Nieuwe theedoeken wassen?

Discussie in 'De lounge' gestart door rocketscience, 14 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb nieuwe theedoeken gekocht want ik doe iets verkeerd met die dingen. Er zit zo’n vettig laagje op en daardoor drogen ze nooit fijn af en geven de pannen er op af wat ik er nooit uitgewassen krijg.

Vastbesloten het dit keer beter te doen, wat zijn jullie tips om eerst te doen met de theedoeken voordat ik ze kan gebruiken?

2. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Begrijp ik het goed dat je altijd dat probleem hebt, niet alleen met nieuwe doeken? gebruik je wasverzachter misschien? Dat zou ik laten. Anders misschien te veel wasmiddel?
    Nieuwe doeken zitten bijna altijd in een soort stijfsel lijkt het, dat moet je eruit wassen inderdaad, dan pas gaan ze hun werk doen (vocht opnemen)

GossipGirlxoxo en rocketscience vinden dit leuk.
  3. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ja mijn theedoeken zijn eigenlijk al behoorlijk oud maar sinds dag 1 heb ik dus inderdaad last van dat gekke laagje. Maar ik ben steeds te lui geweest om nieuwe te kopen :o: Nu heb ik dat dan eindelijk gedaan maar weet ik dat als ik niks doe van tevoren ze weer niet gaan werken.

Dus ik heb nu een stapel nieuwe theedoeken en wat kan ik het beste doen zodat ze zo goed mogelijk vocht gaan opnemen inderdaad, zodat die vetlaag er af is.

Ik gebruik doorgaans geen wasverzachter maar van die wascapsules, daar zal misschien ook iets van verzachter in zitten. Lees ook dingen zoals ze eerst een nacht in azijn laten staan ofzo… ik hoop dat iemand hier heel ervaren in is want dat ben ik duidelijk niet :D

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik leg ze eerst altijd een dag in een emmer water, zo leren ze extra het vocht op te nemen. Daarna wassen en pas dan zijn ze klaar voor gebruik. Met handdoeken idem dito.

Ysabella en rocketscience vinden dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    probleem zit m in de wascapsules. Je kan je oude theedoeken, als je die nog wilt gebruiken, in een grote bak met azijn gooien lager, en minimaal 24 uur laten weken.

Dan gewoon wassen met beperkt waspoeder van willekeurig merk (lidl ofzo doet t ook prima) en mocht je tóch een wasverzachter willen (als je ook wat anders meewast) klein scheutje witte keukenazijn in t wasverzachterbakje. Fixeert kleuren en je ruikt t niet aan je was.

Net als hydrofieldoeken: NIET strijken

rocketscience vindt dit leuk.
  6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik was ze altijd op 60 graden met gewoon wasmiddel (de ene keer poeder, dan eens vloeibaar, soms zo’n pod, van A-merken tot huismerk en weer terug) - gebruik nooit wasverzachter. Oh en ze gaan in de droger. Nooit last van zo’n vettig laagje. Ik was pas bij mijn ouders en die hadden nieuwe vaatdoekjes van katoen, gewassen ook al, maar die absorbeerden echt niks. Heel irritant, als ik zo’n doekje onder de kraan nat wilde maken, stroomde het water er gewoon af. Boosdoener daar was de wasverzachter.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.310
    10.279
    113
    Net als al mijn nieuw spul ik gooi alles in 1 nachtje in het koude water. Bij kleding zorgt datnhet minder snel pillig is.

Ik kan gelijk zien of er kleding stukken zijn die afgeven en die gaan dan apart.

8. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Een nacht in water laten staan(doe ik ook met sokken) en niet in de droger

9. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dank voor deze goede tips! Ik ga ze een nacht in water laten staan en daarna wassen op 60 graden met alleen poeder wasmiddel en een scheutje azijn erbij.
    Ik ben benieuwd!

Ohja, droger heb ik niet en strijken doe ik ook nooit dus dat zit snor. (Wat ben ik voor huisvrouw :roflmao::roflmao:)

bluedrake en RobinBird vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb mijn hydrofieldoeken (en keukendoeken) altijd gestreken en nooit problemen gehad met vochtopname.

11. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    nou, ga echt geen theedoeken strijken

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Schijnt toch een impact te hebben op de vezelstructuur waardoor vochtopname verminderd, in hoeverre je daar last van hebt...euuuuh. Denk dat t op je glaswerk en kunststof bakjes wel beter opvalt dan een baby droog krijgen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Ik ook niet, maar ik ken ze die dat wel doen omdat t mooier stapelt in de kast enzo. Hebben ook geen kinderen, of wel kinderen maar geen werk. Ik ben al blij als ik gewoon theedoeken in de kast heb liggen als ik een nieuwe nodig heb en niet nog een toren op zolder staat te wachten waar geen eind aan lijkt te komen.

bozoe, bluedrake en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Mijn moeder strijkt alles, wel kinderen en ook altijd gewerkt. Zelfs onderbroeken. Ik ben daar zelf echt te lui voor.

bluedrake en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Hier gaat het eerst een nacht in een emmer water met flink azijn.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Wow...*respect* ik vraag me ernstig af hoe ik daar tijd voor zou hebben met 1 kind. Ben al blij als ik mn ogen nog open heb tegen de tijd dat ik mn studieboeken zie.

17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn moeder ook, die heeft wel pas gewerkt vanaf dat ik op de middelbare school zat. Onderbroeken strijk ik ook niet maar theedoeken wel (inderdaad wat @Vero0504 zegt) dan liggen ze mooier in de kast. Ik vouw ze daarna ook op met de bijbehorende handdoek zodat er altijd een kloppend setje hangt en niet verschillende uit de kast worden gepakt.

dreumesje en Ysabella vinden dit leuk.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Daarvoor koop ik in bulk, alles t zelfde (toppunt van lui) en de boel wat versleten is gaat een nieuw leven in als poetslap oid, zijn ze echt op op op dan vuilcontainer.

dreumesje, Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Ik was ze op 60 graden met klein scheutje wasmiddel en flinke scheut azijn bij het wasmiddel en in wasverzachterbakje. Nooit problemen!

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    dat van die vatendoeken heb ik ook terwijl ik geen wasverzachter gebruik. Bloedirritant

Deel Deze Pagina