Goedemiddag, Wij zijn een beetje ten einde raad geworden en weten niet meer wat te doen, dus hopen dat er mensen zijn met ervaringen of adviezen of iets. Allereerst een korte tijdlijn: - 2013 / op eigen kracht ongeveer 20-25 kilo afgevallen - september 2013 / verwijdering implanon - december 2013 + januari 2014 + februari 2014 / regelmatige menstruaties gehad - februari 2014 / zo stom geweest om 5 dagen aan de pil te gaan (microgynon 30). Na 5 dagen direct weer gestopt en een week later een ontzettende hevige menstruatie gehad. - mei 2014 / bezoek huisarts ivm uitblijven menstruatie sinds die laatste hevige. Inwendige echo gehad, PCOS geconstateerd, zou door overgewicht komen (we blijven het tot op de dag van vandaag heel erg raar vinden dat er geen problemen waren tot die 5 dagen pil) - doorverwijzing ziekenhuis. Wij wonen in de regio Eindhoven, dus zijn op zoek gegaan naar een ziekenhuis in de buurt. De keuze is toen gevallen op het Maxima Ziekenhuis in Veldhoven, mede omdat er op hun site staat dat ze niet alleen kijken naar gewicht (er is sprake van overgewicht). Vervolg; - juli 2014 / intake ziekenhuis, leek een goed gesprek, onderzoeken gestart, advies was eerst afvallen, maar als wij wilden starten met behandeling zou dat ook kunnen, keuze zou aan ons zijn - augustus 2014 / uitslagen onderzoeken, PCOS bevestigd, maar nu werd er verteld dat ze de situatie in het team hadden besproken, en dat ik (omdat het me in het verleden lukte af te vallen) eerst 10 kilo af moest vallen voor de behandeling zou starten - ik ben volgens hun nog erg jong (bijna 32!) en moest me niet zo druk maken - november 2014 / weer een gesprek in het ziekenhuis gehad, ik was toen ongeveer 6 kilo afgevallen, behandeling mocht toch beginnen, omdat ik niet om kon gaan met de druk (afvallen of anders geen behandeling) - november 2014 tot vorige week / clomid 50 - resistent, clomid 100 - resistent / t.o.v. augustus 12 kilo kwijt / dokter verwacht algehele resistentie tegen clomid, maar wil voor alle zekerheid (ondanks heel veel bijwerkingen) 150 proberen. Daarna eventueel LEO of spuiten, maar dan weer eerst 13-15 kilo afvallen en dan beslist het team weer of het verder mag. Inmiddels weten we het allemaal niet zo goed meer. Het Maxima lijken we niet van op aan te kunnen, omdat ze iedere keer wat anders willen. Ik heb contact opgenomen met het Catharina ziekenhuis hier in de regio. Op hun site staat dat ze iedereen met een BMI lager dan 40 helpen. Telefonisch werd dit bevestigd, maar wel met de aanvulling dat ze anders kunnen beslissen als de situatie daar om vraagt. Door al dit gedoe zijn wij inmiddels erg aan het twijfelen of we dit nog wel door moeten zetten. Mijn BMI is momenteel 37 en ik doe erg mijn best om verder af te vallen, maar dat is natuurlijk ook niet in een dag gedaan. Ik voel me lichamelijk verder erg goed, doe ook zwaar lichamelijk werk zonder problemen. Het gedoe en gezeur om gewicht begint me inmiddels alleen wel erg op te breken en maakt me heel erg onzeker. Daarbij ook dat de dokter persee Clomid 150 wil proberen, terwijl ze er al bij zei dat we er vanuit moeten gaan dat het niets doet. Het kost moeite om die pillen te gaan slikken, wetende dat er weer allemaal nare bijwerkingen komen voor niets en daarbij ook dat de behandeling toch weer een hele tijd gestaakt gaat worden i.v.m. opnieuw afvallen. Als ik het internet af speur, lijkt het (ondanks dat de ziekenhuizen anders beweren op hun site) erg lastig te zijn een ziekenhuis te vinden waar ze minder 'moeilijk' doen. Is het een verloren zaak? Tegelijkertijd ken ik genoeg vrouwen die stukken zwaarder zijn dan ik ben en probleemloos keer op keer zwanger raken. Ik weet gewoon echt niet meer wat te doen, dus heeft iemand tips/ervaring/adviezen of wat dan ook? Door alle druk en onzekerheden e.d. die dit met zich mee brengt hebben we inmiddels het idee dat we misschien beter kunnen stoppen met dit traject. Tegelijk zijn we erg bang dat we daar later spijt van krijgen.
Helaas stellen de meeste ziekenhuizen eisen aan je gewicht. Over het algemeen mag je een maximale BMI van 35 hebben. Zit je daar boven, dan moet je eerst afvallen voordat er met behandelingen wordt begonnen. Je schrijft dat je PCOS hebt. PCOS hangt eigenlijk altijd samen met overgewicht, doordat je hormoonwaardes en insuline verstoord zijn. Door af te vallen, kan het zijn dat de PCOS afneemt en dat je uit jezelf weer een cyclus krijgt. Door af te vallen, zal hormoonmedicatie ook beter aanslaan. De kans bestaat dus dat de Clomid nu niks doet, door je PCOS en doordat je te zwaar bent. Helaas kan dat ook opgaan voor hormooninjecties. Tevens heb je met veel overgewicht een lagere kans van slagen als je bijvoorbeeld IUI of IVF-ICSI doet, en meer kans op complicaties zoals overstimulatie. Ik weet hoe moeilijk het is. Ik had zelf PCOS en overgewicht, werd ook resistent voor Clomid. Ik ben op eigen houtje na de eerste IUI-behandeling 22 kg afgevallen. Door het afvallen kreeg ik ineens weer een cyclus. Wel een lange cyclus van zo'n 6-7 weken, maar wel met een eigen eisprong. Daarvoor lag mijn lichaam volkomen stil. Helaas in de jaren daarna van hormoongebruik en behandelingen en twee zwangerschappen alles weer aangekomen. Vervolgens weer alles afgevallen. Dus ik snap de strijd tegen de kilo's en een lichaam dat niet meewerkt. Ik denk dat je arts heel duidelijk moet zijn en je een gericht plan moet geven. Ze kunnen niet steeds switchen van wel behandelen naar niet behandelen. Je moet weten waar je aan toe bent. Hou er rekening mee dat je ook bij andere ziekenhuizen eerst moet afvallen. Maar als je dat van tevoren weet, kun je je daar volledig op richten. Ik denk dat dat makkelijker is dan de situatie waar je nu in zit. Ik zou niet zomaar stoppen met zwanger worden, puur vanwege je overgewicht en gedoe met artsen. Ik ben bang dat je daar later spijt van krijgt. Bij het afvallen kun je hulp zoeken, die hulp kun je vaak ook via de gyn krijgen. En dan is het echt wel te doen, ookal zal het moeilijk zijn. Succes & sterkte met je beslissing!