Hoi Dames, ik heb vanuit de familie een wieg gekregen waar mijn moeder nog in gelegen heeft, ik heb er in gelegen en zo nog wat meer uit de fam... Nu is die wieg zelf gemaakt, en zal dus niet echt voldoen aan enige veiligheidsvoorschriften.. Toen ik erin moest was het een dichte bak, waar mijn vader grote gaten ingeboord heeft ivm wiegedood. Qua historie zou ik de wieg graag hergebruiken, maar heb ook mijn twijfels omdat er tegenwoordig andere voorschriften zijn lijkt me. De wieg wordt sowieso helemaal opnieuw bekleed.. (met mijn trouwjurk) Wat zouden jullie doen? Groetjes Jughi
Worden de zijkanten ook volledig bekleed met je trouwjurk? Dan is er ook wel meer risico op wiegendood ivm te weinig ademruimte.. Ik zou me veiliger voelen met een wieg met spijlen
Ja dat is wel het idee.. Om de zijkanten ook met stof te bekleden.. Is het tegenwoordig sowieso spijlen ja?
Hoi Jughi, Het is jammer, maar jullie familiewieg voldoet inderdaad niet aan de veiligheidsvoorschriften. Een veilige wieg is een wieg met spijlen of een waarvan de zijkant een open structuur heeft zoals een open geweven stof. Wanneer je kleintje met zijn of haar hoofdje tegen de wand aan komt te liggen en het kan zich nog niet zelfstandig wegdraaien, kan er verstikkingsgevaar ontstaan. Hier kan je meer lezen over een veilig wiegje: VeiligheidNL l Wieg Hopelijk vind je een andere leuke oplossing! groet, Edith VeiligheidNL
Hoelang willen jullie je kindje in de wieg hebben liggen? Ik vind het argument van hoofdje tegen de zijkant eigenlijk een beetje bullshit als je maar enkele weken het wiegje zou gaan gebruiken. Ik zelf wil mijn kindjes langer op m'n kamer hebben liggen dus ik heb wel een cosleeper met spijlen, maar ik weet dat velen kindjes veel korter in een wieg laten slapen. Bovendien: in een zgn mozeswieg slapen kindjes ook zonder spijlen. Heb je foto's van het wiegje zodat we kunnen meedenken om het wiegje eventueel wat veiliger te maken?
Owjee, nu krijg ik ook mijn bedenkingen. Ook hier word namelijk de wieg gebruikt waar ook mijn vader, oom, tante, ik, mijn zusje en nichtjes in hebben gelegen. Deze heeft van zichzelf erg grote ruimtes tussen de spijlen en word er telkens een "rand" in gemaakt. Een beetje het idee van de box/ledikant omrander zeg maar. Ik lees nog even mee, vind inderdaad het idee van de familiewieg zo ontzettend leuk!