijkt me dat je dan andere of minder dingen nodig hebt als je melkpoeder zou geven! Nu heb ik nog tijd maar zou graag willen weten wat jij hebt aangeschaft als je borstvoeding hebt gegeven.
    Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij wat handig is om aanteschaffen als men borstvoeding gaat geven. Hoeveel flesjes, flesverwarmer, melkdoosje enzo want dat en nog meer staat hier op mn uitzetlijstje van benodigdheden! Misschien hebben jullie een uitzetlijstje van wat je nodig hebt bij borstvoeding.

Alvast hartelijk bedankt!!
    Groetjes liefs Scooby

2. M02

M02 Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.372
    0
    36
    Spuugdoekjes, en zoogcompressen, ik zou een witte kool in huis halen voor de stuwing vlak na je bevalling ( serieus..Werkt super!) en voor kloofjes die je misschien krijgt is de Purelan-zalf van Medela erg fijn. Is verkrijgbaar bij de apotheek. Een voedingskussen. Magnetronsterilisator is aan te raden ( bijv. als je kolft kan je het apparaat ff in de magnetronsterilisator doen, is binnen 10 min. klaar!)
    Groetjes Marlayne

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    1 tip: WACHT met het kopen van een kolf tot je kindje er is en tot je voeding goed loopt!!!!! Een kolf is toch een behoorlijke uitgave en er zijn genoeg vrouwen waarbij door omstandigheden gestopt wordt (of moet worden) met de BV binnen een aantal dagen of weken. Of dat ze het niet eens mogen/kunnen opstarten.

Flesjes heb je pas nodig vanaf het moment dat je gaat kolven, ivm a/ het geven van de voeding en b/ het "opslaan" van je overproduktie.
    In de diverste cadeaudozen zitten al flesjes die je krijgt, daarmee zou je eerste eens kunnen experimenteren wat je kleintje plezierig gaat vinden.

Ik heb zelf een Medela Swing (dubbel, electrisch) en vind het een super ding! Verder "zweer" ik bij de flessen van Avent. Maar mn zusje en nichtje gebruiken een Dr.Brown fles en mn kleinzoon wil alleen maar bibi of difrax flessen hebben.

4. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Niet helemaal mee eens. Juist een kolf kan nét dat zetje bij een matige productie zijn. Daarnaast kunnen er ook andere omstandigheden zijn waarin je blij bent dat je een kolf voorhanden hebt.
    Zelf heb ik 'm tweedehands gekocht: twee keer op 70 graden in de afwasmachine, een kwartier uitkoken met een scheut citroensap en en Avent ISIS is gewoon weer schoon, denk ik dan. Het heeft me €5,- gekost.

Andere dingen die handig zijn bij bv geven:
    - het telefoonnummer van een goede lactatiekundige, voor het geval dat.
    - Het handboek van LLL of het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes Zeker de moeite waard om vooraf te lezen en na een week of twee terugverdiend als je het vergelijkt met een pak kunstvoeding kopen.
    - een account op het borstvoedingsforum kan ook handig zijn voor als je met niet al te dringende vragen zit.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In dat soort gevallen heb je in principe een sterkere kolf nodig. Mn zusje heeft hiervoor een huurkolf gehad via het ZH. Eerder (cq te vroeg) bevallen ivm HELPP syndroom en door een fout van ZH is haar zoontje niet direct aangelegd etc. Dus op verzoek van de lactatiekundige daar hebben ze een extra sterke kolf gehuurd, om de voeding op gang te brengen.
    Voor dit soort gevallen heb je juist vaak een sterkere nodig, dan de "huis-tuin-en-keuken-kolven". Er werd zelfs gezegd dat mijn Swing hiervoor niet "juist" was!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Kolf zou ik nog niet kopen. Als je productie in het begin een oppepper heeft, raad ik je aan er dan een te huren, bijvoorbeeld via je kraamzorgorganisatie. Die apparaten zijn vele malen effectiever dan welke particuliere kolf dan ook.

Wat vond ik echt nuttig?
    Een of twee dozen borstcompressen (Natusan, Etos en AH vond ik wel fijn)
    Twee elastische bustiers (nog geen voedingsbeha's, je hebt nog geen idee welke maat je straks nodig hebt; die kun je beter na een week of twee, drie gaan kopen)
    Eventueel een klein flesje, klein speentje en een proefzakje kunstvoeding
    Een tube bepanthen (helpt bij beginnende tepelkloven, en is ook een superzalf voor droge handen en voor luieruitslag; komt hoe dan ook wel van pas dus)
    Pyjamashirts met zéér wijde hals of met knopensluiting, zodat je 's nachts heel makkelijk kunt voeden zonder dat je in je blootje zit (ik vond het koud 's nachts toen ik net bevallen was)

Voedingskussen vond ik helemaal niet handig, gebruikte liever een gewoon kussen.
    Wat je vooral goed kunt gebruiken: onbevangenheid, zelfvertrouwen en een alerte kraamverzorgster die op tijd en adequaat ingrijpt als het niet helemaal lekker gaat.

Succes!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het aller, aller allerbelangrijkste is: Volg een borstvoedingsinfoavond! Echt, je leert hier de belangrijkste dingen waarvan je denkt "waarom heb ik daar niet aan gedacht?"

Verder heb je niets echt nodig bij borstvoeding. Zoogcompressen zijn heel handig maar niet teveel van 1 merk want misschien vind je die niet fijn. Ik kreeg van mn kraamzorg een probeerverpakking purelan bij kloven, ideaal spul!

Koop nog geen kolf ( In je kraamweek als het nodig is kan je er iemand om sturen om hem te huren, maar niet gaan kopen nog ) en geen flesjes, sterelisator ofzo. Flesjes zitten in de babydozen wel voor noodgevallen, sterelisator kan ook gewoon in een pannetje als dat nodig is.

8. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    ik heb een :
    -kolf.(kan wel 2e hands evt. maar dan zou ik de slangetjes ed echt ff nieuw kopen)
    -voedingsBH
    -flesje
    -diepvrieszakjes om ijsklontjes te maken...(werkt perfect om je afgekolfte voeding in te vriezen)

9. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ik zeg NIETS!!! Alleen jezelf, volledige aandacht en rust!!!

Nou ja misschien handig: zoogkompressen en borstvoedingsbh.

Kolf zou ik niet van te voren kopen. Dat kan nog wel tenzij je direct na je bevalling weer gaat werken of lang de deur uit gaat. maar ik neem aan dat dat niet het geval is. Wanneer je productie niet op gang komt moet je dit nooit willen doen met een handkolf of andere kolf voor consumenten. Daarvoor heb je een professionele nodig en die kun je dan huren bij bijv. een thuiszorgwinkel.
    Creme's voor je tepels worden helemaal niet aangeraden dus die zou ik ook zeker niet van te voren kopen.

Je kraamhulp heeft hier vaak ook wel telefoonnummers voor, net als voor een lactatiekundige.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Behalve wat al gezegd is vind ik een voedingskussen ook wel handig.

11. Trees

Trees Niet meer actief

Dit vind ik een goed advies! Ik had echt een professionele (huur)kolf nodig om mijn productie op gang te brengen en dat was me met mijn huis-tuin-keukenkolf zeker niet gelukt. Deze heb ik pas veel later aangeschaft.

Ik zou ook niet teveel zoogkompressen aanschaffen, want mijn pak ligt hier nog steeds onaangebroken. Nou ja ik heb ze ooit gebruikt om mijn make-up te verwijderen toen de wattenschijfjes op waren :D. Ik heb nog nooit gelekt, dus daarvoor had ik ze niet nodig. Idem met voedingsbeha's. Mijn borsten zijn na de bevalling nog twee cupmaten gegroeid en de vantevoren aangeschafte voedinsgbeha's pasten niet meer. Koop er één, hooguit twee.

Een boek over borstvoeding, borstvoedingscursus of -avond vind ik ook een aanrader.

12. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

In het begin (voordat ik ging kolven) alleen nodig gehad:
    voedingsbh
    zoogkompressen (heeeeeeel veeeeeeel)
    voedingskussen is ook wel makkelijk
    Ervaren/goed opgeleide kraamverzorgster kan ook handig zijn.

En verder heb ik me maar overgegeven aan de wensen van dochterlief op drinkgebied en daar de rust en de ruimte voor genomen. Dat hield voor mij ook in: niet continue bezoek in de kraamweek, opa en oma mochten regelmatig komen maar de rest wachtte maar ff, ik had geen behoefte aan een huis vol. Wilde eerst zelf haar leren kennen en lekker met z'n drietjes aan elkaar wennen.

Bij goed lopende BV komen kolven, flesjes, sterilisators en diepvrieszakjes (ik gebruikte hele simpele gewone, die ijsblokdingen vond ik niks: plakzooi en kon regelmatig stukjes plastic uit de melk vissen) pas na enkele weken om de hoek kijken.

Bij slecht lopende bv heb je idd meer aan een krachtige huurkolf van de thuiszorg dan aan een huis tuin en keukenkolf uit de winkel. Met de aanschaf van een kolf zou ik dus echt wachten.

13. scooby26

scooby26 Actief lid

27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Ok bedankt allemaal voor jullie handige bruikbare tips. Veel heb ik dus niet nodig behalve dan mn boobs en melk hihi :) Borskolf kan ik idd huren bij thuiszorg winkel. De rest, voedingskussen zoogcompressen heb ik al in huis en aantal flesjes ook van de gratis dozen. :) Wacht dus nog even af tot na de bevalling als ik dan nog iets nodig heb dan zie ik dat dan wel.. En zal ook zeker goed bij mn kraamverzorger info verzamelen.

Hoop wel dat het gaat lukken hihi..
    Thanks
    Gr Scooby

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Niet alleen bij je kraamzorg, maar ga ECHT naar een BV info avond hoor! Dit kost nog geen 10tje ( = 1 pak kunstvoeding ) en je leert er zoveel nuttigs!

15. Trees

Trees Niet meer actief

Hier werd het zelfs gratis vanuit het ziekenhuis georganiseerd en ik vond het echt een aanrader! Ik denk dat de kans van slagen een stuk groter is als je goed bent voorgelicht en weet wat je aan het doen bent.

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik lees even mee.

Heb een avond over bv in het ziekenhuis waar ik ga bevallen. Daar geven de lactatiekundigen info en kan je vragen stellen.

Heb inmiddels drie boeken over bv gekocht die mijn man al uit heeft haha..

Verders nog niets aangeschaft. Ga gewoon tzt zien wat ik nodig heb. Neem aan dat een kolf zo gehaald is? Ja snachts ms niet natuurlijk..

17. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Die kool is een goede tip, werkt ook bij krampjes van de baby trouwens. Hebben mijn ouders bij mij als baby gedaan (kneuzen en tussen luier stoppen) en hielp supergoed!

Verder:

- Voedingsbh’s (minstens 2), kopen in laatste weken van je zwangerschap
    - Zoogcompessen
    - Voedingskussen (om je armen te ontlasten, je kan je beeb er ook lekker op latenr elaxen, en je kunt er nu snachts tegenaan liggen in bed, multifunctioneel dus)
    - Invriescapsules voor afgekolfde melk
    - Spuugdoekjes zijn handig, maar hydrofielen eigenlijk nog handiger, zijn lekker groot voor over je schouder bij boertje laten
    - Ijsblokjeszakjes/bakje voor stuwing in de borsten (niet zo erop leggen, in een washandje)

Ze raden het af om al voor je bevalling een kolf te kopen i.v.m. mogelijk mislukken van borstvoeding.
    Aan de andere kant kan het in sommige gevallen juist helpen om te kolven (bij enorme stuwing bijv.), maar je kunt er dan ook voor kiezen om er een te huren.
    Manlief kan die dan gewoon bij thuiszorg ophalen of bij kraamzorg bieden ze dat ook vaak aan. Die dingen zijn gesteriliseerd.

18. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

27 mei 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je hebt maar 3 dingen echt nodig:
    -een baby
    -je borsten
    -goede begeleiding

Dat zijn de allerbelangrijkste dingen, als je er niet uitkomt met je kraamverzorgster of je hebt er geen goed gevoel bij, vraag dan alsjeblieft om een ander, de basis is zo belangrijk!

Een voedingskussen vind ik trouwens verschrikkelijk onhandig, dus dat is persoonlijk. Als je die niet nu al gebruikt, zou ik hem niet vast aanschaffen ;)

19. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Vooral de baby is wel essentieel lijkt me :)

20. thelovebug

thelovebug Actief lid

22 aug 2011
    160
    0
    0
    ik heb pas op het laatste moment te horen gekregen dat ik toch borstvoeding kon gaan geven, ik had bijna niets in huis maar het is allemaal prima verlopen. mijn vriend en moeder hebben in de kraamweek wat dingetjes voor me gekocht. dit zijn de dingen die ik handig vond, het is heel persoonlijk natuurlijk:

- zoogkompressen. ik riep eerst dat ik ze niet nodig had, maar toen de borstvoeding opeens op gang kwam begon ik me toch een partij te lekken! ik verslijt nog twee pakken per week, die van natusan vind ik het fijnst.

- een voedingsbh. mn moeder heeft er pas een na de bevalling gekocht. doordat ik veel melk had waren mijn borsten gigantisch dus een beetje ondersteuning was prettig :D inmiddels heb ik er een paar bij, al mis ik nog echt een hip exemplaar.

- een kolf. ik heb die van mijn schoonzus kunnen lenen, ze heeft de medela mini electric. (goed schoongemaakt en wel uiteraard) ik vind het een heel prettig ding! het duurde even maar ik loop er nu gewoon mee rond en het gaat allemaal wel soepel. desalniettemin zou ik even wachten met een kolf kopen, je hebt er waarschijnlijk niet 1 a la minute nodig.

- een aantal spaghettihempjes en t-shirts met een v-hals zijn handig zodat je makkelijk kunt voeden en het niet te koud hebt. :)

- ik heb een aantal difrax s flesjes die goed bevallen, maar die had ik dus al een tijdje in huis.

- een voedingskussen is in het begin handig, nu gebruik ik hem bijna niet meer, gelukkig heb ik hem geleend.

- spuugdoekjes of hydrofiel luiers!

hopelijk heb je hier wat aan.. heel veel succes!

Deel Deze Pagina