Mijn zoon lag in stuit en is met een geplande keizersnede ter wereld gekomen. Ons tweede kindje ligt goed, dus mag ik dit keer vaginaal bevallen. De baby wordt echter 'lang en zwaar' geschat (dit zijn de woorden van de gynaecoloog), ruim 8 pond bij 40 weken. Het woord inleiden is vandaag gevallen. En dan niet bij 38 weken, maar het is een mogelijkheid als ik overtijd ga lopen (en als ik naar de geboortetermijnen in mijn familie kijk ga ik overtijd lopen ). Ik heb het nog niet met mijn man besproken, hij is nog aan het werk. Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Mijn zoon was nog geen 7 pond bij de geboorte, maar 'lange en zware' baby's is wel een familiedingetje zeg maar. Wat zijn jullie ervaringen bij inleiden na een keizersnede, zowel positief als negatief? Wat kan ik verwachten, hoe gaat zoiets in zijn werk? Ben je bijvoorbeeld aan bed gekluisterd, of kun je nog wat rondlopen/douchen oid? Bedankt alvast!
Ik zelf heb het niet gehad maar mijn zusje vorig jaar wel. Kan je vertellen hoe t haar verging. Haar oudste werd een ks door stuitligging,middelste een vaginale bevalling maar 28 uur durend en veel bloed verloren dus hebben ze bij haar jongste ook getwijfeld omdat ie groot geschat werd. Nu ging het bij haar als volgt: ze wilde zelf ook heel graag een natuurlijk bevalling en geen geplande ks... Met 39.4 is ze door middel van een ballon katheter ingeleid (dit was de veiligste manier omdat ze littekenweefsel heeft volgens de artsen) Op woensdagaaf om 7uur geplaatst en vrijdagmorgen om 6uur is deze er pas uitgevallen en begonnen de weeën. Om 8 uur had ze 3 cm en hebben ze de vliezen gebroken,om 10 uur 5 cm ontsluiting en een sterrekijkertje dus de gyn gaf haar nog 2 uur de tijd met de weeën zodat me neefje nog zelf de kans kreeg goed te draaien en dit is gelukkig gelukt,de OK stond al standby om 3uur kreeg mijn zusje een weeën storm en om half 4 volledige ontsluiting en om 4uur is mijn neefje geboren met een gewicht van 4415 gram Ze heeft geen knip,geen vucuüm oid gehad en alles is dus goed verlopen. Ze is zelf er heel blij mee dat het geen ks is geworden,toen de ballonkatheter erin zat kon ze gewoon rondlopen,ze mocht zelfs naar buiten (t was precies in de hittegolf begin Juli vorig jaar ) om de 2 uur aan de ctg dat wel,maar verder kon zij gewoon vrij rondlopen Ik wens je veel succes en een voorspoedige bevalling
Ivm risico's wilden ze mij niet inleiden. Echter Na 2 dagen gebroken vliezen moesten ze wel. Heb het als heel fijn ervaren. Het ging weliswaar ontzettend snel maar geen last gehad van het litteken. Dl was 3810 gram en 55 cm dus ook geen kleintje 😉
Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het allemaal goed is verlopen. Geen weeënstorm of iets dergelijks gehad? Ik heb het er gisteren met mijn man over gehad, de nuchterheid zelve haha. Hij denkt dat het allemaal wel mee zal vallen en dat ik de 40 weken niet eens ga halen Zijn er meer meiden die hun ervaring willen delen?
Zelf geen ervaring (ik mag hopelijk binnenkort gewoon bevallen na een keizersnede), maar mijn gynaecoloog zei over inleiden na een keizersnede het volgende: ze doen dat met een ballonkatheter en proberen te voorkomen dat je een weeënstorm krijgt i.v.m. het litteken. Dus ze gooien niet het infuus vol open, zeg maar. Verder over rondlopen: bij een bevalling na een keizersnede mag je gewoon onder de douche of in bad, zei hij. Er is wel meer controle, maar je hoeft niet de hele tijd op bed te liggen. Dat stelde mij wel erg gerust.
Overleg goed met je gyn. Ik ga over 3 weken ook een vbac proberen nadat mijn eerste kindje in stuit lag. Deze baby ligt goed en is erg groot. Ze willen mij in week 38 in gaan leiden vanwege zwangerschapsdiabetes. Maar ik heb afgesproken dat als alles nog helemaal potdicht zit we gewoon nog een week wachten. Een inleiding heeft meer kans op slagen als je lichaam zelf ook al begonnen was. Dus als je baarmoedermond al rijp is en verstreken en het liefste al wat ontsluiting. Eventueel wil hij dan nog een ballon proberen om te kijken of het iets op gang brengt, maar vind hij het uitgangspunt niet positief dat stuurt hij me weer naar huis. Dan doorgaan verhoogd namelijk de kans dat het niet lukt en je alsnog met een keizersnede eindigt. Je kunt ook overleggen of het dan een optie is om gewoon je vliezen te breken zodra dit kan en verder niets te doen. Vaak beginnen de weeën dan vanzelf en heb je geen weeënopwekkers nodig. In mijn zkh moeten alle medische bevallingen onder continue CTG bewaking worden gedaan. Dat betekent dus heel de tijd aan de CTG en weinig bewegingsruimte. Dit leek mij vreselijk. De gyn gaf aan dat het wel belangrijk is omdat een slechte CTG het eerste teken is dat het litteken het begeeft en ze dit niet willen missen uiteraard. Maar in overleg hebben we besproken (en vastgelegd in mijn bevallingsplan!) dat ik na een goede CTG van 30 min er ook eventjes af mag om te douchen bijvoorbeeld. Het zijn wel dingen die je alvast moet bespreken en laten vastleggen want als je er eenmaal ligt en jouw gyn is er niet en de verpleging zegt "Nee hoor mevrouw dit is protocol" dan is het te laat. Onze zoon wordt geschat rond de 3700 gram maar heeft een uitzonderlijk groot hoofd (p99). Maar ik heb dat los gelaten, ik heb vrouwen zien bevallen van veel grotere kinderen.
Bedankt Manamana en Nuage! Nuage, er staan een aantal punten in je verhaal die ik mee zal nemen naar de volgende afspraak! Ik wil echt niet de hele tijd plat liggen ivm het ctg apparaat...
Ik ben in geleid ivm overtijd lopen. Ik had al wel ontsluiting dus met 42 weken in 't ziekenhuis melden. ik had al wel weeën om de 10 minuten. Mijn vliezen werden gebroken. Ers is toen nog even gewacht of mijn lichaam daar op zou reageren maar helaas situatie onveranderd. Daarna aan de weeenopwekkers. Telkens een standbeeld hoger. Je zit dan wel aan bed vast door de CTG maar ik had daar geen last van. Vond het ergens wel prettig dat je n idee krijgt hoe de kleine het doet. Ik heb geen weeen storm gehad en mocht wel draaien van rug naar zij als verpleging er was. Ik heb uiteindelijk bijna de hele tijd op mijn zij gelegen. Ik vind bevallen sowieso geen pretje maar het inleiden vond ik goed te doen zoals het bij mij ging.
Bij mijn oudste dochter heb ik een geplande keizersnede gehad ivm een stuitligging. Bij mijn jongste dochter mocht ik wel gewoon bevallen. Mijn vliezen waren spontaan gebroken maar ik kreeg geen weeën. M'n dochter had in het vruchtwater gepoept en daarom moest ik aan de weeën opwekkers. Ik kreeg hele heftige rugweeën die ik met geen mogelijkheid op kon vangen omdat ik op m'n rug moest liggen vanwege de ctg banden. Een draadje op het hoofd van m'n dochter lukte niet anders had ik wel wat meer bewegingsvrijheid gehad. Uiteindelijk bij 3/4 cm ontsluiting een ruggenprik gekregen maar toen die gezet was had ik meteen persdrang. Ik bleek toen al volledige ontsluiting te hebben. Na één keer persen dipte de hartslag van mijn dochter te veel en bij de volgende wee is er een flinke knip gezet en is mijn dochter met een vacuümpomp gehaald. Op dat moment had ik geen pijn want de ruggenprik stond nog aan maar ik heb echt een helse kraamweek gehad. Op zich ben ik wel heel blij dat m'n dochter met een gewone bevalling is geboren maar ik denk dat de bevalling heel anders was gelopen als ik geen weeën opwekkers had gehad. Ik zou zelf dan ook niet kiezen voor een inleiding.
Bedankt voor je reactie, mamavan2moppies! Fijn om te lezen dat het goed te doen was Zou mijn man dan toch gelijk krijgen? Ik heb sinds vanmorgen onregelmatige menstruatiekrampen, moet ze soms echt even wegzuchten. Ik was nog even naar de winkel waar ik weer kramp kreeg, en tegelijkertijd kreeg ik het zoooo heet... Heb maar snel afgerekend... Ben benieuwd wat dit nu weer is
Ik heb geen weeënstorm gehad gelukkig. Werd aan de opwekkers gelegd en vanaf de eerste wee is onze dochter binnen 3.5 uur geboren. Overigens mocht ik gewoon uit bed, ik kon de weeën strand veel beter opvangen. Dl heeft een draadje op haar hoofd gekregen en ook om de weeën weer te geven hebben ze een slangetje ingebracht.
Ik ben met mijn zoontje ingeleid met 41 weken, ook omdat hij groot en lang zou zijn. Toen mijn vliezen werden gebroken (want ik had al 3cm ontsluiting), kon ik niet meer van mijn bed af.
Bedankt voor je reactie! We hebben donderdag weer controle bij de gynaecoloog, ik heb wat vragen opgeschreven en zal deze dan stellen.
Ik lees mee, ben bij eerste natuurlijk bevallen en bij tweede een keizersnede gehad. Vandaag bij gynaecoloog geweest en mocht t niet zelf beginnen ga ik ingeleid worden binnenkort. (Vertel niet wanneer ivm meelezers ) Krijg van te voren nog een gesprek over hoe en wat... vind het best wel spannend en hoop dat ie toch uit zich zelf gaat komen!
Spannend Debke83! Ik hoop voor je dat inleiden niet nodig zal zijn, succes met de laatste loodjes Ik ben gisteren weer bij de gyn geweest en mijn man en ik hebben besloten dat we voorlopig niet voor een inleiding gaan. Na 40 weken zwangerschap willen we een inleiding middels een ballonnetje, indien mogelijk, overwegen.