Mijn dochter van 3 is al een hele tijd wild van konijntjes, en wil er zelf graag 1 hebben. Ik ben nog aan het twijfelen. Want ben bang dat het over een tijdje niet meer leuk is, en alleen ik de verzorging en onderhoud kan doen.... Maar aan de andere kant is het wel heel goed als zij (met hulp) ergens voor moet zorgen. Wie hebben er hier konijnen, en waar moet ik bijvoorbeeld op letten. Wat zijn handige hokken etc.
Ik vind, dat je een huisdier moet nemen die jij zelf ook leuk vind omdat er gegarandeerd een dag zal zijn dat jou kind er geen zin in heeft. Nog wat tips; Nu is het te koud voor het konijn om gelijk naar buiten te gaan Koop een groot hok waar hij rechtop in kan, languit in kan liggen en een kleins printje in kan trekken. Hokken met een ren er onder is mooi Belangrijk!! Een konijn zit niet graag alleen, neem er dus 2! Een konijn eet biks(dus geen gemengde granen) en hooi. Hier kun je evt nog groenvoer bij doen. En water. Mijn tip, kijk eens op Konijnen & Hamsters, Knaagdieren, Konijnenhokken :: BunnyBunch, die mensen weten een heleboel en kunnen jou dan helpen. Succes!
Konijntjes zijn inderdaad heel leuk. Vaak komt de zorg inderdaad op de volwassenen aan. Wij hebben twee duitse hangoren in de tuin. Ik zou zeker 2 konijnen nemen. 1 konijn wordt eenzaam zeker als er weinig naar omgekeken wordt. Konijnen hebben veel ruimte en beweging nodig. Als je ze binnen wil houden en af en toe los wil laten lopen houd er dan rekening mee dat ze graag overal aan knagen. Maar een konijn de hele dag in het hokje is zielig, ze hebben echt beweging nodig. Je kan niet zomaar 2 konijnen bij elkaar zetten. 2 zusjes bv gaan in de puberteit vaak knokken. Wij hebben een vrouw en gecastreerde man. Ze waren al 6 mnd en een jaar toen we ze kochten bij een fokker. Onze konijnen mogen een groot deel van de dag door de hele tuin banjeren (ze kunnen bij ons niet ontsnappen.) misschien zijn cavias leuk? Wij hebben binnen 2 mannetjes. Deze zijn heerlijk te knuffelen door onze dochters. Ook hier geldt neem er aub 2 anders worden ze ongelukkig. Cavias hebben iets minder ruimte en beweging nodig en zijn vaak makkelijker op schoot te houden. Vrouwtjes kunnennaltijd bij elkaar en ook 2 mannetjes kunnen bij elkaar als er geen vrouwtjes in de buurt komen. Bij 2 mannetjes geldt wel dat ze al bij elkaar moeten zitten anders kan het misgaan. Cavias kunnen goed binnen gehouden worden en vinden het heel leuk om door de woonkamer te banjeren, ze knagen minder snel overal aan. Hopelijk kun je hier iets mee. Succes met het nemen van de beslissing.
Een konijn kan zeer oud worden. Ik weet wel dat ik op mijn 6e ook een konijn kreeg en toen ik 16 was leefde hij nog. Toen vond ik het konijn al lang niet meer leuk... Met cavia's is het allemaal wat interactiever vind ik. Ze reageren sterk op je en gemiddeld gezien worden ze wat minder oud. Het nadeel van cavia's is wel dat ze niet tegen stress kunnen en voorzichtig benaderd moeten worden. Ik weet niet of een 3-jarige dat al kan.
Let op! 2 vrouwtjes kunnen in de meeste gevallen NIET samen! Om het te laten slagen kun je het best een vrouw en een gecastreerde man nemen. Zoek maar eens met de zoekfunctie. Ontzettend veel konijnen aanschaf topics op dit forum!
Onze dochter heeft, toen ze ook 3 was, een tweetal konijntjes gekregen van opa en oma. Het zijn 2 vrouwtjes, zusjes, die al vanaf hun geboorte bij elkaar zijn en dat gaat prima. Mijn schoonvader heeft zelf een prachtig groot hok getimmerd en we hebben een ren voor op het grasveld, die kan ook aan het hok zodat ze naar binnen en buiten kunnen. En ja, wij als ouders zijnde hebben natuurlijk de verantwoordelijkheid dat de konijntjes goed verzorgd worden. Onze dochter helpt daar wel bij. Soms ook niet. Maar we betrekken haar er meestal wel bij.
Je moet wel goed nadenken of je het konijn binnen of buiten wilt houden. Je kunt een konijn niet zomaar in de winter naar binnen halen, dan krijgen ze het veel te warm. Daarom moet je 's winters meer hooi in het hok doen. Konijnen kunnen echt niet goed tegen warmte. Ook kunnen konijnen erg oud worden, 10 - 12 jaar! Als je een langharig konijn hebt moet je die echt kammen. De nageltjes moeten zo nu en dan geknipt worden. Je kunt 2 kleinere konijntjes hebben, of 1 gigagrote, die net zoals een hond/kat losloopt in huis! Je kunt alle kanten op! Ik woon tegenover een konijnenfokker waar ik zo af en toe vrijwilliger ben.
Ik heb geen konijnen maar cavia's. Mijn dochter vind ze geweldig en wil altijd graag helpen. Maar je kan niet van een 3 jarige verwachten dat ze zelf de verzorging doet, dus dat komt sowieso op jouw neer. Hier geldt de regel dat alleen papa of mama de dieren uit hun hok mogen halen. Mijn dochter vraagt bijna iedere dag wel of ze de cavia's vast mag houden, maar is dit ook snel weer zat. Dus echt aandacht geven doe ik ook zelf. Konijnen zitten niet zo graag op schoot, wel iets om rekening mee te houden.