Ik denk er al een tijdje over om gastouder te worden. Ik zou dan ongeveer 2 kindjes onder de 4 opvangen voor 3 dagen in de week willen opvangen. Ik heb zelf ook 2 kindjes van 2 jaar en 9 maanden. Hoe is dit om icm eigen kinderen te doen? Met aandacht verdelen? Met bijv (eigen) speelgoed delen voor mijn kinderen? (Sommig speelgoed is mn zoontje heilig) Wat zijn de gemiddelde verdiensten per uur voor twee kindjes van één ouder? Zijn er hier dames met ervaring hiermee?
Hoooi , Ik ben nu al 3 jaar gastouder , begonnen toen mijn zoontje 3 maanden was. Prima te doen , en juist heel gezellig en mijn eigen kinderen leren er juist heel veel van. Tuurlijk vind ik het soms lastig , als mijn eigen kinderen ziek zijn , of van die momenten dat je het liefste alleen wil zijn met je eigen kind. Maar voornamelijk zie ik alleen maar positieve dingen erin. nu is ook mijn dochtertje erbij ( nu 9 maandjes ) en ik zit 4 dagen in de week bomvol! heb je verder nog vraagjes , stel ze gerust!
Er is een speciaal gastouderclubje onder 'Algemene clubs'.. daar heb je verschillende gastouders.. stel je vraag daar, je zult vast genoeg antwoorden krijgen. succes
Poppy14, misschien een prive vraag, maar wat verdien jij ongeveer per kind per uur? Ik las dat het gemiddeld 4 euro per kind per uur is, is dit weer anders als het twee kinderen van dezelfde ouders zijn?
Ik ben nu twee jaar gastouder. Begonnen toen de jongste 1 was. Voordelen zijn dat je kinderen kunnen slapen zolang ze willen, omdat mama de deur niet uit hoeft om te werken. Je hebt geen opvangkosten, je bent altijd bij je kinderen, waardoor je niks van de ontwikkeling mist. Ik heb ook wel een gevoel van vrijheid. Vroeger zag ik vaak tegen een werkdag op, nu nooit eigenlijk, behalve toen ik een huilbaby opving. Nadelen zijn dat je altijd bij je kinderen bent haha (maar dat is dus ook een voordeel). De mijne heeft nogal een moeilijke fase achter de rug. Veel negatieve aandacht vragen, door bijvoorbeeld andere kindjes pijn te doen (bijten en slaan), gillen en heel ondeugend zijn. Gelukkig gaat het nu beter. Maar ik heb weleens momenten gehad waarop ik dacht: ik kap ermee. Kan beter 4 dagen buiten de deur gaan werken, dat is makkelijker geld verdienen. Heb nu even een rustigere periode gehad en dat was wel even lekker, maar na de zomervakantie krijg ik er weer een kindje bij en dan in januari nog een broertje/zusje van dat kindje. Dus dan zit ik weer vol op mijn beide werkdagen: Ik werk maar twee dagen in de week. Vind dat wel genoeg. Op maandag gaan m'n jongste naar de psz, zodat ik ongestoord m'n huishouden kan doen. En woensdag en vrijdagochtend gaan we altijd zwemmen of gymmen, zodat hij ook lekker veel 1-op-1 aandacht krijgt.
Ik heb mijn eigen tarief van 5 euro per uur , inclusief voeding excl bureaukosten, ik vang op dit moment 6 en straks 7 kinderen op , en heb dus zelf 2 kleintjes. ik mis ook wel eens die collega om een kop koffie mee te drinken , maar daar gebruik ik de ouders nu voor als ze tijd hebben ! haha en ik vind het soms heerlijk om alleen , zonder mijn kids op pad te gaan.
Ik heb zelf twee kinderen waarvan er eentje naar school gaat. Als hij thuis is mag ik hem als nummer zes rekenen. naast mijn eigen kinderen mag ik er vier opvangen. Daarvan mogen er twee baby's onder de 1 jaar aanwezig zijn tegelijkertijd. Mijn uurprijs is 4,75 per kind. Dit is excl eten. Ouders nemen een broodmaaltijd en fruit mee. Dan nog flesvoeding/borstvoeding, luiers en billendoekjes. Ik regels drinken en een extraatje. Komend jaar zal mijn uurprijs ietsje hoger worden. De uurprijs is trouwens bruto, dus reken ongeveer 1/3 wat eraf moet voor de belasting. Ik werk 2,5 a 3 dagen en heb nog een plekje voor 1,5 dag vrij nu. Wij redden het hiermee. Samen doen met spullen leren ze wel. Soms hebben we spullen waar we op die dagen niet mee spelen, omdat we dat voor onszelf willen houden. Mijn dochter heeft het best wel eens lastig gevonden om te wennen aan het delen van spullen en mama's aandacht. Dus ik ook wel eens. Maar daar vind je wel een weg in. De keren dat het eens voorkomt dat mijn eigen kids er niet zijn, is wel heerlijk werken. Ik vind er best wel wat nadelen zitten aan gastouder zijn. Bijvoorbeeld de onzekerheid, het alleen werken, het op en neer naar school gaan voor de oudste, de verdiensten die nogal kunnen variëren en onzeker kunnen zijn. Werken met je eigen kids erbij, altijd in en om je huis zijn, iedereen die in jouw privé komt, enz. Maar het grote voordeel vind ik toch dat ik er altijd ben voor onze kids en zelf geen kosten en gedoe aan opvang heb...! En dat weegt momenteel echt veel zwaarder dan de nadelen.
Ik sluit me ook aan bij Misa. Vooral ook de voordelen die momenteel nog veel zwaarder wegen dan de nadelen. Als de jongste naar school gaat (sept 2016) dan ga ik eens kijken wat ik verder ga doen maar voor nu vind ik het nog helemaal prima. Mijn uutarief ligt rond de 5euro en is incl broodmaaltijden,fruit,drinken,koek. De rest is excl.