Afgelopen week hebben we gehoord dat het prolactine niveau van mijn man 3 keer zo hoog is dan de bovengrens van de normwaarde (754). Pas bij een waarde van >5000 schijn je te maken te hebben met tumoren dus we maken ons eigenlijk niet enorm druk. Het is vooral vervelend, want advies van onze arts is om eerst het prolactine niveau te verlagen voor we doorgaan met onze derde ICSI. Dat is al rot genoeg om 2 weken voor het geplande traject te horen dus we houden ons vast aan het idee dat dit misschien wel eens kan zorgen voor beter zaad als we de prolactine weer normaal is en we dan meer kans maken bij onze derde ICSI. Heeft iemand ervaring met het verlagen van prolactine? En zijn die waardes bij mannen en vrouwen vergelijkbaar?
ik gebruik zelf medicatie voor verhoogd prolactine agv een kleine tumor. Verschil tussen mannen en vrouwen weet ik niet. Bij mij was de normaalwaarde in elk geval <500. Mijn prolactine was 3000. De waarde van jou man klinkt dus niet heel verontrustend. Gaat hij nu medicatie gebruiken? Mijn ervaring (3 jaar geleden ook behandeld en snel zwanger geworden) is dat de waarde met medicatie snel verlaagt, maar wel vervelende bijwerkingen. Succes voor jullie!
Dank je wel voor je reactie Pollewop! Wat fijn om te horen dat de behandeling bij jou snel en goed geholpen heeft, ondanks vervelende bijwerkingen dan. We hebben 30-11 een afspraak met de endocrinoloog en hopen dan meer te horen. Bij een herhaalde keer prikken was zijn prolactine 323 dus net onder de maximum grens, maar de artsen willen toch dat we het verder uitzoeken. Nog even afwachten nog.
Oh wat fijn dat hij de tweede keer een goede waarde had. Mogelijk dus niets aan de hand. Prolactine kan ook verhoogd zijn door bijvoorbeeld stress, stimulatie van de tepels, bepaalde medicijnen, of andere aandoeningen dan een tumor. Hopelijk goed bericht voor jullie!
Hier ookk zelf bekend met hoge prolactine waardes, bij begin was het bij mij op17000, bleek ook een macro prolactinoom (hypofysetumor) dus te hebben. Uiteindelijk 3,5 jr geduurd voordat ik zwanger ben geraakt.. Dmv fertiliteitsbehandelingen(Over zes weken uitgerekend) maar bij mij dmv medicatie de prolactinewaardes naar beneden gekregen,welke ik nu niet mag slikken dan. Maar heb helaas geen ervaring dus bij mannen..maar schijnt wat ik weleens heb gelezen ook goed onder controle te krijgen is met medicatie.. Veel succes!