Ervaringen gezocht werken verpleegtehuis/dementerenden

Discussie in 'De lounge' gestart door Miracle79, 13 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ze liggen in de badkamer.
    Ik heb net allemaal gelamineerde a4tjes gemaakt met verschillende teksten onder foto's.
    Ik hang er 1 met de tekst "Vaak herken ik de wc niet meer en plas daarom op de grond of in mijn broek. Als ik naar bed ga wil ik graag een grijze luier aan zodat ik de nacht droog blijf"

Ik hoop dat het helpt.

spruitje80, esklessebes en Syane vinden dit leuk.
  2. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Klopt, ik lees zijn zorgdossier en kan er ook opmerkingen in maken. Maar bij mijn oma deed ik dit ook en niemand las het. De arts gaf net bij mijn moeder wel aan dat we dat gewoon moeten doen dus ga zo wel alles noteren. Al is het alleen maar zodat ik weet dat ik het wel heb gedaan.

Syane vindt dit leuk.
  3. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    De evv'er is er haast niet. Ze stelde zich voor na een aantal weken en zei "ik hoor net dat ik blijkbaar de evv'er ben". Er is nu een nieuwe dame die zich er echt in vast bijt, de arts zei ook dat we aan haar een goeie hebben. Een kwaliteitsverpleegkundige heb ik nog niet eerder van gehoord, heeft iedere instelling die in het team?

4. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Moet zeggen dat ik tot nu toe wel redelijk ok was maar het breekt me echt steeds meer op nu omdat je zo machteloos bent. Het probleem is niet dat ze het materiaal niet hebben, ze hebben alles en wat ze niet hebben kunnen ze zo bestellen. Maar ze gebruiken het niet :(

5. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ja zoals jij het omschrijft had het naar mijn idee ook moeten gaan maar helaas is dat bij ons heel anders gegaan. Nou heeft mijn moeder de zorg ook veel te lang zelf gedaan. Komt ook omdat mijn vader zo bang was om weg te gaan bij mijn moeder dus ze heeft gewacht tot hij al zo slecht was en dat besef niet meer had. Sinds hij daar zit is er geen geupdate zorgplan gemaakt tot 2 weken geleden na het overleg wat we hadden. Maar in dat zorgplan stond geen enkel punt wat was besproken. Er zijn al die tijd dat hij er zat geen activiteiten ondernomen omdat er geen vrijwilligers zijn. Als het puur aan mij lag had ik hem weggehaald daar maar mijn moeder is afhankelijk van haar fiets dus ik kan het haar niet aan doen om hem naar Rotterdam te halen, ze zou er ook geen toestemming voor geven.

Jullie ervaringen helpen wel in de zin dat ik weet dat we geen gekke dingen vragen en dat het ook anders kan dus we gaan het gesprek maar weer aan binnenkort. Voor nu gaan we de a4tjes ophangen in zijn kamer in de hoop dat ze het lezen en er dingen gaan veranderen.

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Is er geen enkele andere mogelijkheid in de buurt? Waar je moeder evt met een taxi oid heen kan? Ik vind dit echt schokkend om te lezen. Het is niet dat er 1 ding niet klopt maar meerdere niet en heel eerlijk? Ik verwacht dat dit niet gaat veranderen op korte termijn.

7. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Probleem is dat hij jong dementerend is en ik begrijp dat dat toch wel specifieke kennis vereist. Ze wil hoe dan ook iedere dag naar hem toe dus verder weg zou dan echt een probleem worden. Mijn verstand zegt ook, kies iets wat verder weg is maar waar de zorg beter is. Maar zijn al 46 jaar bij elkaar dus begrijp ook wel dat die keuze voor mijn moeder heel erg moeilijk is. Ik ben ook bang dat je gelijk hebt hoor

8. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.046
    3.687
    113
    Krijg gewoon kippenvel van je bericht echt sommige mensen in de zorg grrrr.
    Werk zelf in de wijkverpleging en weet dat de druk echt vaak best hoog is maar je vraagt niks verkeerds hoor.

Ook over remmingen die meer los zijn bij dementeren en ook vaak bij mensen met nahl dat zie je zo vaak en word zo vaak verkeerd mee omgegaan.
    Moet zelf zeggen ik heb nog nooit moeite gehad met mensen waarvan de remmingen wat losser zijn want je moet het nooit op jezelf betrekken en altijd als je bij zo iemand in de buurt bent ogen in je achterhoofd hebben en natuurlijk assertief zijn om er wat van te zeggen(meestal gewoon op een posi manier)

Is er verder niks bij je moeder in de buurt?
    Op veel plekken is het drama om iemand opgenomen te krijgen maar in jullie geval komt er op zijn plek ook weer een plek vrij.
    Zou er zeker naar kijken want het klinkt als een niet al te best huis(sorry) vind dat je vader beter verdient en trots mag zijn op een dochter die voor hem opkomt.

BTW die briefjes die kom ik in m'n werk ook wel eens tegen, gewoon dat we per zorgmoment weten wat we moeten doen, natuurlijk is er een zorgplan maar vind die briefjes altijd duidelijk en prettig vooral als je er niet heel vaak komt en ook omdat iemand het zelf niet kan aangeven.

Succes met alles! Je bent een lieverd.

Syane vindt dit leuk.
  9. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ja dat wat jij zegt over remmingen zei ik dus ook, was er echt verbaasd over dat er in de 3 maanden dat hij er zit al 3 keer melding is gemaakt. Je weet toch wat voor vakgebied je in zit. Snap het echt dat iedereen anders is maar ik ben dus van mening dat je dan gewoon niet deze specifieke doelgroep had moeten kiezen. Want ipv te kijken naar de situatie en de reactie van de medewerker gaan ze kijken naar een zwaar demente man die er echt helemaal niets aan kan doen dat hij geen remmingen meer heeft en bovendien totaal gewn kwaad in de zin heeft. En echt hoor, hij heeft echt niets ongepast gedaan. Kijk als je nou in een penitentiaire inrichting zit is het een ander verhaal, maar dit zijn demente mensen. Mijn moeder is het type wat overal beren op de weg ziet. Dus verplaatsen is moeilijk en kan niet enz. Ik ben van mening dat we het hem verschuldigd zijn om hem de beste zorg te geven die er is zolang hij nog leeft dus ik vind dat we het nog een periode aan kunnen kijken en als er niets veranderd moeten gewoon naar alternatieven gaan kijken.

esklessebes vindt dit leuk.
  10. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Dit ben ik met je eens maar dit lijkt hij juist hier niet te krijgen. Om over de rest zoals medicatie fouten maar te zwijgen.

Miracle79 en Syane vinden dit leuk.
  11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    Wauw ts, wat een heftig verhaal. Je vader nog zo jong...
    Ik werk zelf ook op een afdeling voor dementerenden met 10 cliënten.
    Ik de nacht zijn er 2 mensen op 40 cliënten.

Zoals anderen ook al zeggen, blijf alles aangeven, hoe vervelend ook maar niet melden is ook niet goed.
    En blijf ook melden bij de team manager of zoek het nog hogerop, je vader verdient echt betere zorg dan dat hij nu krijgt!
    En idd maak maar wat briefjes, op mijn werk gingen ze aan de binnenkant van de kastdeur, dan kijk je er niet zo tegenaan. Maar dat is overal verschillend.
    Die sensor in de nacht klinkt leuk, maar als ze er niets mee doen helpt t ook niet natuurlijk.
    De inco is echt heel slordig, zonde want ze hebben er zelf een hoop werk meer mee en voor je vader is het zeker niet fijn, en niet goed voor zijn huid.
    Eet en drinkt je vader wel goed?
    En ja, eerlijk gezegd zou ik ook kijken wat er nog meer in de buurt is, en daar gaan kijken samen met je moeder, leg je verhaal uit en kijk hoe jullie ie erbij voelen. Liever goede zorg en iets verder rijden dan slechte zorg en dichtbij zou ik denken.

Miracle79 en Manolito vinden dit leuk.
  12. RM1996

RM1996 Fanatiek lid

15 feb 2019
    2.035
    2.386
    113
    Vrouw
    Ik schrik ook van je berichtje! Wat moeilijk voor jullie als familie maar ook voor je vader!
    Ik ben verpleegkundige op een neurologische afdeling in het ziekenhuis en heb soms ook te maken met dementerende patiënten.
    Wat betreft het incontinent zijn is het misschien ook een idee om te opperen tijdens het gesprek om een vast moment in de nacht je vader te wekken en te begeleiden naar toilet +/- 3u bijvoorbeeld om te plassen, zo voorkom je wellicht ook al een nat pak s’ochtends.
    De briefjes zijn zeker een goed idee!
    Veel succes en liefs!

13. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ze lopen zoiezo bij hem langs maar op het moment dat je hem wakker maakt of hij wakker wordt dan is hij nog verwarder dan overdag. Je kan dan tegen hem zeggen dat hij naar de wc moet maar dan zegt hij dat hij wil slapen. De handelingen snapt hij ook niet, als je zegt ga plassen zegt hij ja maar hij blijft staan en gaat niet naar de wc en omdat hij dan zo verward is raakt hij nog meer geagiteerd. Ze hebben hem een paar keer onder de douche gezet omdat hij om 03.00 wakker werd omdat hij zo vreselijk nat was, nou dat was geen succes. Er komt echt helemaal niets meer binnen. Dat lijken ze ook niet te snappen en dan gaan ze harder praten maar hij is niet doof, zijn hersenen verwerken het gewoon niet.

14. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.046
    3.687
    113

Snap je wat je bedoelt met gedrag van je vader, ik moet zeggen dat vind ik vaak de leukste mensen hoor om zorg te geven. En er zit niks kwaads in je moet alleen wat op je grenzen letten dat hij bijv niet handtastelijk word enz maar werk onderhand 20 jaar in de zorg en dan maak je wat mee. Vaak kan je het ook met wat humor brengen.
    Weet ook niet wat het is dat vele er niet mee om kunnen gaan.

Volg je gevoel je bent niet gek en je vraagt gewoon fatsoenlijke zorg meer niet hoor.

Miracle79 vindt dit leuk.
  15. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Als de manager na het volgende gesprek nog geen concrete stappen gaat zetten gaan we het inderdaad maar hogerop zoeken inderdaad. Ja voor die sensor zijn ze vaak te laat. Vd week vonden ze hem hem naakt in de badkamer terwijl hij zichzelf echt bijna niet meer aan en uit kan kleden dus daar is een flinke tijd overheen gegaan. Eten en drinken doet hij goed, drinken een beetje te goed in de avond, ze blijven hem drinken geven. Eten geniet hij echt van, maar dan zonder rem dus hij heeft een flinke reserve gekweekt. We kijken het nog even aan maar ben het absoluut met je eens hoor!

16. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    Fijn dat eten en drinken wel goed gaat!
    Zit de nachtdienst bewust op een andere etage? Is er maar 1 persoon of kunnen ze opsplitsen over meerdere etages? Dan zijn ze er sneller natuurlijk, en het lijkt me sterk dat jou vader als enige cliënt eruit komt in de nacht.
    Goed dat jullie het gesprek blijven aangaan, en het er niet bij laten zitten. Spreek ook zeker je gevoel uit, zeker als ie zegt dat je moeder dat niet zo snel doet. Je vader kan het niet meer dus jullie moeten dit overnemen voor hem.
    Fijn dat je rapportage mee kan lezen, en goed dat jullie al veel geschiedenis ingevuld hebben, dat is altijd fijn te weten.
    Misschien ook nog leuk als je nog blaadjes wil ophangen met "wist je dat" bijvoorbeeld over het beroep, hoe zijn vrouw en kinderen heten, huisdieren, hobby's. Ik vind het als verzorgende leuk om dit soort simpele dingen te weten over mijn cliënten, vult een fijn gesprek en zorgt dat je de cliënt goed leert kennen en hij/zij zich sneller thuis voelt.

Miracle79 vindt dit leuk.
  17. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Ja, maar heeft hij een wens-dieet?
    Het is niet de bedoeling dat ze hem drinken blijven geven. Zeker niet in de avond.
    Logisch dat hij dan nat is.
    Wij hebben ook ongeremde mensen maar die hebben daarin begeleiding nodig.
    Zo hebben wij iemand die als ontbijt 2 boterhammen krijgt en thee en een schaaltje kwark. Meer niet. Hij zou graag meer willen, maar dat doen we niet.
    Ook de andere kant op maken we mee.
    Niet willen eten/drinken.
    En alles doen om dat maar te ontwijken.
    Daarin is begeleiding nodig van fysiotherapeut, logopedist en diëtist.
    Welk zorgzwaarte pakket heeft jou vader, weet je dat?

Miracle79, Bailey07 en Syane vinden dit leuk.
  18. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ik denk dat ze samen gaan zitten ‘s nachts? Ik heb geen idee. Kan ook dat ze daar net bezig zijn iedere keer. Ja dat heb ik nu inderdaad gedaan, ieder A4tje begint met zijn foto met daar onder Ik ben Frans. Op 1 heb ik gezet ‘vroeger speelde ik graag gitaar en speelde ik in een band. Nu lukt het spelen helaas niet meer. Ik luister wel graag naar de beatles, stones wn pink floyd dus ala je ziet dat ik een beetje onrustig ben dan kin je misschien muziek voor mij opzetten’ en 1 met ons gezin incl aanhand met daaronder ik ben de man van, vader van, opa van, schoonvader van. En ook zo een van zijn werk op de Haagse Hogeschool en zo heb ik er totaal 9 met subtiele tips. Allemaal met foto’s.

nicole18 vindt dit leuk.
  19. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Dat zegt mijn moeder dus ook steeds, max 1 glas na het eten zodat hij minder plast ‘s nachts. Hij krijgt macrogol om de dag omdat hij anders last heeft van obstipatie maar dat is in de ochtend dus als hij overdag genoeg drinkt zou dat goed moeten gaan. Zzp5 als het goed is. Was nog een heel gedoe om de indicatie te krijgen want die man van het ciz bleef vragen stellen die hij niet snapte waardoor die man de indicatie in eerste instantie niet af wilde geven.

20. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    Samen gaan zitten doen ze maar als ze vrij zijn, je bent daar om te werken... En kletsen kan je in je pauze of als ie echt geen wakkere mensen hebt. Sorry ik kan er maar slecht tegen als cliënten slecht verzorgd worden... Maar goed, ken de situatie ook niet natuurlijk. Misschien hebben ze het wel heel druk.
    En idd, zoals je zelf ook zegt. Overdag goed drinken en s avonds minder.
    En anders standaard verschonen in de nacht. Dat gebeurt vaker. En een goede incontinent ie materiaal aan natuurlijk.
    Leuk dat je die blaadjes gemaakt hebt, erg veel waarde voor je vader!
    Hopelijk levert jullie gesprek veel op!

Manolito en Miracle79 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina