Na onenigheid wil ik de peettante van onze dochter niet meer als peettante. Kan dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door onzewonders, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Zoals de titel al zegt, is dit mogelijk voor de kerk?
    Weet iemand dit?

2. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee hoe het wat betreft de kerk zit, maar ik heb een andere peetoom en peettante gekregen na onenigheid. Vrienden van mijn ouders waren peettante en peetoom, maar na mijn eerste verjaardag nooit meer gezien en met reden. Maar toen ik een jaar of 6 á 7 was kreeg ik binnen de familie een nieuwe peettante en peetoom. De zus met echtgenoot van mijn moeder.
    Ze hebben het wel vast laten leggen, maar ik vermoed dat dat niet binnen de kerk was, maar notarieel, net als dat je in een testament vast kan laten leggen wie er voor je kinderen gaat zorgen als je plotseling vroegtijdig overlijdt en je kinderen nog minderjarig zijn.

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Voor de kerk wordt dat een hele lastige en langdurige procedure via de kerkelijke rechtbank. Het kan wel, maar dan moet je wel een lange adem hebben.

4. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Mijn zusje is gelukkig voogd van onze kinderen, dat hebben we meteen vast laten leggen tijdens ons huwelijk. Maar een vriendin is dus peettante voor de kerk en daar heb ik spijt van en niet te zuinig ook. Wat kun je je vergissen in de mens zeg...😪😪😪

5. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ow jee, dat klinkt niet makkelijk. Ik zal morgen toch maar eens contact opnemen met onze pastoor.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Even met de juiste argumenten komen... Peetoom en -tante zijn eigenlijk bedoeld om er op toe te zien, dat het kind de juiste religieuze opvoeding krijgt... Als je aangeeft dat de gekozen peetoom en - tante hier niks mee doen, dan lijkt me dat je de pastoor al aan jullie kant hebt. Als je het hebt over onenigheid, zal de pastoor meer geneigd zijn om aan te sturen tot verzoening...

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Wat een goede tip!!! Dank je wel! :)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Volgens mij kan dat niet. Mijn oudste heeft zijn oom en diens toenmalige vrouw als peetoom en tante. (broer van zijn biologische vader) Tante ging 6 weken na zijn doop er vandoor met een ander, die heeft hij na zijn doop nooit meer gezien. Zijn oom ziet hij maar zelden en niet bij ons thuis, maar wanneer hij bij zijn vader is, wat ook maar 1x per jaar is.

Waardeloze keuze was dat. Daarom heel bewust bij de 2 jongste kinderen gekozen voor een broer en een nicht van mijn man, directe familie dus, ipv een echtpaar ivm een evt scheiding. want ook al zou er ooit onenigheid ontstaan, het blijft hun oom en nicht.

Overigens heeft mijn oudste zelf zijn peetoom en tante uitgezocht, want hij heeft zich op zijn 12e laten dopen. Mijn andere 2 kinderen zijn als baby gedoopt en hebben mijn man en ik de peetouders gekozen.

Deel Deze Pagina