Ervaringen Gina Ford-zindelijk in een week

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door raspberry, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar dit hebben we dus gedaan, toen onze vakantie begon. Luier uit, onderbroekje aan en dus idd dweilen. Toen kon mijn man dat oppakken als het mij niet lukte, het dweilgedeelte dus. Elk uur/anderhalf uur op de wc, beetje ook afgestemd op wanneer ze gedronken had. Potje weigert ze resoluut, en ik moet zeggen: ik vond dat als kind ook ondingen, zit je niet lekker op. Vind Thirza blijkbaar ook. De wc is ook geen punt. Dat vond ze een jaar geleden eng, nu niet meer: ze zit er heel ontspannen.

Belonen hebben we dus ook gedaan. Werkt niet. Niet in de zin van: ze wordt niet droog ervan, maar in de zin van dat stickers d'r geen hol kunnen schelen.
    En bij de gastouder doet ze het dus wel. Dat zal ws te maken hebben met de andere kids: ze eet daar ook veel meer, door het mee-eten met andere kids. Dus mijn conclusie is dan: ze kan het wel...

Reageer even verder op ZG.

2. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Onze dochter is nu 2 weken zindelijk, ze is 2.5 jaar oud.
    Zodra het hier zomervakantie was, heb ik haar gezegd dat ze geen luier meer om kreeg en dus op de wc moest.
    Ze gaf al best wel lang aan wanneer ze moest plassen en deed het soms ook al op de wc, dus ik wist in ieder geval dat ze het zelf aanvoelde als ze moest plassen en poepen.

Hierdoor was ze na 2 ongelukjes op de 1e dag dan ook al volledig zindelijk, zelfs de nachten al.

Ben dan ook echt trots op haar!!!

Onze oudste dochter is nu dik 4 jaar en we knooien al een jaar lang om haar op de wc te laten poepen.
    Niets werkt, echt helemaal niets.
    Ha ingeschakeld, folrax gekregen, klysma's meegekregen.
    Nou dat heeft iets meer dan een week geholpen en ze ging netjes op de wc, maar nu al een tijdje niet meer.
    Baal er zo van he?!! Maandag maar weer de ha bellen.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Denk dat je t dan misschien thuis moet loslaten en ze haar bij de gastouder blijven stimuleren? Misschien dat ze, wanneer het een tijd heel normaal is bij de gastouder, vanzelf thuis ook zal willen..

Hier was ze grotendeels plaszindelijk binnen 2 weken met 2j3m (alleen eerste 2-3 dagen veel gewassen). Daarna nog een tijdje wat strijd gehad, en een terugval met met poepen, wat ze een beetje eng vond.
    Ik heb niet consequent de luier direct overal uitgelaten, langzaam ook buitenshuis en daarna op de psz. Maar door t rustig te doen, heeft ze daar vrijwel geen ongelukjes gehad.

Die strijd had bij haar vooral te maken met dat ze het zelf wilde aangeven, niet op de momenten dat ik vond dat het moest. Dus ze wilde niet net voor we weggingen of voor het eten, maar wel perse overal in de winkels ;)
    Al met al heeft het een maand of 3-4 geduurd, denk ik.
    2j8m was ze ook nachtzindelijk.

4. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Wat een lastige situatie, ik snap dat je haar liever nu zindelijk hebt dan pas straks wanneer er al zoveel veranderingen zijn en het vaak helemaal niet lukt.

Tsja hoe ging het hier. Toen ze 2,5 was was ze zindelijk. Het begon met een enkel plasje op de wc maar ook nog een hoop ongelukjes en het er continue op moeten zetten. Ik ben ook gaan belonen. We hebben samen een hele mooie poster geknutseld (vooral het samen maken vond ze leuk) met allemaal vakjes. Ook samen hebben we mooie stickers gekocht. Per vakje kreeg ze een sticker en bij 5 volle vakjes mocht ze een klein cadeautje uitzoeken. Ik had van die hele goedkope cadeautjes gekocht (denk aan stuiterbal,autootje,potloodjes etc.)die had ik allemaal ingepakt en in een mandje gedaan. Zo zag ze ook dat er van alles in zat en werd er redelijk nieuwsgierig van. Ook duidelijk uitgelegd dat ze dus een sticker kreeg bij ieder plasje op het potje of de wc ( hier ook iemand die het potje niets vond dus verkleiner op de wc) en bij het laatste hokje iedere keer een cadeautje. Dit kon ze zelf ook zien op haar poster want er stond een plaatje van een cadeautje. Het ging eigenlijk gelijk goed al resulteerde het in heeeeel veel korte plasjes in korte tijd maar dit was een periode. Ook belonen door gewoon te zeggen dat het super knap is heb ik veel gedaan.

Toen vond ik het nog heel spannend om de deur uit te gaan en deed dan nog een luierbroekje aan. Tot ik bij een vriendin was en die zei ik zou hem gewoon uitdoen. Gelijk gedaan en wonder boven wonder heeft ze daarna nog amper ongelukjes gehad.

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je er zelf vertrouwen in hebt en er ook echt voor gaat. Al ben ik met je eens dat het nu voor jou niet de ideale periode is gezien je zwangerschap. Daarnaast is het gewoon per kind verschillend en werkt ook niet elke methode bij ieder kind. Ik zou toch vol blijven houden en proberen om de druk ook niet te hoog te leggen want dan is het voor beide partijen niet leuk meer.

Succes!

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, belonen was hier trouwens weinig tot geen stimulans (heb me wel suf geplakt hoor). Alleen bij de nachten was t misschien een klein extraatje. Maar het 'groot willen zijn' was op dat moment hot, dus daar heb ik handig op ingehaakt ;)

Op deze leeftijd vind ik 'grotere' beloningen in het vooruitzicht stellen wel stukken beter werken dan een jaar geleden. Toen was dat nog te moeilijk, denk ik. Nu heeft het (onbedoeld) bij het leren fietsen enorm geholpen (2 dagen).. :)

6. raspberry

Punt is dat toen Thirza op het punt was dat ze herkende dat ze ging plassen iets van een jaar terug, dus juist zwaar aan de diarree was en ik om die reden het trainen uitgesteld heb. Luier uit als het er aan alle kanten uitspuit, leek me voor niemand leuk... :(
    Dus dat punt zijn we voorbij, en wat ik ervan lees, maakt dat het wel lastiger.

Ik heb niet het idee dat Thirza er stress van heeft, en ik vind ongelukjes ook niet erg, verwacht ook niet dat het in 1 keer goed gaat. Die ongelukjes opruimen doen me alleen idd vreselijk veel pijn. Laat ik niet aan Thirza merken hoor, maar dat heeft wel tot effect dat ik verder nog weinig kan dan.

Wachten tot de baby er is.... ja poeh.... wat is wijsheid? Met een beetje mazzel beval ik rond de uitgerekende datum en dan zit er een week of 7 tussen bevalling en het echte naar school gaan. Maar bij ons in de familie is van de 6 kleinkinderen er nog maar 1 niet 2 weken overtijd geboren, en die ene die niet 2 weken overtijd was, is op tijd geboren omdat die ingeleid is.... ;) Dus ik reken eerder op half oktober dat ik lig te bevallen, dan begin oktober.

Misschien dan toch maar dat luierbroekje uit en dweilen dan maar. Ga ik dan met een paar dagen maar inzetten en tot die tijd het ritme van op de wc zetten maar gewoon vasthouden. Ben nu namelijk ook nog eens zwaar verkouden, en de combi met de BI en een lage bloeddruk, zorgt ervoor dat ik 's nachts nauwelijks slaap door de pijn en te weinig lucht en koorts. Dus nu moeten dweilen ga ik mezelf ff niet aandoen...
    Eens zien of we het eind van de week op kunnen gaan pakken...

7. raspberry

Even nog op een rijtje:

30 juni begonnen met luier uit en onderbroekje aan.
    Minimaal elke anderhalve uur op de wc, en als ze gedronken had een half uurtje nadien. Bij boodschappen doen/de deur uit (enkel voor korte dingen) vooraf even plassen en bij terugkomst. Dat plande ik gewoon zo dat we weggingen nadat ze een plas had gedaan en ik dus wist dat ze wel weer even droog zou zijn.
    Uiteraard ging de helft goed en de helft werd toch een ongelukje, dus een hoop gedweild.
    Prijzen was in eerste instantie leuk en interessant, maar al vrij snel zag ik 'r dus denken: jaja, dat weet ik nu wel.
    Eind van de vakantie toch maar weer het luierbroekje aangedaan, omdat ik de combi met weer werken en alles gewoon niet voor elkaar kreeg. Dat nu dus 2 weken zo gedaan. Lijkt geen verschil te maken met luierbroekje uit en enkel onderbroekje aan. Ik hoef alleen niet te dweilen.
    De nachten is ze minimaal de helft van de tijd 's ochtends nog droog: langere tijd dus droog blijven, is fysiek echt mogelijk.

Ze zit wel in een periode van verzet. Heeft door dat ik d'r niet achterna kan en probeert dat echt uit. Luistert wel als ik dan een strenge stem opzet, (en ik ga ECHT niet achter d'r aan, dat is fysiek gewoon onmogelijk, ze zal het echt op luisteren moeten doen).
    Ik denk dus zelf dat het niet-plassen op de wc 'm daarin zit. Niet in het niet-kunnen, maar het gewoon niet-willen.
    Tja, sleutel daarvoor is logischerwijs dat ze er zelf last van krijgt, en dat heeft ze in een luierbroekje minder natuurlijk, (ze heeft er wel last van, komt dan na het plassen zeggen dat ze geplast heeft en een schoon broekje wil).

Voor mezelf: nu dus al behoorlijk last van m'n bekken en dat zal alleen maar meer worden. Enige optie die ik verder zie om door te pakken, is zodra ik met verlof ga, (nog 3 weken). Dan ben ik ook op papa-dag thuis en kan mijn man zich concentreren op het huishouden en ik op de zindelijkheid. En kan mijn man die dag iig de ongelukjes opdweilen...
    Want na de bevalling, met opstarten van BV en de drukte van de zorg voor de baby erbij en met z'n allen een nieuw ritme vinden en ik op moeten knappen van de BI? Denk niet dat dan zindelijkheidstraining oppakken, erg relaxed gaat verlopen eigenlijk :(

8. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Eventueel nog wat boekjes uit de bieb halen over zindelijkheid? Bij onze bieb hebben ze van puk&co boekjes over allemaal thema's en die vallen altijd goed in de smaak. Het lijkt me namelijk dat ze het nu best wel kan maar soms gewoon nog geen zin heeft en als je dat punt eenmaal hebt bereikt zal ze denk ik ook snel zindelijk zijn.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gouden tip uit het boekje is luier uit en dan moet het uit blijven.en echt niet boos of geirriteerd raken. want volgens gina F doen ze het echt niet om je te pesten!!!!

als ik jou was zou ik zeggen: luier uit(afspreken dat het uit gaat) en misschien vertellen als ze in broek plast dan zij zelf de broek uit moet doen en in de was zetten.

kijk ze lijkt nu koppig over dit punt maar het komt dus dat het haar niet meteen gelukt was. en dat frustereert haar en dan doet ze alsof ze niet wil, en zich verzetten. zij is bang dat ze het niet goed genoeg doet, ze is niet geslaagd en dan heeft ze ook geen zin meer in. door praten kun je misschien haar over tuigen dat zij echt goed genoeg is.iemand hier gaf beloning aan haar kindje toen ze ook in broek plaste, dan maar n kleine sticker of zo.

10. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Als ze twee uur niet heeft geplast ofzo Op de wc zetten zelf een stoel pakken en erbij gaan zitten tot ze plast. Ik heb van de week twee uur bij de jongste bij het potje gezeten hij had heel de dag een luier om omdat we weg waren en hij had buikpijn was heel de dag boos want hij vertikt het sinds een week op op het potje en luier te poepen na twee uur is het hem gelukt sindsdien doet hij het weer op de wc

11. nijnja

nijnja Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.177
    0
    0
    docent
    Haarlem
    #31 nijnja, 5 aug 2012
    Laatst bewerkt: 5 aug 2012
    Hier heeft de onderbroek in de luier heel goed gewerkt. Misshien een idee? Ze heeft dan wel een vervelend gevoel van de natte onderbroek, maar je hoeft zelf niet te dweilen. Bovendien is het ook duidelijker dat ze droog is dan in een luier.
    Ik moet toegeven dat ik Karel dan ook wel langer in de natte onderborek liet lopen, dat hij er echt last van had, dus. Karel was met een week droog, ook 's nachts. Hoewel na een paar weken bleek dat dat niet helemaal waar was: hij had een ongelukje in bed en toen ik dat ging opruimen, zag ik nog een paar oude ongelukjes, haha (best vies...).

Trouwens, als ze het bij de gastouder kan, is er een goede kans dat het op school ook goed gaat, of niet?

12. raspberry

@stampertje: Nou, dat zou totaal mijn stijl niet zijn, om dan 2 uur naast 'r op de wc te gaan zitten wachten tot er wat komt. Dan maak je het volgens mij heel zwaar en heftig en negatief.... Bovendien: ALS ik dat al zou willen, zou ik dat met m;n bekken ook niet trekken. Kan ik beter gaan lopen dweilen nog, dan op een harde stoel of de grond te moeten zitten.

@Nijnja: tja, kan twee kanten op natuurlijk... gastouder is een veilige omgeving, en school nog niet, dus kan ook maar zo dat het daar juist rampzalig wordt, omdat ze niet om hulp durft te vragen.... ;)

't Is vandaag trouwens weer pet hier :( Heb nu om het uur het alarm staan, (dus piep=wc voor Thirza), en al 3 keer een volle luier.... :(
    Ik word overigens echt niet boos, dat is het punt niet. Volle luier is toch proberen op de wc en daarna schoon broekje aan.
    Heb net wel gevraagd waarom ze het bij de gastouder wel zegt en hier niet en dan zegt ze dus gewoon dat ze geen zin heeft... ;)

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    stampertjes kind is 1.5 jaar oud!!!dat is toch veel te jong?

gina ford doet het dus zonder luier! als ze luier om heeft dan heeft ze geen zin natuurlijk. en dat is enorm verwarrend voor haar omdat ze nu wel oud genoeg is om het te snappen. als ik luier om heb dan hoeft dat ook niet denk ze dan.
    tja dat gedrag bij gastouder is begrijppelijk, daar doet ze dus mee met de andere kinderen.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou het zelf heel erg vinden als het met zo een alarmklok moet. ze moet dus zelf weg gaan als de alarm gaat? lijk me niet leuk voor haar.

15. raspberry

Nee, dat alarm is voor mij :)
    Ze komt niet zelfstandig op de wc, (nogal hoog, ook met opstapkrukje te hoog om er zelf op te komen), dus daar help ik gewoon bij.

16. nijnja

nijnja Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.177
    0
    0
    docent
    Haarlem
    Onderbroek in de luier vind je niks? Of heb je van die speciale zindelijksheids trainings onderbroeken geprobeerd? Of is dat wat je bedoelt met een luierbroekje?

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben n wc verkleiner met een trapje. heel handig. want hij kan ook, als hij zit, zijn voeten op zetten. dat is ook nodig!

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, wat hier trouwens nog werkte, was zeggen dat ik heel hard zou gaan klappen als ze het op de wc zou doen (poepen). Heel dom, had alles al geprobeerd; stickers, cadeautjes, zelfs een snoepje.. En met heel hard klappen beloven wilde ze opeens wel ;):p
    Zowel met poepen als de nachtzindelijkheid was het bij haar een kwestie van net de juiste snaar zien te raken..

19. raspberry

Haha, ja, die juiste snaar.... als je die eenmaal gevonden hebt, denk je vaak: Oh, was dat het? Maarja, voor je 'm eenmaal gevonden hebt he?

@Belize: kan zo'n wc-verkleiner met trapje afgesteld worden op elke hoogte? Degene die hier ooit de wc geinstalleerd heeft, heeft 'm namelijk echt achterlijk hoog gemaakt.... ;)
    En waar is die dan te krijgen?

20. raspberry

@Nijnja: ja, dat ga ik maar doen voor iig als we weggaan ofzo, en voor de momenten dat ik dweilen echt niet ga trekken dan.
    Nu eerst ff beter worden (griep hier :() en dan toch maar enkel in onderbroekje, is ws wel de duidelijkste boodschap.

Heb net zelf even liggen slapen, en toen meldde ze bij mijn man toch dat ze moest plassen. Was vervolgens te laat om het nog op de wc te doen, maar we hebben 'r de hemel ingeprezen dat ze het zei.... :)

Deel Deze Pagina