minuren in contract, hoe werkt dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 23 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Even een vraag;

Afgelopen januari kreeg ik een contract aangeboden voor 20 uur per week. Dit kreeg ik op basis van de door mij ingevulde beschikbaarheid. Een lijst dus waarop stond wanneer ik op welke dag beschikbaar ben. Al in de eerste week haalde ik die uren niet en in de tweede en derde week ook niet. Ik vroeg nog wel bij het aanbod hoe dat zat, maar ik hoefde me geen zorgen te maken, ze vertrouwden er wel op dat er genoeg werk was. Na week drie werd ik opgebeld, of ik me bewust was van mijn minuren. Eh ja. En wanneer ik die dan in ging halen. Omdat het om gem. 5 uur per week ging, omdat ik nog steeds niet ingepland kon worden en er ook geen openstaande inschrijvingen waren die binnen mijn beschikbaarheid paste, heb ik zelf mijn contract terug laten bijstellen naar het aantal uren dat ik dan zowieso aan vaste uren heb per week met mijn huidige cliënten. Dat kost me geld, maar de stress van de minuren had ik slapeloze nachten van.
    Ik heb een behoorlijk volle planning binnen mijn beschikbaarheid en niet zo heel veel ruimte om extra te werken (ivm opvang ook, maar ok met hoeveelheid cliënten en ongelukkige urenverdeling). Voor komende week zijn er twee clënten afwezig voor bij elkaar zes uur. Ik heb al gekeken of ik een invaldienst kan doen op die momenten, maar er zijn geen openstaande planningen te vinden waarop ik in kan schrijven. Ik heb mijn leidinggevende gemaild met de vraag hoe dat nou zit en of ik nu hierdoor in de min kom. Het anwoord is dus : JA. Ik moest vooral inschrijven op openstaande planningen. Maar dat is dus het punt; als ik een normale week heb, is er om de week ruimte om 3 a 4 uur extra te werken. Meer niet. Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat ik nu zelf moet regelen dat ik de uren ingevuld krijg, terwijl er op tijd wordt aangegeven dat de cliënt er niet is. Want nu is er geen openstaande planning en kan ik dus niet werken. Terwijl zij mij een contract bieden voor een aantal uren. Het zit me ergens niet zo lekker. Wie weet hier mee van?

2. Britt2014

Britt2014 Actief lid

12 aug 2014
    133
    0
    0
    Den Haag
    Ik herken dat probleem. In mijn geval wordt het van mijn verlof afgehaald als ik uren te weinig heb gewerkt! Mag helemaal niet maargoed er gebeuren tegenwoordig wel meer dingen die niet mogen helaas.
    Ik weet wel dat als je werkgever jou een contract voor een aantal uur geeft dat de werkgever verantwoordelijk is voor het aanbod. Dat noemen ze ondernemingsrisico. Als blijkt dat er te weinig werk is voor de uren binnen jouw contract is dat dus het probleem van de werkgever.
    Maar ja, makkelijk afschuiven op de werknemer is zo gedaan, gebeurd hier ook....

3. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Lastig is dat! In de thuiszorg waar ik werk moet je je min uren inhalen op dagen dat je vrij bent of dubbele diensten werken (4 uur in de ochtend 4 uur in de avond) dienst overnemen van collega's die wel plus uren hebben of in andere teams werken. Want je hebt je uren al uitbetaald gekregen en die geven ze niet zomaar cadeau.

Mocht er nu echt geen werk zijn en je zou het echt niet in kunnen halen dan is het een ander verhaal. Maar als er mogelijkheden zijn is dat echt je eigen verantwoording bij ons (en logisch ook vind ik)

4. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Heel herkenbaar. Ook ik werk vaak minder dan mijn contracturen en ik moet ze inderdaad netjes allemaal inhalen. Als je voldoende beschikbaar bent moet dat volgens mijn manager geen probleem zijn maar het voelt inderdaad als een last op je schouders. Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn, (soms zelfs ten nadelen van mezelf) maar beperk daarmee wel de minuren. Mijn advies is om jezelf steeds aan te bieden, niet alleen schriftelijk, (wij werken met een systeem via internet) maar ook mondeling.

Deel Deze Pagina