tja ik wist niet zo goed waar ik de vraag moest stellen! maar hoe hebben jullie besloten om borstvoeding te geven of toch de fles? ik twijfel namelijk heel erg! Ik zie erg veel nadelen aan de borstvoeding en weer voordelen aan de fles. De ene dag ben ik ervan overtuigd geen bv te willen geven de andere dag twijfel ik! de ene dag neig ik dus meer naar de fles en de andere naar de borst... maar watvonden jullie nu zo fijn/belangrijk aan het gekozen... of dat nu de borst of fles betrefd maakt me niks uit.... maar waarom heb je juist voor datgene gekozen?
Waarom begin je niet met de borst en kijk je hoe het je bevalt? Overstappen naar de fles kan altijd. Ik geef helaas FV, aangezien er niet genoeg voeding kwam.
jep idd die mogelijk heb ik idd en dit is waarschijnlijk ook wel mijn keuze maar ik vind het ook een beteje zonde als ik er al met een hal gevoel aan ga beginnen....
Nou nee waarom, ik ken er veel die er zo tegen aan kijken hoor, en er zo meebeginnen, de ene geeft nu nog bv en de ander fles, je voelt vanzelf wel wat jij het fijnste vind om te doen.
Richt je dan de komende weken op de voordelen en het mooie van bv (de nadelen of minder leuke kanten kom je vanzelf wel tegen, of misschien ook wel niet) en lees er veel over op het borstvoedingsforum en de vele artikellen op http://www.borstvoeding.com/ Meer kun je voorlopig toch niet doen (misschien een curcus volgen als je dat nog niet hebt gedaan) Verder zeg je er zitten veel nadelen aan bv en vel voordelen aan de fles maar dat is omgekeerd natuurlijk ook zo (wat voor speen, welke voeding doet mn kind het beste op, bereidingstijd, kosten en nog veel meer) Ik had ookal gereageerd op je vraag bij de catagorie babyuitzet dus misschien daar nog ff lezen als je dat nog niet had gedaan.
Ik ging vol voor BV....En ik zou niet anders meer willen.... Tja de keuze was voor mij gewoon erg makkelijk. Ik wou gewoon BV geven omdat dit het allerbeste is voor je kindje, mede doordat er astma en allergiëen in de familie zitten en BV de kans hierop verkleint. Echt nadelen vind ik het niet hebben. Maar goed wat zie jij als de nadelen van BV? Het enige wat ik minder vond was dat mijn man Damiën niet kan voeden maar die heeft er helemaal geen problemen mee. Die zei letterlijk ik heb andere dingen die ik met hem samen kan doen....Die doet Damiën dus lekker in bad of neemt hem mee onder de douche...Ze hebben speciale papa dingetjes samen....daar kom ik niet tussen....
Er zitten inderdaad ook voordelen aan borstvoeding. Het geeft allereerst een hele bijzondere band met je kindje. Verder is het heel goed voor je kindje (afweerstoffen) altijd bij de hand, op de juiste temperatuur en natuurlijk goedkoop.
Ik vind het ook erg makkelijk ja...Nooit geen geklungel met te warm of te koud....niet s'nachts naar beneden om een flesje te maken.....
uhm wbt de nadelen voor flesvoeidng wbt de prijs... dat maakt me niet uit! turulijk si het meegenomen dat het borstvoeden niks kost maar ik heb voor het kidnje gekozen en dan maakt mij de prijs voor flesvoeding niks uit.... nadelen aan bv... *ik ben een behoorlijke zeur wbt me borsten, voor me vriend is dit danook vaak verboden gebied... vindh et echt geen prettige gevallen! ik vidn het ook echt dingen die aan me lijf zitten die onhandig zijn! hihi ik ben daarintegen helemaal niet preuts.... *vaak voeden odmat het veel lichter verteerbaar is *hetvoeden komt altijd op MIJ neer... mijn vriend vind dat helemaal geen probleem hoor *ik weet op voorhand dat ik weer aan het werk ga en dan geen bv kan geven en ik zie me niet kolven op het werk *hoor vaak dat het veel energie vergt, kindjes komen heel vaak *je weet niet wat je kindje binnenkrijgt *pijn bij het toeschieten *tepelkloven, stuwing ontstekingen enz ik zie ook wel voordelen maar soms wegen die echt niet op tegen de nadelen.... terwijl ik het 1 uur of anders later weer anders bekijk....
Meid, ik zou als ik jou was lekker de fles doen. Als ik het zo lees, vind je meer redenen om het niet te doen en naar mijn idee wil je het dan niet echt. Geeft ook niks hoor. Ik heb maar 3 mnd gegeven en ik vond het verschrikkelijk, niks intiems! Bloednerveus werd ik ervan, sjaggo en ik vond het echt een last! Ik vond voeden in openbare gelegenheden echt helemaal niks en kolven was ook niet mijn ding. Na 2,5 mnd had ik het echt voor gezien! En ik kan je vertellen.. Mijn borsten zijn prima voedborsten. Geen kloof gehad, geen ontsteking en astrid pakte prima! Wat dat betreft was er verder geen enkele reden om ermee te stoppen, behalve dat ik het echt verschrikkelijk vond. Nu ga ik het evengoed wel weer geven, maar echt niet langer dan 3 mnd. Want alhoewel ik niet volledig overtuigd ben dat het allergieën tegen gaat (er zijn immers zat kinderen die BV hebben gehad en nergens tegen kunnen), wil ik wel iets van mezelf geven. Maar mocht ik na een week al denken..pff.. nog 2,5 mnd.. dan heb ik zat op voorraad om af te bouwen! Het belangrijkste van BV, je moet het echt doen als je erachter staat! Ook als je bijvoorbaat zegt met 2 wkn stop ik, maar ik wil alleen het begin melk geven.. Ook prima, maar sta gewoon achter je beslissing. FV is immers ook goed genoeg!
Misschien is het handig om eens te kletsen met moeders die BV geven, kijken hoeveel nadelen hun ondervinden? Tja...er zijn overal voor en nadelen. Zelf heb ik dus weinig nadele tov BV...maar goed....elk slokje BV is meegenomen al geef je alleen de colostrum heb je hem/haar toch de beste start kunnen geven... Ehm...zal jou nadelen er even bij pakken....en zal daar even op reageren... **Ik ben ook een zeur maar dan puur wat mijn (gevoelige) tepels betreft...Mijn man hoeft er maar naar te wijzen en ze doen bij wijze van spreken al zeer...Ik moet zeggen dat dit het geen was waar ik het meeste tegen op zag...Mijn man zei altijd spottend misschien moet je maar eelt op je tepels kweken...Ik moet zeggen dat ik er nu met Damiën veel minder moeite mee heb. Het was in het begin even wennen maar na drie keer aanleggen was het eigenlijk geen probleem meer...Het is een gevoel wat eigenlijk nergens mee te vergelijken valt....Misschie dat je als je BV geeft het nut van die onhandige dingen in gaat zien.... **Wat betreft vaak voeden ligt vooral aan je kindje...Een vriendin van mij is 3 dagen eerder bevallen dan ik en die voed net zo vaak als ik....en regeldagen heb je ook bij kindjes die de fles krijgen... **Tja het voeden komt idd altijd op jezelf neer. Ik vind het eigenlijk heerlijk. Echt genieten! Het is gewoon iets van Damiën en mij...En ja dat je vriend dan niet kan voeden is idd iets minder...maar goed...wat ik persoonlijk heel erg heb is dat ik moeite heb om hem af te geven aan iemand anders als mijn ouders, man en zwager....dus heel erg vind ik het niet anders gaan ze vechten om wie hem de fles mag geven.... **Tja wat betreft kolven das ook zeker niet mijn grootste hobby....ik vind het ronduit kl*tewerk om te doen. Ik heb een flesseweigeraar...dus kolven is voor mij ook niet nodig maar ook omdat ik niet werk. Maar wat heel veel mensen doen die niet willen kolven....die geven BV en KV samen. Of die stoppen na bijv 6 weken BV dan hebben ze iig die 6 weken BV meegenomen... **Tja wat is energie vergen...ligt vooral aan jezelf... het enige waar ik aan moest wennen was dat ik er s'nachts uit moest voor de voeding..maar dat heb je met de fles ook...Maar dat wordt op een gegeven moment routine en dan gaat alles op de automatische piloot...Wat ik wel merk is dat ik juist als ik aan het voeden ben echt puur met Damiën bezig ben...dus niet van Oh ik moet dit nog doen en dat en dat....Dat ik zelf ook gewoon echt rust als ik aan het voeden ben....Het is toch even dat je met niks anders bezig bent..en vaker komen bij BV als KV hoeft ook niet...Ik zit nu op 5 voedingen en diezelfde vriendin met het zoontje van 3 dagen ouder ook... **Er staan idd geen streepjes op je borst hoeveel je kindje binnen krijgt....maar als er genoeg plasluiers zijn en je kindje tevreden is en goed groeit hoef je je nergens druk over te maken. Kan me indenken dat ik er net zoveel moeite mee zou hebben als dat ie bijv zijn flesje KV niet leeg drinkt... **In de 3,5 maand dat ik BV geef heb ik nog geen enkele keer pijn gehad bij het toeschieten....sterker nog...de enige aan wie ik merk dat de melk toschiet is aan mijn zoontje want die gaat dan sneller drinken.... **Tja alle complicaties KAN je krijgen...Ik heb nog geen enkele complicatie gehad... geen stuwing, geen kloven helemaal niks...Stuwing krijg je overigens ook als je geen BV gaat geven... Wat ik een groot voordeel van BV vind: **Is dat je nooit te veel kan geven. Ik ken een aantal meiden die echt moeten schipperen met de KV...Die echt problemen hebben met de hoeveelheid...die regelmatig over de max van 1 liter KV heen zijn en dat hun kindje dan nog honger heeft...zelfs met de voeding voor hongerige kindjes... **Het troostende wat BV heeft. Als Damiën echt overstuur is (zoals bijv momenteel omdat ie tandjes krijgt) is mijn borst echt het tovermiddel... **De kans dat bepaalde aandoeningen verkleint wordt.. **Dat het altijd bij de hand is en op temperatuur ... Nadelen: ** Je kan niet alles eten...Je moet wel rekening houden met dingen die je eet **Kolven....als is dat voor velen geen probleem...bij mij wel...ik krijg geen toeschietende melk bij de kolf. Gelukkig wil mijn zoontje slecht uit de fles drinken en is het niet nodig... ** Een ander kan niet voeden...maar of je daar een probleem van maakt ligt weer aan jezelf... ** BV is net als KV niet gratis...Ik eet nu voor 3.... Ik ben wel erg voor BV zoals je leest...maar goed...het ieders eigen keuze...Al geef je alleen de colostrum dan heb je iig al een klein voorsprongetje op helemaal niks...En als je het niet probeert weet je ook niet of het wel bevallen was. KV kan je altijd nog geven....Tuurlijk is KV ook prima dat doet niet veel onder voor BV..... Maar als je net zo'n BV tijd hebt als ik zul je het super vinden....
Juist fijn hoor, dat je het zo uitgebreid verteld! Ik wil ook BV proberen te geven. Maar voeden in het openbaar, dat zie ik dus echt niet zitten! Hoelang drinkt een baby ongeveer uit de borst per keer?
Ik heb zelf geen probleem met openbaar voeden...ik heb er hele mooie verhullende kleding voor en je ziet er niks van.... Ik ben zelf ongeveer 10 minuten bezig nu die 3,5 maand is....toen Damiën jonger was wa sik maximaal een half uur bezig...maar ze worden er steeds handiger in...
bedankt meiden... ik hoop dat er nog meer antwoorden komen, doet me goe dom zulke dingen te lezen en dan bedoel ik echt de ervaringen.... ik blijf het een moeilijke keuze vind... tis wat gupsie zegt; het lijkt of ik meer tegens heb dan voors tav borstvoeding.... heb hem op die site rondgekeken wat er gegeven werd maar daar staan 101 redenen op nou hhahaha als ik dat lees vind ik de helft maar bullshit terwijl ik van de andere kant echt het beste wil en in mijn ogen is dat idd bv, zowel voor de afweerstoffen als voor de troost ed als voor mij! en op hetzelfde moment denk ik ook; jah nou die 4wkn dat ik dt volledig ga geven! is niet erg lang dus ach misschien helemaal onnodig! en dan roept er weer iemand in me kop; alles wat je geeft is meegenomen, anniek! het is net of het heen en weer blijft gaan in me hoofd...... vandaar vindik het prettig te lezen wie waarvoor gekozen heeft! En ook echt meningen.....
Indd ieder beetje is meegenomen ik zei ook eerst dat ik het ging proberen...toen het eenmaal liep maakte ik mijn goal 6 weken....daarna heb ik er drie maanden van gemaakt en nu ik die voorbij ben heb ik er een half jaar van gemaakt...Kijk en je hebt 10 weken verlof je kan kijken hoe het loopt, loopt het niet is KV zo gekocht....
Ik zou je willen adviseren om gewoon te proberen, mocht je het echt verschrikkelijk vinden kun je zo overstappen. @Shelde: weet je dat er speciale borstvoedingskleding is ? Kun je heel discreet voeden.
ik ga netals bij de andere 3 GEEN B.V. geven, vind het dus helemaal niks! dat gedoe allemaal, nee geen BV geven niks voor mij. mijn 3 kids zijn zelden ziek en hebben geen allergieën dus zal met deze ook wel goedkomen.