Ik weet het even niet zo goed meer, heb het gevoel dat er iets aan de hand is met dochterlief (gisteren 5 wkn oud). Ik vind haar nml erg onrustig en vaak ontevreden (huilen). 's Nachts gaat het op zich goed, sinds ze op haar buik slaapt maar overdag gaat het niet zo lekker. Ik ben sinds vandaag helemaal over op de fles, dus misschien dat hier de onrust ook wel vandaan komt, maar goed. Overdag wil ze al een week lang elke 2u drinken. Soms al naar 1,5u, soms 'pas' na 2,5u. Maar veel meer tijd zit er niet tussen. Verder slaapt ze max 1 uurtje tussen de voedingen en voor een baby van haar leeftijd vind ik dat erg weinig (of niet?). Verder begint ze ca 2 min na de fles (90+3) hard te huilen en dat stopt uiteindelijk met moeite. En tenslotte als ze op haar rug ligt kijkt ze 9 van de 10 keer naar rechts. Hoofdje naar links draaien gaat moeizaam. Wat vinden jullie van bovenstaande? Klinkt het jullie 'raar' in de oren of niet? Ik vergelijk natuurlijk alles met mijn zoontje en misschien was hij wel super makkelijk, dan is het referentiekader natuurlijk niet helemaal eerlijk.....
Klinkt als typisch regeldagen. Leg gewoon aan als ze huilt, dan ben je maar even een paar dagen later afgebouwd, heb je wel een tevreden kind voor terug.
Heeft ze misschien nog honger? Hoeveel weegt ze? 90/3 lijkt me weinig voor baby van 5wk maar misschien is ze licht?
Dirksmama: ze krijgt flesvoeding. Bestaan er dan ook regeldagen? Vruchtje24: ze weegt ca 4,1 kg (ik ga morgen weer wegen om het precies te weten). Maar gisteren bijv dronk ze dus 9x en dronk ze totaal 635ml. Volgens mij niet te weinig maar steeds kleine beetjes (de 90+3 fles drinkt ze maar 2x per dag echt leeg).... Het lijkt mij niet helemaal 'normaal'. Zou het reflux kunnen zijn misschien? Omdat ze direct na de voeding ook altijd even flink huilt (en echt niet meer wil drinken).... Anders maar eens naar de huisarts! Was benieuwd of mensen dit gedrag herkennen!
Honger zou kunnen. Andere opties: (verborgen) reflux, of wellicht zit haar nekje vast (of allebei). Koemelkallergie kan ook nog sinds ze sinds kort flesvoeding krijgt. Als ze veel huilt, ontevreden is en je gevoel zegt dat er iets is, is het goed om hier iets mee te doen. Sommige kindjes zijn "gewoon" onrustiger, maar dan is het handig als je al het andere hebt uitgesloten. Darmkrampjes kan natuurlijk ook nog... Een week onrustig en huilen vind ik erg lang voor regeldagen. En een uur slapen tussen de voedingen is inderdaad erg kort voor die leeftijd. Is ze te troosten als ze huilt? Overstrekt ze? Is ze erg gespannen? Spuugt ze? Hoor je haar veel slikken? Vindt ze het vervelend om op de rug te liggen? Heb je een snelle bevalling gehad of is ze gehaald met een vacuumpomp? Je kunt haar sowieso dragen in een draagdoek, dat vinden veel onrustige baby's fijn en hopelijk slaapt ze dan nog wat meer. Ons meisje vond het het fijnst om op haar zij op mijn schoot te liggen, zeg maar in de Madonna borstvoedingshouding, buik op buik maar dan met haar hoofdje meer in mijn elleboog. Dit was de enige houding waarin ze kon ontspannen. En wat je sowieso ook kunt doen is haar bedje goed schuin zetten. Onze baby begon na een week met veel huilen. We wisten echt niet wat er was, dus zijn we dingen gaan uitsluiten. Uiteindelijk hebben wij het meeste baat gehad bij een osteopaat. Het bleek dat onze meid helemaal vast zat in haar nek, rug en buik. Na de eerste behandeling ging het al beter en na de 2e behandeling hadden we gewoon een heel andere baby! Ze kon opeens wel tevreden op haar rug liggen. Een osteopaat kan ook helpen bij een voorkeurshouding (zeker eentje waarbij je haar hoofd met moeite kunt draaien). Probeer ook zelf haar linkerkant te stimuleren door aan die kant speeltjes te leggen en andersom te verschonen op de commode etc. Voor eventuele reflux of koemelkallergie is de huisarts je eerste aanspreekpunt. Succes. Hopelijk kom je erachter of er wat met je meisje is en wordt ze snel meer tevreden.
Ons meisje weegt net zo zwaar is 6wk en drinkt 6 keer 120/4. Als het zo blijft even cb bellen of huisarts
Babyproject: dank je voor je uitgebreide reactie! Ik zat zelf ook al aan een osteopaat te denken vanwege haar voorkeurshouding. Ik heb idd een hele snelle bevalling gehad (van eerste wee tot geboorte 1u15min) dus misschien zit er toch iets niet helemaal goed in haar nekje bijvoorbeeld. Dus ik ga dat morgen maar eens in gang zetten. En morgen ga ik ook even naar het cb, zal dit ook daar eens voorleggen. Ik heb trouwens niet het idee dat het reflux is, omdat ze zich niet overstrekt en niet veel slikt of spuugt. Maar goed, ik ben geen dokter natuurlijk. Een draagdoek heb ik ook, al slaapt ze daar niet veel langer in dan een uurtje, helaas. Vruchtje24: ja, ik zal gaan uitzoeken wat er aan de hand is, want helemaal 'normaal' lijkt me dit allemaal idd niet.