Verloskundige/kraamhulp per gemeente geregeld?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Locusta, 16 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Locusta

Locusta Niet meer actief

Hallo allemaal,

Al een poosje zit ik te zoeken naar een antwoord op een vraag, maar ik kan het niet vinden. Ben je wat verloskundige/kraamhulp/e.d. betreft aangewezen op hulp uit je eigen gemeente, of mag je ook een verloskundige(praktijk) uit een andere gemeente inschakelen?

Hoewel het bij mij nog niet zo ver is, ben ik me al wel aan het oriënteren. Als ik kijk naar wat er in mijn gemeente aangeboden wordt, zie ik er niet iets tussen zitten dat mij aanspreekt. Maar in een stad ong. 10 min. rijden van mijn woonplaats, in een naastgelegen gemeente dus, is er wel een verloskundigenpraktijk die ik zie zitten.

Nog een andere vraag: als je in het ziekenhuis gaat bevallen (heb een m.i.), moet je dan wel een verloskundige hebben of neemt de gynaecoloog die plek in?

Alvast bedankt! :)

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

verloskundige moet wel in de buurt zitten want als je bevalling heel snel gaat zal ze er snel moeten zijn.
    daarbij hebben ze meestal ondelinge afspraken

je moet een kraam bureau hebben die werkt in jou gemeente maar die mag ook uit groningen komen bij wijze van

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

tis trouwens wel dat als je een medische indicatie hebt. dat je bevalling word gedaan door het ziekenhuis maar de controlles door de vk tenzij je indicatie er voor zorg dat je bij een gyn komt

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik had een Vk uit een andere gemeente. Wilde poliklinisch bevallen en heb een vk gezocht die bij het ziekenhuis in de buurt zat. Ik heb wel met de praktijk overlegd en zijn vonden het ok maar deden dan niet de nacontroles (mag mijn huisarts ook doen) en dat vond ik ok. Heb later een mi gekregen dus kom al een poosje niet meer bij de vk maar ze wilde wel mijn nacontroles doen. als je eenmaal een pposje loopt is veel niet meer zo'n probleem

5. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ah! Oke. Ja, als ik een verloskundige uit een andere gemeente neem, dan zit die waarschijnlijk dichterbij dan een uit onze eigen gemeente :p (door die gemeentelijke herindeling....) Bovendien zit de verloskundige die ik op het oog heb dichtbij mijn werk en het ziekenhuis waar ik ga bevallen. De verloskundige kan dan binnen 15 min. zowel bij mij thuis als in het ziekenhuis zijn.

Oke.... ik mag sowieso niet thuis bevallen en zodra ik zwanger ben, moet ik me melden bij de gynaecoloog. Maar ik neem aan dat ik dan met de gynaecoloog kan afspreken of ik wel/niet naar een verloskundige kan gaan?

Euhm... en nog een vraag: het verschil tussen een verloskundige en een kraamhulp is toch dat de eerste je bijstaat in je zwangerschap en tijdens de bevalling en de kraamhulp helpt je als je bevallen bent. Toch? Dat zit niet in 1 bureau? Of moet je een kraamhulp via de verzekering regelen?

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.746
    646
    113
    Gelderland
    Dan hoor je tzt vanzelf van de gynaecoloog hoe de vervolg controles er uit gaan zien. Of je bij de gynaecoloog/ klinisch verloskundige blijft of dat je naar een eerste lijns verloskundige(praktijk) kunt.

Kraamhulp helpt je in de kraamweek. Zodra je zwanger bent, kun je dat regelen via je verzekering.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat je huisarts wel weet bij welke verloskundige praktijk je aan mag melden als dat nodig is.

Kraamzorg moet je het liefst regelen voor je 12 weken zwanger bent - maar dat gaat vaak een beetje in overleg met je zorgverzekeraar.

Verloskundige helpt je tijdens de zwangerschap en met de geboorte.
    De kraamverzorgster assisteert bij een thuisbevalling de verloskundige en helpt je en leert je alles tijdens de 1e week na de bevalling.

8. Locusta

Locusta Niet meer actief

Oef! Dames... wat een dingen om allemaal te onthouden zeg! :D
    Ik denk dat ik gewoon een afspraak maak met mijn huisarts en gynaecoloog maak wanneer ik zwanger ben. Kunnen we dan bespreken wat het makkelijkste is om te doen in mijn situatie :)

In ieder geval hartstikke bedankt voor het meedenken en alle informatie!

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.746
    646
    113
    Gelderland
    Dat hoef je allemaal niet te onthouden meid, als je eenmaal zwanger bent, wijst het voor zich en krijg je info als 'je móet kraamhulp en kraampakket' aanvragen vanzelf van je verloskundige. Je krijgt dan ook vanzelf allerlei foldertjes e.d. waar allerlei informatie in staat die bij jou van toepassing is. Dus ik zou zeggen, laat het lekker los en geniet van het 'zwanger proberen te worden':D!

10. Locusta

Locusta Niet meer actief

@ mausi: thanks :D

Deel Deze Pagina