Na een keizersnede kiezen voor opnieuw een keizersnede ?

Discussie in 'De bevalling' gestart door kleintje88, 26 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    we denken nog niet aan een tweede... Maar ooit komt die er hopelijk wel!

Wat ik me dan afvraag: Als je bij de eerste een KS heb gehad mag je dan bij een 2de ook kiezen voor een keizersnede ? of moet je het altijd eerst zo proberen?

Niet dat ik niet gewoon wil bevallen maar ik heb toch wel wat "angst" om bij een volgende normaal te bevallen.
    Bij ons meisje heb ik namelijk eerst zelf geperst (1,5 uur ) en ze kwam gewoon geen meter verder (was ook niet ingedaald) ik was bekaf (was ook al vanaf maandag bezig met inleiden en op woensdag om 16.09 is ze "pas" geboren) en heb maar weinig (behalve de pijn van de snee) meegekregen tijdens de keizersnede.. De eerste dag heb ik ook eigenlijk te weinig meegekregen van ons meisje omdat ik zoooo moe was!
    En ik baal hier toch wel enorm van! Zo erg dat ik heb gezegd dat ik bij een eventuele volgende al direct een keizersnede wil als de volgende ook niet ingedaald is omdat ik dit niet weer mee wil maken dat ik gewoon de eerste dag helemaal "mis" maar mag je dat eisen / vragen?

Ik wil zowiezo bij een eventueel volgende dat ze gaan kijken of het allemaal niet te krap is, want in het ziekenhuis waar ik nu ben bevallen hebben ze verder ook niet gekeken naar de reden waarom ze niet in wilde dalen (is dat niet raar dat ze daar niet naar kijken? ) en ik ben bang dat het misschien allemaal wel te krap is ofzo? Kunnen ze dat uberhaupt onderzoeken?

2. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    #2 BeingMommy, 26 jul 2010
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
    Haai ik wilde toevallig net ook een topic openen mbt bevallen na een keizersnede. Ik wil ontzettend graag natuurlijk bevallen. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Je moet streng in de gaten gehouden worden, vandaar dat we ook met medische indicatie in het ziekenhuis moeten bevallen.

Mijn bevalling met spoedkeizersnede is 2 jaar geleden. En ben nu 40 weken en 1 dag zwanger, wat dus betekend dat er tussen de ene en de andere bevalling zo'n 2 jaar zit.

Ik begrijp je angst heel goed, en ken deze ook. Maar de angst houdt me niet tegen om er gewoon voor te gaan. Ik ben op de plaats waar ik wezen moet, en we zien het wel! Ik wordt streng in de gaten gehouden, en hoop dat ze ingrijpen als zij dit nodig vinden. De ene bevalling is de andere niet, en van te voren kan je toch niet plannen hoe het zal lopen. Ik kom nu misschien heel relaxed en luchtig over, maar ik ken zeker mijn angsten. En als er nog een keizersnede uitgevoerd moet worden ivm het litteken of iets, dan heeft dat zo moeten zijn. Maar ik wil het zeker eerst zelf proberen!

Heb dit ook overlegt met mijn gynaecologe, en ze was er heel enthiousiast over. En zei zo moeten we er meer hebben, we gaan ervoor! En we zullen je streng controleren en ingrijpen als we denken dit duurt te lang of dit gaat niet goed zo!

Ik ken ook een angst voor nog een keizersnede. Ook bij mij is de keizersnede goed gegaan, en ben snel hersteld toen der tijd. Maar zou het toch een erg prettig idee vinden om dit keer natuurlijk te bevallen.

Ik heb een spoedkeizersnede gekregen omdat ik zwanger was van mijn tweeling toen. Hartslag van mijn kleintje die boven lag viel weg tijdens de bevalling, en kleintje beneden kwam maar niet. Hebben toen met spoed een keizersnede gedaan, en toen bleek dat mijn kleine beneden, dwars lag in een voorhoofdsestuitligging zoals zij het noemde. Zijn voorhoofdje was ook helemaal blauw van het persen en klem zitten.

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Volgens mijn gyn heeft natuurlijk bevallen de voorkeur maar je kan natuurlijk alles bespreken.
    Hij begrijpt heus wel als ie weer niet ingedaald is dat jij liever een ks hebt...

Nadeel is wel dat je maar 2 of 3 keizersnedes "mag" en je daarna dus geen kinderen meer kan krijgen. Wil je 6 kinderen dan is natuurlijk bevallen handiger...

4. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Na de eerste ks bij mijn dochter, wou ik heel graag natuurlijk bevallen.

Helaas is dat ook uitgelopen op een ks.

Normaal gesproken is het een standaard procedure dat je bij een eventuele 3e gelijk een ks krijgt, maar mijn wens om normaal te bevallen is zo groot dat ik het alsnog mag proberen. Mijn gyn gaat me dan de hele zwangerschap in de gaten houden en begeleiden.

Het is zeker bespreekbaar hoor! Zou het dus ook gewoon doen ;)

5. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Meen je dat nou Miireii? Wat fijn zeg voor je!

Oo dat geeft me wel een prettig gevoel. Want ik weet niet wat de toekomst mij zal brengen, en mocht ik ooit nog een 4e kindje mogen krijgen wat ik zelf niet uitsluit. Dan is het wel fijn om te weten dat er eventueel de mogelijkheid is om na 2 x een keizersnede het toch nog natuurlijk te mogen proberen. In overleg uiteraard. Ik zou geen risico's willen nemen, die zij eigenlijk niet willen nemen. Maaaaaar dat ik nu krijg te horen dat jij die mogelijkheid eventueel krijgt, is fijn.

6. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ja ik meen het!

Maar als zij ook zeggen dat het een te groot risico is, doen we het niet hoor, makkelijk zat ;)

Kennelijk heb ik zo sterk littekenweefsel.. Ze konden er niet eens doorkomen met een gewoon mes de 2e keer :p

Je kan het er altijd over hebben met de gyn..!

7. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Haha, uiteraard dat begrijp ik!

Maar heb nog nooit gehoord dat die mogelijkheid er was. Ik bedacht me nog ja misschien over 10 jaar, want jaren geleden was de uitspraak nog 'Eens een keizersnede, altijd een keizersnede'. En dat is nu toch ook niet echt meer.

Hehe ik moet bijna bevallen ben nu 40 weken en 1 dag. Dus in principe kan het elk moment gebeuren/doorzetten. En we gaan hopelijk voor een natuurlijke bevalling!

8. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Oohw ik hoop het ook voor je!!!! Succes alvast!

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Geen idee of je bij de 2e direct voor een ks mag gaan. Ik denk het eerder van niet, denk dat ze liever voor natuurlijke bevallingen gaan. Is toch een fikse operatie zo'n ks.

Of je een smalle bekken hebt is wel iets wat ze van te voren kunnen beoordelen. Dit kan zelfs dmv een bekkenfoto. Ik zou daar zeker na vragen, dat dat onderzocht wordt.

Zelf heb ik een te smal bekken. Dit is niet vast gesteld dmv een foto. De gynaocoloog heeft dit al vast gesteld aan het bgein van mijn bevalling, tijdens het breken van de vliezen. Tijdens de bevalling, toen mijn ontsluiting maar niet opschoot en ik pijn had aan mijn schaambot, wist ze dat mijn bekken wel heel smal is. Ik krijg bij een volgend kindje dan wel direct een ks, omdat het bijna onwaarschijnlijk is dat er een kindje door heen past. Ik mag het wel natuurlijk proberen als het een lichter kindje is dan mijn 1e.

10. 2g4e

2g4e Niet meer actief

"Eens een keizersnede, altijd een keizersnede". Ik dacht dat dit nog steeds was joh!!! Hoe kom ik daar nou weer bij dan?

11. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Is eigenlijk ook nog wel hoor!

Naja, behalve na de eerste dan, daarna mag je wel normaal bevallen. Normaal als je er 2 hebt gehad, MOET je een derde keizersnede, maar ik heb een uitzondering gekregen.... vandaar!

12. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Volgens mijn gyn is dit niet waar! Ik heb nl ook gevraagd of er een max zit aan het aantal keizersnedes dat je kunt hebben als vrouw. Hij vertelde dat hij vlak na de geboorte van Luuk bij een vrouw een 8e ks :$ heeft uitgevoerd!! Niet mijn ideaalbeeld, maar goed!
    En zoals mijn zusje zei: "Joh, als er eenmaal een kind inzit moet het er uiteindelijk toch uit. Dus ze zullen dan wel moeten!!"

Het klopt wel dat je na 2 ks eigenlijk altijd standaard een ks krijgt, omdat het litteken in je baarmoeder steeds kwetsbaarder wordt na meerdere operaties. Maar ja, natuurlijk bevallen is voor mij out of the question, dus ik vind het allemaal best ;)!!!

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben vorige week natuurlijk bevallen van mijn zoon terwijl Louise met een ks is gehaald. Mij is verteld dat je na een 1e ks mag kiezen hoe je bij een tweede wil bevallen (als alle factoren goed zijn). Louise is gehaald omdat ze dwars lag en Tygo lag prefect voor de uitgang dus er waren geen redenen om niet natuurlijk te bevallen. Want vaginaal heeft natuurlijk wel de voorkeur.

14. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    of je mag kiezen of niet weet ik niet, volgens mij moet er voor een ks een medische reden zijn. en of als een kindje niet ingedaald is een medische reden is weet ik niet.

wel weet ik dat ook vroeger (tenminste 23 jaar geleden) ook niet eens een ks altijd een ks was...
    mijn moeder heeft namelijk van mijn 5 jaar oudere broer een spoedkeizersnede gehad.. ik lag dus 5 jaar later in een stuit, maar mijn moeder wilde absoluut niet weer een ks..
    en ik ben dus na de ks van mijn broer via een stuitbevalling op de "normale" manier ter wereld gekomen...
    dus als dit al kan, zal een kindje wat gewoon goed ligt ook mogen ;)

15. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Na de eerste keer ks mag je ook wel normaal bevallen..
    Na de 2e keer meestal niet meer ;) En daar ging het in dit geval ook om volgens mij.

Maar goed. Mijn kindjes zijn beiden met ks gekomen, maar ze lagen beiden goed, alleen daalde hun hartslag tijdens de weeën, vandaar dat ze voor ks gekozen hebben. Helaas! Want ik had echt heel graag normaal willen bevallen.. En nog vraag ik me af of ze niet iets anders hadden kunnen doen waardoor het hartje het beter aankon... Ruggeprik bijv?

16. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik heb vanmiddag afspraak gehad bij zkh en wat ik begreep van de gyn is het volgende: ze adviseren vaginale bevalling (mits alles lichamelijk goed is met je) maar je mag zelf kiezen wat je wil. Ze kunnen nl. niet garanderen dat er niets mis gaat en ze willen dat risico niet lopen.

17. carlijne

carlijne Lid

10 apr 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn gyn wil ook liever dat ik een normale bevalling probeer. Bij onze eerste ben ik ook via een ks bevallen. Ben nu 33 1/2 week zwanger en wordt ook geadviseerd 'normaal' te bevallen. Of het iig te proberen. Vind het ook tikkie griezelig maar de gedachte om daar weer 3 dagen te liggen.....

ONWIJS VEEL STERKTE OVERIGENS AAN BEINGMOMMY! Laat je ff weten hoe het uiteindelijk allemaal verlopen is?

18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    en klopt het dat het advies ook is om lang te wachten met een tweede zwangerschap, minstens een jaar?
    of doen ze daar geen uitspraak over?

19. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    ik heb ook een spoedkeizersnede gehad. De verloskundige hadden niet opgemerkt dat zoonlief in een stuit lag. Dus bij thuis de vliezen waren gebroken voelde ze opeens zijn hoofdje. Dus met spoed naar ziekenhuis.

Hier werd mij vertelt dat je inderdaad beter een jaar kunt wachten om weer zwanger te worden. Zodat je baarmoeder goed kan genezen.

Bij een volgende zwangerschap, wordt je vooral op het eind in de gaten gehouden door een gynacoloog. Maar je mag zelf beslissen of je vaginaal of weer een ks wil. Mits het natuurlijk allemaal goed verloopt

20. carlijne

carlijne Lid

10 apr 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Bunchy Ja bij mij werd geadviseerd minimaal een jaar te wachten. Bij een vriendin van mij was dat echter een half jaar. Zelfde ziekenhuis overigens....

Deel Deze Pagina