Onzeker...zwanger?? Overgang menopauze??

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Fietje001, 11 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Hoi
    Ik ben een 40-jarige mama..samengesteld gezin met 2 zonen van 10 en 13.
    8mnd geleden hebben vriend en ik beslist om nog eens te proberen om zwanger te worden! Kindje van ons samen zou superleuk zijn mr ik heb natuurlijk mijn leeftijd niet als voordeel...ik ben laatste ongesteld geweest op 9augustus...ik heb deze maand eens geen ovulatietesten gebruikt omdat ik dat toch een duur gedoe vind op de duur..temperaturen is vr mij heel moeilijk want heel onregelmatige werkuren enzo dus de enige dag sta ik op om 5u..de volgende om 8u...mijn kortste cyclus was 18..langste (eerste na ontpillen) 35..de andere maanden telkens 28-29dagen. Vorige week paar dagen grieperig geweest en sindsdien geregeld last van opvliegers...
    Vandaag cd 34...op cd 31 getest en negatief...
    Qua symptomen blijf ik die opvliegers hebben..enkel overdag..ene dag 3tal keer...andere dag 2keer...
    Heel veel lucht in darmen mr kan moeilijk nr groot toilet gaan..ik val overdag bijna in slaap waar ik zit..heel levendige dromen..hoofdpijn en soms last van stekende pijn in onderbuik..soms ook last onderrug..
    Witte melkachtige afscheiding..ene dag iets meer dan andere..
    Aangezien de test negatief was paar dagjes geleden begin ik echt meer en meer te denken dat ik in de overgangfase kom naar de menopauze..al ben ik pas 40 geworden..

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.925
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Je bent dus 8 maanden vd pil af.
    Wellicht sla je nu een maand over, iets wat regelmatig gebeurd en los staat van de overgang.

Als je wilt weten of je opvliegers met een zwangerschap te maken hebben, dan zou je nogmasls moeten testen.

Ik zou toch aan de ovulatietesten gaan. Deze kan je vrij goedkoop online bestellen of bij de action kopen.

En anders (als je over een week of 2 nog niet ongesteld bent en de opvliegers blijven aanhouden) bij de huisarts even je bloed laten onderzoeken op de overgang.

3. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Blijkbaar kunnen ze pas de overgang vaststellen in het bloed als je reeds een compleet jaar je maandstonden niet hebt gehad..welke ovulatietesten raad jij aan? Want ik heb 2 maand de digitale van clearblue gebruikt omdat ik die makkelijker af te lezen vind mr vind ik te duur!!

4. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    je zou ook je amh kunnen laten testen. Dat zegt iets over je eicel reserve (alleen aantal, zegt niks over kwaliteit). Moet worden geprikt op dag 3 van je cyclus. Dat geeft een indicatie.

je kunt best een keer een maand overslaan ook. En opvliegers kunenn zoveel redenen hebben.

ovulatie testen kun je bijvoorbeeld bij zwanger & kids bestellen of sensitest. Van die dipsticks. Die zijn niet heel erg duur

5. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.469
    836
    113
    Hier hetzelfde...

Ben nu 40 en vroeg in de overgang zit in de familie.
    In maart voor de tweede keer corona gehad en daarna 10 weken geen menstruatie.
    Na 10 weken, 8 weken steeds bloedverlies, ben na 5 weken de pil gaan slikken om te resetten.
    Na 8 weken in de stopweek, mijn menstruatie gekregen.
    Daarna weer netjes Na 26 dagen en nu alweer 10 dagen overtijd.
    Wel ovulatietesten gedaan, maar nooit een echt positieve test gehad wel bijna positief (al bestaat dat niet, maar echt een streep bijna gelijk aan de controlestreep).
    Tijdens de weken bloedverlies FSH laten testen, eenmalig dus geen goede indicatie, maar die was toen hoog genoeg volgens de huisarts.

Afgelopen dinsdag een zwangerschapstest gedaan, maar omo wit
    Geen idee dus of de pre menopauze om de hoek komt kijken of dat er wat anders aan de hand is.
    Kijk het hier nog even aan en anders toch een aantal keer fsh laten prikken.
    Heb ook zo'n thuistest gedaan, maar die gaf aan dat ik nog niet in de overgang zat.

Ik hoop dat Je snel duidelijkheid hebt.

6. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Of je de overgang nadert kunnen ze vaststellen op basis van amh en fsh gehalte. Amh is stabiel en kun je altijd prikken, fsh fluctueert gedurende de maand en om er qua naderende overgang iets over te kunnen zeggen dient het tussen dag 2 en 5 (bij voorkeur op dag 3) te worden geprikt.

Of de overgang geweest is stellen ze vast doordat je een jaar niet hebt gemenstrueerd. Dat komt omdat de overgang een momentopname is: je laatste menstruatie is de overgang.

De periode ervoor heeft de peri-menopause. Hierin begint eicel voorraad drastisch te dalen en je cyclus onregelmatig te worden; eerst steeds korter, dan steeds langer. Met al dan niet tussentijds bloedverlies. Bij de ene vrouw duurt de peri-menopause jaren, bij de ander kort. Valt weinig over te zeggen.

Ik zou ook nog eens testen op zwangerschap en anders op dag 3 eens op amh en fsh laten prikken.

7. SydneyGirl

In mijn ervaring weten huisartsen helaas hier erg weinig van. Fsh moet op dag 3 worden geprikt (of iig tussen dag 2 en 5) om wat te kunnen zeggen over naderende overgang. Verder dient fsh eerder laag dan hoog te zijn. Verhoogd duidt op naderende overgang. Amh daarentegen is meer stabiel en kan altijd worden geprikt. Dit dient bij voorkeur hoog te zijn. Fsh en amh zijn communicerende vaten; hoe lager je amh (eicelvoorraad) hoe hoger je fsh (het hormoon dat de eisprong voorbereidt) omdat je lichaam steeds harder moet werken om elke maand een eitje te kunnen laten springen.

8. SydneyGirl

Sterkte dames! Hoop op snel duidelijkheid voor jullie!

Fietje001 vindt dit leuk.
  9. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Momenteel nog steeds geen rode duiveltjes te bespeuren..ik wacht nog af tot woensdag en doe dan nogmaals een test maar het zou mij verbazen als ik toch zwanger ben..zelfs met een late innesteling denk ik dat ik allang positief zou getest hebben!
    Donderdag eens bellen dan voor afspraak gyneacoloog! Ik ga blij zijn als ik wat zekerheid heb dan..soms heb ik echt het idee dat ik zwanger ben maar ik weet ook dat ons lichaam ons zo voor de gek kan houden!
    Sterkte ook voor jou..hopelijk ook snel zekerheid..

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Je vroeg het niet aan mij, maar je kan ook goedkope testen gebruiken om oploop te zien en wanneer hij donker is, een extra test met CB ter bevestiging. Dat kost je ongeveer 2 a 3 dure testen per maand.

11. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.469
    836
    113
    @Fietje001 ik gebruik die van de action.
    Maar ben nu gestopt met testen word er alleen maar onzeker van.
    Ik.heb zoiets ik zie het nu wel.

Dit was het donkerste wat ik had de afgelopen weken.
    Was in het echt nog wel.iets donkerder als op de foto,maar gewoon niet positief

Bijgevoegde bestanden:

12. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Zwangerschap kan ik uitsluiten nu want zopas weer negatieve test. Ik zal dus waarschijnlijk een cyclus overslaan..

Bijgevoegde bestanden:

13. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.469
    836
    113
    Wat jammer...
    Hopelijk breekt je menstruatie snel.door.

14. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Ik hoop het ook..

15. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.469
    836
    113
    Hier ook een negatieve test, dus echt niet zwanger.
    Ga toch maar weer naar de huisarts.

16. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Cd 37 vandaag en nog steeds geen rode duiveltjes...misschien heeft stress er ook mee te maken dat ze uitblijven..ik ga niet meer testen en de duiveltjes opwachten..bij mij beginnen ook de twijfels wat te komen..misschien wil mn lichaam me iets duidelijk maken..misschien moet ik genieten van onze 2 zonen..zwanger op je 40ste brengt heel veel met zich mee..

17. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.469
    836
    113
    Hier cyclus dag 40.
    Manlief wil geen kinderen meer maar doet ook niet echt zijn best om er iets aan te doen om het te voorkomen en gaat er volledig vanuit dat ik mijn cyclus ken..
    Ik ken mijn lichaam en nav dat en de testen heb ik hem nog niet gehad en denk ik ook niet dat hij er aan zit te komen,maar 100%zeker is het niet.

Voor hem zou het een uitkomst zijn als het zo was, want dan hoeft hij niet meer onder het mes.

We doen nu voor het zingen de kerk uit, maar ook daarin is hij makkelijk.

18. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Mijn vriend wil heel graag een kindje samen mr hij is 36 dus wat jonger...
    Vanmorgen toen ik opstond lette ik er plots op dat mijn urine heel sterk rook...(bevestigd dr de zoon )..blaasontsteking heb ik al gehad en is helemaal anders dus dat sluit ik uit...nog steeds geen rode duiveltjes mr deze morgen redelijk last van pijnlijke scheuten in onderbuik..wat dat was weet ik ook niet...

19. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    Gisteren gestart met ovulatietesten omdat ik een volgende eisprong nie wil missen..ik ga er ook nog bijbestellen zodat ik kan doortesten..de rode duiveltjes komen niet blijkbaar en zwanger ben ik niet dus meer kan ik niet echt doen..

20. Fietje001

Fietje001 Actief lid

21 mrt 2021
    246
    137
    43
    Vrouw
    De ovulatietest van gisteren was alvast niet positief..

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina