Het begon in het eerste trimester. Ik was zo ziek dat ik door de misselijkheid en overgeven niet goed kon slapen want op de meest gekke momenten moest ik overgeven en was ik echt 24/7 kots misselijk. Ben opgenomen geweest,infuus voor vocht en daar knapte ik van op en ook het slapen ging wat beter. Maar nu is het echt al een aantal weken dat ik gewoon nauwelijks kan slapen. Ik ben dood moe,dus daar ligt het niet aan maar ik val in slaap en 1,5 uur later word ik wakker om vervolgens de rest van de nacht wakker te liggen. Ik slaap overdag niet maar heb wel een rust moment in de middag zodat ik toch een beetje de dag door kan komen. De gyn had mij,een paar weken terug,Temazepam voorgeschreven die ik in hoge nood kon pakken in de hoop dat ik toch weer kon slapen nadat ik weer een drama nacht had qua slapen. Ik heb deze 2x geprobeerd maar het doet helemaal niks bij mij Ik blijf wakker,hoe ontspannen ik ook ben.' De laatste 2 weken merk ik echt dat ik echt moeite heb om de dag goed door te komen. Mijn man is gewoon werken,ik heb 3 kindjes rond lopen waarvan er 2 naar school gaan en dus gebracht en gehaald moeten worden en dan nog de gewone huishoudelijke dingen die,nu dan op laag tempo,gedaan moeten worden. Maar nu komt er ook nog eens bij dat ik vreselijk last/pijn in mijn bekken heb gekregen en mijn onderrug doet ook gezellig mee Ik kan mij niet fatsoenlijk omdraaien in bed of het schiet enorm in mijn bekken en dat doet zo'n pijn. Morgen heb ik weer controle bij de gyn en ik ga dit zeker aankaarten want hoe ga ik dit trekken? Het komt wel goed,dat weet ik wel maar ik verlang enorm naar een goede nachtrust,of in ieder geval een iets betere nachtrust. Ik ga nu richting de 25 weken zwangerschap dus heb nog wel eventjes te gaan. Nu was mijn vraag of iemand dit herkent rond deze periode van de zwangerschap? Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik het niet zo gehad. Wel slechter slapen maar voornamelijk pas eind van de zwangerschap maar nu ben ik 24 weken dus moet nog wel eventjes. Hebben jullie misschien nog tips voor mij om beter te kunnen slapen? De dingen die ik al toe pas om rustig en ontspannen in bed te gaan liggen zijn: -2 uur voor het slapen gaan geen tv meer kijken. Meestal lees ik dan een leuk boek of tijdschrift of doe wat anders ontspannends. -Uur voor het slapen gaan neem ik elke avond een ontspannende douche (helaas geen bad) en dat werkt enorm goed om goed te ontspannen. -Bij goed weer,en als mijn pijnlijke bekken het toe laten loop ik een rondje als de kindjes in bed liggen (en mijn man uiteraard thuis is haha) -Ik doe ontspanningsoefeningen om echt helemaal ontspannen te zijn. Vind het zo irritant want ik krijg vaak de vraag of ik gespannen ben of stress heb maar dat heb ik totaal niet. Pieker nergens over,zit verder gewoon prima in m'n vel. Maar die gruwelijke vermoeidheid en bekkenklachten breken me op. En eigenlijk die vermoeidheid breekt mij nog het meeste op van alles. Ik pas zoveel mogelijk mijn dag aan,heb alles eigenlijk prima verdeeld over de dag,heb ook mijn rust momentje in de middag... Ik word er echt moedeloos van,kon er vandaag echt om huilen zo ellendig dat ik mij door die vermoeidheid voel. Wat hielp bij jullie? Die temazepam die de gyn mij heeft voorgeschreven neem ik niet meer want het doet niks (het zal wel wat doen maar niet genoeg voor mij om te kunnen slapen) en ik vind het geen fijn idee dat de baby er ook wat van binnen krijgt. Waar ik een beetje ''bang'' voor ben is dat de gyn mij laat slapen op zo'n prik. Heb ik 1 gehad bij 25 weken zwangerschap van mijn jongste,daarna niet meer nodig gehad,was toen ook even hoge nood zeg maar. Maar hoe ''fijn'' die prik ook is,want ik sliep er geweldig op,het is ongelooflijk onpraktisch voor thuis. 3 kindjes,2 gaan er hele dagen naar school,jongste is dan nog thuis,man fulltime aan het werk (hij werkt net bij zijn nieuwe werkgever) en ik denk niet dat zijn werkgever blij zal zijn als mijn man nu al thuis moet werken omdat ik er even niet ben. Ellendige is dat onze sociale kring enorm klein is. Mijn ouders zouden bij kunnen springen maar ook zij werken nog fulltime. KDV is voor 3 kindjes echt niet te betalen plus er zit hier een mega wachtlijst bij de KDV. Ik laat de 2 oudste 2x in de week over op school wat ze gelukkig erg leuk vinden en zo heb ik al mijn extra rust zeg maar. Maar als ik,in het vervelendste geval,in het ziekenhuis op die prik moet komen slapen dan heb ik toch wel een probleempje denk ik.... Maar voor ik mij druk ga maken over slapen in het ziekenhuis met die prik wacht ik eerst maar af wat de gyn morgen zegt. Het zal vast wel goed komen mocht het daarop eindigen zeg maar maar liever niet dan wel. Dus mochten jullie tips hebben, ik hoor ze heeeeeel graag!!!! Sorry voor mijn lange post!! Maar ik moest het echt even kwijt. Ben eigenlijk meer een stille meelezer en reageer soms op topics maar nu moest ik het echt even kwijt want ik voel me echt een beetje hopeloos
Och wat waardeloos voor je meis. Slaapgebrek breekt ontzettend op. Heb niet direct een oplossing voor je, maar hoop dat je die nog zult vinden.
Zou je niet op vrijdagavond naar het ziekenhuis kunnen voor die prik. Dan is je man die avond en zaterdag thuis bij de kinderen. En hoe vaak zou je zo'n prik krijgen en hoe lang is zo'n ziekenhuisopname dan?
Mijn ervaring bij de zwangerschap van de jongste was 2 nachten slapen en heb toen die 2 nachten dat ik daar sliep ook een prik gehad. Maar die prik werkte bij mij nog een dag na dus toen ik de eerste keer die prik gehad had sliep ik de halve dag nog in het ziekenhuis en tegen de tijd dat ik weer een beetje mens was na een douche was het weer avond en tijd voor de volgende prik,dus kon ik weer slapen haha. Na de 2e nacht en controle in het zh (ctg) mocht ik naar huis en heb ik daar nog de hele middag in diepe slaap in bed gelegen. Daarna was ik wel weer helemaal op de been en kon ik het weer prima aan,was echt helemaal opgeladen. Mja het is wel een heel geregel allemaal met kinderen en werk van mijn man. Nu weten ze op het werk van mijn man wel dat ik het nu erg pittig heb en hij krijgt de mogelijkheid om thuis te werken,maar het fijnste is gewoon als alles gewoon thuis kan door draaien zoals het hoort. Ik thuis bij de kindjes,man lekker aan het werk en dat het gewoon zonder slaap prik in het ziekenhuis opgelost word. Mja als het echt niet anders is dan is het niet anders. Mijn gezondheid is natuurlijk ook belangrijk,dat zegt mijn man ook. Het komt op een of andere manier wel goed maar het is nu wel klote
Kan je niet vragen (als je die prik moet) of je het 1 nacht mag en dan bv de week daarna nog een keer 1prik? Dus dat je op vrijdagavond die prik krijgt en dan zaterdag middag naar huis, dan kan je misschien zaterdag nacht ook thuis goed slapen (gezien de vorige keer) en dan heb je de zondag om bij te komen en kan je man maandag weer naar zn werk. Ik heb hier (gelukkig) gren ervaring mee, dus misschien is het een hele domme opmerking.
Dan zou ik vragen de prik op vrijdagavond en zaterdagavond te geven. Dan is het probleem toch opgelost? En mocht het ziekenhuis dat toch niet willen dan toch doordeweeks. Misschien doorbreekt het je slaapprobleem. En als de werkgever van je man geen probleem ervan maakt thuis te werken dan moet je zelf ook proberen er geen probleem van te maken. Dan loop je onbewust daar toch over te piekeren en komt het probleem ook niet ten goede.
Wat voor prik is dat dan? Middel bedoel ik? Word ik nu toch nieuwsgierig naar of ken je de naam niet? Geen opa's en oma's of vriendjes en vriendinnetjes van de kids waar ze de vrijdag op zaterdag kunnen logeren? Mochten ze het weekend akkoord gaan. Heeft je man ook even een uitblaasmoment. Dan kan hij zaterdag op zondag ertegenaan en kun jij het hele weekend pitten op die magische prik... wat het dan ook voor spul mag wezen
Vanwege de misselijkheid maar vooral vanwege de bekkeninstabiliteit heb ik ongeveer een jaar zittend geslapen, na de bevalling dus ook nog. Want als ik gewoon ging liggen, dan werd ik ook snel wakker van de pijn en kon dan niet meer in slaap komen, want kon dan niet meer uit bed komen vanuit die liggende positie. Wanneer ik dus half zittend lag (een boel kussens in mijn rug en om me heen om rechtop te blijven) sliep ik ineens wel beter en kon ik ook iets makkelijker uit bed komen. Het slaapt nog steeds heel verrot, maar alles beter dan wakker liggen en eraan onderdoorgaan vond ik. Sterkte!
Ahh wat vervelend voor je! Ik kan je een hart onder de riem steken, want ik heb vorig jaar een slaapstoornis gehad. Bij mij kwam dit in eerste instantie door medicatie vd schildklier en het ophogen daarvan. Een bijwerking zegmaar. Helaas ging het zo in mijn hoofd zitten(ik ben wel een piekeraar) dat ik op gegeven moment ook hele nachten wakker lag. Dit duurde maanden. Echt heeeel vermoeiend idd!! Heb ook temezapan gehad, dit hielp bij mij een beetje (iig om inslaap te vallen) maar ook maar tijdelijk, zoiets moet je nooit lang gebruiken omdat er gewenning optreed. Wel erg vervelend dat het bij jou helemaal niets deed, dan kun je het idd beter niet nemen natuurlijk, zeker tijdens zwangerschap. Verder doe je al veel goede dingen om te ontspannen. Ik deed dat ook allemaal, maar mij hielp het helaas niet zoveel. Juist door er zo veel mee bezig te zijn om te kunnen slapen lukte het alsnog niet. Wat me er uiteindelijk overheen heeft gebracht is dat ik op gegeven moment maar accepteerde dat ik niet zou slapen..Daardoor was ik er minder mee bezig en viel ik uiteindelijk wel in slaap. En na verloop van tijd kon ik weer sneller en langer slapen. Nog steeds wel eens een slechte dag, maar niet zoals het was gelukkig! Ik had aan het begin van mijn zwangerschap dat ik heel vroeg wakker werd en niet meer kon slapen. Wellicht van het stijgen van het hormoon. Ik had dat tenslotte ook bij het ophogen vd schildkliermedicatie, is ook hormoon. Dit was gedurende de eerste weken vd zwangerschap.. Daarna een tijd extra veel kunnen slapen en daarna ook weer wat weekjes weer minder. Het wisselt dus een beetje, denk dat veel mensen dat wel hebben tijdens zwangerschap, met verschillende oorzaken. Misschien gaat het bij jou over een paar weken ook weer beter. Wat je verder nog misschien kunt proberen is een spray voor op je kussen, iets van lavendel. Bv van het merk "this works" die hebben verschillende producten om de slaap te bevorderen. Het werkt iig kalmerend en zou ervoor moeten zorgen dat je sneller in slaap valt en beter doorslaapt. Het deed bij mij niet gek veel, maar misschien voor iemand anders wel. Kan iig geen kwaad. De slaappillen zou ik iig achterwege laten. Je kunt ook nog Bach rescue night spray proberen (er is geloof ik een alcoholvrije variant) te koop bij de drogist. Hierbij had ik zelf wel een beetje het idee dat het iets deed. En verder.. intieme activiteiten met je man kunnen ook helpen om je af te leiden van het niet kunnen slapen en je verder helpen ontspannen.. Het hielp mij iig wel en zo was de wakkere tijd toch een stuk leuker besteed hihi.. Kan helaas geen tips geven over je bekken klachten, daar heb ik geen ervaring mee. En de prik waar je het over hebt, heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Wist niet dat dat überhaupt kon. Maar dat zou ik alleen als echt niets anders helpt overwegen denk ik. Leef wel erg met je mee, begrijp heel goed dat het erg zwaar voor je moet zijn, al helemaal als je al kinderen hebt rondlopen! Veel sterkte, hopelijk gaat het gauw beter!
Die prik is als ik het goed heb een phetedine (ofzo iets...) prik en is een pijnstilling (dus voor zwangere met veel pijnklachten en word ook gegeven tijdens een bevalling als daar vraag naar is) en het is een rustgevend iets ook. Die combi is behoorlijk slaapverwekkend haha. Vind het wel eng spul want ik kon dus echt niet meer alleen naar de wc toen ik de prik gehad had want voelde me enorm dronken. Zittend slapen heb ik al een geprobeerd maar ik kan dan echt helemaal niet ontspannen. Omdat mijn bekken veel pijn doen is het zitten geen pretje dus heb nu 2 kussens en mijn voedingskussen dus lig al vrij hoog,bed staan ook op al op klossen dus in en uit stappen gaat beter dan wanneer het bed lager staat. Mijn man heeft mij net al gerustgesteld dat mocht het echt nodig zijn dat ik slaap in het ziekenhuis hij gewoon thuis kan gaan werken en anders hij de opvang voor onze 3 meiden zorgt daar waar nodig. Dus heb daar ook rust in nu. Dus mocht de gyn morgen besluiten mij toch op te nemen voor die prik dan kan ik er met een gerust hart heen en hij wil ook niet dat ik wacht tot het weekend is want hij vind het voor mij geen doen meer om zo door te sukkelen omdat hij steeds meer ziet aan mij hoe moe,of beter gezegd,op ik ben en hij merkt ook dat ik in de nacht vaak wakker lig en als ik draai van houding echt pijn heb. Wat is het toch een schat Zo lief en bezorgd.
Heerlijk zo'n man toch?! Vertrouw op hem en geef je eraan over. Het is zoals het is en jouw nachtrust is nu prioriteit nummer 1.
Straks naar de gyn! Ik ben heel benieuwd wat hij zal gaan zeggen over mijn slaap ellende!! Mijn man is naar zijn werk en mits nodig kan hij in principe zo naar huis. Hij heeft zijn werk al een beetje ingelicht dat ik vandaag op controle moet,en even in een notendop verteld wat er is. Dus maak mij daar niet meer druk om. Hij zei al: Als het zo is,dan is het zo en daar kun jij ook niks aan doen dus komt er zeker weten een goede oplossing. Vannacht natuurlijk weer ruk geslapen. Viel zo in slaap want tja,moe ben ik wel maar weer echt heel kort geslapen. En dan gaat om 06.30uur de wekker van mijn man en dan ga ik er ook maar uit (mijne zou een half uur later gaan mja als ik toch wakker ben ga ik er ook maar uit) en de kindjes wakker gemaakt voor school etc... Ze zitten nu op school en blijven over vandaag maar helaas toch een drukke dag vandaag. Tegen de tijd dat ik terug ben van de gyn kan ik heel even gaan zitten maar moet vroeger op school zijn omdat de oudste vandaag weekviering heeft en heb beloofd te komen kijken,ze is zo zenuwachtig dus mama komen even aanmoedigen haha Daarna alle 3 de kindjes thuis en dan zullen de 2 oudste wel buiten gaan spelen met het mooie weer van vandaag. Ik ga dan ook lekker buiten zitten heb ik mij voorgenomen zodat de jongste ook lekker kan spelen buiten. Gelukkig is het bijna weekend! Morgen nog 1 half dagje school voor mijn 2 oudste meiden en dan weekend! Mijn man heeft mij verplicht rust ''voorgeschreven'' dit weekend haha. Hij gaat het huishouden doen en de boodschappen etc... en ik moet mij het hele weekend gaan ontspannen. Denk wel dat dat gaat lukken met het mooie weer dit weekend dus ik plant mijzelf lekker in de tuin op de ligstoel in het zonnetje De kindjes willen dolgraag gaan picknicken in het bos en gelukkig wonen we daar dichtbij dus zijn we zo met de fiets en dan kunnen ze zich daar ook heerlijk uitleven Dus komend weekend ga ik wel mijn rust kunnen pakken gelukkig. Mijn man hamerde er vanmorgen zelfs op dat als ik het aanbod van die slaapprik krijg ik deze gewoon moet doen,want ik zal er goed op slapen en mij wellicht beter gaan voelen dus mocht de gyn er over beginnen dan doe ik het maar. Mocht het nou geen prik worden om te slapen dan hoop ik enorm dat de gyn met iets komt wat mij thuis helpt om te slapen,liefst geen rustgevers zoals die temazepam want dat werkt bij mij gewoon niet maar misschien heeft hij nog tips om in slaap te vallen,of wat ik kan doen als ik niet (meer) kan slapen zodat ik in ieder geval ontspannen blijf en niet nog vermoeider de dag door moet komen. Gelukkig is het heerlijk weer vandaag dus dat geeft wel power! Lekker naar buiten,buiten speelgoed weer uit de schuur halen en de kinderen vermaken zich prima en ik hou toezicht en ga gewoon heerlijk van hun genieten. Dat gaat wel goed komen! Maar eerlijk gezegd ben ik wel een tikkeltje zenuwachtig voor het bezoek aan de gyn. Krijg wel een echotje,dus dan zie ik ons baby meisje weer even en dat geeft ook weer power! Ik zal laten weten hoe het is gegaan bij de gyn!
TS, wat rot zeg, hopelijk helpt het allemaal een beetje! Nog een vraagje, doe je ook iets om die bekkenklachten te verminderen, want ik lees veel ontspanningsoefeningen voor het slapen enzo, maar je hebt misschien ook baat bij wat bekkenbodem oefeningen, of misschien bekken bodem fysio, misschien ligt een deel van je slaap probleem bij je pijn van je bekken. ik snap dat het met 3 kinderen die al rond lopen, extra zwaar is om jezelf te ontzien, en het geeft misschien een extra belasting van je bekken. Hopelijk krijg je snel weer wat extra nachtrust!
Vanavond om 20.30uur melden in het ziekenhuis en dan slapen op een prik. En hoe stom het ook klinkt,ik kijk er gewoon naar uit... Wetend dat ik vannacht gewoon ga slapen,woohhooo!!!! haha. Eindelijk na weken word er wat aan mijn nacht drama's gedaan. Ik blijf 1 nachtje en morgen weer naar huis want dan is mijn man ook thuis en kan dan dingen overnemen als ik mijn rust moet pakken,want heb wel een rust weekend ''voorgeschreven'' van de gynaecoloog. Mijn man kan gelukkig morgen thuis werken dus dat is heel fijn voor de kindjes want die hoeven we dan niet weg te brengen en dus eerst met moeite oppas zien te vinden. Morgen na de controle mag ik weer naar huis. Verder was alles helemaal prima in orde bij de gynaecoloog. Baby meisje doet het super goed en liet merken dat ze het prima naar haar zin heeft in mijn buik De gyn maakte nog een echo en ze schopte flink tegen dat echo ding aan haha. Heb haar hoofdje heel mooi gezien en tis nu al een prachtig kind Ben wel opgelucht dat er nu wat gedaan gaat worden aan het slapen. Het is natuurlijk geen wondermiddel maar hij zei wel dat als ik eenmaal een goede nachtrust heb gehad mijn batterij ook weer even opgeladen is en ik daar dan weer even op vooruit kan. En mocht het ergens deze zwangerschap weer eens nodig zijn hoef ik enkel maar te bellen en mag ik weer komen voor de slaapprik,al hoop ik natuurlijk dat dat niet nodig zal zijn en dit de enige keer zal zijn. Doordat ik nu weet dat ik vannacht zal slapen lijkt mijn lijf opeens wakker te zijn geworden en mijn restje energie eruit te persen. Ben dood op,maar wetend dat ik vanavond en vannacht rust en slaap heb doet mij zo goed. Het is ook allemaal dus goed geregeld met het werk van mijn man en de kinderen dus ik ben helemaal gerust nu en hoop op een goede nacht en ja,zal morgen wel wat duffer wakker worden maar goed,alles heb ik over om even goed te kunnen slapen! Als ik niet te suf ben,en het niet vergeet zal ik even laten weten hoe het is in het ziekenhuis. Zal ik een korte update plaatsen. Wel voor ik die prik krijg uiteraard anders word het onleesbaar ben ik bang.... (Als ik de appjes naar mijn man terug lees van mijn vorige zwangerschap toen ik ook zo'n prik had gehad...Dat word puzzelen wat ik schrijf!)