hoe breng ik dit tactisch (eten oppaskindje)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 10 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb een meisje van 2,5 in mijn opvang waarvan de ouders nogal een andere kijk op voeding hebben dan ik:D en dat is helemaal niet erg. Bv ze weigert alle brood, pap, crackers weet ik wat je kan verzinnen en ontbijt uitsluitend met ontbijtkoek (met chocopasta) als ze geen fruit wil krijgt ze nijntjekoek of liga. Wat nu dus eigenlijk elke dag is nu ze het alternatief ziet.
    Nu moeten ze dat uiteraard zelf weten, maar het kindje is ook bij mij elke week. Dat fruitgedeelte is hier geen punt, mijn kinderen zijn dol op.fruit en ruilen dat niet in voor een koek.
    Maar ze zijn wel dol op ontbijtkoek en zouden dat ook wel als ontbijt willen;)
    Dat gebeurd dus niet, ook niet 1 keer per week dus dat is verder de issue niet. Ik heb bij aanvang van de opvang aangegeven dat ik zoveel mogelijk aan de wensen van de ouders tegemoet kom, mits het hier mogelijk is ivm andere kinderen.
    Dit botst dus, ik kan haar niet ontbijtkoek als ontbijt geven waar mijn kinderen bij zijn en het meisje ontbijt ook hier omdat ze om 7 uur al komt.
    Nu heb ik er totaal geen moeite mee om dat tegen de ouders te zeggen, maar mijn vraag is meer: hoe doe ik dat tactisch?

Want ze zullen vragen waarom niet? Bij alle mogelijke antwoorden die ik kan geven heb ik het idee dat ze zich aangevallen zullen voelen.
    De reden waarom ik het niet aan mijn kinderen wil geven is omdat het bomvol suiker zit en ik het geen ontbijt vind.
    Maar ja hoe zeg je dat netjes?

Ze wil overigens echt niks anders, thuis en hier alles geprobeerd, ze ziet ook mijn kinderen brood eten, maar dat helpt niet helaas. Die koeken krijgt ze al wel ipv fruit, maar het ontbijt kan ik gewoon niet in meegaan.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Kun je niet proberen af te spreken dat ze anders thuis ontbijt?

En anders iets als dat je bepaalde lijnen aanhoudt voor voeding, zowel ontbijt, lunch als tussendoortjes en dat je graag wilt dat dat voor alle kindjes hetzelfde is?

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat lastig... als er nou nog meer oppaskinderen dan al zouden zijn, zou je kunnen zeggen dat die andere ouders het absoluut niet willen maar dat hun kinderen nu ook ontbijtkoek willen doordat een ander kindje dat ook eet. Maar nu gaat het om jezelf en je eigen kinderen. Enige optie is misschien pas ontbijtkoek geven als je oudste naar school is en je jongste spelt (of misschien naar psz is). Weet het anders ook niet... ik vind het best vaag dat een kindje alleen maar ontbijtkoek eet, maar goed ;)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Of inderdaad thuis of in de auto ontbijten met haar ontbijtkoek.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Ontbijtkoek met chocopasta, het klinkt in ieder geval smerig. Ik zou gewoon zeggen dat je het niet kunt geven omdat je eigen kinderen dat dan ook willen en ze bijv heel druk worden van veel suiker? Hoeft niet waar te zijn maar lijkt me een goede reden

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja thuis ontbijten wordt wel heel vroeg. Ze komt hier al om 7 uur en daarom ontbijt ze van baby af aan al hier. Het is ook lang geen punt geweest, maar ze kreeg van die bekende peuterstreken met niet willen eten en ouders hebben net zolang alternatieven aan geboden tot ze iets wel at en dat is ontbijtkoek en daarom wil ze nu niks anders meer.

Snoopy, ja precies omdat het om mijn kinderen gaat vind ik het lastig. In de auto zou een optie zijn..maar goed dan is dat dezelfde vraag, vind het zo ontactisch om te zeggen: kan ze dan niet in de auto eten:D

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja het tactisch brengen is nog even een ding ;). Ik zou het misschien open laten, dat bij jou ontbijten met ontbijtkoek geen optie meer is. En kijken of de ouders misschien met een idee komen. En anders toch zelf maar met het idee komen van toch echt iets anders eten, of in de auto eten, of later na het ontbijt.

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ons KDV heeft een vrij streng beleid m.b.t. eten en drinken: geen snoep, koek, sap etc. Nu snap ik dat dat voor een gastouder misschien niet zo werkt en het is mooi dat jij juist flexibiliteit kunt bieden. Dat is wellicht een reden waarom deze ouders juist voor gastouderopvang hebben gekozen.

Maar zou je niet kunnen proberen toch een soort richtlijn voor voedsel te hanteren? Waarbij je alternatieven biedt voor het ontbijt. En dat je uitlegt dat je het niet kunt verantwoorden richting je eigen kinderen en de andere gastkindjes dat er zulke verschillende dingen worden gegeten?

Het is wel een lastige, maar eerlijk gezegd denk ik dat die ouders toch ook wel snappen dat dit geen gezond ontbijt is. Dus dan is het misschien toch het beste om ze hierop aan te spreken.

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Bij ons op kdv zouden ze dat gewoon zeggen, dat geven wij niet.
    Dus als je wil dat je kind dat eet, dan moet je dat thuis geven. Wij moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden en daarbij hoort een gezonde maaltijd aanbieden.

Heel lastig maar met eerlijk zijn bereik je toch het meest.
    Ik zou er niet omheen draaien met smoesjes. Gewoon zoals het is.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je niet aangeven dat je een onderscheid maakt tussen een standaard ontbijt (boterhammen, cornflakes, yoghurt, muesli...) voor tijdens de week en een weekendontbijt (pannenkoeken, ontbijtkoek, koffiekoeken..) voor je eigen kinderen, en dat je daar niet van wilt afwijken? Zelfs al geef je in het weekend nooit pannenkoeken, dat hoeven zij niet te weten... Maar dan keur je hun ontbijt niet per se af, maar koppel je het gewoon aan weekenddagen....

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vrees dat je dit het beste alleen voor jezelf kunt formuleren en het meer een kwestie is van door de zure appel heen bijten. Je brengt als het ware slecht nieuws en wil niet (langer) voldoen aan iets, waarbij je het rot vind om iemand teleur te stellen. Zet jouw redenen oprecht vooraan en zeg dat je het niet meer kunt doen *want beargumentatie*. Daarna vang je de reactie op, geef je aan dat je het ook heel rot/jammer vind, maar dat je dit niet meer kunt doen. En daarna zoek je mee naar een andere oplossing.

Misschien kan ze het best in de auto eten (chocopasta en ontbijtkoek in de auto zou voor mij een nachtmerrie zijn; maar misschien kan het voor hen wel), of gaan ze thuis om half zeven ontbijten en brengen ze haar daarna. Misschien gaan ze haar meer stimuleren om andere (GEZONDERE) dingen aan te bieden, maar hadden ze gewoon even dat zetje nodig.

Vaak zijn de dingen waar je het meest tegenop ziet eigenlijk uiteindelijk het makkelijkst. Blijf bij jezelf en dan komt de oplossing er vaak ook wel snel achteraan.

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Heb je cruesli in vanilleyoghurt geprobeerd? Nog steeds veel suiker, maar je eigen kinderen kunnen gewoon brood eten of eventueel cruesli. De suikers uit cruesli komen voor een groot gedeelte omdat het in honing gebakken wordt, niet door rietsuiker

13. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Maar je hoeft geen oplossing voor hun te bedenken. Je geeft aan dat het niet gaat En geeft desnoods een reden, zoals dat de andere kinderen nu ook brood beginnen te weigeren of gaan zeuren, of dat er irritaties ontstaan qua voorkeursbehandelingen etc.
    Dan zeg je dat er een oplossing voor moet komen.
    Lijkt mij dat de ouders dan zelf gaan nadenken. Als zij met iets komen wat echt niet kan, geef je dat aan. Duidelijk zeggen dat er geen ontbijtkoek gegeten kan worden bij jullie s ochtends. Dan is het aan hun om te bepalen of dat ze iets anders zoals brood proberen of eerder laten eten.

Lief dat je mee wil denken, maar je hoeft echt niet alle oplossingen voor te kauwen. ;) je kan het ze ook te makkelijke maken he.

14. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Dan laat je dr smorgens die liga eten en als jouw kinderen fruit eten, geef je haar ontbijtkoek. Zou dit dan wel doorgeven aan de ouders. Misschien dat ze zelf dan ook na gaan denken voor een andere oplossing.

15. sieppie

sieppie Niet meer actief

Kun je niet vragen of je haar het zelfde als jouw kinderen mag geven? Vaak gaan kinderen wel gewoon eten als ze zien dat de andere kinderen dat ook eten. Aanbieden als een oplossing voor hun "probleem" ipv jouw probleem.

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113

Ik zou dit persoonlijk ook de beste oplossing vinden.
    De meeste kinderen lusten buiten huis vaak wel dingen die ze thuis zeggen niet te lusten

17. tuc

tuc Niet meer actief

O heel erg bedankt voor alle reacties tot dusver.
    Hetzelfde geven als mijn kinderen hebben we al gedaan, ze vindt mijn dochter fantastisch en wil alles net zoals M. maar met eten trapt ze hier mooi niet in;)

Het verschil met kdv is idd de flexibiliteit die je kan bieden, maar heeft dus ook grenzen.
    Ik vind het lastig omdat ik min of meer zeg dat zij hun kind niet gezond te eten geven;) al weten ze dat stiekem misschien wel, is het toch wel rot om dat van iemand anders te horen.

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Maar eigenlijk maak je dan dus van jouw probleem, hun probleem. Jii vind het niet goed dat ze ontbijtkoek eet en al helemaal niet omdat jouw kinderen dat dan ook willen.
    Hoe oud zijn je kinderen? Kun je niet gewoon iets uitleggen (of desnoods verzinnen) waarom dat meisje ontbijtkoek heeft en hun niet?
    Want het gaat alleen maar om het ontbijt begrijp ik? Ik zou daar zeker niet zo'n groot probleem van maken. En zeker niet omdat je het al een hele tijd doet zo, toch?

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom moeten haar kinderen zich aanpassen aan een ongezonde gewoonte van een ander? Lijkt mij dat als je een kind in je huis en gezin opvangt, je toch ook wat te zeggen hebt over hoe dat gebeurt?

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    oh moeilijk hoor
    aan de ene kant is dat al een tijdje gaande en is dit vanaf het begin zo gegroeid. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je 's morgens het gezeur zij mag wel en wij niet ook helemaal zat bent.

Ik zou er in ieder geval voor kiezen om richtlijnen te maken voor als er een nieuw kindje bij komt. Een soort van lijst misschien waarop staat wat ze als ontbijt in jouw huis kunnen krijgen, zijn de ouders het daar niet mee eens, om welke reden dan ook, dan kunnen ze kiezen voor een andere oplossing.

Voor nu zou ik met de ouders om tafel gaan en rustig kijken of je samen tot een oplossing komt komen. Denk zelf dat ze oud genoeg is om te leren andere dingen te eten.

Deel Deze Pagina