Ritme baby 0-3 maand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ukkie1985, 13 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik zou graag willen weten wat het ritme is van jullie baby.

Dus hoelaat staat ze op, wanneer is ze wakker en wanneer breng je je baby weer naar bed. Ik bedoel dus niet wanneer je je baby voedt,maar wanneer ze echt beneden/wakker is en wanneer ze echt in bed liggen.

Ik kreeg namelijk dit weekend de opmerking dat mijn kind te weinig in bed ligt.

Hier draaien wij ons nog een keer om na de eerste ochtend voeding(tussen 6-7uur) Dan wordt ze wakker rond 9-10 en staan we na de voeding op. Lekker opfrissen,verschonen en aankleden en gaan we naar onder. Dan ontbijten wij( manlief heeft vakantie) en spelen we met har op schoot of in de box. Pas smiddags proberen we haar weer even neer te leggen voor een middagslaapje. Maar meestal wil ze dit maar voor max een uurtje en slaapt dan verder in de box of bij ons. Ze blijft dan beneden tot dat wij ook gaan slapen. Dit varieert van 21.30-24.00 uur. Dan gaat ze in d'r wieg naast mijn bed.

Doe ik iets verkeerd?

2. adi

adi Niet meer actief

#2 adi, 13 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2012
    Dat is volkomen normaal op deze leeftijd hoor, zon jonge baby hoeft helemaal niet in bed. En heeft al helemaal geen vast slaapritme

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ja hoor onze beeb ligt ook overdag in de wagen of de box te tukken. Maar aangezien hij van 7 tot 7 slaapt in zn eigen bedje zonder morren vind ik t geen probleem dat hij overdag wakkerder id. Wellicht vind hij zelf een ritme op den duur, dan ga ik hem wel in bed leggen ( of als ik zie dat hij mie is)

Al die goedbedielde adviezen lekker in de wind slaan!

4. Tommatje

Tommatje Actief lid

10 nov 2011
    252
    0
    0
    Hier wakker tussen 05u45 en 06u30. Fles en terug slapen rond 7u. Wakker rond 8u-8u30 en aangezien ze dan moeilijk terug in slaap raakt steek ik haar dan maar in bad waarna ze terug slaapt tot haar fles van rond 10u en rest van de dag is ze telkens 1u a 1u30 wakker tussen de voedingen. Savonds laatste fles rond 22u (maar dan maak ik haar wakker.
    Eigenlijk doet dit er allemaal toch niet toe en moet je niet kijken naar iemand anders' schema, en wat anderen zeggen. Als jullie er goed bij zijn en de baby dat is alles wat telt:)

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zo jong ging mn dochter ook rond 10'en mee naar beneden en om 22u 's avonds weer in de wieg, overdag sliep ze soms in de box of wagen en vaak in mn armen. Zoonlief is geen uitslaper, die is vaak om 7 a 8 uur beneden en ging zo jong ook pas met mij mee naar bed. Vanaf ca 10 weken wou hij om 19.30 al slapen.

6. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Ik vind het eigenlijk best knap dat jullie nu al een "ritme" hebben! Noah is nu 27 dagen en wij zijn nog naarstig op zoek naar een ritme ;)...

Het is bij ons wel vergelijkbaar met jullie; 's nachts slaapt hij in zijn wiegje (van ca. 23u tot ca. 7u met 1 of 2 voedingen tussendoor), maar overdag wil hij dat -ondanks vele nobele pogingen- meestal echt niet. Hij slaapt dan dus bij ons, op schoot of op het voedingskussen. Enige verschil is dat ik al mijn activiteiten gewoon naar boven heb verplaatst ipv naar beneden te gaan overdag; ik eet / internet / kijk TV / voed op de slaapkamer, is hier praktischer dan dat ik hem meeneem naar beneden.

Wat werd er dan bedoeld met die opmerking die je kreeg? Dat je dochtertje te weinig slaapt of dat ze niet genoeg in haar eigen bedje slaapt? Het tweede vind ik namelijk onzin als ze nog zo jong zijn, het eerste is natuurlijk wel belangrijk. Ik probeer te zorgen dat hij vrijwel na iedere voeding een slaapje pakt. 1 a 2 keer per dag blijft hij doorgaans tussen 2 voedingen wakker, soms om in badje te gaan, soms omdat hij blijkbaar gewoon geen zin heeft om te slapen!

Ik vind persoonlijk dat als ze nog zo jong zijn, het nog niet nodig is om ze al te proberen aanleren alleen maar in hun eigen bedje te slapen. Het enige resultaat van hem overdag in zijn wiegje te proberen leggen is dat ik na 10 minuten een huilende baby heb die ik een halfuur of langer moet troosten voor hij opnieuw slaapt. Dan bespaar ik mezelf en hem liever de frustratie en laat hem gewoon bij mij liggen als hij na de voedingen bij mij in slaap valt (behalve 's nachts, want als ik zelf slaap vind ik dat te gevaarlijk). Ik probeer alsnog regelmatig om hem wél in zijn wiegje te leggen als hij eenmaal goed slaapt, om de simpele reden dat ik anders nooit aan plassen / de was doen / wat te eten halen toekom, maar ik ben wel opgehouden met krampachtig te proberen hem alsmaar in z'n wiegje te laten slapen. Eerlijk is eerlijk, ik zou ook liever warm bij mama's hartslag liggen dan alleen in een koud wiegje als ik net uit de baarmoeder kwam ;)...

Ik let er dan ook nog wel op dat als hij bij mij ligt, hij zoveel mogelijk op z'n rug ligt, hij niet te warm ligt, zijn hoofdje afwisselend naar links en naar rechts ligt en zijn luchtwegen nooit geblokkeerd geraken.

Maarrrrr... op sommige dagen klopt er helemaal niks meer van bovenstaande ;)... Als hij veel krampjes heeft, of als we bezoek hebben (die komen wel beneden en dan slaapt hij in de kinderwagen / box of -alweer- op schoot), of als hij gewoon een "wakkere" dag heeft, of een regeldag, of wij moeten ergens heen op een bepaalde tijd en proberen dan zo te plannen dat hij slaapt als we gaan rijden enz. enz. ;)... Kortom: ritme?! Welk ritme? Waar ritme? Hoe ritme? ;)

Tot slot: probeer je niet al te veel aan te trekken van wat iedereen vindt hoor!! Hoe herkenbaar het ook is -we doen dit tenslotte voor het eerst, wat weten wij ervan ;)?-, ik heb inmiddels ontdekt dat mijn instinct me vaak het goeie ingeeft, en dat doet het jouwe vast ook!

7. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Je doet niets verkeerd, behalve t jezelf in de war laten brengen door wat anderen zeggen...

je kindje is nog geen 3 weken oud, een ritme kun je wel vergeten denk ik of je moet geluk hebben ;) laat alles op zijn beloop en volg je kindje en zijn verzoeken en t ritme komt vanzelf op een dag en dan kun je t aansturen..

vind niet dat je naar een ritme moet gaan zoeken als je baby nog zo klein is... en in bed slapen deden mijn baby's nooit zo klein, altijd in de box, wagen of op schoot etc...

succes , mama zijn is geen makkie maar alles komt vanzelf op zijn pootjes terecht zodra je er niet op blijft hangen hoe t moet... luister naar jezelf en je kindje.

8. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Bedenk me trouwens nu pas dat vandaag op het CB ook gezegd werd dat ik moest gaan proberen een ritme te creëren en hem in z'n bedje te leggen zodra hij gaat gapen... Blijkbaar hecht ik niet al te veel waarde aan die mening, gezien het feit dat het nu pas weer in me opkomt en niet tijdens het schrijven van bovenstaande post... :p

9. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Onze baby slaap meestal bij ons in de armen overdag. Ze heeft op dit moment moeite met alleen te slapen en iedere keer als we haar wegleggen begint ze te huilen. Mijn omgeving zegt dat ik haar moet laten huilen, maar ik vind dat onzin. Ook heeft mijn partner een cosleeper gemaakt en slapen we nu samen, waardoor mijn nachtrust nu een stuk beter is.
    Je kan een pasgeboren baby niet verwennen en een baby heeft veel behoefte om lekker bij je te zijn. Je beebje heeft 40weken in je buik gezeten en moet ineens alleen slapen. Dat kan voor sommige baby´s heel moeilijk zijn.
    Op een gegeven moment ga je vanzelf merken dat je kleine een ritme gaat krijgen en grotere slaapjes tussendoor gaat maken en dan zou je de beeb in lekker in bedje kunnen leggen. Vooral doen wat goed voor je voelt. Laat je niet onzeker maken!!!

Vroeger bij vorige generaties werd er vertelt dat baby´s vooral in eigen bedje moesten liggen en dat je ze moest laten huilen anders verwen je ze teveel. Vandaar dat je dat soort reacties krijgt.

10. kimsenna

kimsenna Actief lid

15 feb 2011
    153
    0
    0
    Wat er hiervoor al is beschreven, geen waarde hechten aan de mening van andere. Tot een paar weken geleden had ik ook een heel gesprek met een vriendin, zij gaf aan dat ze al vanaf het begin een strak schema vasthield en dat haar kindje dit zo snel door had en dat het hierdoor allemaal zo goed verliep.

Ik ging mezelf helemaal gek maken, omdat wij totaal niks, geen schema hadden, ik deed alles op verzoek, dus slapen als ze geeuwde of in de oogjes wreef en eten als ze hapte. Ik dacht dat ik het dus helemaal verkeerd aan het doen was, nu is ze deze week drie maanden en dat ritme bouwt ze dus vanzelf in begin ik nu te merken.

Ik wil alleen zeggen, laat je niet gek maken! Ik heb het na een goed gesprek met mijn moeder ook van me af gezet, zij zei tegen mij, je hebt een gezond kind, dat groeit en aankomt en dat elke keer als ze wakker is lacht.... wat wil je nog meer?

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.

De opmerking was niet zozeer dat ze te weinig slaap krijgt, maar dat ze bij mij of manlief slaapt en beter in haar bedje/wiegje kan slapen. De persoon in kwestie is namelijk iemand van het Kdv waar ze naar toe gaat. En zij zei dat het voor onze meid steaks moeilijk wordt om alleen te slapen ol het Kdv, daar kan ze namelijk niet de hele middag bij iemand op de arm.
    Op zich snap ik wat ze bedoeld maar dat is pas over anderhalve maand! Dus ik denk dat ik naar gewoon mijn gevoel volg en als ze twee weken voordat ze naar het Kdv gaat, nog steeds bij ons op de arm slaapt,ik het dan wel ga proberen. Maar als ik kijk wat voor stappen ze nu al maakt,denk ik dat ze dat zelf wel al eerder wil. We proberen het namelijk wel geregeld maar heb geen zin om voor ieder slaapje een huilende baby te hebben die ik een half uur extra moet troosten voordat ze slaapt.

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je doet niks verkeerd hoor!
    Lekker laten kletsen! Je kindje is net op de wereld die hoeft dan toch niet hele dagen en nachten in bed te liggen...

Hier kwam ie snachts netjes om de 3 uur en na 6 uur ging ie dan nog slapen tot 9 ongeveer en dan begon de dag
    Hij sliep bij mij of in de kinderwagen in de huiskamer, in de box lag hij niet zoveel toen
    En ging naar bed als wij ook gingen

Hou je kindje maar lekker beneden en bij je.. Die tijd vloegt voorbij en dan willen ze niet meer lekker bij je slapen hoor ;)

En ritme komt vanzelf

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik hb het trouwens wel es geprobeerd hoor in bed was niet zoon succes

Zelfs snachts heeft ie de eerste 2 weken ofzo in zn kinderwagen geslapen
    En op een gegeven moment ging ie slechter slapen in de huiskamer en toen was het tijd voor zn eigen bedje en kamertje

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Nee joh, hier heeft de jongste tot nu toe altijd bij mij of in de buurt bij mij geslapen. Op het kdv geen enkel probleem en valt hij gewoon zelf in slaap in een bedje. Je doet het prima!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 10 weken was ons ritme bij beide kinderen (tijden ongeveer)

8:00 wakker maken + fles
    9:30 naar bed
    11:00 wakker en wassen + aankleden
    12:00 fles
    13:00 naar bed
    15:30 uit bed + fles
    Slapen tussen 17:00 - 18:00 in de box
    19:30 -20:00 fles en naar bed
    Tussen 23:00 - 00:00 slapend de fles en terug naar bed tot volgende ochtend

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Tussen de 0-3 maanden hadden wij ook totaal geen ritme. Voornamelijk lekker beneden slapen in de reiswieg of bij een van ons.

Ik denk vanaf een maand of 4 dat er wat ritme in kwam en ze ook wat eerder ging slapen s'avonds dan wij.

17. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn zoon is van de week 2 maanden, maar heeft echt een strak ritme.
    Hij wordt 's morgens wakker voor zijn 1e fles, is dan na de fles meestal een uurtje wakker en gaat daarna heerlijk in zijn bedje slapen tot zijn volgende fles (meestal zo'n 2 uur)
    Hij slaapt absoluut niet in de box of kinderwagen. Dan wordt hij elke keer huilend wakker en komt niet meer zelf in slaap. In zijn slaapkamertje komt hij heerlijk tot rust en dat is voor hem gewoon het beste.
    Mijn andere kinderen konden prima in de woonkamer slapen en deden het goed op kleine tukjes, maar hij absoluut niet. Hij raakt er helemaal overstuur van.
    Zo zie je maar, elke baby is anders.
    Als moeder/vader weet je dat zelf heus wel het beste! :)

18. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb onze dochter de eerste 2 maanden ofzo eigenlijk alleen 's nachts in bedje gelegd. De rest van de dag had ik haar altijd bij me. Heerlijk zo saampjes. Ik maakte me ook weleens zorgen of het wel goed was, maar ik vond het vooral heel belangrijk om te genieten.

Uiteindelijk ging een ritme inbouwen vanzelf en heel geleidelijk. Vooral niet gaan forceren. Eigenlijk is er bij ons pas echt een beetje ritme in gekomen toen ik weer ging werken.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ze overdag totaal nog geen ritme heeft. Soms slaapt ze niet, soms een half uur en soms zo 2 uur achter elkaar. Wel leg ik haar standaard 's middags op bed en dan zie ik wel hoelang het duurt. Ze is een vrolijke baby dus ik maak me daar niet te druk om. En 's nachts slaapt ze het klokje rond.

Zolang jij en je baby tevreden zijn zou ik me er niet te druk om maken. Doe gewoon wat goed voelt. Het komt allemaal vanzelf wel.

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ach mijn meisje is 5,5 mnd en heeft nog steeds geen super vast ritmr. Wat slapen betreft helemaal niet. In de middag ligt ze lekker in bed met mij of slaapt ze op dr speelkleed. Maar op de opvang slaapt ze prima in haar bedje. Ze past zich aan akkes aan.

20. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    he, wat fijn om te lezen allemaal. Mijn zoontje van ruim twee maanden slaapt overdag ook altijd beneden in de wandelwagen of bij mij op de arm. Alleen 's nachts wil hij in zijn bedje slapen en slaapt dan ook al een hele nacht goed door. Ben daar al heel blij mee en houd hem overdag lekker bij me.

Deel Deze Pagina