Hallo allemaal, Vorige week heb ik ontdekt dat we onverwacht in verwachting zijn van ons tweede kindje. Nu wonen wij in het buitenland en we waren al van plan begin volgend jaar naar Nederland te verhuizen. Ik zal eerder naar Nederland moeten om mij contract te regelen en alles klaar te maken en mijn man moet eerst zijn inburgeringsexamen halen. Het grote dilemma is nu: ga ik voor of na de bevalling naar nl? Voor de bevalling heeft als voordeel dat ik lekker thuis zou kunnen bevallen, mijn familie en vrienden dichtbij heb en dus hulp en steun heb in de kraamtijd. Het grote nadeel is dat mijn man er niet bij kan zijn en we hem waarschijnlijk een half jaar niet zullen zien. Na de bevalling heeft als voordeel dat mijn man erbij kan zijn, maar ik moet hier in het ziekenhuis bevallen. Ik kan hier vrijwel niet rekenen op hulp en er bestaat hier geen kraamzorg. Daarnaast zal mijn man gewoon moeten werken en weet ik niet waar ik mijn 2 jaar oude dochter zou moeten laten terwijl ik in het ziekenhuis lig (moet er op rekenen dat ik minstens 3 dagen moet blijven na de bevalling). Ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen 2 kwaden... is er iemand die een interessant inzicht heeft?
Als ik het zo lees, lijkt me de rationeel meest wijze beslissing om in Nederland te bevallen. In het belang van je kindje qua goede zorg, maar ook in het belang van jezelf qua extra hulp en ondersteuning. Maar...dat betekent dat de meest belangrijke persoon, je partner, er niet bij kan zijn en ik kan me heel goed voorstellen dat dat de keuze ontzettend lastig maakt!
Ik zou denk ik, hoe vervelend ook voor jouw man, toch kiezen om in NL te bevallen... Je hebt hulp na de bevalling, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je peuter!
Jawel, hij mag voor 3 maanden in nl zijn, maar we hebben een eigen bedrijf en niet werken betekent geen inkomen.
Is er anders een familielid (jouw moeder ofzo) die een paar weken voor de uitgerekende datum kan komen en dan een tijdje kan blijven? Kan ze op dochterlief passen als je gaat bevallen en in het ziekenhuis verblijft en kan ze daarna helpen met baby en peuter.
Mijn moeder zou kunnen komen, maar maximaal 2 weken. Helaas is het niet mogelijk om dat zo precies te plannen, want ik kan met 38 weken bevallen, maar ook met 41... en we wonen dusdanig ver weg dat ze niet 'even' in de auto of het vliegtuig kan springen zodra de weeën beginnen. Lastig plannen dus.