Vroege echo of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Droompje123, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar meningen/ervaringen. Ik heb de vorige ronde een vroege miskraam gehad. Bij de nacontrole daarvan gaf de echoscopist aan dat ze bij een volgende zwangerschap graag met 6 weken een eerste echo wilde doen. Ik vond dat toen een heel fijn idee.

    Echter ben ik nu weer bijna 5 weken zwanger en begin ik te twijfelen. Zouden jullie deze echo met 6 weken doen of wachten tot 8 weken? Ik ben bang dat er met 6 weken nog net geen hartje klopt bijvoorbeeld en ik me dan druk ga maken, dan kan ik beter niks weten tot 8 weken. Maar als ze nou wel een kloppend hartje zien, dan is dat wel weer een hele grote geruststelling. Of zelfs als de groei op schema ligt.. ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten.

    Dus wat zouden jullie doen?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou persoonlijk met 6 weken te vroeg vinden.
    Zou de echo een week verzetten. Dus met 7 weken een echo.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  3. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Ik zou een week extra wachten. Wij hadden onze eerste echo via fertiliteit op 5w6 er was een hartje dat aan het opstarten was. Mochten een week later komen en daar een duidelijk beeld met kloppend hartje gezien en gehoord. Rond 7weken is er al iets meer zekerheid.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  4. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Ik zou ook een week wachten met de afspraak.
    Wij hebben een echo gehad met 7 weken en toen was er met moeite een kloppend hartje te vinden.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  5. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik zou idd ook rond de 7 weken plannen, dan heb je meer “zekerheid” en hoef ook niet te wachten tot 8 weken.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  6. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Hier helaas ervaring met meerdere miskramen, probeer idd te wachten tot de 7 weken, hoe moeilijk het ook is. Heel veel sterkte ❤️
     
  7. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

    Eigenlijk ook allemaal bevestigend waar ik al over twijfelde haha. Oké dan ga ik sowieso voor 7 weken denk ik, en misschien dan wel gewoon voor 8. Moet zeggen dat ik verder steeds relaxter wordt, ik had die 6 weken echo in mijn hoofd steeds als een soort van hou vast. Maar weet dat het toch geen garantie geeft. Als het goed gaat dan gaat het goed. En andersom, zo’n echo verandert daar natuurlijk niks aan. Dus ik denk dat ik wel kan wachten tot 8 weken (paar weken geleden nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, haha).
     
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Inderdaad precies wat je zegt; wel of geen vroege echo verandert niets aan de uitkomst. En ik maak inderdaad vaak mee dat het (helaas) juist niet de zekerheid en geruststelling geeft waar je (heel begrijpelijk) zo'n behoefte aan hebt.

    Ik zou zelf het liefst rond de 8 weken een eerste echo hebben, heb dat bij mijn eerste (goede) zwangerschap ook gehad. Alleen omdat ik een bbz heb gehad met 7 weken, krijg ik sinds die tijd een vroege echo bij 6 weken. Probeer me er dan ook op in te stellen dat het puur om de lokatie gaat en de rest (grootte, wel/geen hartactie) nog niet belangrijk is, maar natuurlijk kan je dat niet helemaal los laten.

    Maar kan me dus goed voorstellen dat je rond de 8 weken prettig vind!
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    In ons ziekenhuis maken ze nooit eerder dan met 7 weken een eerste echo. Doe je het vroeger, dan heb je kans dat je nog steeds in onzekerheid zit. Met zeven weken weet je zeker dat er een kloppend hartje te zien moet zijn. Is dat er niet, dan heb je eigenlijk meteen zekerheid dat het fout zit. Dus ik zou hem inplannen tussen 7 en 8 weken.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  10. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Ik zou echt wachten. Anders heb je inderdaad nog geen zekerheid en kan de spanning nog wel erger worden.
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  11. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Bedankt dames! Heb vanochtend even gebeld met de praktijk en we hebben ervoor gekozen om de eerste echo met 7 weken te doen. Ik heb er wel een goed gevoel bij! Nu nog 2 weken wachten klinkt een stuk minder ver weg dan 3 :) haha.
     
    geneeke, bulakgirl, YellowEyes en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Noralie87

    Noralie87 VIP lid

    11 jun 2013
    7.109
    4.701
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Ik mocht ook met 6 weken voor een echo komen ivm miskramen. Maar gewacht tot ruim 7 weken. Gisteren zagen we meteen een mooi vruchtje met kloppend hartje zitten. Ben blij dat ik wat langer gewacht heb.
     
    geneeke en Isabella2020 vinden dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Heel eerlijk? Met 6 weken heb je kans dat je nog geen hartactie ziet. Die je bv een week later wel ziet. Ik werd zelf best onzeker na de 6 weken echo omdat er dus geen hartje te zien was. Maar de echo most wel plaatsvinden vanwege een eerdere bbz. 7 weken is net wat ‘zekerder’, in hoeverre ook maar iets zeker is deze periode.
     
  14. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    @Noralie87 wat fijn dat jullie een kloppend hartje gezien hebben! Lijkt me een heerlijk idee.

    @Lisa280887 daar heb je helemaal gelijk in. 100% zeker ben je in deze tijd nooit van iets. Dat lijkt me inderdaad iets waar ik ook heel onzeker van zou worden, en dan duurt een week wachten nog veel langer dan wanneer ik gewoon sowieso tot 7 weken wacht..
     
    Noralie87 vindt dit leuk.
  15. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja precies. Als je geen geschiedenis hebt met een bbz zou ik echt aanraden te wachten. Hoe rot het ook is... Maar het bespaart je een hoop extra onzekerheid!
     
  16. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier steeds een vroege echo gehad met 6+5 weken, 1e keer zagen ze niks en bleek 2 dagen later een bbz, 2e keer hadden we een kloppend hartje en dat is H geworden, 3e keer hadden we wederom een kloppend hartje en dat is L. Moet er wel bij zeggen dat we in de mmm liepen en herhaalde miskramen hebben gehad waarvan ze bij 1 eerdere miskraam het vermoeden van een bbz hadden.
     

Deel Deze Pagina