Afvallen met poeders en shakes.. Waarom blijft dat toch een 'hit'?

Discussie in 'De lounge' gestart door Romantic, 8 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Goeiemorgen!

Steeds meer hoor ik, nu het weer het begin is van het nieuwe jaar, steeds meer mensen die gaan afvallen. Natuurlijk weet iedereen wat gezonde manieren zijn om af te vallen. Maar toch zie ik weer veel mensen voor de 'poeder-variant' gaan, de shakes. Eerlijk gezegd verbaas ik mij hierover. Die zijn toch juist heel slecht voor je en geven op de lange termijn een jojo-effect? Of heb ik de nieuwste variant gemist die wel verantwoord is?

Wat zijn jullie afval strategieën geweest? En gaf het jou het gewenste effect?

2. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Heb zelf het effect van deze afval methode bij een collega gezien. Viel in no-time gigantisch af. Heeft ruim een jaar alleen maar op shakes geleefd. Zodra ze weer rustig ging omschakelen kwamen de kilo's er weer aan. En nu 2 jaar later zitten er nog meer kilo's aan dan voor het shaken.....

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik denk dat het wel een mooie opstart kan zijn voor veel mensen, bijvoorbeeld een week of twee. De eerste kilo's ven je gelijk kwijt en dat motiveert goed. Maar op termijn zul je ook anders moeten gaan eten en gaan sporten (helaas ;))

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.314
    113
    Gelderland
    Wat voor mij heel prettig is is dat ik niet met eten bezig hoef te zijn als ik aan de shakes ben. Ik ben iemand die in de ochtend al bezig kan zijn met wat ik in de avond ga eten. De hele dag draait om eten en keuzes maken, dat is vreselijk bij het afvallen. voor mij is het dus een beetje de makkelijkste weg kiezen.

5. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik verbaas mij hier ook elke keer weer over. Ik denk dat het een combinatie van onwetendheid is, wanhoop en een soort luiheid, want afvallen met shakes is vrij makkelijk en gaat in het begin vrij snel. Het is iig een stuk makkelijk dan je echt verdiepen in gezonde voeding, serieus beginnen met sporten en je hele levensstijl omgooien.
    Ik zie nl ook veel shake-gebruikers die het als excuus gebruiken om maar niet te sporten. Volgens deze gebruikers kunnen shakes niet gecombineerd worden met sporten (bij Cambridge mag je in het begin niet eens sporten met 500 cal. shakes).

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Een vriend van ons doet nu weer cambridge 500 calorieën

Hij heeft het al drie keer gedaan en is uiteindelijk altijd meer aangekomen.

Hij komt waarschijnlijk wel in aanmerking voor een gastrijder bypass maar vindt het te eng vermoed ik.

Dit kan nooit gezond zijn.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.314
    113
    Gelderland
    Dit ben ik wel met je eens ook al voel ik me een klein beetje aangesproken :D
    Het is idd luiheid en makkelijk maar het kan ik veel gevallen ook helpen een beginnetje te maken. Helaas kan ik niet meer sporten nu ik evenwichtsklachten heb en bij inspanning duizelig wordt. Dus is het zoeken naar alternatieven.

Sinds ik bezig ben met afvallen, nu 2 jaar ben ik 6 kilo aangekomen ;) VRESELIJK! En heb echt dingen veranderd aan mijn eetpatroon, al kan het altijd nog gezonder en beter. Ik heb gesport 2/3 keer per week en heb af en toe een shakeperiode gehad.

8. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik verbaas mij er ook over.
    Momenteel ben ik ook aan het afvallen op een gezonde manier.
    Gezond eten in combinatie met sporten (zwemmen). Ik ben 19 October begonnen en ben nu 9.5 kilo kwijt.
    Ik persoonlijk geloof niet in shakes, met een nieuwe gezonde levenstijl bereik ik veel meer. Maar ieder zijn ding.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik begrijp dat ;)

Alleen is het probleem dat de shakes vaak het onderliggend probleem alleen uitschuiven. Op moment dat je stopt met shaken moet je nog meer bezig zijn net voeding, want je eetpatroon moet heel anders worden en dat kost ook nog eens tijd en discipline. En vaak worden mensen daardoor zo overrompeld dat ze terugvallen.

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik snap het ook niet en proteine shakes al helemaal niet. We kunnen maar een beperkt aantal proteine per keer opnemen en er meer van innemen heeft totaal geen bijwaarden.. En daarbij, waar is de balans..? Net zo als dat je in de ochtend de ene keer kaas op brood met onbijt en de andere keer wat onbijt granen eet. Als dat elke ochtend een shake is dan is er geen variety meer..

Ik zat na mijn bevalling ook in een moeder groep en die vrouwen waren elkaar serieus aan het aanporen om dieet pillen te nemen en van die jillian micheals work outs te doen + andere manieren om snel pre baby body terug te willen krijgen.... Toen de kindjes 3 a 4 maanden oud waren.. Ik werd daar echt heel kwaad van.. Om dan niet alleen al te beginnen dat dieet pillen gewoon rete gevaarlijk zijn en al helemaal op slaap te kort en een calorieen te kort.. Ik ben dan gewoon direct en zei dat ze daar mee op moesten houden omdat het gevaarlijk was en ik werd vervolgens door Queen B die de zo zot was op de pillen uit de groep gekickt..

Het doet me trouwens denken aan die overhypte laxerende detox thee..

11. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb veel geshaked in mijn leven, ook andere crash diëten gedaan. En ik voelde mij altijd beroerd als ik het deed. Was snel duizelig, voelde mij als een vaatdoek. Dat is ook echt 1 van de tekens dat het niet goed is.

Maar afvallen is hard werken. Dus ik snap het ook wel de verleiding. Er is al voor je nagedacht en je valt er snel vanaf. Helaas kom je daarna alleen vaak het dubbele aan.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Minder grote porties eten...minder koolhydraten eten...sporten

En toen ik op gewicht was...gewoon eten en sporten...al eet ik na het middag eten weinig tot geen koolhydraten meer...sowieso geen aardappelen, pasta of rijst bij het avond eten...maximaal 200 gram vis of kip en tussen de 500-800 gram groente.

13. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik snap dat ook niet en heb ook bij iemand gezien dat diegene darmklachten kreeg door alleen maar vloeibaar voedsel. Het is zo ongezond om bepaalde voedingsstoffen niet te nemen. Het moet in balans zijn. Gezonde voeding en voldoende bewegen. En niet he zelf uithongeren.

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Tja.. ik pak iedere ochtend een shake.. krijg niks door mijn keel heen en dit wel.. heb deze manier van ontbijten al eerder gedaan en viel toen 10 kg in max. 3 mnd af. Toen weer gestopt met 'ontbijten' en sta stil. (Weet niet of het daar door komt haha) maar vorige week weer begonnen.. 😉

15. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Dit dus. Want anders zitten de kilo's er nog sneller aan dan je ze kwijt was op het moment dat je weer gewoon gaat eten. Je kan tenslotte niet de rest van je leven op shakes doorbrengen.

Bovendien: er worden heel veel verschillende soorten shakes aangeboden, kijk voor de gein eens hoeveel suiker er in sommige zit! :$:$ Sowieso bij alles wat als "light" verkocht wordt: ja er zit minder cal in, daarentegen is vaak de suiker hoeveelheid verdubbeld!

gewoon gezond eten en lekker bewegen!

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik snap het ook niet. Die shakes absoluut niet mijn keuze, omdat:
    1) Er veel troep inzit, zoals vulmiddelen, suikers en 'enge' suikervervangers.
    2) Kauwen heel goed is voor de spijsvertering en het verzadigingsgevoel. Er komen belangrijke enzymen en histamine door vrij. Met shakes mis je dit allemaal. Het is goed voor je tandvlees en vast voedsel plakt minder makkelijk aan je tanden. Van vloeibaar voedsel krijg je eerder tandplaque, tandsteen en gaatjes.
    3) Vast voedsel tot je nemen duurt langer, waardoor ik beter kan genieten... wat me op mijn volgende punt brengt:
    4) Die shakes kunnen nóóit lekkerder zijn, dan een gezonde maaltijd, die ik zelf op tafel kan zetten.
    5) Ze zijn ontzettend duur!
    En zoals boven ook al is gezegt:
    6) De kans dat je net zo hard weer aankomt als je stopt, is erg groot. Dit weet ik niet uit eigen ervaring, maar dit verwacht ik dus, gebaseerd op andermans ervaringen.

Mijn aanpak? Zie onderschrift.

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    ik zeg vandaag wijselijk niets

18. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ah joh waarom niet?

Wat betreft light producten, vetten eruit of minder is ook deels een reden waarom je minder lang verzadigd zou blijven. Suiker wat vervangen is met bepaalde zoetstoffen kan glucose opwekken voor het verteren van suiker maar gezien het suiker er dan niet is heb je glucose waar je lichaam niks mee kan.

Het is trouwens ook niet zo moeilijk om de ongezonde suikers en de geraffineerde suikers te vervangen met natuurlijk voorkomende suikers en volkoren versies van bepaalde producten. Je lichaam heeft vezel nodig om het eruit te werken.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Die zitten meestal niet in die shakes.

20. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Nee niet die shakes m'n eerste zin ging over waarom Tina haar mening niet zou kunnen geven! Ik ben geen shake voorstander zie vorige pagina!

Deel Deze Pagina