glutenvrij, vega en budget-verantwoord: tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 21 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Binnenkort komt mijn schoonfamilie bij ons eten. Een schoonzusje heeft gluten-allergie en mijn man is vegetariër, dus voor hen zijn er al speciale dieetwensen. De rest waardeert iets van vlees wel heel erg, dus alleen vega koken zal hem niet worden. Daarnaast wil ik niet te lang in de keuken staan als zij er zijn, want de visite komt ook voor mij, dus het zou fijn zijn als ik het van tevoren kan maken en dan alleen hoef op te warmen.

Daarnaast hebben we het momenteel ook even een beetje krap, dus moeten we het ook nog eens budgetair verantwoord houden :)

Heeft er iemand tips over wat ik zou kunnen klaarmaken? ;)
    Ik zat zelf te denken aan iets van pasta, waarbij ik dan glutenvrije pasta kan kopen en twee soorten saus kan maken. Of misschien een erwtensoep of iets dergelijks? Ik heb nog nooit glutenvrij gekookt dus ik vind het best wel spannend, aangezien ik heb begrepen dat je erg ziek kan worden als je toch gluten eet met een gluten-allergie...

Help?? :(

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    lasagna maken
    kun je in allerlei soorten maken en dan met een lekkere groene salade
    je kunt glutenvrije lasagnabladen bestellen op internet en ik geloof dat de plus ook heel veel glutenvrije poducten heeft

kun je tevoren klaarmaken en dan in de oven doen. dressing voor op de sla kun je ook vooraf maken.

3. Da's een goede tip! zou ik alleen even moeten kijken hoe ik zo'n enorme hoeveelheid saus in 1 keer kan maken :p

Andere tips zijn nog welkom uiteraard :D

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Er is laatst een topic geweest over glutenvrije recepten http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/471266-glutenvrije-recepten.html
    Pasta lijkt mij een uitstekende keuze( bij de lidl heb je spagetti glutenvrij voor € 1.29 geloof ik)

Mijn zoon is glutenvrij en ik maak de saus dan voor ons allemaal glutenvrij maar kook apart voor hem de pasta.
    Bij de AH, Jumbo coop etc hebben ze vaak een glutenvrij schap in de winkel.

succes en als je meer info wilt pb me dan maar!

5. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Je kunt een lekkere mie-groenten-schotel maken. In de mihoen van conimex zitten geen gluten. Je kunt er allerlei groenten doorheen doen (eerst wokken natuurlijk) zoals peultjes, wortel, broccoli, taugé. Je zou er kip bij kunnen bakken en voor je vriend op het laatst zijn bord alvast opdienen en daarna door de rest de kip er doorheen doen.

En het is inderdaad erg vervelend om gluten te eten als je daar allergisch voor bent. Ik zou gewoon alles wat je je schoonzusje voorschotelt controleren, het staat op de verpakking als het er in zit (en het zal je verbazen in hoeveel producten gluten zitten).

6. Thanks :)

Weet jij dan toevallig ook of er potten pasta-saus zijn (kant en klaar) die geen gluten bevatten? Want ik begreep dat er heel veel producten zijn waar toch verborgen gluten inzitten...

7. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Deze is glutenvrij Grand'Italia - De beste combinatie met je dagelijks leven

8. Super!! Dan ga ik me er wel makkelijk vanaf maken, maar dat mag ook wel als je waarschijnlijk zo'n beetje net 2 weken daarvoor bent bevallen, toch? :)

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Dat mag zeker! Het is sowieso fijn dat je al iets wilt koken dat je schoonzusje kan eten. Ik zelf waardeer dat altijd enorm! En als het toch te ingewikkeld wordt kun je altijd nog stampot eten, maar voor je vriend dan zonder vlees :)

10. Wat stom dat ik daar niet aan heb gedacht! Kan natuurlijk ook gewoon 2 of 3 soorten stamppot maken, rookworsten erbij.... Is nog hardstikke leuk zo in de winter ook!! Thanks :D

11. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Let er alleen wel op met de rookworsten, in de meesten zitten gluten. Ze bestaan ook glutenvrij hoor (even googlen) maar die moet je dan wel in een andere pan koken dan die met gluten. Of voor iedereen glutenvrije rookworsten doen natuurlijk, behalve voor vriend, die krijgt geen worst :D

12. Haha, nee, die mag geen worst.... ;) Vindt ie best wel jammer geloof ik, rookworst is niet echt te vervangen, maarja, dan heeft ie maar even pech voor die ene keer...

Echt gek dat er gluten in rookworst zitten!! :$

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    volgens mij is juist veel rookworst wél glutenvrij!
    Hema, ah eigen merk, unox.

Kijk anders op Livaad.nl, in de linkerkolom op livaad klikken en in dat venster rookworst invullen, dan zie je welke glutenvrij zijn( als ze niet glutenvrij zijn staan ze niet in de lijst)

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    andijviestamppot met blokjes kaas en cashewnoten is erg lekker.
    Hoef je geen spekjes te gebruiken.

15. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken.

Waarom maak je niet iets met couscous?
    Is glutenvrij (voor zover ik weet) en makkelijk te maken en zeer betaalbaar.
    Kun je bijvoorbeeld een curry bij maken (mét en zónder vlees).
    Kost niet veel, curry kun je van te voren bereiden en couscous is echt in een paar minuten gepiept!

16. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Alleen de couscous van Zizo, Allergyfriendly, Peak's free from en valpiform zijn glutenvrij!

www.livaad.nl(database met alle glutenvrije producten)

17. ik heb net gekeken en de rookworsten van unox zijn inderdaad glutenvrij. Dus dan doen we dat :) Ik maak dan 2 of 3 stamppotten klaar en kan die dan opwarmen in de oven of magnetron.

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Deel Deze Pagina