ervaringen gezocht.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wenrichtwan, 19 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

sommige kinderen hebben een erg hoge verwerkingssnelheid.. en daar hoef je idd niet hoogbegaafd voor te zijn .. Nu onze zoon getest is en wel hoogbegaafd blijkt te zijn en je typische karaktertrekjes hoort dan vallen er wel een boel stukjes op hun plek .

2. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Op dezeleeftijd spreek je niet van hoogbegaafdheid, maar van een ontwikkelingsvoorsprong.
    De ontwikkeling van deze kleintjes gaat soms met sprongen, stagneert dan misschien weer en dan kan er weer een grote sprong komen. Het is nog geen vaststaand iets, zeg maar.
    Het kan best zo zijn dat de ontwikkeling zich weer gelijk trekt met het 'gemiddelde' als het kindje weer een jaartje ouder is.
    Ons oudste meisje lijkt op dit moment ook snellerte zijn dan het 'gemiddelde' kind van haar leeftijd en zij laat ook al de dingen die jij in je beginpost noemde zien.
    Maar wat ons vooral opvalt is dat haar begrip van de wereld om haar heen zo groot is. Haar tijdsbesef, familiebanden, haar getallen en letter begrip (resultatief tellen bijvoorbeeld, en snappen dat letters dienen om te kunnen lezen en dus meer te weten).
    Ze verbaasde ons vorige week ineens door te zeggen dat het donderdag was die dag, wat ook zo was. En zo zijn er meer van dat soort dingen waardoor haar begrip en besef ineens heel duidelijk aanwezig zijn.
    En natuurlijk ben je als ouders niet helemaal objectief, en vind je je kindje het mooiste, liefste en slimste kindje dat er is...maar dan nog is het niet verkeerd om de ontwikkeling in de gaten te houden en bespreekbaar te maken.
    Want kindjes met een voorsprong kunnen, net zo goed als kindjes met een achterstand, baat hebben bij wat extra aandacht en hulp om zo beter om te kunnen gaan met hun ontwikkelende vaardigheden.
    En pushen....tja, als je kindje laat zien en aangeeft dat zij/hij ergens aan toe is, dan is dat geen pushen. Gewoon meegaan met je kindje dus en zeer zeker niet gaan tegenhouden, denk ik.
    Ik kijk al heel lang niet meer naar de leeftijdsindicatie op speelgoed en spelletjes bijvoorbeeld. Ik kijk naar ons meisje en vraag me af of het een uitdaging voor haar gaat zijn die ze aankan en leuk vindt.
    Goed naar je kindje kijken en lekker genieten :)

3. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    TS, volg je gevoel. Je stelt deze vraag niet voor niets.. :)
    Misschien is het een idee om een bijeenkomst bij te wonen van ouders van HB kinderen? Ervaringen delen en informatie vergaren. Is het niet zo, heb je gewoon een interessante avond gehad, mocht de komende jaren blijken dat je kind inderdaad hoogbegaafd is, ben je voorbereid en kun je doen wat nodig is om hem/haar te begeleiden mocht ze/hij vastlopen.
    Succes en geniet! :)

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik hoop zo een plus klas wel helpt. ik vind verrijking en verdieping een goede oplossing. steeds hogere gr gaan is nutteloos. maar nu hij 9 is kan hij de boel zelf veel beter sturen!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@marjon2: het is hier een leuke aanvulling.
    Geen oplossing.
    Maar elke school vult dat op een eigen manier in dus je kunt het enkel afwachten.
    Eventueel kun je pp zoek naar een externen plusklas speciaal voor Hb-ers.
    Dat kan ook onder schooltijd... Maarja wel zelf halen/brengen dus.

6. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

hij gaat nu vanaf febr naar een externe plusklas speciaal voor hb-ers , vandaar dat hij getest is .
    Maar hun zeggen ook dat dat niet genoeg is ..ook op school zullen de nodige aanpassingen voor hem moeten komen, maar daar gaan we nu vast samen uitkomen .

7. Saskia78

Spannend!
    Hoop dat ze hem een beetje te reden kunnen houden :)

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier ook zo'n vlotte dame :) Een paar maand terug ben ik behoorlijk geschrokken omdat ze ineens woordjes begon te lezen en te combineren (met lettermagneetjes). Maar of het hb is? We laten het gewoon eerst zo en zorgen voor een beetje uitdaging. Loco is een goede tip!

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een peuter kan heel ver komen met woord herkenning. er zijn wel manieren om er achter te komen of het kind echt leest of alleen woorden herkent. Bij HB kinderen zie je dat zij in hun ontwikkeling de normale volgorde niet tonen. omdat zij een bepaalde gebrekken kunnen compenseren door zelf gevormde operaties, eigen manier van denken.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Ewald Vervaet: De kleuter is geen schoolkind (deel 2) - YouTube

dat is zo een heerlijke man! ik hou van die filmpjes van hem op internet. hij kan heel goed uitleggen vind ik. voor de geïnteresseerden. (niks te maken met hoogbegaafd maar toch wel heel leuk de ideeen die hij presenteert)omdat ik ook tegen peuter, kleuter cito ben...

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    thijme kon nog niet eens lezen , herkende net zoals je zegt , bepaalde namen en woordjes, maar das geen lezen , toen hij naar groep 3 ging , geen interesse ..... maar was toen wel in 1 jaar tijd avi uit en dat was wel heel erg snel ....

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    precies!

13. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik heb echt geen idee of ze echt leest, of herkent. Ze spelt de letters, bijv b-u-s, en vervolgens zegt ze het hele woord. Alleen korte woordjes hoor.

Letters vindt ze erg leuk, maar van cijfers wil ze niks weten :cool::)

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als je erachter wil komen of ze echt leest...

15. Saskia78

Onzinwoorden laten lezen.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je bedoelt non-woorden toch? ze is net 3, non woorden zou ik niet doen. ik zou dit doen:
    nou; ze leest bus, dan schrijf je: bos, kan ze dat? dan bol, dan tol, dan top, tip, lip, lid enzovrt.

ze speelt met de klank of de letternaam?

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar Saskia volgens mij vond sanne dt niet zo relevant of ze echt leest of woorden herkent.

18. Saskia78

Ik reageerde ook puur op jou :)
    Beiden is best knap op zich tenslotte.

Voor TS is denk ik vooral het belangrijkste dat zoonlief het naar z'n zin heeft, met plezier naar de crèche gaat etc...
    En de rest... De tijd zal het leren :)
    Op die leeftijd kan er een voorsprong zijn die er later niet meer is... Maar oom andersom.
    En van hoogbegaafd zijn is nog niemand dood gegaan.. Dus dat is ook niet meteen een probleem.
    Het is pas een probleem als je kind het een probleem vind :)
    Dus vooralsnog zou ik lekker genieten en trots zijn op wat hij kan.
    En bovenal... Niet te veel kijken naar wat hij MOET kunnen maar gewoon naar wat hij kan en daar op inspelen.
    En niet te veel laten afleiden door wat andere mensen vinden of door hoe het zou horen.

19. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Hier ook zo'n kind. Ze wil veel weten en vooral ook meemaken. Puzzelde met 3 op haar dooie gemak 100 stukjes, nu zit ze op school en heeft ze mij ineeens nodig voor 40 stukjes :D Schrijven en lezen is ze erg nieuwsgierig naar trouwens en ik bied haar gewoon wat extra dingen aan. Ga mee met de letters op school en doe daar wat kleine uitbreidingen in. Meer niet. Ze doet wel dingetjes mee uit groep twee en ze is erg precies in bepaalde dingen en dan met name als het gaat om structuur. Ze zal een wolk nooit onderaan een tekening maken, maar daar waar hij volgens haar hoort: in de lucht. Met bomen, bloemen etc. net zo. In het begin had ik heel erg zoiets van; moet ik daar wat mee? Maar nee, nu ze op school zit, gaat ze gewoon mee met de rest, niet extreem harder, wel iets vlotter en het valt wel op. Maar we laten het gewoon zo. Binnenkort hebben we een thuisbezoekje van de juf en dan kunnen we met haar ook eens overleggen. Het enige wat we doen is goed in de gaten houden of haar plezier in het naar school gaan niet verandert of dat ze ineens compleet ander gedrag laat zien.

Wat ik wel opvallend vind en dat las ik dus ook bij iemand anders; fietsen en klimmen. Een glijbaan op is ok en een trampoline met een groot net is helemaal top. Maar fietsen??? Schiet mij maar lek. Heel voorzichtig wel met zijwieltjes, maar eigenlijk liever niet.

20. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ja dat was ik van dat fietsen en klimmen ... dat komt omdat hb -kids bsng zijn te falen en het pas doen als ze zeker zijn dat ze het kunnen .. en vaak ook verder denken .. dat vertelde begeleider van de plusklas.. Dit was voor bijna alle ouders een hetkenningspunt .

Deel Deze Pagina