Korte baarmoederhals bij 12/13 weken zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Line85, 5 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line85

Line85 Bekend lid

27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Zoals de titel het al zegt heb ik nu al last van een verkorte baarmoederhals. Bij 11 weken en 5 dagen was deze 3,6 cm. Bij 12 weken en 5 dagen 3,2 cm.
    Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad, al zo vroeg in de zwangerschap?

Ik heb vorig jaar bij 18,5 week ons zoontje verloren. Waarschijnlijk dus ook door cervixinsufficiëntie. En nu zit de schrik er goed in. Ik kom waarschijnlijk in aanmerking voor een cerclage. Maar zolang ik bloedverlies heb ( en dat heb ik helaas) plaatsen ze die niet ( en je bmh moet minder dan 2,5 cm zijn) Dus de schrik zit er goed in. We zijn super verdrietig en ik probeer heel rustig aan te doen. Ik werk bijv. ook niet meer. Enig voordeel is dat de placenta bovenin ligt. Gelukkig.

Ben eigenlijk op zoek naar vergelijkbare verhalen... gewoon om mezelf meer te informeren. Mag goed en slecht zijn.

2. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Wat naar! Ik heb geen ervaring maar snap je ongerustheid. Zou hier goed over spreken met je gyn. Ook over je verdriet en angst. Heel veel geluk!

3. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    #3 MDK, 7 apr 2019
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
    Mijn eerste kindje is geboren na 22 weken zwangerschap door cervixinsufficientie. O.a. omdat er niets uit de latere onderzoeken kwam en ik ontsluiting had zonder weeën, zijn ze tot deze diagnose gekomen. Bij de zwangerschappen die volgden heb ik steeds rond 12 / 14 weken preventief een cerclage gekregen (nu voor de 3e keer een cerclage). Rond die termijn had ik geen bloedverlies, dus ik weet niet hoe mijn gynaecoloog daar mee om zou gaan. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ze bij jou nu niet preventief een cerclage plaatsen als je waarschijnlijk cervixinsufficientie hebt... hebben ze je dat uitgelegd? Waarom mag je geen bloedverlies hebben? (Bij mij is hier nooit over gesproken, alleen dat de eerste kritieke termijn voorbij moest zijn... dus daarom rond 12 / 14 weken plaatsen.) En waarom moet je bmm eerst onder 2,5 komen? Hoe vaak gaan ze dat opmeten dan?

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.037
    3.854
    113
    Vrouw
    Thuis
    Sterkte

Ikzelf heb na het verlies van mijn eerste met 21 weken 3 voldragen kinderen gekregen mbv preventieve cerclages.

Ik zou als ik jou was een second opinion vragen bij een academisch ziekenhuis.

Mijn bmh hoefde bij mijn ziekenhuis niet korter dan 2,5 cm te zijn voor de preventieve cerclages, de operatie werd gewoon rond de 14 weken zwangerschap gepland.

5. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Zorg dat je in een academisch ziekenhuis komt inderdaad! Niet afwachten, nu regelen.

Ik ben mijn tweeling bijna verloren door baarmoederhalsinsufficiëntie.
    Ontdekt bij 23 weken. Werd meteen opgenomen en mocht niets meer, complete bedrust en medicijnen om baarmoeder rustig te houden.
    Bevallen bij 25 weken. Gelukkig hebben ze het gered, maar de weg voor ons is nog zwaar. Een cerclage bij een tweeling is niet bewezen effectief, dus die heb ik niet gehad.

Heel veel sterkte meid.

Deel Deze Pagina