Ja, dat vond ik ook zo'n ellende! Dochter was plaszindelijk, maar een tijdje terugval met poepen. Maar als ik de luier weer omdeed, ging ze er ook weer in plassen Ben toen nog op zoek gegaan naar wegwerponderbroeken voor kinderen, niet gevonden: gat in de markt Echt te goor voor woorden, dan verschoon ik 100x liever een luier. Heb af en toe ook maar gewoon onderbroeken weggegooid (en een stapel redelijk goedkope bij de zeeman/h&m gekocht)
Je zult verbaast staan hoe snel ze dat zat zijn. Dat doen ze een keer twee keer en de derde keer valt het kwartje echt wel.
Rozemarijke, op deze leeftijd lijkt omkopen een hele goede methode. Nils had er ook geen zin in, maar belonen met snoepjes (2 m&ms ofzo... Chocomonster!) was al top, maar dan ook nog eens een cadeau aan het eindevan de dag (paar euro) was het helemaal. Ik zou dat proberen. O ja, als je er nu voor gaat weer is het prima om haar op gezette tijden op de wc te zetten. Maar stop daar snel mee. Ga van "we gaan nu plassen!" al snel naar vragen óf ze moet plassen en uiteindelijk naar dat ze het moet zeggen als ze gaat plassen. Zo krijgt zij de controle en de verantwoordelijkheid. In combinatie met de omkoperij... Of stimulans.. Hoe je het noemen wilt! Ik vond het boekje van GF wel fijn. Natuurlijk is het niet perfect en sommige dingen vond ik werkelijk nergens op slaan, maar een paar handvaten heb ik er zeker wel uitgehaald. Voor de goede orde: bij Nils begonnen met 3 jaar en 1 maand. Plaszindelijk, maar poepen in de luier. Na een week ophouden en niet willen poepen op welke manier dan ook, vind ik het nu vooral belangrijk dát hij poept. Dat wordt nu beloond (met woorden en soms ook met een extra snoepje) en het gewoon op de wc of potje doen komt wel. Voor het poepen krijgt hij dus een luier! Op deze leeftijd is dat écht wel uit te leggen. Succes!
nou idd en ook per reden. Mijn dochter kan rustig 4 a 5 keer in dr broek poepen achter elkaar, terwijl ze al bijna 1,5 jaar zindelijk is. Bij haar is het niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Ze heeft veel obstipatie en is daardoor bang om te poepen. De laatste weken lijken we het onder controle te hebben, maar tis heel lastig.
Dat kan ook nog eens. Maar sowieso, of je nu een drol in je luier of in je onderbroek hebt, voelt redelijk hetzelfde lijkt me Het ene kind vindt het vies, het andere maalt er (nog) niet om! Wat ik trouwens wel heb gedaan, is die luierbroekjes van de Hema andersom aangedaan.. Met de plastic kant naar binnen toe, zeg maar. Dan veeg je de drol makkelijker weg en heb je het sneller schoon. Of een wc-papiertje in dr onderbroek... Tja, je moet wat he
Dit vond ik op internet en zo hebben wik het ook gedaan. Het komt zoals het komt. Ik heb overigens nog nooit iemand gezien die op zijn 16de nog niet zindelijk was (uitzonderingen daargelaten) Zindelijkheid stimuleren, niet trainen | Kinderspul
Meiden, thanks voor de input nog. We gaan hier vrijdag opnieuw zonder luier van start (en tot die tijd gewoon nog even door met luierbroekje). Heb besloten dat te doen met beloningssysteem waarbij ze stickers mag plakken op een vel en bij nu eerst 3 stickers een kadootje uit mag zoeken. Net een hele serie kleine prutsels gescoord en leuke stickers van tinkerbell en littlest petshop, dus die buit is alvast binnen Als 3 goed gaat, gaan we ophogen naar 5 of -afhankelijk van hoeveel ze plast- een kadootje voor een dag droog. Maar even wat praktische vragen die nu bij me opkomen: *hoe doen/deden jullie dat met weggaan? Niet zozeer boodschapjes halen, (dat plan ik wel tussen plasjes in, als die perse gehaald moeten worden), maar een dagje naar familie ofzo? *wat met dagen opvang? (de 2 dagen bij de gastouder geeft ze dus, ONDANKS nu luierbroekje, WEL goed aan al!) *wat te doen als ze voor elke 3 druppen zich komt melden, vanwege kadootjes kunnen verdienen? Aangeven dat max 1 keer per uur op de wc voldoende is? *iemand voorbeelden van een geknutseld papier waarop de stickers geplakt kunnen worden? Kan ik vanavond even aan de knutsel... Thanks alvast!
manlief had in excel een stickervel gemaakt met links de foto van zoon (erug leuk) en dan5 rijen van 5 vakjes om een sticker in te plakken. en in vakje 5 stond dan een autootje (die hij dan kreeg! bij 5 stickers) ik zou verder geen onderscheid maaken in de hoeveelheid plas of tijd. ik zou dit weekend erg positief aan de slag gaan en zoveel mogelijk eurokadootjes weg leggen. en dan gewoon stickeren. overigens was hier t stickeren al een beloning op zich. dus zorg ook voor LEUKE! stickers verder zijn die trainingsbroekjes van de hema (ja ja daar komt ze weer) wel handig voor onderweg. een klein ongelukje houden ze namelijk wel tegen en absorberen net wat meer dan gewone broekjes. en verder reserve meenemen. eventueel een handdoek in de autostoel. succes! gaat vast goed komen hoor.
opvang was hier n ramp. ze wilden mijn zoontje niet naar wc brengen (hij moest wel 8 keer per dag!!!omdat hij nog geen 22 maanden oude jongen was,hij mocht dus 4 plasjes doen????) en hij moest aan rij wachten met minimaal 1 jaar oudere kinderen!!!!! hij mocht zijn po niet mee nemen, maar hij was veel te klein bij hun wc. bij thuiskomst rende hij naar po!!!hij droeg daar nog n luier op kdv(ze vonden hem veel te jong!!!???ik was dus erg dom omdat ik dat toeliet) wat thuis ongelukjes veroozakte. na 2 maanden heb ik hem daar weg gehaald en PSZ geregeld waar hij zijn eigen po neer mocht zetten in hun wc. en dat ging goed. ik zie wel dat je GA wel heel aardig zich aanpast aan je wensen! bij familie gewoon daar naar de wc. maar ik heb hem dus vast gehouden, anders viel hij in wc. altijd kleding mee voor ongelukjes. maar het ging goed. hij vond het juist leuker bij iemand anders of in een winkel te doen! ik heb geen stickers gedaan. ik geef hem nu voor nacht zindelijkheid wel kadoo's. zonder stickers, gewoon sommige ochtenden zeg ik hey je bent droog! je krijgt nu n kadoo vr droge broek. ik wil tellen en getallen leren etc niet mengen met plassen of eten. kijk je zult zien als ze het door heeft wat de bedoeling is dan zal het ineens helemaal worden!!! gewoon ontspaan en leg daar niet teveel druk op. als ze het in wc doet prijzen, sticker, kadoo als het niet lukt; doen alsof het niet gebeurd is. dus noem het niet eens en maak snel schooon.
Onze dochter is wel wat jonger, maar dat maakt niet heel veel uit. Ruim een maand voordat ze 2 werd plaste ze bijna altijd op de wc, tot ze een keer poepte en er heel erg van schrok. Daarna een maand niks meer van de wc willen weten. Toen wilde ze toch echt geen luier meer aan, dus moest ze wel naar de wc. Thuis ging het prima, op het kdv een groot drama (3a4 ongelukjes per dag). Na een maand ging ze 'expres' in haar broek poepen, echt: "papa, ikke poepen, haha" en gaan zitten poepen. Op het kdv ging het nog steeds slecht en ook dit gedrag. Omdat ik hier zo veel goede dingen over dat boekje van gina ford had gelezen heb ik het gehaald. Ik had er niks aan. Op het kdv een gesprekje gehad over hoe we het daar aan gingen pakken. Afgesproken dat ze als ze 3 ongelukjes had toch een luier aan zou krijgen. We hebben dat ook aan haar uitgelegd. Maar een luier wil ze echt niet want ze is al 'groot', een luier is voor baby's en voor slapen. Dat heeft ze zelf ze genoemd, zijn wij niet mee gekomen. Met het vooruitzicht dat ze miss een luier aan moet heeft ze af en toe een paar druppeltjes in haar onderbroek geplast op het kdv, verder niks. Hier werkt het omkopen dus het beste. Waar ik wel iets aan had van dat boekje was zo ie zo nooit terug naar de luier, pas aan nachtzindelijkheid beginnen met 3 jaar en als ze 3 of ouder zijn moeten ze het zo ie zo kunnen, dus gewoon volhouden. Succes ermee!
debbrunschoot: nou onze kdv liet hem ni eens zonder luier, omdat zij het druk hadden om hem zo vaak te brengen-terwijl hij het wel zei dus---ik ben zo kwaad op hen...toen dacht ik dat het zo normaal was of zo. stomme mama hier...
@ belize, dat hebben ze dus ook een paar keer bij haar gedaan, waarschijnlijk dat het daardoor zo slecht ging daar...
maar ze mocht wel zonder luier en naar kdv anders kan ze natuurlijk geen ongelukjes krijgen?na 3 ongelukjes luier om schreef je toch?ze zeiden aan mij dat ze simpelweg hem niet zo vaak naar wc konden brengen!!!ook dus als hij het zegt vr het plassen.dat is toch absurd. stel voor 22 maande oud, leidster zoeken onder 16 kinderen en zeggen dat hij moet plassen en dan nog niet naar wc mocht???
ze wilden hem dus niet zonder luier omdat hij zo vaak naar wc moest.hij ging dus met luier naar kdv en dan nog zei hij het...sorrie rozemarijke, ik vervuil je topik maar ik ben achteraf enorm boos op hen. ligt nog gevoellig bij me.
Ze mocht wel zonder luier komen en ze willen ook wel vaak met haar naar de wc gaan. Zeggen dat ze niet naar de wc mogen is echt wel heel erg, gaat nergens over. Ik zou super boos worden.
ik ben dus achteraf boos meid. maar mijn gevoel zei na 2 maanden dat hij daar weg moest. hij had op kdv toen al n volle sticker kaart vanwege plassen maar hij snapte dat ook nooit op die leeftijd...
@Belize: wat erg! Nouja, dat is 1 van de voordelen van de gastouder: minder kinderen onder haar hoede, dus kan ze dit soort dingen ook beter handhaven. Ander gastkindje doet trouwens precies hetzelfde: daar wel zelf aangeven naar de wc te moeten, maar thuis zelfs helemaal niet willen. Nouja, dan hebben we nog mazzel, Thirza wil iig wel op de wc op zich Ik ga ook niet moeilijk doen over ongelukjes hoor! Maar omdat ze bij de gastouder dus wel zelf aangeeft en dat hier vertikt, ga ik dus toch met een beloningssysteem aan de slag. Ben daar zelf eigenlijk niet zo van, omdat ik vind dat normaal gedrag niet uitermate beloond zou moeten worden, maar goed.... we willen het klaar hebben voor ze op school zit @cherie: thanks, dat is een handige tip idd, aan het eind van de vakjes een plaatje van een kadootje, zodat elke keer duidelijk is waar ze naartoe werkt. Dat soort tips zocht ik idd @naar-anderen-toe: in de vakantie bij opa en oma geweest en toen dus gewoon de toiletverkleiner ook meegenomen. Dus dat ga ik sowieso doen als we ergens heen gaan. En dan idd maar een trainingsbroekje halen, iets waarin ze de nattigheid beter voelt. Zaterdag gaan we naar de verjaardag van m'n neefje en dat is anderhalf uur rijden, dus lijkt me handig om voor vertrek en bij aankomst direct even te plassen en dat trainingsbroekje dan dus te hebben dat ze de nattigheid wel voelt. Dan plakken we stickers wel ff bij thuiskomst Gastouder laat ik maar lekker buiten het beloningssysteem dan, tenzij ze daar ineens gaat stoppen met aangeven. Maar zolang ze het daar vanzelf doet, laten we dat lekker voor wat het is. Ze is daar vandaag de hele dag droog geweest, alles op de wc gedaan en alles op eigen aangeven.... Jaja, het KAN dus echt wel...
Op het kdv krijgt ze nog stickers, thuis ben ik ermee gestopt. Als je de verkleiner mee wil nemen, je hebt hele handige opvouwbare verkleiners. Die passen gewoon in je tas. Na flink wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat ze via bol.com het goedkoopste zijn. bol.com | Jippie's - Cushie Traveler WC-brilverkleiner | Baby