kwarktaart vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door Fruitje, 13 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruitje

Fruitje Niet meer actief

Ik wou net een kwarktaart gaan maken maar nu zie ik dat de mix 7 dagen over datum is. Kan ik dit nog gebruiken? Het is een pakket van Dr oetker
    De kwark en slagroom is nog wel goed kwa datum.

2. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik zou het nog wel gebruiken. Die mix is weet ik niet hoe lang goed, dan komt het niet op een weekje vind ik.
    Met een pak melk, dat een relatief korte houdbaarheidsdatum heeft, dat een week over de datum is, is dat een ander verhaal vind ik.

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ja hoor, ik zou het nog gewoon gebruiken!

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik zou het wel gaan gebruiken.

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Als de room en zo wel goed zijn van datum. En het pak is een klein weekje over de datum zou het nog wel gebruiken. Het is een advies wat op een pak staat. Het betekend dat het temisten tot die dag gegarandeerd goed moet zijn. Daarna kan de kwaliteit achter uit gaan. Dus ik zou het doen.

En alvast eetsmakelijk. hihi

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik ben echt een zeikerd in zulke dingen want ik zou het dus echt niet gebruiken, ze zetten er niet voor niets tht datum op ..

7. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

ik zal het gewoon gebruiken ;)

en ik krijg toch opeens reuze zin om ook een kwarktaart te gaan maken :$ dus ik ren naar de winkel haha

8. je kan ook een bodem maken van lange vingers

9. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Zo`n product zou ik wel gebruiken, idd bij zuivel etc doe ik dat niet.

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik zou er lekker van smullen hoor :D
    En zolang er THT op staat kun je het nog best een poosje gebruiken hoor. Dit wil zeggen dat de kwaliteit gegarandeerd is tot ten minste die datum. Daarna gaat de kwaliteit achteruit, maar is het vaak wel nog te eten.
    UHT is een ander verhaal, die afkorting zie je vaak op versheidsproducten en dat is de uiterste datum waarop het product te consumeren is (= Uiterlijk houdbaar tot).

In de eerste plaats zou ik afgaan op de aangegeven datum en in de tweede plaats gewoon vertrouwen op je eigen neus en ogen.

Eet smakelijk!!! :)

11. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Wat er al gezegd is: tht wil zeggen dat er tot die datum een garantie gegeven wordt dat het nog goed is, daarna zou de kwaliteit achteruit kunnen gaan, maar is het nog niet direct bedorven.

Laatst op tv gingen ze potjes groente testen die een jaar en vijf jaar over datum waren en die waren zelfs nog goed :$ Smaak was achteruit gegaan, maar er zaten geen bacterien in...

Alleen met vlees neem ik geen risico's..

12. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ach ja ze zetten ook een houdsbaarheidsdatum op zout, terwijl het daarvoor miljoenen jaren in de grond heeft gezeten ;)

Zolang het inderdaad geen melk of vlees o.i.d. is kan het niet zo'n kwaad. Dan gaat alleen de kwaliteit achteruit.

13. chantal1984

Tja ieder zijn ding, iets wat hier 1 dag over datum is beland in de vuilnisbak, er is geen prooduct wat hier blijft staan, ook geen kruiden oid .

14. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Zonde.

15. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Fabrikanten zijn verplicht om een tht op de verpakking te zetten, maar is in veel gevallen niet echt nodig..

Denk niet dat een pakje droge mix na een week al weet dat het overdatum is hoor ;) Zou het zelf nog gewoon gebruiken.. Alleen met aangebroken dingen kijk ik hier wel uit..

16. chantal1984

is niet zonde ik wil gewoon geen risico lopen dat er iets gebeurd als je het wel eet ... Ik blijf er bij dat ze het niet voor niets op de producten zetten dat het tot een bepaalde datum goed is

17. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Er moet volgens de europese wetgeving een THT datum op producten staan, maar het is niet voor niets "tenminste" !
    Met UHT is het inderdaad een ander verhaal...

Dezelfde producten die vandaag in de fabriek een datum voor bijvoorbeeld 2011 krijgen voor de europese markt, krijgen een datum voor 2012 voor de niet westerse landen. Kijk nou eens naar het legervoedsel, daar eten ze spul uit blik van 20 jaar oud! Smaakt misschien nergens naar, maar het blijft wel goed ;)

Vroeger stond er overigens op zuivelproducten: "tenminste houdbaar tot 3 dagen na". Die datum was dan de uiterlijke verkoopdatum, maar ook zuivel blijft nog een paar dagen goed na de datum die op de verpakking staat... Ik houd dan ook nog altijd de "drie dagen na..." regel aan bij mij in de koelkast ;)

18. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Tja, en daardoor belandt 20% van het voedsel dat wij kopen in de afvalbak, terwijl 10% daarvan nog gerust gegeten had kunnen worden!
    Beetje jammer dit soort uitspraken, er is tegenwoordig genoeg informatie te vinden over welke producten ook na de aangegeven datum nog bruikbaar zijn.
    http://webshop.voedingscentrum.nl/webshop/showfile.aspx?pdf=103.pdf&filetype=filePath
    Houdbaarheid | Voedingscentrum, eerlijk over eten

Met zuivel/vlees/eieren neem ik ook minder risico (hoewel ik dit gerust nog eet als het over de datum is, maar nog wel goed ruikt/eruit ziet), maar de meeste ´vaste´ producten zijn echt nog wel een heel stuk langer houdbaar. Ik ga er zelf altijd vanuit dat een product dat één jaar houdbaar is, nog makkelijk enkele maanden langer gebruikt kan worden (en producten die vier jaar houdbaar zijn, nog makkelijk een vijfde jaar). Natuurlijk kijk ik ook dan naar geur en uitzicht. Overigens is dat iets wat ik altijd doe, ook al is de houdbaarheidsdatum nog niet verlopen.

19. zustertje

zustertje Niet meer actief

Met kerst en andere feestdagen kun je verse melk wel ineens langer bewaren let maar eens op de houdbaarheids datum :D

Hier doen we er niet moeilijk over natuurlijk wel uitkijken met vlees/vis.

20. chantal1984

Nou ik gooi hier zelden wat weg want ik zorg er altijd voor dat hier alles voor de THT datum gewoon op is dus dat slaat nergens op ...

Maar goed, ik eet niets wat over datum is, maakt niet uit wat er allemaal in die links aan staat gegeven ik eet het gewoon niet .. ;)

Deel Deze Pagina