Hey meiden! Ik heb een vraag aan alle mama's die al eens een ruggenprik hebben gehad bij de bevalling. Bij de een blijft hij aan staan bij het persen, bij de ander wordt hij daarvoor afgebouwd/uitgezet. Theoretisch gezien zou de prik dan nog wel de scherpte kantjes eraf moeten halen. Maar hoe zit dat in de praktijk? Wat voelden jullie nog en wat niet meer? Ik zie vooral op tegen de knip en vraag me dan ook af of je dat na een ruggenprik (die al uit is gezet) nog erg voelt? Alvast bedankt voor de reacties! Liefs, Roos
Bij de oudste een prik gehad. Toen hij net was gezet voel ik niks, maar kon nog wel alles bewegen. Ik heb nog even kunnen bijslapen, terwijl ik al uren een weeensrorm had zonder pauzes. Heel heftig. Bij de 9cm raakte hij uitgewerkt en voelde ik langzaam de weeen terugkomen. En het persen voelde ik zoals het zou zijn zonder prik. Dus toch op zn tijd een natuurlijke bevalling. Ik vond de tweede bevalling zonder prik wel heftiger qua ontsluitingsweeen, maar die duurde maar 3 uurtjes en dat is dan ook heel normaal.
Ik voelde een paar uur helemaal geen pijn meer. Weeen voelde als harde buiken. Kon mijn benen ook nog gewoon bewegen. Bij 8 cm kwamen de weeen er dwars doorheen. Maar heb natuurlijk geen idee hoe dat gevoeld zou hebben zonder ruggenprik. Bij het persen werd hij uitgezet. Maar ik vond de persweeen helemaal niet vervelend. Ik was na 19 uur blij dat ik eindelijk iets mocht gaan doen. Ook al duurde het persen dik anderhalf uur, ik heb geen knip gehad en had een ieniemienie scheurtje. Die werd eigenlijk alleen gehecht voor de 'mooi'. Gebeurde op de OK ivm fluxus.
Ik heb de knip niet gevoeld met ruggenprik, ook het hechten niet, maar ook de persweeen niet ik kon Mn benen wel bewegen maar t voelde gek. Bij de tweede bevalling zonder pijnstilling heb ik de knip ook niet gevoeld omdat de weeen zo n pijn deden en ze tijdens een wee knipte. Het hechten voelde in wel maar kreeg verdoving dus was niet erg pijnlijk, eerder irritant. Ik heb toen gezegd dat ik het nog pijn vond doen, want dan zij ze verdoving bij spuiten dus heb heel veel verdoving gehad bij t hechten gewoon omdat ik bang was voor de pijn dus maar verzon dat ik pijn had . Na deze bevalling kon ik Mn benen niet meer bewegen door de enorme spierpijn door het liggen in dezelfde houding en het persen (2x want tweeling).
Hier geen ruggeprik, maar een knip voel je niet hoor... die word gezet in een wee en daar merk je niks van
Ik heb bij 1 bevalling een ruggeprik gehad. Die werkte vanaf het eerste moment maar aan een kant, dus de pijn was niet helemaal weg. Bij beide bevallingen heb ik een knip gehad die ik niet heb gevoeld. De eerste keer is er een verdoving gezet, ik weet niet of er de tweede keer verdoofd is.
Ruggenprik ja haha..magisch is dat!! Het zetten was vervelend. Het was eerst verdoofd maar was toch best gevoelig, daarnaast voelde ik een soort elektrische stoot door mijn rug en lijf gaan. Best een vervelend gevoel maar duurde echt maar heel even. Ik zal gelijk zeggen dat m'n ruggenprik echt perfect gedoseerd was, ik voelde dus geen pijn. Ontsluitingsweeen niet gevoeld, wel de persweeen (geen vervelend of pijnlijk gevoel), en voelde heel goed hoe m'n zoontje steeds lager kwam. Ik gaf zelf aan wanneer ik een wee had en moest toen meepersen, lukte me prima, had alle spieren daar nog onder controle. Ik voelde m'n zoontje geboren worden, maar geen pijn dus. Ideaal! Het hechten (een mini hechtinkje in mijn geval) niks van gevoeld. Daarna was de ruggenprik pas uitgezet bij mij. Nog even ter aanvulling: m'n benen kon ik wel bewegen maar ze waren zo 'zwaar', geen knip gehad.
Ruggenprik zetten heb ik helemaal niets van gevoeld. 1,5 uur was ik helemaal pijnvrij en dat was zo'n opluchting na 15 uur weeën! Kon mn benen wel bewegen maar het voelde gek. Daarna kwamen de weeën er dwars doorheen en deed de ruggenprik niets meer. Knip en vacuüm erbij maar niet veel van gevoeld en ook niet van het hechten want ergens werkte de ruggenprik dus nog wel, alleen de weeën kwamen erdoor.
Hier thuis bevallen met knip, maar dus geen pijnstilling. Niks gevoeld van de knip en ook niet van het hechten. (Volgens mij) wel een verdoving gehad voordat de knip gezet werd. Verder heb ik ook geen ruggenprik gemist. De weeen waren prima te doen, zat in 8 uur op volledige ontsluiting.
Bij de bevalling van mijn dochtertje heb ik een ruggenprik gehad, na 14 uur weeën en slechts 2 cm ontsluiting. Het zetten van de ruggenprik vond ik niet heel pijnlijk, het moeilijkste was om stil te zitten. Daarna voelde niets meer, kon ook mijn benen niet meer bewegen. Ik heb de rest van de weeën niet gevoeld. Ik heb goed kunnen rusten en bijkomen. 4 uur na het zetten van de ruggenprik had ik volledige ontsluiting. Ik moest toen nog 2 uur op mijn zij liggen, omdat mijn dochtertje nog niet genoeg was ingedaald. Ik weet niet hoe ik dit had moeten doen zonder die ruggenprik. De ruggenprik is toen lager of uit gezet, ik ging langzaam weer wat voelen. Ik voelde wel persdrang, ik heb goed kunnen persen, maar heb verder niks gevoeld. Ik had een klein scheurtje en kreeg 2 hechtingen maar ook daar heb ik niets van gevoeld. De ruggenprik was toen al wel uitgezet.
Hier geen ruggenprik gehad (wel remifentanil maar die wordt uitgezet als je mag persen), wel een knip. En daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ik kreeg in de ene wee een verdovingsprik en in de andere wee zetten ze de knip. Heb echt niksssss gevoeld! Het hechten vond ik eerlijk gezegd vervelender maar bij mij moesten de hechtingen eruit gehaald worden en nog een keer gezet worden dus is totaal niet vergelijkbaar met hoe het normaal gesproken gaat.
Ruggeprik gaf mij ietsje meer rust tussen de weeen, maar ik moest weeen nog steeds flink opvangen. Ik kreeg ook persdrang met de ruggeprik aan en kon prima meepersen. Knip niet gevoeld, maar die voelde ik bij mijn oudste ook niet (zonder ruggeprik).
2x ruggenprik gehad.bij beide keren aangebleven omdat ik al eerder gebaard had.bij de 1e keer niks gevoeld.bij 10 cm wat druk.3x persen en mijn zoon was er zonder pijn.bij de 2e ruggenprik ook geen pijn tot 10 cm ,toen kwam er ineens een hele rare pijn,bleek dat mijn zoon er al half uit was.ik zou zeggen leven de ruggenprik!
Hier ruggenprik gehad omdat ik een weeën storm had van 6 uur en ik hield het niet meer. Denk dat ik hem tussen 1300/1400 uur kreeg en om 2030 voelde ik de weeën weer en om 2215 mocht ik persen en om 2301 dochter geboren. Het heeft echt zeker de scherpe kanten er af gehaald. Bij het persen voelde ik wel de druk van het hoofdje. Maar geen pijn. Had wel een 2e graads ruptuur dus er was twijfel over hechten op de ok. Maar uiteindelijk extra verdoving down under is alles perfect gehecht. Vond t zetten van de ruggenprik niet pijnlijk alleen als je moet zitten en weeën moet opvangen is geen pretje. Over 19 weken wil ik weer een ruggenprik mocht t nodig zijn. Oja ik en dochter hadden koorts na de bevalling kan komen door de prik. Moesten dus 24 uur blijven
Tweemaal bevallen zonder pijnstilling, tweemaal een knip en tweemaal helemaal niets van gevoeld! Maak je er niet te druk om, van die knip voel je echt niets.
Niet zo'n positief verhaal hier maar goed komt ie: Ik kreeg een ruggenprik ivm een keizersnede. Die leek te werken bij het duwen en trekken aan mijn buik. De eerste snee die werd gezet heb ik ook niet gevoeld. Daarna, het snijden door de spieren ed duidelijk wel, zo ook het opzij trekken hiervan. Gezien ze het niet echt geloofden nogmaals geprobeerd door te gaan. Na de paniek in mijn ogen gezien te hebben, ben ik weggemaakt. Het werkt duidelijk niet altijd en bij iedereen
Wie zegt dat je een knip krijgt? Kans is groter dat ie deze niet krijgt hoor. Hier zonder pijnstilling bevallen en echt een grote knip gehad. Niks van gevoeld. Kijk voir goede natuurlijke pijnstilling eens op bevalling.org
Niet iedereen krijgt een knip, is niet standaard ofzo. Ik ben twee keer bevallen zonder pijnstilling, knip of ingreep, iets gescheurd op een 'vervelende plek' volgens de gyn, maar koelvloeistof was genoeg als verdoving. Ik vond het irritant maar niet echt pijnlijk.
Bedankt voor jullie reacties meiden! Het is prettig andermans ervaringen te lezen, zodat je wat meer voorbereid bent. En super fijn te lezen dat de gevreesde knip (mocht ik die krijgen) meevalt en anderen er weinig van hebben gevoeld. Dat is namelijk het enige waar ik tegenop zie..