Ervaringen gezocht van mama's met kinderen met meer dan 4 jaar leeftijdsverschil

Discussion in 'De lounge' started by Speentje, Nov 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Willes

Willes Fanatiek lid

Nov 14, 2006
    1,127
    70
    48
    Hier ook bijna 5 jaar verschil tussen de oudste en de jongste. Was geen bewuste keuze, maar ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk alleen maar voordelen zie. Als de oudste naar school is heb ik alle tijd voor de jongste. En ze zijn echt gek op elkaar! Of ze ooit echt samen zullen spelen weet ik niet. Het enige nadeel is dat je weer moet wennen aan het feit dat je niet zomaar even de deur uit bent. Voordat je alle babyspullen hebt ingepakt en kleintje hebt aangekleed ben je zo een half uur verder:D.

2. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Tussen mijn kinderen zit 9 jaar leeftijdsverschil. Het zijn 2 meiden dus dat is wel een voordeel. Ze kunnen netzoveel ruzie maken als kinderen met minder leeftijdsverschil en net zo lekker spelen. Voordeel is dat mijn oudste minder zorg nodig heeft dus dat ik er echt kon zijn voor onze 2de.
    Ik heb 2 broertjes en 2 zusjes. Mijn broer van 4 jr jonger spreek ik niet en mijn broer van 11 jaar jonger geregeld. Mijn zusjes zijn 14 jaar jonger en mijn ene zusje en ik zijn echt 2 handen op 1 buik, al vanaf dat ze geboren was is er zo'n goede klik en die is nooit meer weggegaan.

Ik denk niet dat het uitmaakt dat er zoveel leeftijdsverschil tussen zit. Niet als ze klein zijn en niet als ze groot zijn.
    Mijn man scheelt ook 11 jaar met zijn oudere broer en daar merk je niets van. Vroeger vond hij het stil toen zijn broer op zichzelf ging wonen maar zijn broer deed geregeld leuke dingen met hem. Ze hebben een goede band.

Laat je dus door het leeftijdsverschil niet afschrikken.

3. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Wat ik in mijn omgeving zie en hoor is dat niet zozeer het leeftijdsverschil bepaalt of er een klik is tussen broers/zussen maar het karakter van de kinderen.

4. Budgie

Budgie Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    1,721
    8
    38
    Ik was zelf 8 (1993) en mijn broertje 6 (1995) toen in 2001 mijn jongste broertje werd geboren. Ik en mijn oudste broertje vonden het heel interessant. Voordat de jongste er was, kwamen we schreeuwend uit school met de vraag of de baby er al was :D.

Tot een jaar of 4 kon mijn jongste broertje alleen goed met mijn andere broertje. Nu trekt mijn jongste broertje heel erg naar mij en heeft hij elke dag ruzie met zijn broer.

Ik merk wel dat mijn jongste broertje veel meer mag/mocht dan ik en mijn oudste broertje mochten. Mijn ouders zeiden hierop altijd: tijden veranderen. Al kon ik dat tot mijn 14e niet echt begrijpen. In 2009 heeft mijn moeder een herseninfarct gehad en veel aan overgehouden. Vanaf dat moment waren ik en mijn jongste broertje onafscheidelijk en nu nog steeds! Als hij jarig is, ben ik er de hele dag en andersom. Ook gaan wij vaak samen naar een pretpark, fietsen we of game ik met hem (bak er niets van, maar dat is een klein detail :$).

Misschien gaat het niet altijd van harte en er zullen heus wel ruzies zijn etc. Maar ze zullen ook zoveel mooie momenten samen beleven. En ook samen gaan spannen tegen jou en je vriend/man :p. Ik zeg; vooral doen waar jullie je goed bij voelen! Het is ook hoe je hetzelf vormgeeft ;).

5. IH5

IH5 Niet meer actief

Tussen mijn jongens zit 4 jaar en ik vind dat heerlijk!
    Ze zijn nu 2 en 6.

Veel rustiger, makkelijker en ze zijn dol op elkaar. Ze spelen altijd samen en grote broer is heel zorgzaam, terwijl kleine broertje alles heel gaaf vindt wat zijn grote broer doet en hem in alles nadoet.

Als de oudste op school is en ik heb een vrije dag, kan ik heerlijk knuffelen met de kleinste. En na school vermaken ze elkaar :D

Ze hebben echt heel zelden ruzie, misschien eens per half jaar?
    Omdat er geen rivaliteit is.
    Ik ben er helemaal gelukkig mee, moet er juist niet aan denken dat je twee kleintjes hebt die allebei aandacht vragen.

6. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Wij hebben er twee van 11 jaar en 1 van 5 jaar en ons Luca van 1 jaar.

Genoeg verschil! Ik vind het heerlijk!! Alle leeftijden hebben hun charme. De meiden zijn aan het puberen. De andere gaat net naar school en Luca is nog zo lekker klein. Ik geniet er echt van!

7. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Ik heb een kind van 7 jaar , 3 jaar.1,5 jaar en baby opkomst tussen oudste en zometeen jongste zit 7 ,5 jaar verschil.. Tussen oudste en middelste zit 4 jaar en dan de oudste en nu nog de jongste zit nu 6 jaar verschil.. Ik moet zeggen dat mijn oudste en nu jongste een super band hebben.. De oudste Past zich aan de jongste en spelen dan samen.. Niet altijd natuurlijk .. Hij trekt hem ook op schoot.. Troost hem en is gek op hem.. Het gaat eigenlijk super.. Tussen mijn 3 jarige en 1,5 jarige zoon is het vaak oorlog hoor.. Ze kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar.. En gunnen vaak elkaar het licht niet in elkaars ogen.. Spelen zelden samen en maken ruzie om de stomste dingen .. Mijn oudste leert mijn 3 jarige veel.. En die spelen wel samen veel.. Mijn 3 jarige kijkt erg op tegen mijn 7 jarige zoon.. Nog beetje duidelijk haha.. Dus als ze weinig schelen hoeft echt niet fijn te zijn hoor.. Kijk maar naar die 2 van mij haha .. Veel leeftijds verschil kan echt lekker zijn.. Ook met jaloezie toen de jongste werd geboren was mijn middelste 1,5 en verschrikkelijk jaloers hij moest niks weten van zijn jongere broertje.. Hij keek er echt niet naar om, raakte hem niet aan en had ik de baby op schoot dan moest hij ook en duwde het liefst de baby op de grond ofzo.. Het ligt echt aan het kind..

Share This Page