Hoe maak ik lekkere smaakvolle bolognese saus?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marlijn83, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Hey dames,
    Ik heb even jullie hulp nodig. Als we spaghetti maken dan maken we de saus altijd zelf.. Maar nu hebben we de laatste tijd toch het gevoel dat we iets missen in de saus; SMAAK! :D
    Kortom, wie heeft het superrecept?
    Ik (en vooral mijn man) zijn erg benieuwd!

2. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Ik lees mee, wil zo graag minder pakjes gebruiken en meer zelf maken maar het moet ook nog wel lekker smaken ;)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Heel veel kruiden

Knoflook ( heel veel), laurierblad...peper

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    het liefste laten we hem een dag (afgekoeld) staan voordat we hem gebruiken.. komt uit de zilveren lepel:

2 eetlepels olijfolie

1 ui

1 stengel bleekselderij

1 wortel

250gr rundergehakt

1 blikje tomaten puree geconcentreerd.

2 teentjes knoflook

vers pepertje

wat blaadjes basilicum

Voorbereiding bolognesesaus.

Eerst de ui, wortel en bleekselderij fijn snijden. De olie samen met de boter in de pan verhitten, dan de ui, bleekselderij en de wortel toevoegen samen met het gehakt. Goed roeren en alles op een laag vuur laten pruttelen totdat het gehakt bruin gekleurd is. Dan de tomatenpuree aanlengen met water en door de groente mengen. peper (met of zonder pitjes), knoflook en basilicum fijn hakken en erbij doen. Even proeven en op smaak brengen met peper en zout. Laat nu alles ongeveer 1.5 uur laten pruttelen op een heel laag vuur. Mocht de saus droog worden een kopje heet water toevoegen.

5. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Klinkt lekker moontje!! Ik doe er vaak ook nog een beetje bruine basterd suiker bij wat hier heel erg in de smaak valt!

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn bolognesesaus:

- Rundgehakt

- Uien

- Knoflook

- Verse tomaten

- Paprika

- Koriander

- Basilicum

- Pesto

- Olijfolie

- Parmezaanse kaas

- (Eventueel kokroom voor een romige saus)

- 2 kleine blikjes tomatenpuree en eventueel nog een blik gepelde tomaten als je het niet sauserig genoeg vind.

De uien, paprika, knoflook, koriander en gehakt bakken in een klein beetje olijfolie

Als het gehakt gaar is dan doe je de blikjes tomatenpuree doorheen en laat je het even staan op middelhoog vuur.

Vervolgens doe je de verse tomaten en flink wat pesto doorheen en laat je het weer rusten.

Als de verse tomaten allemaal 'kapot' zijn gegaan en het sauserig is dan is het klaar! Als je het nog sauserig wilt dan kan je ook nog een blik gepelde tomaten toevoegen..

Als je van romige tomatensaus houd dan is het ook lekker om er een beetje kokroom doorheen te doen.

As je de spaghetti met saus op het bord heb liggen dan maak je het af door verse basilicum blaadjes erop te leggen en parmezaanse kaas erover heen te strooien! :)

Zout en peper naar smaak!

7. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Klinkt inderdaad lekker Moontje! Maar wil wat te vergelijken hebben haha.. Dus ben benieuwd!

8. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Minaa het water loopt me in de mond hoor! Lekker!

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ja het is ook super lekker en echt het lievelings gerecht van me man (gelukkig lekker makkelijk :p)

10. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Oei klinkt erg lekker, en dat om 8.30 uur smorgens ;)
    K ga het weer es zelf proberen, een beetje basterdsuiker lijkt me wel een lekkere zoete smaak geven! Maar veel kruiden gebruiken is dus ook 1 van de geheimen..

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Thx, ik wilde ook net vandaag spaghettisaus gaan maken :D

12. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Oh dit klinkt allemaal heerlijk (en dat op de vroege morgen).

Toch even een vraagje. Hoe zorgen jullie er met deze sauzen voor dat je toch voldoende groente naar binnen krijgt?

Als ik mijn saus voor de pasta maak, dan gooi ik er bijna een kilo gesneden groente in (wel voor 5 personen en ja de kinderen eten als bootwerkers hier, dus met wat minder pasta gaat de pan bijna leeg hier)

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het recept van Moontje gebruik ik hier als ik lasagne maak, er gaat bij mij dan nog een snufje nootmuskaat doorheen :) Heerlijk, ga het zo maken.

Deel Deze Pagina