Borstvoeding of toch fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 1982Ikke1982, 10 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Ikke1982

3 okt 2017
    90
    67
    18
    Vrouw
    Gelukkig heb ik nog tijd zat om hier over na te denken maar toch benieuwd hoe jullie hier over denken.

Mijn zoon heeft fv gekregen en nu twijfel ik toch of ik bij de 2e misschien wel bv moet gaan geven.
    Mijn zoon heeft veel last gehad van eczeem en heeft hooikoorts...had ik dit kunnen voorkomen met bv of is dit gewoon pech??

Ik ben echt ontzettend preuts en zou dus nooit gaan voeden in het openbaar of thuis als er visite is..dit is ook mijn grootste issue

Hoe denken jullie erover??

2. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ik heb bij mijn eerste fv gegeven omdat bv om diverse redenen niet is gelukt. Nu geef ik wel bv en ben hier heel blij mee. Ik vind het zoveel makkelijker en fijner. Als je niet in het openbaar wil voeden kun je ook kolven en dat in een fles geven als je op pad bent. Mijn dochter drinkt de melk gewoon lauw/koud. Ook als er visite is kun je een flesje achter de hand houden of boven voeden. Meteen een goede reden voor visite om niet te lang te blijven ;)

1982Ikke1982 vindt dit leuk.
  3. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Nee eczeem en hooikoorts kan je niet voorkomen met borstvoeding maar de kans is wel groter dat ze er later overheen groeien. Ik heb mijn zoontje 1 jaar borstvoeding gegeven en ook hij heeft wel eczeem. Maar ik hoop dat hij hier later over heen groeit.

4. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Ik heb het allebei gedaan. Toen ik borstvoeding gaf heb ik dat ook nooit in het openbaar gedaan, dan kolfde ik van te voren af of kreeg ze flesvoeding. Vond het bv geven heel bijzonder om mee te maken, maar vond fv handiger eerlijk gezegd.

5. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Ikzelf ben toch wel echt voor borstvoeding geven omdat dit door moedermatuur aangemaakt word en het beste voor je kindje is. En geeft heel veel voedingstoffen en afweerstoffen mee met de borstvoeding.
    Maar ik vind wel dat het ieder zijn eigen keuze is. En als het niet lukt door wat voor reden dan ook kan je altijd flesvoeding geven. Ikzelf heb mijn zoontje nu 15 maanden een jaar borstvoeding gegeven en natuurlijk ging dit echt niet altijd zonder slag of stoot maar ik hoop echt bij ons volgende wondertje dit weer te mogen doen en dan misschien nog wel langer als een jaar.

1982Ikke1982 en Novastar vinden dit leuk.
  6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mijn zoon heeft 1 dag bv gehad. De rest fles. Is nu 1 jaar is en 2 keer een heel klein beetje verkouden geweest.

Tegenover kinderen welke volledig bv kregen tot een jaar en constant ziek waren.

Ik zelf heb tot 4 jaar (!) Bv gehad. En ik heb vreselijk eczeem, en hooikoorts gehad, en astma vroeger.

Dus ik denk niet dat je dit met bv had voorkomen. Dat "ligt" gewoon aan je kindje. Gewoon doen waar jij je het fijnste bij voelt!

7. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Voeden in het openbaar deed ik eigenlijk heel discreet. Bijvoorbeeld op de achterbank van de auto met een doek er omheen. Of tijdens het winkelen in een pashokje. Er zijn genoeg manieren. En op een gegeven moment word je ook wel makkelijker en denk je ook gewoon van mijn kind moet eten dus....
    Voeden met visite deed ik vaak apart. Bij mijn moeder of schoonmoeder vond ik het geen probleem om te voeden waar ze bij waren maar andere visite of als ik ergens anders op visite was trok ik mij even terug met me zoontje op de slaapkamer zodat ik in alle rust hem kon voeden en verschonen.

8. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik zou overal willen voeden. Maar madam zelf wil enkel op haar kamer drinken ze wil al van begin privacy
    Dus zulke types heb je ook.
    Je kunt ook gewoon beginnen en ervaren. Stoppen kan altijd. En elke dag is er 1 moet je maar denken. ;)

Mississippi en 1982Ikke1982 vinden dit leuk.
  9. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik denk dat de voordelen van borstvoeding al wel bij iedereen bekend zijn, vooral voor kindjes die aanleg hebben voor eczeem en allergieën. Het echt voorkomen kun je niet maar bv kan de gevolgen wel verminderen. Daarnaast zitten er nog veel andere gezondheidsvoordelen aan bv, zowel voor moeder als kind. Ik zou het dus altijd proberen. Lukt het echt niet of levert het je te veel stress op ben je alsnog zo overgestapt maar voor hetzelfde geld gaat het goed. Voor voeden in het openbaar zocht ik altijd een rustig plekje op en anders sloeg ik een grote sjaal om. Bij visite ging ik altijd even apart zitten, behalve bij borstvoedende vriendinnen of mijn zus. Er is ook echt bijzonder weinig te zien hoor.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou het gewoon proberen! Stoppen kan altijd nog ;)
    Enne ik ben ook preuts, maar als je jezelf niet wil opsluiten zou je toch weleens buitenhuis moeten voeden. Zoek gewoon een rustig plekje op en als je er eenmaal handigheid in hebt zie je niet eens dat je aan het voeden bent. En als er visite is, zou je als je dat prettiger vind even apart gaan zitten.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb bij de eerste fv gegeven.
    Wilde absoluut geen bv geven.
    Toen zij een paar weken oud was zei ik tegen mijn vriend dat als we een 2e zouden krijgen ik het wel wilde proberen.

De 2e kreeg dus bv.
    En hoewel ik dacht nooit in het openbaar te voeden deed ik dit wel.
    En ook overal waar ik was.
    Hij heeft 6 maanden bv gekregen en toen ben ik gestopt omdat ie zo onrustig bleef en ik te weinig kolfde op de dagen dat ik werkte.

Een 3e kindje zal hier ook weer bv krijgen en dan hoop ik het een jaar vol te houden.

Ik zou het gewoon proberen!
    Lukt het niet of voel je je er toch niet goed bij kan je altijd stoppen.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier ook eerste kind flesvoeding, maar twijfel om nu borstvoeding te gaan geven. Mijn eerste had tere darmpjes en daardoor na veel ellende speciale voeding gevonden.
    Borstvoeding is veel fijner van structuur en daardoor hier meer kans van slagen dat bij de tweede borstvoeding veel beter valt.

Maar er zijn redenen waarom mijn eerste flesvoeding heeft gekregen vanaf het begin. Ik zie het borstvoeding geven ook niet als iets "leuks" en twijfel of ik het 4-5mnd kan volhouden....

13. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Bewust borstvoeding voor de eerste en nu hopelijk 2de ook. Dochter was weinig tot nooit ziek, weinig last van krampen gehad.

Ik vind het super praktisch, altijd bij, niks afwassen (tenzij je kolft), antistoffen op maat, snachts niet hele huis door. Voeden in openbaar kan je subtiel doen en anders is er altijd wel een plekje te vinden.

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Heel eerlijk is het ook niet altijd "leuk". Maar dat hoeft ook niet. En er zullen dagen bij zijn dat het rete-zwaar is. Ik heb ook een aantal wanhoop momenten gehad omdat ik dat geplak aan mijn lijf helemaal zat was. Maar in perspectief is de baby periode zo kort. En de gezondheidsvoordelen voor mijn baby wegen zwaarder dan de eventuele ongemakken van mijzelf.
    En als het blijkt echt niks voor jou te zijn, kun je altijd afbouwen en stoppen. Dan is elke druppel die je baby heeft gehad mooi meegenomen.

15. 1982Ikke1982

3 okt 2017
    90
    67
    18
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties..

Dat heb ik ook! Zie t idd niet als iets leuks

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je het vooral realistisch benadert, niet in termen van leuk of niet leuk...

Realistisch gezien is bv bij de meeste mama's de eerste pakweg twee maand zwaar. Je moet zelf leren om bv te geven en je baby moet het leren. Dat gaat niet bij iedereen vanzelf, maar bij sommigen wel. Je kan niet uitbesteden. Je baby zal héél vaak en heel lang bij jou willen zijn. Dat is niet altijd evident in combinatie met een ouder kind.

Maar de voordelen zijn er ook. Eens het makkelijk wordt, en het wórdt makkelijk, dan is het véél makkelijker dan fv. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld een maand bv gekregen, mijn zoon anderhalf jaar en beiden waren slechte slapers. Maar het was zoveel makkelijker bij mijn zoon, omdat ik ten eerste niet moest opstaan om een fles te halen en ten tweede door de hormonen veel sneller insliep en veel vaster sliep.

In het openbaar voeden wou ik eerst ook niet, maar daar groei je in. Of niet, en dan zijn daar oplossingen voor.

Belangrijkste tips:
    - Wees voorbereid. Alles gaat makkelijker als je al weet wat clusteren is, dat een baby van nature maximum om de twee uur zal willen drinken en dat dat ok is, wat een borstontsteking of spruw of kloven zijn, waar je een lactatiekundige vindt en hoe je makkelijk kan voeden.
    - Geef nooit op tijdens een rotmoment. Er zullen altijd momenten zijn dat je het beu bent, dat hebben fv moeders ook. Je mag gerust overstappen naar fv, maar doe dat dan de dag ná zo'n dieptepunt, als je alles weer helder ziet.
    - Zorg dat je man mee is. Mijn man heeft me enorm geholpen en gesteund, en dat is belangrijk.

Veel succes met je keuze!

Fristi2012 en 1982Ikke1982 vinden dit leuk.
  17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Weet je, proberen kan altijd. Als je enige bezwaar voeden in het openbaar/met anderen erbij is (ik wilde ook niet voeden met iedereen erbij) zou ik het een kans geven. Wie weet kan je straks zo discreet aanleggen en voeden dat het geen enkel punt meer is. Visite zal je heus niet kwaad aankijken omdat je even in een andere ruimte gaat zitten om te voeden.
    Mocht je onverhoopt toch ergens heen moeten kan je van te voren kolven. Ook een keer flesvoeding geven kan, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
    Mocht je er zat van zijn dan kan je op elk moment beginnen met afbouwen en stoppen.

18. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik zeg: proberen kan altijd! De eerste bv gegeven maar ik had een super ontevreden baby (ondanks inzet kraamzorg en lactatiekundige) en na 3 maanden gestopt. Nu toch weer gestart alleen ging het in mijn kraamweek alweer mis (erg ontevreden huilende baby)dus dit keer om mezelf het leed te besparen gestopt. Gelijk een tevreden kind. Bij mij was het dus geen succes maar dat weet je niet als je het niet probeert. Ik heb zat vriendinnen waar het fantastisch bij gaat. Laat je helpen met kundig advies. Stoppen kan altijd nog en elke dag is er 1!

Succes met je keuze!

19. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Kun je allergieën altijd tegen gaan? Zeker niet! Mijn oudste heeft tot 2 weken voor haar 3e verjaardag borstvoeding gehad en heeft heel zwaar hooikoorts (2x per dag medicijnen, jaarrond). Ook heeft ze een reactie op appel, peer, noten en pinda's. Wie weet was t nog erger geweest als ze geen borstvoeding had gehad, maar dat zullen we nooit weten.
    Mijn streven was 3 maanden borstvoeding geven, kun je nagaan....

Is het altijd makkelijk? Nee, zeker niet. Als je zelf niet fit bent, als je graag een nachtje door wilt slapen, als ze cluster, als je stuwing, kloven etc hebt, is het echt geen roze wolk.

Maar..... Als je je wel goed voelt en ze ligt zo heerlijk bij je te drinken, dat is onbetaalbaar. Het is goedkoop, je hebt t altijd bij je en het past zich aan, aan je kindje.... Er zitten zoveel voordelen aan.

Nu met mijn 2e dochtertje ben ik weer begonnen met borstvoeding. De eerste 2 weken viel ze teveel af, dus kreeg ze kunstvoeding bij. Jammer, maar is niet anders, uiteindelijk moet je voor de beste oplossing voor je kindje gaan!

Zelf heb ik geen problemen met in het openbaar voeden. Zaterdag nog gedaan in de dug out bij de voetbal en op een stoepje bij de carnavalsoptocht. Wil je dat niet is er vast wel een mouw aan te passen.

Probeer het gewoon, geef het even de tijd. Lukt t niet, weet je in ieder geval wat het is. Dan kun je ook nooit zeggen: wat als....

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Misschien zag ik je gisteren wel zitten? In het Kielegat?

Als je twijfelt over borstvoeding zou ik het zeker problemen! Spijt van niet proberen is altijd groter dan geprobeerd te hebben.

Ik heb 4 kindjes, alle 4 borstvoeding dus kan niks vergelijken.

Petra82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina