Hoi dames, Weet niet of ik het hier goed heb geplaatst, maar heb een vraagje! Zie tegenwoordig niet meer op zoveel kaartjes de Peter en Meter vermeld staan. (Volgens mij zijn er ook steeds meer mensen die geen Peter en Meter kiezen?!) Is het normaal gesproken zo dat als je een Peter en Meter hebt voor je kindje, dat die op het geboortekaartje vermeld worden of is dit geen must? Wij zitten er namelijk over te twijfelen.. Alvast bedankt! Groetjes Anna
Ik denk dat dat komt omdat er steeds minder kindjes gedoopt worden. Het is wel gebruikelijk om de Meter en Peter op de kaart te zetten. Ik weet niet beter dat als je kindje gedoopt word, de P en M ook op de kaart worden vermeld.
In sommige regio's worden bijna geen kinderen meer gedoopt, en staan deze dus ook niet op de kaart. Ik zie waar ik nu woon wel iets meer kids die gedoopt worden maar die geen peter en meter op de kaart hebben staan. Volgensmij was het vroeger wel zo dat iedereen dat deed. Nu steeds minder.
Is ook alleen bij de katholieke doop dat je peter en meter hebt toch? Onze dochter is gedoopt maar bij ons zijn peet ouders niet gewoon ( Gereformeerde gemeente )
hier in het katholieke zuiden zie je het nog steeds veel hoor! De meeste kinderen worden hier ook nog steeds gedoopt.
Ik ben katholiek (mijn man niet) en onze dochter is wel katholiek gedoopt, maar peter en meter staan niet op de kaart. Overigens... bij ons zijn de peter en meter ook de wettelijk voogd, mocht ons iets overkomen.
Bij ons staan ze als peetoom en peettante op het kaartje. Mijn man is katholiek, ik niet en onze kinderen worden hervormd gedoopt maar hebben wel een peetoom en peettante. we hebben bewust voor deze mix gekozen en de hervormde kerk waar ik bij ben aangesloten doet hier niet moeilijk over. Ze steunen ons juist en gezamelijk maken we de doopdienst ook tot een mixje van beide geloven. Overigens zijn bij ons ook de peetoom en peettante de wettelijke voogden.
Bij ons komen meter en peter ook op het kaartje te staan, maar wij gaan onze pruts niet laten dopen Het is maar wat je zelf wil.
Hier geen peter en meter, ze wordt ook niet gedoopt, en we wonen wel in het zuiden. Zie het hier inderdaad steeds minder, zelfs wanneer kindjes wel gedoopt worden, staan de peter en meter niet altijd op het kaartje.
hier de peter en meter ook niet op het geboortekaartje. eigenlijk niet over nagedacht. de datum van de doop was ook nog niet bekend. gewoon doen waar jij je lekker bij voelt
Denk inderdaad dat het je eigen keus is.. Wij laten ons zoontje waarschijnlijk wel dopen (Vooral voor manlief) Maar dacht er van de week ineens aan of de Peetoom en Peettante op t kaartje moeten haha. We hebben ook een andere voogd. Maar bedankt voor de tips allemaal! Denk dat ik het niet op het kaartje zet, anders wordt het misschien zo rommelig terwijl ik van rustig hou haha.
Wij hadden de peettante's ook op het kaartje gezet. Hier in het zuiden staat het vaak nog wel op de kaartjes
Wij hebben bij allebei de kindjes wel peetoom en tante op het kaartje gezet maar ze zijn niet gedoopt.. bij ons is het meer het suikeroom/tante idee, maar dat vond ik stom staan op het kaartje
Bij ons in het zuiden worden er steeds minder kindjes gedoopt. zo word ons kindje niet gedoopt maar krijgt hij wel een suiker oompje en tante. Deze komen dan ook op het geboorte kaartje te staan. Je ziet hier steeds vaker dat de peter en meter worden vervangen door een suikeroompje en tante
Wij hebben de peter en meter wel op het kaartje gezet en ons jongetje is ook gedoopt. Steeds minder kindjes worden gedoopt, maar een peter en meter worden bijna altijd wel uitgekozen waar wij wonen.