Ervaringen Gina Ford-zindelijk in een week

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door raspberry, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier ga je de mist in... niets broekjes.. gewoon een onderbroek. Dit is gewoon een luier 'in disguise'... uit die dingen. Duidelijk zijn met wat je verwacht. Luierbroekjes werken pas als het kind feitelijk zindelijk is.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Niet met Gina Ford, maar wel met een ander boekje:
    https://www.milinda-uitgevers.nl/driehoek/boek/2752/zindelijkheidstraining

Geen beloftes of wat dan ook om ze binnen een bepaalde tijd zindelijk te worden.
    Mijn dochtertje was overdag helemaal zindelijk met 2,5 jaar, maar ze ging al 4 maanden daarvoor aardig vaak op het potje. Mijn zoontje hetzelfde verhaal, die ging met zo'n 22 maanden op het potje en was ongeveer een maand of 3 overdag ook helemaal zindelijk. Bij mijn dochtertje had ik het ook niet eerder geprobeerd, omdat ik rond haar tweede verjaardag hoogzwanger was en ben bevallen.
    Bij mijn zoontje ging het aardig vanzelf, gewoon het potje neergezet, uitgelegd wat de bedoeling was en op een gegeven moment ging hij er vanzelf op. Hij is alleen de periode daarna veel ziek geweest, dus dan ging het even minder, wie weet had hij anders nog wel eerder zindelijk geweest, maar ik vond dit al snel zat.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Belize: thanks :)

@Cygnet: ja, ik weet het. Had alleen, vanwege m'n bekken, gehoopt dat het op deze manier kon. Maar dat gaat 'm dus niet worden, dus zodra ik griepvrij ben, gaan de luierbroekjes uit toch maar en dan moeten we maar zien.

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    @rozemarijke: sorry kom weer even tussendoor fietsen: had je onderbroek in luier al geprobeerd?
    het voordeel van ouder zindelijk worden is dat ze het dadelijk wel ineens goed zijn (vaak)

is het een optie om papa/oma/buurvrouw/vriendin een dag of 2 te ritselen voor het dweilen? En dan een cadeautje in het vooruitzicht? En dan met overzichtelijke tijden? Dus bv tot aan de boterham op de wc geplast en je mooie onderbroek droog? : cadeautje. Dan tot de middagbreak en dan tot het avondeten?

Ik noem maar een zijweg hoor

(bijzondere onderbroeken doen het hier goed voor het nachtzindelijk gebeuren)

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    O ja hier nog een zwaar onpedagogische tip van mijn man. "Een poepje op de wc voor een snoepje". En dat T op de wc poepte! (ook niet gevoelig voor stikkers). Ik hoop dat het gaat werken voordat de baby er is. En anders zou ik het een paar maanden laten rusten.

6. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Hoezo is dat te jong als hij zijn luier uit wil en op het potje plast is er toch niets aan de hand. Dan is hij er toch aantoe? Hij heeft alleen moeite met de grote boodschap hij kan heel moeilijk van baby afaan dus houd hij het op dat duurd dan een week en dan gaat het weer even goed. Als hij op de grond plast krijgt hij geen staf. Mijn meiden waren ook 21 maanden en dag droog en met met twee en een half dag en nacht.

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    De dochter van mijn buurvrouw was ook nog niet zindelijk een paar maanden voor ze naar school mocht. Buurvrouw heeft op een gegeven moment gezegd dat ze niet naar school mocht als ze nog een luier had. Errrg niet pedagogisch verantwoord maar haar dochter was binnen 2 dagen zindelijk. Kan me voorstellen dat deze methode niet jouw ding is maar deel het toch even met je;)

8. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    2 tips die hier hielpen.

1 bloot laten lopen (misschien ff in t weekend zodat je man kan dweilen?) daarmee voelde hij het beter dan onderbroek. bloot was hij superzindelijk maar met onderbroek niet.
    2 dat was de volgende stap. de trainingsbroekjes van de hema!! oooo wat vond hij het goor toen er ineens een sloot in zijn broek had staan. niet compleet dweilveilig maar het was binnen 2 dagen gepiept.

ik denk dat jouw dochter het op haar leeftijd zeker moet kunnen. je hebt de gouden tip alleen nog niet gevonden.

succes ermee. je komt er vast wel

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    vroeger waren ze wel meer met die leeftijd zindelijk. mijn nichtje nu ook met anderhalf. en ben ook met mijn jongste aan t "oefenen" niks geen must. maar gewoon kennis laten maken met (ook anderhalf) deed ik bij de anderen ook. waren voor 2,5 zindelijk. ben er niet superveel mee bezig maar laat ze dan gewoon bloot lopen met een pot in de buurt als ze zo klein zijn. na een paar keer plassen op de grond gaat er iig een kwartje vallen dat ze plassen en dat dat ergens anders moet. de controle komt daarna wel. (al vind ik van 7 tot 3 een droge luier toch ook al een bewijs dat die controle er al wel is ... maar de gebruiksaanwijzing nog niet)

niet alle kids zijn het zelfde hoor.. sommige zijn gewoon vlot.. en TE vlot als ze goed zindelijk zijn bestaat mijn inziens niet.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een week lang poep op houden, en dat steeds doen, lijkt me echt niet goed! en met jouw methode, dreigen van boze mama lijkt me ook heel slecht. maar goed, je doet wat jij denkt dat goed is voor je kinderen. ik heb niks hierover te zeggen.
    ik had het net over dat rozemarijke's dochter veel ouder is dan jouw kindje en je kunt dat dus niet met elkaar vergelijken.

11. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik heb toch nergens gezet dat ik boos word. Dat rozemarijkes dochter ouder is en je dat niet kan vergelijken klopt ook niet want ze moeten allebij hetzelfde op de wc of potje wat doen.

12. raspberry

Maar je kan een kind van 17 maanden toch niet vergelijken met een kind van 3 jaar en 8 maanden? Dan heb je het over een totaal verschillend ontwikkelingsniveau, waar ook een andere aanpak bij hoort. Daar ging het eenvoudig om, volgens mij.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik was met mijn dochter ook met 1,5 langzaam begonnen. Ging best aardig, tot ze 's avonds in bed ging jengelen dat ze steeds moest plassen.. Tot 1 jaar was ze een drama-slaper en tot 2 jaar nog niet geweldig, dus om die reden ben ik er abrupt mee gestopt! Pas met 2j3m weer opgepakt, toen het slapen goed ging ;)

Maar ik denk dat de aanpak wel enigszins kan verschillen tussen 1,5 en 3,5 jaar. Je communiceert toch een stuk makkelijker met een 3,5 jarige.

14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    De gouden tip is al gegeven: luier uit en nooit meer aan wat er ook gebeurt. Het is moeilijk, ik weet het. Mijn zoon is net 3 jaar geworden, 2 maanden voor zijn derde verjaardag heb IK besloten dat wij zijn luier weg gaan laten. In het begin was het dus dweilen en poepbroeken opruimen en toch elke uur op de wc zetten, twee weken lang ongeveer. Hij gaf ook niet aan dat hij geplast/gepoept heeft en wilde niet op het potje of op de wc. Belonen werkte hier ook totaal niet. Een paar keer heb ik gedacht dat het nooit goed zou komen maar geleidelijk aan ging het steeds beter en beter. Het was dus een kwestie van geduld hebben en doorzetten. Nu is hij plas en poep zindelijk.

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Maar ik neem aan dat luier uit bij jullie ook alleen voor overdag geld? Eva kreeg in t begin snachts echt nog wel een luier aan.
    En ook poepen deed ze nog in de luier, totdat ze dit ook vanzelf op de wc ging doen

16. raspberry

Hier gaat 's nachts sowieso de luier aan hoor. Eerst maar eens overdag zindelijk zijn en dan zien we wel verder :) Mogelijk dat, gezien haar leeftijd, de nachten er heel vlot en vanzelf achteraan gaan komen, maar dat merken we dan wel weer.
    Vanochtend gaat het goed trouwens, half 8 op de wc geplast en 10 uur weer en in de tussentijd droog, met 1 tussentijdse poging op de wc die geen plasje opleverde. Terwijl gisteren dus elk uur op de wc te weinig was.... ;) Zoals ik al zei: daar is dus nog geen peil op te trekken qua ritme.
    Vandaag nog even met luierbroekje aan, ben nog aardig gaar van de griep, dus vind het zo al wel even heftig genoeg, een dag alleen met dochterlief. Morgen een dagje uitzieken als ze bij de gastouder is en dan vrijdag, als ik weer met 'r thuis ben, gaat de luier uit.
    Hopelijk pakt ze het nu wel snel op, (want zoals al gezegd: in de vakantie ook 3 weken de luier uit gehad, maar toen geen vooruitgang te bespeuren :(), dan blijft mijn bekken hopelijk een beetje heel ;)

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat me moeilijk lijkt, Rozemarijke, is dat thuis de luier uit mag/moet en bij de gastouder niet, dat is wel conflicterend! Gaat de gastouder niet fijn 3 weken op vakantie ofzo?:D (edit: dat is ze zo te lezen al geweest ...).

Het lijkt me heel lastig: zindelijk worden/maken!

Wat ik me trouwens afvraag bij het systeem: luier uit en nooit meer aan: hoe gaat dat dan met poepen?:)

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier volgde het snachts zindelijk zijn vrij snel idd.
    Alleen toen ze bijna 4 was en dr broertje net geboren was, ging t weer mis snachts. Toen hebben we er voor gekozen om gewoon weer even een luierbroekje aan te trekken.
    Omdat ze zo verdrietig werd van iedere nacht een nat bed.
    Na een paar weken was ze snachts weer gewoon droog

19. raspberry

#79 raspberry, 6 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2012
    De gastouder volgt mij gewoon hoor :) Daar een luierbroekje aan, is omdat ik dat thuis ook doe/deed. Als ik haar vraag om gewoon in een onderbroekje te laten lopen, doet ze dat gewoon :)

Met poepen... tja, poep scheppen uit de onderbroekjes, bij ongelukjes, en goed wassen. Hebben we hier in de vakantie dus ook wel gehad. Bij stevige drollen heb je mazzel, als het wat meer derrie is, heb je pech :(

Overigens: als ik niet met dat gammele bekken zat, was het heel gemakkelijk geweest: luier uit en niet meer aan, dan was dat ook na onze vakantie niet meer gebeurd. Maarja... loop nu -mede door de miskramen- al 2 jaar onafgebroken met bekkenklachten, en dan worden dingen dus behoorlijk wat energievretender en hoop je soms dat er simpele oplossingen zijn :(

20. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Dochter gaf het hier zelf aan dus daar verder geen tips in. Na 3 weken een kleine terugval, geen probleem totdat ze het er om deed..
    Ineens in de broek plassen en dan met een big smile komen vertellen of als ze haar zin niet kreeg. Omdat ze het wel kon en aan het uitproberen was, heb ik haar de boel zelf laten opruimen. Vast niet pedagogisch maar toen was het leuke er snel af.

Ik werd niet boos maar ze moest wel zelf haar natte broek uitdoen en in de wasmachine doen en het helpen opdweilen. Dus ik eerst en dan dochter met de dweil.

Deel Deze Pagina