Vandaag te horen gekregen dat ik Rhesus C-negatief ben. Met 27 weken kan ik bloedprikken of de baby dit ook is of niet. Zoals ik begreep is er niks aan de hand als de baby ook negatief is maar is die kans wel kleiner. Voor Rhesus C is dus geen prik maar wat zijn de gevolgen dan in de loop van de zwangerschap en eventueel bij de geboorte.
Bij ons is het zo dat de verloskundige extra controles doet en je verplicht op t ziekenhuis moet bevallen. In de info folder van de vk staat het volgende: Een rhesus-negatief zwangere vrouw die een rhesus-positief kind verwacht, kan rhesusafweerstoffen tegen het bloed van het kind ontwikkelen. Tijdens de zwangerschap, maar vooral bij de geboorte kunnen rode bloedcellen van het kind in de bloedbaan van de moeder terechtkomen. Omdat het lichaam van de moeder deze rhesus-positieve rode bloedcellen als vreemd herkent, zal zij hier afweerstoffen tegen aanmaken. De afweerstoffen blijven in het bloed van de moeder aanwezig en kunnen bij een volgende zwangerschap in de bloedsomloop van het (ongeboren) kind komen. Hierdoor kunnen de rode bloedcellen van het kind afgebroken worden, waardoor het (ongeboren) kind ziek kan worden door bloedarmoede. Tijdens de zwangerschap is de kans klein dat je kindje ziek wordt door bloedarmoede (rhesusziekte) maar dit zal dan vooral na geboorte blijken doordat de kleine heel geel gaat zien. Mocht je lichaam antistoffen aanmaken dan is een volgende zwangerschap een groter risico omdat je dan de antistoffen al in je lichaam hebt
Zelf heb ik geen ervaring met C-negatief. Ik ben wel rhesus-negatief, maar D-negatief. Daarvoor zijn wel prikken. Die hoefde ik niet te hebben, omdat mijn beide kinderen ook rhesus-negatief zijn. Er is op internet veel informatie te vinden over de gevolgen van een rhesus-negatieve moeder die een rhesus-positief kind draagt. Vaak is er bij de eerste zwangerschap nog niet zoveel aan de hand, maar bij een volgende zwangerschap is (in het kort) de kans vergroot dat het bloed dat de moeder via de placenta doorgeeft aan de baby de rode bloedcellen in het bloed van de baby afbreekt en de baby daardoor bloedarmoede oploopt. Volgens mij zijn de gevolgen bij C-negatief en D-negatief gelijk. Wel heel vervelend voor je dat je dit nieuws te horen hebt gekregen. Je gaat je dan zorgen zitten maken natuurlijk. Wellicht is het verstandig om gewoon even je vk te bellen en om nadere info te vragen? Ook zou ik je zorgen uiten, zodat ze je (eventueel) gerust kan stellen.
Ik ben ook C negatief en gelukkig was mijn 1e zoontje ook negatief. Deze zwangerschap is het nog even afwachten wat dit kleintje is natuurlijk. Wat waren je 1e 2 kindjes dan? Als zij positief zijn heeft een volgende baby kans op bloedarmoede, maar dit is goed op te lossen volgens mijn verloskundige. Ze kunnen tegenwoordig zelfs bloed geven aan de baby die nog in de baarmoeder zit. (Ok moet daar ook echt niet aan denken hoor!)
Ik ben ook resus c negatief, ik wist tot die tijd niet eens dat dat bestond. Maar maak je geen zorgen, er is een minimale kans op complicaties en als die optreden zijn ze goed te behandelen. Je moet een keer extra bloedprikken en daar blijft het meestal bij, ik heb in ieder geval nooit iets te horen gekregen over verplicht in het ziekenhuis bevallen. Maar misschien is dat anders als je antistoffen blijkt aan te maken, dat zou natuurlijk kunnen.
Ik ben rhesus C negatief. 2 van mijn drie kinderen zijn dat ook. De derde niet en daarom moest ik nog een keer bloedprikken rond 34 weken. Toen bleek dat er geen antistoffen tegen de baby waren hoefde er niks bijzonders te gebeuren (geen extra controles ofzo) en heb ik gewoon op natuurlijke wijze kunnen bevallen.
Ik heb dit nog nooit gehad. Heb dus geen idee hoe ik hier aan kom en wat mijn andere kinderen zijn. Ik moet idd met 27 weken bloed prikken om te zien of de baby positief of negatief is. Maar geen idee wat de gevolgen zijn als hij wel positief is. Begreep al wel dat de kans op gevolgens bij C-negatief vele male kleiner is dan bij D-negatief.
Hier ook resus C negatief. Bij 27 weken wordt er opnieuw bloed geprikt om te testen of je antistoffen aangemaakt hebt. Ik begreep van mijn verloskundige tijdens mijn eerste zwangerschap dat ze bijna nooit zagen dat er daadwerkelijk antistoffen worden aangemaakt. Toen werden er inderdaad geen antistoffen aangetroffen en deze zwangerschap ook niet. Dus ik zou je geen zorgen maken hoor!