Ik heb even jullie hulp nodig en alle beetjes helpen! Ik ben een alleenstaande aankomende moeder van mijn 1e kindje. Ik woon nu in een 1 kamerappartement waarvan ik nog niet zeker weet of ik hier alleen mag blijven wonen. Ik durf nog niet naar de verhuurder te bellen om alvast slapende honden wakker te maken... Mijn situatie daarnaast is dat ik nog 1 jaar moet studeren (ja ik wil echt mijn diploma en nee het kan niet wachten) en daarbij een studielening krijg. Ik heb een redelijke bijbaan, maar geen vetpot (minder dan 500 euro). Ik ben op zoek naar een sociale huurwoning of particuliere huurwoning die ik kan betalen (maximaal 700 euro ivm huurtoeslag) en waarbij mensen niet gelijk in mijn en de baby's slaapkamer staan, wat nu de situatie is. Dus 2 of 3 kamers. Mijn probleem: - particulier kan ik niet huren want alles wat ik heb gevonden willen allen dat ik 3 keer de huur verdien. Wat dus niet het geval is. - Sociale huurwoningen is mij nog niet gelukt, omdat ik "geen recht heb" op urgentie. Ik heb al contact met siriz die al hier en daar wat navragen voor mij, maar tot op heden nog geen bericht. Ik zoek een woning in Rotterdam of Den Haag. Ivm school/werk. Heb je suggesties waar ik verder zou kunnen zoeken, graag! P.S. Sorry voor het warrige verhaal.
Ik zou ten eerste eens gaan uizoeken of je in je huidige woning mag blijven wonen. Neem je huurcontract mee naar een wetswinkel, bijvoorbeeld, en laat ze er eens naar kijken. Dan weet je daarna ook hoe snel je moet verhuizen.
Sta je wel ingeschreven bij verschillende woon coöperaties? In elk geval doen. Meestal bieden ze ook wel 'direct te huur' woningen aan of loting modellen. Urgentie krijg je tegenwoordig niet zomaar meer. Misschien kun je eens op marktplaats kijken naar particuliere woningen? Wellicht dat jouw huidige verhuurder een verklaring wil opstellen dat je altijd netjes de huur e.d. heb betaald.
Bij het begin beginnen - eerst duidelijk krijgen of je wel of niet mag blijven waar je nu zit. Niet ideaal, ik begrijp het, maar nog altijd beter dan niks als je niets anders kan vinden. Geen idee of dit kan hoor, maar wellicht dat je als je particulier wil huren en je het wel kan betalen, maar dus niet het drievoudige salaris verdient iemand (bv familielid) garant zou kunnen laten staan (als ze dat zouden willen/kunnen) en dat de verhuurder dan wél akkoord gaat?
Extra info: Ik heb niemand die garant voor me kan staan. Mijn ouders zijn gescheiden en kunnen geen van beiden. Alvast bedankt voor de 1e reacties. Ik ga kijken waar ik kom
Ik zou momenteel blijven waar je bent. Is alvast beter dan niks. Volgens mij maakt het de huisbaas ook niet uit of je daar alleen woont of met 2. Zolang jij de huur maar betaalt. Daarnaast zou ik heel je vrienden- en familiekring mobiliseren. Dat ze elk appartementje met minimum 1 aparte slaapkamer dat ze weten dat vrijkomt aan je melden. Desnoods geef je de baby dan die slaapkamer en maak je zelf een slaaphoek in de living. Is het een optie om (al dan niet tijdelijk) bij één van je ouders in te trekken als je toch niet op je huidige plek kan blijven? Of wonen zij te klein?
Ten eerste navragen of je mag blijven waar je nu zit. Zo snel mogelijk een woonpas aanvragen van https://www.woonnet-haaglanden.nl Dan bouw je tenminste al inschrijfjaren op.
Ik wil in elk geval zeggen dat ik respect voor je heb! Kindje boft maar met een mama die vooruit denkt en doet.
Wat een nare situatie. Mocht je niks anders kunnen vinden, is het dan een optie op je kindje jouw kamer te geven? Dan kan je zelf misschien een slaapbank kopen die je gebruikt om op te slapen en de volgende ochtend klap je die gewoon weer in. Het is zeker niet ideaal, maar misschien tijdelijk best te overzien? Ik weet ook niet hoe groot je woonkamer is, is het mogelijk om hier een extra kamer in te laten zetten? Dat heb ik zelf gedaan toen ik zwanger was. Mijn woonkamer is nu een heel stuk kleiner, maar ik vond het belangrijker dat mijn zoontje een eigen kamer had. Ik heb wel een koopwoning dus ik weet niet of dit bij een huurwoning is toegestaan.
Dit heb ik ook gedaan indd, een wandje in de kamer plaatsen. Ik huur overigens. Tegen de tijd dat ik hier weg ga zie ik wel weer verder. TS anders misschien voor zo'n kamerscherm kijken? Dan staat je bed toch uit het zicht
Ik weet niet of je mensen hebt die garant kunnen staan voor je zoals bijvoorbeeld je ouders? Dan heb je misschien iets aan mvm-wonen. Google er maar eens op. Succes!
Met psychosociale problemen veroorzaakt door de psychosociale omgeving (in dit geval jouw woning) , kan je wel kans maken op een urgentie. Laat je niet anders vertellen en doe gewoon een aanvraag. De mensen die daar werken, zijn geneigd iedereen een negatieve advies te geven, zonder goed naar je sitautie te luisteren. Uiteindelijk bepaald de urgentie commissie of je kans maakt of niet, niet zij! Bij je aanvraag zou ik een brief toevoegen waarbij je jou situatie omschrijft en aangeeft wat het psychisch met je doet (depressief? Gestresst? Slaapproblenen? Angstig? Ik noem maar wat). Ik heb zelf ook een urgentieaanvraag ingediend. Toen ik om het formulier vroeg, werd mij ook door meerdere medewerjers daar verteld dat ik geen kans zou maken... Tijdens de intake, vonden ze aan de had van mijn brief dat ik degelijk kans maak op een urgentie... Wij wonen ook erg klein. De kleine heeft wel een kamer,maar bevindt zich tussen de keuken en woonkamer.. Ze kan nooit in rust slapen, want wij kunnen niet niet eten of doodstil in de woonkamer zitten zonder tv of dergelijke... Resultaat: een overstuur kind en gefrustreerde en inmiddels depressieve ouders.. Ik hoop dat je snel wat kunt vinden meid. Zal hard voor je duimen! De baby boft maar met zo'n moeder
@Brinta, Er is maar een kamer (van 25m2). Ik heb geen woonkamer. Mijn hele huis is maar 1 kamer. Vanwaar dat ik iets zoek waarbij mensen niet gelijk onze slaapkamer binnen loopt en daar moet blijven zitten. Ik heb het altijd al ongemakkelijk gevonden. Ik heb niet eens een bank. Mensen zitten hier op klapstoeltjes of op de rand van mijn bed... @Koala, inschrijven heb ik al gedaan, dus dat loopt, maar het duurt drie jaar en dat is te lang. @Jurassic, bedankt. Ik wil graag alles in orde hebben voor de kleine er is. @Kaboutermeis, bij mijn ouders intrekken is helaas geen optie. Mijn vader en ik gaan niet door 1 deur en mijn moeder haar huis is te klein. @garant staan, ik heb niemand die dit kan. Ouders zijn gescheiden en hun loon is daar niet toereikend voor. @Mamia, dat is op zich wel goed een idee. Ik moet even kijken hoe ik dat dan zou verwoorden. Blij dat het bij jullie gelukt is! En bedankt
Een oude kennis van mij had hier veel aan: https://www.huurwoningeninnederland.nl/?gclid=Cj0KEQjw6tepBRDLqLnxouaY_pkBEiQAPIOiBgE43ZCHlVqUr3Nz1Ejy-ckrtRfKoW59efnVikQcyS4aAjMk8P8HAQ Jij misschien niet, maar dacht zet hem toch even neer
Bij Woonnet Rijnmond hebben ze ook lootwoningen. Misschien heb je wel geluk?! Waarom denk je dat je niet in je huidig huis kan blijven wonen? Staat het in je huurovereenkomst? Als je overeenkomst niet duidelijk is kan je nog altijd bij rechtswinkel of hoe dat ook mag heten, langs gaan. Het is van de gemeente en gratis.
@Sylvia, ik ga gelijk kijken @Kundera, lees mijn bericht 2 berichten voor de jouwe. Daarom niet... Wat betreft het huurcontract ik heb er geen die precies gericht is op mijn woning. Het is een algemene
Je zou eens contact op kunnen nemen met de organisatie die de studentenwoningen in beheer heeft waar jij studeert. Er zijn plaatsen in nederland waar daar voorzieningen voor zijn. Misschien dat je bij de gewone woningbouw meer recht hebt op urgentie zodra je kindje er is en je echt je huis uit moet. Dan ontstaat er wel echt een noodsituatie. Zoek vast uit hoe het met urgentie zit en schijf anders vast een concept brief voor als het straks zo ver is. Als je kindje echt nog heel klein is dan is het samen slapen en een klein huis hebben minder erg dan als hij of zij iets groter is. Sterkte! En probeer toch en beetje te genieten van het kindje in je buik.
Die heb ik ook gelezen! Maar ik vond die tip van de lootwoningen toch best handig. En wat betreft je huurcontract, die heb je toch ondertekend voor de woning waar je nu in zit? Het kan wel "algemeen " (war bedoel je met algemeen?) zijn jij hebt hem toch voor jou woning? Sorry, als ik het niet helemaal volg/begrijp.
@Jennifer bedankt! @Lootwoningen, sorry ik was vergeten dat ik hier altijd op reageer, maar ik ben maar 1 keer meegenomen in het loten en daar niks meer van gehoord.. Dus nog geen succes.